RnuA7V7C6p1l0
Kolorowa fotografia przedstawia falujące niczym morze targane wiatrem łany zbóż rosnące na polu. Na horyzoncie widać drzewa i domy. Niebo pokryte jest burzowymi chmurami, ale pomiędzy nimi dostrzec można prześwity błękitu.

Wiej, wietrze wiej!

Wiatr
Źródło: pixabay, domena publiczna.
Twoje cele
  • poznasz różne rodzaje wiatru,

  • dowiesz się, jak wykorzystywano motyw wiatru w Biblii, mitologii i podaniach ludowych,

  • zgromadzisz słownictwo opisujące siłę i natężenie wiatru,

  • pogłębisz swoją wiedzę na temat tego, jak ukazywano wiatr w mitologii greckiej,

  • określisz cechy wiatru.

W kulturze europejskiej wiatr symbolizuje szaleństwo i zniszczenie, ale także czas, wolność, natchnienie poetyckie oraz życiodajną siłę. Ludy starożytne postrzegały wiatr jako posłańca bogów, pośrednika między niebem a ziemią. W zależności od okoliczności wiatr może być sprzymierzeńcem człowieka albo źródłem zagrożenia.

Polecenie 1

Wymień, jakie znasz rodzaje wiatru.

R16XhY4I2WN69
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z filmem przedstawiającym rodzaje wiatru, a następnie wykonaj polecenia.

R11Sm0VfjzQyi
Film, w którym omówiono, czym jest wiatr oraz różne jego rodzaje i charakterystyczne dla nich cechy, np. morskiej bryzy, zefira, huraganu czy tornada.
Polecenie 2

Na podstawie filmu napisz krótką notatkę o rodzajach wiatru. Opisz ich siłę i natężenie.

R1YOdnzGc19F9
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zastanów się, co zmieniłoby się na świecie, gdyby nie istniał wiatr.

RTDExa2bHvDmJ
(Uzupełnij).
Polecenie 4

W jaki sposób można uczcić Światowy Dzień Wiatru? Opisz krótko swoją propozycję.

R8GqAUiFlSdUG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Utwórz rodzinę wyrazów od słowa „wiatr”.

R1Oo3eUaLGmrq
(Uzupełnij).

Zapoznaj się z prezentacją multimedialną o motywie wiatru w literaturze, a następnie wykonaj polecenia.

RnBu5KbKMeDT1
1
RRyb6iGOdEIBJ
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Motyw wiatru w literaturze.

R1Zg5YtPn1YyJ
1
R12hPrQPlWew6
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Motyw literacki to idea, wątek lub postać utrwalone w kulturze, powtarzające się w utworach literackich.

R1OLRgV7CHvSB
1
RcXHAjBQXfbav
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wiatr w literaturze może być symbolem czasu, pustki, niestałości, zmienności, niepokoju, gwałtowności, zniszczenia, a także ruchu, szybkościprzestrzeni.

R1T89UXnU1V0m
1
R1BzkNhiacV59
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Biblii wiatr symbolizuje działanie Boga.

Księdze Królewskiej zapisano, że zanim doszło do stworzenia świata, Duch Boży w postaci wiatru unosił się nad wodami: „A oto Pan przechodził, a wicher potężny i silny, wstrząsający górami i kruszący skały szedł przed Panem”.

Natomiast w Księdze Rodzaju jest mowa o tym, że w akcie stworzenia „Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą”.

Użyte w Biblii greckie terminy pneumaruach, czyli „duch”, są tłumaczone również jako „wiatr” i „oddech”.

R10tHjvYCe1CH
1
R1dKWqzX3hZyh
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

mitologii greckiej wiatry uważano za bóstwa, które przedstawiano jako skrzydlatych mężczyzn. Boreasz rządził gwałtownym i niebezpiecznym wiatrem północnym, Notos – wiejącym latem silnym wiatrem południowym, Euros – silnym i suchym wiatrem wiejącym ze wschodu, a Zefir – zachodnim łagodnym wiatrem zwiastującym nadejście wiosny.

Istniały także duchy (demony) lub boginie zwane harpiami, które były uosobieniami gwałtownych wiatrów.

Królem wszystkich wiatrów był Eol, który mieszkał na wyspie Eolii.

W greckiej Dodonie znajdowała się wyrocznia boga Zeusa. Kapłani odczytywali boskie wyroki na podstawie szumu świętych dębów lub dźwięku poruszanych przez wiatr brązowych mis.

