Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji otwartej w klasie piątej szkoły podstawowej - Wie spät ist es?/Która godzina? – określanie czasu zegarowego

1. Cele lekcji

Cele zajęć otwartych

  • Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami języków obcych.

  • Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami szkół podstawowych i gimnazjów

  1. Uczeń zna pory dnia i kojarzy je z odpowiednią godziną.

  2. Uczeń wie, jak zapytać o czas zegarowy.

  3. Uczeń wie, jak określić czas zegarowy – podaje rozmówcy godzinę.

  4. Uczeń zna zwroty grzecznościowe i stosuje je podczas rozmowy.

  1. Uczeń umie nazywać pory dnia i kojarzyć je z odpowiednią godziną.

  2. Uczeń potrafi zapytać o czas zegarowy.

  3. Uczeń umie określić czas zegarowy – podaje rozmówcy godzinę.

  4. Uczeń umie odegrać rolę przechodnia pytającego lub zapytanego o godzinę.

  5. Uczeń stosuje zwroty grzecznościowe podczas rozmowy.

    1. Metoda komunikatywna, której celem jest praktyczne zastosowanie języka obcego.

    2. Metoda audiowizualna, której celem jest powiązanie określonej sytuacji ze środkami językowymi; dźwiękom towarzyszy obraz – CREDIF.

  • Podręcznik

  • Plansze wykonane na podstawie obrazków z podręcznika „Der, die, das neu” dla klasy 5, strona 19. Dodatkowo dwie oddzielne plansze z ilustracjami księżyca i słońca.

  • Duże napisy na kolorowych kartonach: am Morgen, am Vormittag, am Nachmittag, am Abend, in der Nacht, am Tag.

  • Zeszyty.

  • Zegar z ruchomymi wskazówkami.

  • Magnetofon.

  • Magnesy, tablica.

  • Wolna przestrzeń do prezentowania scenek.

Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza

  1. Przywitanie sprawdzenie listy obecności _ Sind heute alle da?

  2. Pytania nawiązujące do ostatnich lekcji – rozgrzewka językowa

    1. Was machst du am Montag?

    2. Was macht.... am Montag?

    3. Was machst du in der Freizeit?

    4. Was macht... in der Freizeit?

    5. Wie findest du Mathe?

    6. Wie findest du Deutsch?

    7. Wie findest du deine Schule?

    8. Wie findest du deine Klasse?

b. Faza realizacyjna

  1. Praca z podręcznikiem, strona wprowadzająca do rozdziału 2 – o czym będziemy się uczyć. Nauczyciel prezentuje przygotowane obrazki: najpierw słońce, potem księżyc – obrazy mają wywołać skojarzenie z dniem i nocą. Uczniowie podają skojarzenia w języku polskim.

  2. Nauczyciel prezentuje poszczególne obrazki i podaje jednocześnie odpowiednie wyrażenie, np. śpiące dziecko – in der Nacht.

  3. Uczniowie powtarzają wyrażenia patrząc na obrazki, a następnie widząc obrazek prezentowany przez nauczyciela sami podają określenia pór dnia.

  4. Przyporządkowanie wyrażeń pory dnia do poszczególnych godzin – praca z planszami, uczniowie przyporządkowują napisy do obrazków i przypinają odpowiednie pary na tablicy.

  5. Odczytanie informacji na planszach.

  6. Uświadomienie uczniom celu lekcji.

  7. Zapisanie tematu lekcji i wyrażeń z plansz zamieszczonych na tablicy.

  8. Przy pomocy zegara określanie godzin – pełnych, pół do..., po..., przed..., kwadrans.

  9. Zwrócenie uwagi na sposób określania czasu potoczny i oficjalny.

c. Faza podsumowująca

  1. Przeczytanie podpisów pod zegarami w podręczniku, s. 20.

  2. Zapisanie wyrazów: Es ist........., ein Viertel, halb, vor, nach.

  3. Zwrócenie uwagi na analogie: vor – Vormittag; nach – Nachmittag.

  4. Wysłuchanie nagrania dialogu – uczniowie otrzymują zadanie: Wie spät ist es? – słuchają dwa razy i zapisują godzinę, która podana jest w rozmowie.

  5. Opracowanie dialogu i wyjaśnienie zwrotów: Aber bitte nicht zu danken, gern geschehen, aber bitte.

  6. Czytanie z podziałem na role.

  7. Przygotownie w parach krótkiej scenki z wykorzystaniem poznanych zwrotów.

  8. Zadanie pracy domowej, wyjaśnienie zadań A1, A2 i A3 ze strony 24. z zeszytu ćwiczeń.

  9. Ocena pracy uczniówna lekcji.

  10. Uświadomienie uczniom, że była to pierwsza lekcja dotycząca określania czasu i umiejętność ta będzie ćwiczona na kolejnych lekcjach.

    1. Marta Kozubska, Ewa Krawczyk, Lucyna Zastąpiło, Der, die, das‑neu, podręcznik, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2003.

    2. Marta Kozubska, Ewa Krawczyk, Lucyna Zastąpiło, Der, die, das- neu, zeszyt ćwiczeń, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa, 2003.

Kartony z wyrażeniami:

Am Morgen

Am Vormittag

Am Nachmittag

Am Abend

In der Nacht

Am Tag

R1VEy6BPCSlYD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 46.00 KB w języku polskim