| I etap edukacyjny, uczeń kończący klasę III |
| |
| |
| |
| (II.3.b) rozpoznaje wybrane dzieła architektury i sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury; opisuje ich cechy charakterystyczne (posługując się elementarnymi terminami właściwymi dla tych dziedzin działalności twórczej). |
| |
| |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna zabytki reprezentacyjne dla kultury europejskiej,
wymienia miasta, w których znajdują się ważne zabytki sztuki europejskiej.
|
| umiejętności – uczeń:
rozpoznaje wybrane zabytki Europy,
potrafi odwzorować wskazany zabytek architektury w pracy plastycznej,
umie korzystać z zasobów multimedialnych w celu przyswojenia wiedzy o zabytkach w Europie,
potrafi przyporządkować zabytek do danego kraju.
|
| postawy:
kształtowanie postawy otwarcia na kulturę innych narodów,
budzenie szacunku dla dzieł należących do europejskiego dziedzictwa kultury.
|
| |
| rozmowa nauczająca (pogadanka), prezentacja, działania praktyczne (rysowanie, wklejanie). |
| |
| |
| |
| albumy i widokówki zabytków ulokowanych w miastach europejskich |
w tym zasoby multimedialne: | Prezentacja multimedialna ukazująca największe zabytki kultury europejskiej. Interaktywne zadania sprawdzające umiejętności przyporządkowania zabytku do danego kraju. |
| |
kserokopie wybranych zabytków do kolażu | kartki z brystolu formatu A‑6, kserokopie wybranych zabytków do kolażu, cienkopisy, linijka |
| |
|
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel krótko wprowadza uczniów do tematu o ważnych dla miast zabytkach w Europie, podkreślając ich znaczenie historyczne, estetyczne i pokazuje albumy.
|
faza wprowadzająca: (5 min.) | |
faza realizacyjna: (30 min.) |
Nauczyciel pokazuje i mówi o widokówkach i ich przeznaczeniu: budowie, miejscu na adres, znaczek, treść.
Uczniowie otrzymują kartki z brystolu formatu A‑6. Losują koperty z zestawami kserokopii zabytków europejskich. W kopercie znajdują się niewielkie obrazki zabytków z jednego kraju w Europie. Wykorzystując technikę kolażu uczniowie zaprojektują własną widokówkę z wakacyjnej podróży.
W trakcie ćwiczenia nauczyciel udziela wskazówek dotyczących rozwiązań kompozycyjnych i estetyki pracy.
Po zakończeniu ćwiczenia praktycznego nauczyciel pokazuje prezentację multimedialną ukazującą największe zabytki kultury europejskiej.
Powtarza z uczniami wiadomości w celu ich utrwalenia.
|
faza podsumowująca: (10 min.) |
Na zakończeniu uczniowie wykonują zadanie interaktywne sprawdzające umiejętności przyporządkowania zabytku do danego kraju.
Zadanie z zasobu mona powtórzyć kilkukrotnie. Prawidłowe wykonanie ćwiczenia nauczyciel nagradza oceną wyrażoną stopniem.
|