Posłaniec bogów, Hermes, jest ukazywany w mitologii jako postać lotna, dynamiczna, a jego atrybut – sandały ze skrzydłami – pozwalał mu na przemieszczanie się z miejsca na miejsce.

R1Kuj0tmopqlX
1
RBtUh90fbck76
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

podaniach ludowych wiatr był przedstawiany jako demoniczna siła, najczęściej przybierająca postać silnego mężczyzny z rozwianymi włosami i wydętymi policzkami, w potarganym odzieniu. Czasami jednak wiatr przybierał postać kobiety z rozpuszczonymi włosami. Powszechnie wierzono, że w wietrze mieszkają diabeł, czarownice, strzygi i wiedźmy. Silny wiatr miał porywać dusze ludzkieciągnąć je do piekła.

W kulturze ludowej dopatrywano się w wietrze przyczyny wielu chorób, np. szaleństwa. Aby bronić się przed takim wiatrem, nie wychodzono z domu bez poświęconych przedmiotów.

Wiatru nie postrzegano jednak tylko jako siły demonicznej i niszczącej. Jego podmuchy miały dobrze wpływać na przyrodę, np. sprzyjać rozmnażaniu zwierząt.

RPrCNgTJYD7AC
1
RjPFCq7zZm2Sp
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Motyw wiatru bardzo często pojawia się w poezji, zwłaszcza w wierszach poświęconych porom rokuzjawiskom przyrody. W poezji wiatr zazwyczaj jest uosobiony, czyli wyposażony w cechy ludzkie, np. tak, jak w wierszu Kazimiery Iłłakowiczówny pt. „Jesienny żart”:

Klon krwawy i żółta lipa
liście, listeczki sypią.
Zrzuca je ptak lecący,
strąca osa niechcący.
Wiatrowi na płacz się zbiera,
że liście się poniewiera;
chodzi dołem
i górą i zbiera je oburącz,
i płacze nad nimi deszczem,
po gałęziach je mokrych wiesza.
Nic z tego… Oczywiście.
Potem mówią, że wiatr zrywa liście.

R1Xx8WHL3s9RC
1
R1QLWJ9aMlvMG
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

W prozie jest wiele efektownych opisów działania wiatru. Jeden z nich znajduje się w powieści Henryka Sienkiewicza pt. „W pustyni i w puszczy”.

„I rzeczywiście wiatr nadchodził. W oddali pojawiła się jakby ciemna chmura, która czyniła się w oczach coraz wyższą i zbliżała się do karawany. Poruszyły się też naokół najbliższe fale powietrza i nagle podmuchy poczęły skręcać piasek. Tu i ówdzie tworzyły się lejki, jakby ktoś wiercił kijem powierzchnię pustyni. Miejscami wstawały chybkie wiry, podobne do kolumienek cienkich u spodu, a rozwianych jak pióropusze w górze. Ale wszystko to trwało przez jedno mgnienie oka. Chmura, którą pierwszy ujrzał przewodnik wielbłądów, nadleciała z niepojętą szybkością. W ludzi i zwierzęta uderzyło jakby skrzydło olbrzymiego ptaka. W jednej chwili oczy i usta jeźdźców napełniły się kurzawą. Tumany pyłu zakryły niebo, zakryły słońce i na świecie uczynił się mrok. Ludzie poczęli tracić się z oczu, a najbliższe nawet wielbłądy majaczyły jak we mgle. Nie szum — bo na pustyni nie ma drzew — ale huk wichru głuszył nawoływania przewodnika i ryk zwierząt. W powietrzu czuć było taką woń, jaką wydaje czad węgli. Wielbłądy stanęły i odwróciwszy się od wiatru, powyciągały długie szyje w dół, tak że nozdrza ich dotykały prawie piasku”.

RA4XPEvX6v43e
1
R1WGTMpqgNpQ9
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Wiatr zawsze był symbolem wolności. Ludzie zazdrościli ptakom, że wykorzystując siłę wiatru, mogą swobodnie unosić się w przestworzach i pokonywać ziemskie ograniczenia. O pragnieniu wolności opowiada mit o DedaluIkarze uwięzionym na Krecie przez króla Minosa.

