Wiązanie molekularne typu sigma i pi, budowa wybranych cząsteczek
Wiązanie molekularne typu sigma i pi, budowa wybranych cząsteczek
1. Cele
a) Wiadomości
Uczeń zna pojęcia wiązań typu sigma i pi
b) Umiejętności
Uczeń:
odróżnia od siebie składowe wiązania typu sigma i pi,
odróżnia budowę wiązań występujących w wybranych cząsteczkach, takich jak HIndeks dolny 22, NIndeks dolny 22, FIndeks dolny 22, HCl, BeClIndeks dolny 22, NHIndeks dolny 33, HIndeks dolny 22O.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, pokaz, praca zbiorowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręczniki oraz modele orbitali i cząsteczek.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji poprzez pogadankę na temat orbitali. Można zadać następujące pytania: Co to jest orbital? Jakie znamy rodzaje orbitali? Co to jest konfiguracja elektronowa? Co to jest blok elektronowy?
Nawiązanie do tematu lekcji. Zadanie uczniom pytania: Co występuje między dwoma atomami w cząsteczce? (Uczniowie powinni stwierdzić, że między dwoma atomami w cząsteczce występują wiązania chemiczne).
b) Faza realizacyjna
Wprowadzenie wiązania typu sigma
Zapisanie schematu powstawania wiązania typu sigma.
Wiązanie sigma powstaje w wyniku nakładania się dwóch orbitali typu s.
Wiązanie takie występuje między innymi w cząsteczkach HIndeks dolny 22, LiIndeks dolny 22, LiH.
Wiązanie to powstaje także w wyniku nakładania osiowego dwóch orbitali typu p. Występuje ono między innymi w cząsteczkach fluorowców.
Wiązanie takie powstaje także w wyniku nakładania się orbitalu typu s i p, tak jest między innymi w cząsteczkach wodorków niemetali.
Wprowadzenie wiązania typu pi. Zapisanie przez uczniów schematu powstawania wiązania typu pi.
Wiązanie typu pi powstaje w wyniku nakładania się bocznego orbitali typu p, które leży poza płaszczyzną. Występuje ono wtedy, gdy cząsteczka zawiera wiązanie wielokrotne, tzn. podwójne lub potrójne. Wówczas jedno wiązanie jest zawsze typu sigma, a drugie typu pi.
Rysowanie na tablicy przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela schematów wybranych cząsteczek z uwzględnianiem budowy wiązań.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie wiadomości poznanych na lekcji.
5. Bibliografia
Kluz Z., Poźniczek M., M., Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego. WSiP Warszawa 2005.
Kozłowski Z., Chemia ogólna, WSiP, Warszawa 1990.
Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak