Wiej, wietrze wiej!
poznasz różne rodzaje wiatru,
dowiesz się, jak wykorzystywano motyw wiatru w Biblii, mitologii i podaniach ludowych,
zgromadzisz słownictwo opisujące siłę i natężenie wiatru,
pogłębisz swoją wiedzę na temat tego, jak ukazywano wiatr w mitologii greckiej,
określisz cechy wiatru.
W kulturze europejskiej wiatr symbolizuje szaleństwo i zniszczenie, ale także czas, wolność, natchnienie poetyckie oraz życiodajną siłę. Ludy starożytne postrzegały wiatr jako posłańca bogów, pośrednika między niebem a ziemią. W zależności od okoliczności wiatr może być sprzymierzeńcem człowieka albo źródłem zagrożenia.
Wymień, jakie znasz rodzaje wiatru.
Zapoznaj się z filmem przedstawiającym rodzaje wiatru, a następnie wykonaj polecenia.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R11Sm0VfjzQyi
Film, w którym omówiono, czym jest wiatr oraz różne jego rodzaje i charakterystyczne dla nich cechy, np. morskiej bryzy, zefira, huraganu czy tornada.
Na podstawie filmu napisz krótką notatkę o rodzajach wiatru. Opisz ich siłę i natężenie.
Zastanów się, co zmieniłoby się na świecie, gdyby nie istniał wiatr.
W jaki sposób można uczcić Światowy Dzień Wiatru? Opisz krótko swoją propozycję.
Utwórz rodzinę wyrazów od słowa „wiatr”.
Zapoznaj się z prezentacją multimedialną o motywie wiatru w literaturze, a następnie wykonaj polecenia.
Na podstawie prezentacji sporządź krótką notatkę na temat tego, jak przedstawiano wiatr w Biblii, mitologii i w podaniach ludowych.
Jak przestawiany jest wiatr w literaturze? Jaką funkcję pełni ten motyw w poezji i prozie?
Wybierz jedno z powiedzeń ze słowem „wiatr” omówione w prezentacji, np. chwytać wiatr w żagle. Napisz krótką historyjkę, w której użyjesz tego powiedzenia.
Przeczytaj poniższy tekst, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Starożytni Grecy nie znali prawdziwych, fizycznych przyczyn powstawania wiatru i wierzyli w boskie pochodzenie tego żywiołu. Bogom wiatrów budowano ołtarze, na których składano ofiary, aby uprosić ich o obfite zbiory, ochronę domostw czy bezpieczną żeglugę.
Jednym z miejsc poświęconych bogom wiatru jest znajdująca się w Atenach Wieża Wiatrów, która została zbudowana prawdopodobnie ok. 50 r. p.n.e. Swoją nazwę zawdzięcza płaskorzeźbom przedstawiającym osiem wiatrów, umieszczonym na szczycie każdej ze ścian. Wewnątrz wieży stoi zegar wodny.

Wynotuj w punktach najważniejsze informacje ciekawostki.
Zaznacz prawidłowe dokończenie zdania.
Przeczytaj fragment Mitologii Jana Parandowskiego, a następnie wykonaj ćwiczenia.
WiatryMówiono, że wiatry są boskiego pochodzenia, lecz nie wszyscy byli zgodni w podaniach o ich rodzie i miejscu zamieszkania.
Boreasz, Notos, Zefir i Euros, bogowie czterech głównych wiatrów: północnego, południowego, wschodniego i zachodniego — uchodzili za synów AstrajosaAstrajosa i bogini jutrzenki Eos. Natomiast groźne wichury, wyobrażone pod postacią harpij, potworów o głowie kobiecej i ciele drapieżnego ptaka — były dziećmi TaumasaTaumasa i ElektryElektry; a te najgorsze, nawałnice, cyklony, trąby powietrzne kręcące statkiem na morzu, póki go nie roztrzaskają o skały przybrzeżne — to potomstwo TyfonaTyfona, którego ongiongi Zeus w strasznej walce pokonał.
Najczęściej za ojczyznę wiatrów uważano TracjęTrację, kraj dzikich gór pokrytych śniegami. Tam przede wszystkim Boreasz ma swój pałac podniebny, a w jego sąsiedztwie po różnych pieczarach mieszkają inne wiatry. Boreasz jest z nich najsilniejszy i najbardziej groźny. Z przeraźliwym wrzaskiem rzuca się na morze, wzdyma fale, rozbija je w białą pianę, niesie burze i mróz, co rzeki lodem ścina.
Zefir, który przychodzi ze wschodu, jest najbardziej łagodny. Od morza idzie jego wilgotne tchnienie i on jest zwiastunem wiosny. Ożywiający chłód niesie wśród lata i z jego pomocą rosną drzewa i kwiaty rozkwitają. Zlatuje na swych skrzydłach delikatnych bez szmeru prawie i przesuwa się nad ziemią, jakby ją całował muśnięciem swych ciepłych warg.