Dedal, chcąc się wydostać z Krety, skonstruował dla siebie i swojego syna Ikara skrzydła wzorowane na ptasich. Ojciec przestrzegł syna, by ten nie zbliżał się do słońca i wody. W „Mitach Greków i Rzymian” Wandy Markowskiej tak opisano ostatni lot Dedala i Ikara:

„– Nie leć, synu, za blisko słońca, by nie stajał wosk od jego żaru – nie leć, synu, za blisko morza, by fale nie zwilżyły ci skrzydeł.
I jak para olbrzymich ptaków unieśli się w powietrze, wzbijając się coraz wyżej, a wyspa niewoli oddalała się w przestrzeń, aż wreszcie utonęła we mgle.
Ikar upojony lotem nie myślał o przestrodze mądrego ojca. Niepomny na niebezpieczeństwo leciał coraz bliżej słońca. Już białe obłoki pozostały nisko w dole pod jego stopami. Nad nim drżało tylko szafirowe niebo i ogromne, złociste słońce.
Było południe. Żar słoneczny wzmagał się. Z Ikarowych skrzydeł spływać poczynały ciężkie krople wosku. Drogę chłopca coraz częściej znaczyły pojedyncze, odlepione od skrzydeł pióra. Minęli już wyspy Paros, Delos i Samos. Lot Ikara stawał się ciężki i nierówny jak lot zranionego ptaka. Na ten widok serce ojca ogarnął lęk. Z całej mocy bił skrzydłami powietrze, aby pospieszyć synowi z pomocą. Był już blisko Ikara, ale pęd powietrza i szum skrzydeł zagłuszały rozpaczliwy krzyk ojca. [...]
– Ojcze, pomóż! – ostatkiem sił zawołał omdlewający Ikar i jak kamień spadł w dół. Zielone fale morza pochłonęły go na zawsze. Ale po powierzchni długo jeszcze pływały złociste pióra Ikarowych skrzydeł. Morze zaś zwie się od imienia syna Dedala – Morzem Ikaryjskim”.

RV6zzRothab1e
1
R1NtSJDSFfqun
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Jak nazwać działanie wiatru? Przecież wiatr nie tylko wieje.

Silne wietrzysko targa człowiekiem na wszystkie strony, a jesienna zawierucha niejednego potrafi porządnie wychłostaćwysmagać. Natomiast letni wiaterek przyjemnie chłodzi w upalne dni, lekko marszczy wodę na jeziorze i delikatnie kołysze do snu. Huragan zrywa dachy i łamie drzewa, w czasie sztormu wiatr bałwani fale na morzu, a jesienny wicher harcuje w sadzie i jęczy w kominie. Oczywiście wiatr potrafi także napędzać chmury, otrząsać liście z drzew, wzbijać na drodze kurz i pył.

Rqv1OmtVZFyxV
1
R1RkE979eISna
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1

Motyw wiatru często występuje w powiedzeniach.

Kiedy los nam sprzyja, powiemy, że wieją nam pomyślne wiatry, a gdy dobrze się w czymś orientujemy – że wiemy, skąd wieje wiatr. O kimś, kto nie dotrzymuje obietnic, mówimy, że rzuca słowa na wiatr, a z kolei o człowieku, który często zmienia zdanie – że jest jak chorągiewka na wietrze. O pechowcu, który boryka się z przeciwnościami losu, można powiedzieć, że wiatr mu w oczy wieje, a gdy przeciwnie – komuś się powodzi i dobrze wykorzystuje to, co niesie mu los – że chwyta wiatr w żagle. Kiedy ktoś nie dotrzymał danego słowa, to znaczy, że wystawił nas do wiatru.

Głośność lektora
Głośność muzyki
Polecenie 5

Na podstawie prezentacji sporządź krótką notatkę na temat tego, jak przedstawiano wiatr w Biblii, mitologii i w podaniach ludowych.

R1IYQnYfQuxZf
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Jak przestawiany jest wiatr w literaturze? Jaką funkcję pełni ten motyw w poezji i prozie?

RVnno1N8NgMEU
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Wybierz jedno z powiedzeń ze słowem „wiatr” omówione w prezentacji, np. chwytać wiatr w żagle. Napisz krótką historyjkę, w której użyjesz tego powiedzenia.

RtJHqfFpdUszW
(Uzupełnij).

Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.

Ciekawostka

Starożytni Grecy nie znali prawdziwych, fizycznych przyczyn powstawania wiatru i wierzyli w boskie pochodzenie tego żywiołu. Bogom wiatrów budowano ołtarze, na których składano ofiary, aby uprosić ich o obfite zbiory, ochronę domostw czy bezpieczną żeglugę.

Jednym z miejsc poświęconych bogom wiatru jest znajdująca się w Atenach Wieża Wiatrów, która została zbudowana prawdopodobnie ok. 50 r. p.n.e.  Swoją nazwę zawdzięcza płaskorzeźbom przedstawiającym osiem wiatrów, umieszczonym na szczycie każdej ze ścian. Wewnątrz wieży stoi zegar wodny.

RsCWraKayIV8Y
Wieża Wiatrów w Atenach
Źródło: Everlind, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Wynotuj w punktach najważniejsze informacje ciekawostki.

RakD5AEYjI8oA
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3

Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.

RiTIFjTWI9KR8
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowej odpowiedzi.
Tekst
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Przeczytaj fragment Mitologii Jana Parandowskiego, a następnie wykonaj ćwiczenia.

WiatryJan Parandowski
Jan Parandowski Wiatry

Mówiono, że wiatry są boskiego pochodzenia, lecz nie wszyscy byli zgodni w podaniach o ich rodzie i miejscu zamieszkania. 

Boreasz, Notos, Zefir i Euros, bogowie czterech głównych wiatrów: północnego, południowego, wschodniego i zachodniego — uchodzili za synów AstrajosaAstrajosAstrajosa i bogini jutrzenki Eos. Natomiast groźne wichury, wyobrażone pod postacią harpij, potworów o głowie kobiecej i ciele drapieżnego ptaka — były dziećmi TaumasaTaumasaTaumasaElektryElektraElektry; a te najgorsze, nawałnice, cyklony, trąby powietrzne kręcące statkiem na morzu, póki go nie roztrzaskają o skały przybrzeżne — to potomstwo TyfonaTyfonTyfona, którego ongiongiongi Zeus w strasznej walce pokonał.

Najczęściej za ojczyznę wiatrów uważano TracjęTracjaTrację, kraj dzikich gór pokrytych śniegami. Tam przede wszystkim Boreasz ma swój pałac podniebny, a w jego sąsiedztwie po różnych pieczarach mieszkają inne wiatry. Boreasz jest z nich najsilniejszy i najbardziej groźny. Z przeraźliwym wrzaskiem rzuca się na morze, wzdyma fale, rozbija je w białą pianę, niesie burze i mróz, co rzeki lodem ścina.

Zefir, który przychodzi ze wschodu, jest najbardziej łagodny. Od morza idzie jego wilgotne tchnienie i on jest zwiastunem wiosny. Ożywiający chłód niesie wśród lata i z jego pomocą rosną drzewa i kwiaty rozkwitają. Zlatuje na swych skrzydłach delikatnych bez szmeru prawie i przesuwa się nad ziemią, jakby ją całował muśnięciem swych ciepłych warg.

Odysei Homera poszła inna jeszcze powieść o wiatrach. Istniała mianowicie jakaś kraina baśniowa, Eolia, której starożytni szukali na jednej z Wysp LiparyjskichWyspy LiparyjskieWysp Liparyjskich, na północ od Sycylii. Eolia była wyspą pływającą, której wokoło strzegły wały spiżowewały spiżowewały spiżowe. Na niej mieszkał Eol, umiłowany przyjaciel bogów, król wiatrów. Miał on dzieci dwanaścioro: sześć córek i sześciu synów. Pożenił ich ze sobą, aby się z nimi nie rozstawać. Żyli tedy w „wonnych gmachach” w dostatku i szczęściu. Zeus oddał mu pod straż wszystkie wiatry: raz je ucisza, to znów dąćdąćdąć im każe. Musi jednak wciąż czuwać nad nimi, bo inaczej wyrwawszy się z więzów mogłyby ziemię i niebo przewrócić do góry nogami.

Kult wiatrów był rozpowszechniony, zwłaszcza wśród rolników i żeglarzy. Składano im w ofierze koguty, czarne barany, budowano świątyńki, kaplice, najchętniej nad brzegiem morza. W sztuce, zwłaszcza w płaskorzeźbach i malowidłach, przedstawiano bądź poszczególne postaci, bądź mity, które się łączyły z bogami wiatrów. Najsławniejszym pomnikiem jest ośmioboczna Wieża Wiatrów w Atenach, ozdobiona fryzem z wyobrażeniem ośmiu wiatrów. W tym budynku mieściło się horologium — zegar wodny, wskazujący dokładny czas. Od Wieży Wiatrów biegnie dziś w Atenach ruchliwa i malownicza ulica Eola.

