Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Widokówka z podróży

Etap

I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III

Przedmiot

Edukacja plastyczna

Wymagania szczegółowe:

(II.3.b) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury; opisuje ich cechy charakterystyczne (posługując się elementarnymi terminami właściwymi dla tych dziedzin działalności twórczej).

Temat lekcji:

Widokówka z podróży

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna zabytki reprezentacyjne dla kultury europejskiej,

  • wymienia miasta, w których znajdują się ważne zabytki sztuki europejskiej.

umiejętności – uczeń:

  • rozpoznaje wybrane zabytki Europy,

  • potrafi odwzorować wskazany zabytek architektury w pracy plastycznej,

  • umie korzystać z zasobów multimedialnych w celu przyswojenia wiedzy o zabytkach w Europie,

  • potrafi przyporządkować zabytek do danego kraju.

postawy:

  • kształtowanie postawy otwarcia na kulturę innych narodów,

  • budzenie szacunku dla dzieł należących do europejskiego dziedzictwa kultury.

Metody pracy:

rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie, wklejanie).

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

albumy i widokówki zabytków ulokowanych w miastach europejskich

w tym zasoby multimedialne:

Prezentacja multimedialna ukazująca największe zabytki kultury europejskiej.

Interaktywne zadania sprawdzające umiejętności przyporządkowania zabytku do danego kraju.

kserokopie wybranych zabytków do kolażu

kartki z brystolu formatu A‑6, kserokopie wybranych zabytków do kolażu, cienkopisy, linijka

Przebieg lekcji

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel krótko wprowadza uczniów do tematu o ważnych dla miast zabytkach w Europie, podkreślając ich znaczenie historyczne, estetyczne i pokazuje albumy.

faza wprowadzająca:

(5 min.)

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel pokazuje i mówi o widokówkach i ich przeznaczeniu: budowie, miejscu na adres, znaczek, treść.

  2. Uczniowie otrzymują kartki z brystolu formatu A‑6. Losują koperty z zestawami kserokopii zabytków europejskich. W kopercie znajdują się niewielkie obrazki zabytków z jednego kraju w Europie. Wykorzystując technikę kolażu uczniowie zaprojektują własną widokówkę z wakacyjnej podróży.

  3. W trakcie ćwiczenia nauczyciel udziela wskazówek dotyczących rozwiązań kompozycyjnych i estetyki pracy.

  4. Po zakończeniu ćwiczenia praktycznego nauczyciel pokazuje prezentację multimedialną ukazującą największe zabytki kultury europejskiej.

  5. Powtarza z uczniami wiadomości w celu ich utrwalenia.

faza podsumowująca:

(10 min.)

  1. Na zakończeniu uczniowie wykonują zadanie interaktywne sprawdzające umiejętności przyporządkowania zabytku do danego kraju.

  2. Zadanie z zasobu mona powtórzyć kilkukrotnie. Prawidłowe wykonanie ćwiczenia nauczyciel nagradza oceną wyrażoną stopniem.

RZbCbqA8AgAue

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 102.50 KB w języku polskim
R1FLToe8fUdzu

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 51.60 KB w języku polskim