Z Odysei Homera poszła inna jeszcze powieść o wiatrach. Istniała mianowicie jakaś kraina baśniowa, Eolia, której starożytni szukali na jednej z Wysp LiparyjskichWysp Liparyjskich, na północ od Sycylii. Eolia była wyspą pływającą, której wokoło strzegły wały spiżowewały spiżowe. Na niej mieszkał Eol, umiłowany przyjaciel bogów, król wiatrów. Miał on dzieci dwanaścioro: sześć córek i sześciu synów. Pożenił ich ze sobą, aby się z nimi nie rozstawać. Żyli tedy w „wonnych gmachach” w dostatku i szczęściu. Zeus oddał mu pod straż wszystkie wiatry: raz je ucisza, to znów dąćdąć im każe. Musi jednak wciąż czuwać nad nimi, bo inaczej wyrwawszy się z więzów mogłyby ziemię i niebo przewrócić do góry nogami.
Kult wiatrów był rozpowszechniony, zwłaszcza wśród rolników i żeglarzy. Składano im w ofierze koguty, czarne barany, budowano świątyńki, kaplice, najchętniej nad brzegiem morza. W sztuce, zwłaszcza w płaskorzeźbach i malowidłach, przedstawiano bądź poszczególne postaci, bądź mity, które się łączyły z bogami wiatrów. Najsławniejszym pomnikiem jest ośmioboczna Wieża Wiatrów w Atenach, ozdobiona fryzem z wyobrażeniem ośmiu wiatrów. W tym budynku mieściło się horologium — zegar wodny, wskazujący dokładny czas. Od Wieży Wiatrów biegnie dziś w Atenach ruchliwa i malownicza ulica Eola.
Źródło: Jan Parandowski, Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań 1990, s. 78–79.
Na podstawie informacji pochodzących ze Słownika kultury antycznej dopasuj zdjęcia do wiatrów.
Na podstawie informacji pochodzących ze Słownika kultury antycznej połącz ze sobą właściwe informacje.
„Starożytni dzielili wiatry w zależności od ich siły i kierunku. Cztery główne wiatry to:
– Boreasz w starożytnym Rzymie zwany Akwilo,
– Notos, jego rzymski odpowiednik to Auster,
– Euros nazywany w Italii Eurusem,
– Zefir, w Rzymie Favonius.
Boreasz był wiatrem gwałtownym, mroźnym, niebezpiecznym dla żeglarzy, ale zdrowym. Wiał z północy lub północnego wschodu.
Notos był silnym, niezdrowym wiatrem, wiejącym latem z południa, niosącym mgły i deszcze.
Euros wiał ze wschodu lub południowego wschodu, był silnym, zazwyczaj suchym wiatrem.
Zefir to łagodny, delikatny, wschodni wiatr, niosący wiosnę, pod jego wpływem kwitły kwiaty, latem przynosił ożywczy chłód”.
(Na podstawie: Słownika kultury antycznej, pod red. L. Winniczuk, Warszawa 1991, s. 445).
Wyjaśnij, dlaczego w starożytności kult wiatrów był rozpowszechniony zwłaszcza wśród żeglarzy i rolników.
Wymyśl i napisz mitmit opowiadający o powstaniu wiatru halnego.
Wskazówka: Zastanów się, jakie inne wiatry czy zjawiska przyrody mogłyby być rodzicami wiatru halnego, w jakich okolicznościach wiatr halny pojawił się na świecie oraz jak postrzegali go ludzie.
Słownik
bóg światła gwiezdnego i astrologii
wiać z dużą siłą
nimfa morska; była jedną z Plejad
opowieść o bogach i herosach, legendarnych bohaterach i nadnaturalnych wydarzeniach, przekazywana ustnie z pokolenia na pokolenie, próbująca wyjaśnić odwieczne zagadnienia dotyczące początków świata, życia i śmierci, dobra i zła
kiedyś
bóstwo morskie
starożytna kraina położona między dolnym Dunajem, Morzem Czarnym, Morzem Egejskim i rzeką Strymon; obecnie region geograficzny w granicach Bułgarii, Grecji i Turcji
istota na wpół ludzka, na wpół zwierzęca; od głowy aż do pasa miał ciało olbrzyma, a zamiast nóg wiły mu się sploty węży; z paszczy płynęła mu wrząca smoła, a z oczu buchał ogień
podłużne usypisko powstałe ze stopy miedzi, cyny i cynku.
dziesięcioletnie oblężenie Troi przez Achajów, o którym wspomina Homer i inni antyczni historycy; w starożytności Troja była miastem położonym na azjattyckim brzegu cieśniny Dardanele (obecnie jest to północno‑zachodnia Turcja)
grupa siedemnastu wysp należących do terytorium Włoch
Notatki ucznia
Bibliografia
Parandowski J., (1990), Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Parandowski J., (1994), Przygody Odyseusza. Wojna trojańska, Warszawa: Nasza Księgarnia.