01 Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań 1990, s. 78–79.
RxUzMkeFBvbOu
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polegające na łączeniu w pary sformułowań.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RLVYZjqhixKR3
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polegające na grupowaniu wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6
R1OXORofKCLSU
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu cytatów do grup.
Wiatry
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 7

Na podstawie informacji pochodzących ze Słownika kultury antycznej dopasuj zdjęcia do wiatrów.

Na podstawie informacji pochodzących ze Słownika kultury antycznej połącz ze sobą właściwe informacje.

„Starożytni dzielili wiatry w zależności od ich siły i kierunku. Cztery główne wiatry to:
– Boreasz w starożytnym Rzymie zwany Akwilo,
– Notos, jego rzymski odpowiednik to Auster,
– Euros nazywany w Italii Eurusem,
– Zefir, w Rzymie Favonius.
Boreasz był wiatrem gwałtownym, mroźnym, niebezpiecznym dla żeglarzy, ale zdrowym. Wiał z północy lub północnego wschodu.
Notos był silnym, niezdrowym wiatrem, wiejącym latem z południa, niosącym mgły i deszcze.
Euros wiał ze wschodu lub południowego wschodu, był silnym, zazwyczaj suchym wiatrem.
Zefir to łagodny, delikatny, wschodni wiatr, niosący wiosnę, pod jego wpływem kwitły kwiaty, latem przynosił ożywczy chłód”.
(Na podstawie: Słownika kultury antycznej, pod red. L. Winniczuk, Warszawa 1991, s. 445).

R1EGIGSpeDRJg
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu zdjęć do nazw wiatrów.
Wiatry
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R9kDDx92ne2yy
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R1KCEwTE1k5cZ
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu prawidłowych odpowiedzi.
Wiatr
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9
RbhwPxc9Z4N4x
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu wyrazów do grup.
Wiatr
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, dlaczego w starożytności kult wiatrów był rozpowszechniony zwłaszcza wśród żeglarzy i rolników.

R1R0IlUJQB7sQ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RiYdto9BwN5Os
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnianiu krzyżówki.
Krzyżówka
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 8

Wymyśl i napisz mitmitmit opowiadający o powstaniu wiatru halnego.

Wskazówka: Zastanów się, jakie inne wiatry czy zjawiska przyrody mogłyby być rodzicami wiatru halnego, w jakich okolicznościach wiatr halny pojawił się na świecie oraz jak postrzegali go ludzie.

R1RMAuNkSQYPj
(Uzupełnij).

Słownik

Astrajos
Astrajos

bóg światła gwiezdnego i astrologii

dąć
dąć

wiać z dużą siłą

Elektra
Elektra

nimfa morska; była jedną z Plejad

mit
mit

opowieść o bogach i herosach, legendarnych bohaterach i nadnaturalnych wydarzeniach, przekazywana ustnie z pokolenia na pokolenie, próbująca wyjaśnić odwieczne zagadnienia dotyczące początków świata, życia i śmierci, dobra i zła

ongi
ongi

kiedyś

Taumasa
Taumasa

bóstwo morskie

Tracja
Tracja

starożytna kraina położona między dolnym Dunajem, Morzem Czarnym, Morzem Egejskim i rzeką Strymon; obecnie region geograficzny w granicach Bułgarii, Grecji i Turcji

Tyfon
Tyfon

istota na wpół ludzka, na wpół zwierzęca; od głowy aż do pasa miał ciało olbrzyma, a zamiast nóg wiły mu się sploty węży; z paszczy płynęła mu wrząca smoła, a z oczu buchał ogień

wały spiżowe
wały spiżowe

podłużne usypisko powstałe ze stopy miedzi, cyny i cynku.

wojna trojańska
wojna trojańska

dziesięcioletnie oblężenie Troi przez Achajów, o którym wspomina Homer i inni antyczni historycy; w starożytności Troja była miastem położonym na azjattyckim brzegu cieśniny Dardanele (obecnie jest to północno‑zachodnia Turcja)

Wyspy Liparyjskie
Wyspy Liparyjskie

grupa siedemnastu wysp należących do terytorium Włoch

Notatki ucznia

R1aJn23I4k3oo
Miejsce na notatki ucznia

Bibliografia

Parandowski J., (1990), Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań:  Wydawnictwo Poznańskie.

Parandowski J., (1994), Przygody Odyseusza. Wojna trojańska, Warszawa: Nasza Księgarnia.