What’s the weather like today?
What’s the weather like today?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna podstawowe przymiotniki opisujące pogodę oraz nazwy dni tygodnia.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
zapytać o pogodę i odpowiedzieć na podobne pytanie, stosując odpowiednie przymiotniki,
korzystać ze słownika dwujęzycznego w celu znalezienia potrzebnych informacji,
nazywać litery alfabetu angielskiego,
pracować w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Metoda: ćwiczeń praktycznych
Forma: praca w grupach i w parach, praca indywidualna, praca zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Słowniki polsko‑angielskie i angielsko‑polskie, ilustracje przedstawiające krajobrazy o różnych porach roku, powielone załączniki dla grup uczniów
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przed lekcją nauczyciel rozcina załączniki („rozsypanka” i tabela do pracy w parach).
Nauczyciel wprowadza temat lekcji w formie zabawy „Shark”. Rysuje na tablicy tyle kresek, ile jest liter w wyrazie weather (załącznik 1). Informuje uczniów, że ukryty wyraz jest tematem dzisiejszej lekcji. Uczniowie podają propozycje liter. Za każdą nieodgadniętą literę nauczyciel rysuje fragment ciała rekina. Jeśli powstanie cały rekin, zanim klasa odgadnie wyraz, uczniowie przegrali.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel informuje, że tematem lekcji będzie rozmowa o pogodzie. Zapisuje na tablicy temat lekcji, uczniowie zapisują go w zeszytach.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy czteroosobowe, rozdaje każdej z grup słowniki oraz koperty z „rozsypanką” angielskich i polskich przymiotników (załącznik 2). Zadaniem grup jest za pomocą słowników przyporządkować przymiotniki angielskie ich polskim odpowiednikom, np. hot – gorący.
Po wykonaniu ćwiczenia i sprawdzeniu poprawności odpowiedzi, uczniowie zapisują pary przymiotników w zeszytach.
Nauczyciel pyta, jaka jest dziś pogoda, następnie pokazuje uczniom ilustracje przedstawiające krajobrazy w różnych porach roku i pyta: What’s the weather like? Chętni uczniowie odpowiadają, stosując odpowiednie przymiotniki.
Praca w parach. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z danymi na temat pogody w kilku miastach świata (załącznik 3). Uczniowie pytają się nawzajem o brakujące informacje.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pracę domową.
5. Bibliografia
T. Piotrowski, Z. Saloni, Nowy słownik angielsko‑polski i polsko‑angielski, Wydawnictwo Wilga, Olsztyn 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Załącznik 2
hot | foggy | śnieżnie | pochmurno |
cold | rainy | chłodno | słonecznie |
cool | sunny | ciepło | zimno |
warm | snowy | deszczowo | wietrznie |
cloudy | windy | mgliście | gorąco |
Załącznik 3
Student A Ask your partner about the weather in these cities, e.g. What’s the weather like in Moscow? and answer similar questions, e.g. It’s snowy and cold. | Student B Ask your partner about the weather in these cities, e.g. What’s the weather like in Moscow? and answer similar questions, e.g. It’s snowy and cold. |
Warsaw – cold, rainy New York - ……………………. Paris – sunny, warm London - …………………………. Tokyo – warm, cloudy Rome - ……………………… Madrid – foggy, warm | Warsaw - ……………………… New York – sunny, windy Paris - ………………………… London – rainy, cool Tokyo - …………………….. Rome – hot, sunny Madrid - ……………………. |
b) Zadanie domowe
Note the weather in your hometown this week.
Przez tydzień zapisuj, jaka jest pogoda w Twojej miejscowości.
Monday - …………………………
Tuesday - …………………………
Wednesday - ……………………..
Thursday - ……………………….
Friday-……………………………
Saturday - ………………………..
Sunday - ………………………….
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak