Wiedźmin – współczesny bohater pozytywny

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna treść opowiadań Sapkowskiego,

- wie, co sprawia, że Geralt z Rivii uważany jest za bohatera pozytywnego.

b) Umiejętności

Uczeń:

- charakteryzuje głównego bohatera prozy Sapkowskiego,

- wyszukuje cytaty opisujące niezwykłą naturę Wiedźmina.

2. Metoda i forma pracy

praca z tekstem

3. Środki dydaktyczne

Andrzej Sapkowski, Ostatnie życzenie

4. Przebieg lekcji

Nauczyciel prosi uczniów, aby w kontekście wybranych opowiadań Sapkowskiego scharakteryzowali jak najdokładniej głównego bohatera. Uczniowie odpowiadają na pytania: Co świadczy o niezwykłości tej postaci? Czy Geralta możemy uznać za bohatera pozytywnego?

Opis bohatera:

I wiedźmin poszedł przez ogień i wodę, wstecz się nie oglądał. Ale nie wziął ni butów żelaznych ni kstura. Wziął tylko swój miecz wiedźmiński. Nie posłuchał słów wróżki. I dobrze zrobił bo to była zła wróżka. (Flourens Delanoy, Bajki i klechdy). Słynny Wiedźmin nie był stary, włosy miał długie i proste, zupełnie białe, jak mleko. Geralt ma długą bladą twarz, pionowe źrenice jak u kota, silne ramiona i nogi. Głos Geralta był dźwięczny, metaliczny i nieprzyjemny.

Twarz bohatera nie zdradzała żadnych emocji (Nieznajomy nie był stary, ale włosy miał prawie zupełnie białe. Pod płaszczem nosił wytarty skórzany kubrak, sznurowany pod szyją i na ramionach. Kiedy ściągnął swój płaszcz, wszyscy zauważyli, że na pasie za plecami miał miecz. Nie było w tym nic dziwnego, w Wyzimie prawie wszyscy chodzili z bronią, ale nikt nie nosił miecza na plecach niby łuku czy kołczana.)

Bohater ma wielu przyjaciół, co często gwarantuje mu przetrwanie w ekstremalnych warunkach.

Nie do końca udana mutacja w dzieciństwie sprawiła, że w Wiedźminie tlą się resztki ludzkich uczuć. Powoduje to częste rozterki Geralta, lecz dzięki uczuciom zdolny jest do bezgranicznej miłości do Yennefer oraz do Ciri, z którą łączy go miłość ojcowska.

Wiedźmin jest odważny, zdolny do wielkich poświęceń, śpieszy ludziom z pomocą. Mimo iż jest pogardzany przez możnych, bity, pozbawiany złudzeń, to wciąż przestrzega własnego kodeksu.

5. Bibliografia

A. Sapkowski, Ostatnie życzenie, Wiedźmin, [w:] Ostatnie życzenie, SuperNOWA, Warszawa 1993.

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Zinterpretuj jedną z przygód Geralta z Rivii w kontekście tematu lekcji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcję o prozie Sapkowskiego można przeprowadzać na podstawie wybranych opowiadań ze zbioru Ostatnie życzenie lub Miecz przeznaczenia. Cenne dla przebiegu lekcji jest jednak to, że jeden bądź kilku uczniów zna całą sagę Sapkowskiego o Wiedźminie. Wówczas można uzupełniać poszczególne fakty i wymienić więcej elementów świata przedstawionego.

Rd0bNRgm7cna3

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.81 KB w języku polskim
R1A5Kuiw0BuPT

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.00 KB w języku polskim