RZs62twQoRA08
Ilustracja przedstawia mały okręt płynący po morzu. Okręt zbudowany jest z drewna, na dziobie znajduje się namalowane oko, zaś rufa statku przypomina kształtem smoczy ogon. Na pokładzie obecnych jest pięciu marynarzy (w tym sternik trzymający wiosło służące do zmiany kursu okrętu). Na środku okrętu widoczny jest wysoki czerwony maszt, wokół którego latają mewy. Ilustracja utrzymana jest w odcieniach ciepłych z wyróżniającym się zielonym kolorem wody. Niebo jest pomarańczowo‑żółte.

Wielka Kolonizacja

Starożytny okręt grecki na morzu, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Starożytny okręt grecki na morzu, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Ważne daty

około 800 r. p.n.e. – kontakty handlowe między Grecją a Al Mina w Syrii.

około 775 r. p.n.e. – powstają pierwsze kolonie greckie w KymePithekussai nad Zatoką Neapolitańską.

około 735 – 729 r. p.n.e. – kolonizacja Sycylii.

około 632 r. p.n.e. – kolonizacja Kyrene w Libii.

około 600 r. p.n.e. – założenie MassaliiMassaliaMassalii.

VIII/VII w. p.n.e. – kolonizacja wybrzeży Morza Czarnego.

około 550 r. p.n.e. – ustanie kolonizacji greckiej.

Nauczysz się
  • wyjaśniać termin „Wielka Kolonizacja”;

  • podawać przyczyny Wielkiej Kolonizacji;

  • wskazywać na mapie najważniejsze kolonie greckie;

  • przedstawiać proces zakładania nowych miast;

  • wyjaśniać pojęcia charakterystyczne dla Wielkiej Kolonizacji;

  • wymieniać surowce sprowadzane przez Greków z kolonii;

  • wyjaśniać skutki Wielkiej Kolonizacji dla świata greckiego;

  • wymieniać najważniejsze zabytki kultury greckiej z terenów odległych kolonii.

Czym była Wielka Kolonizacja?

Wielka Kolonizacja to proces osiedlania się Greków, daleko poza granicami swojej polis, zapoczątkowany w VIII w. p.n.e. i trwający do połowy VI w. p.n.e. Kolonizacja ta miała charakter raczej gospodarczo‑ekonomiczny niż militarny i nie prowadziła do utworzenia wielkiego imperium.

RSoxhyaGMx5DR
Bibi Saint‑Pol (fotograf), Grupa Leagros, Grecki statek, fragment malarstwa wazowego, styl czarnofigurowy, około 520 r. p.n.e., Biblioteka Narodowa, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Grupa Leagros, Bibi Saint-Pol, Grecki statek, fragment malarstwa wazowego, Malarstwo czarnofigurowe, Biblioteka Narodowa, Paryż, Francja, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boat_Cdm_Paris_322_n1.jpg [dostęp 17.03.2021], domena publiczna.

Przyczyny Wielkiej Kolonizacji

  • Poszukiwanie nowych dróg handlowych.

  • Sprowadzanie do polis potrzebnych surowców.

  • Pragnienie posiadania ziemi uprawnej z powodu nierównego podziału ziem w polis.

  • Przeludnienie w polis.

  • Chęć pozbycia się z państwa‑miasta niepożądanych jednostek.

  • Zadłużenie biedniejszych obywateli polis.

R1XWKsiBJgZyz
Steff (fotograf), Malarz Antimenes, „Zbiór oliwek”, amfora czarnofigurowa, około 520 r. p.n.e., Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Antimenes, Steff, Zbiór oliwek, Malarstwo czarnofigurowe, Muzeum Brytyjskie, Londyn, Wielka Brytania, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Amphora_olive-gathering_BM_B226_03.jpg [dostęp 16.03.2021], domena publiczna.

Wielka Kolonizacja

1
R18RZQDDL4ZUQ1
Mapa interaktywna zatytułowana „Wielka Kolonizacja”. Po naciśnięciu białej trójkąta na szarym tle otwiera się mapa oraz panel boczny. Na mapie lądy podpisane czarnymi literami, zaznaczone są na szaro; morza: Czarne, Adriatyckie i Śródziemne, podpisane niebieskimi literami zaznaczone są na biało. Miasta oraz kolonie wyróżniono punktami, a ważne miejsca strzałkami oraz czerwono-białymi znacznikami. W panelu bocznym umieszczono interaktywne napisy <span lang="el">Kyme</span>, <span lang="el">Kyrene</span>, Sycylia, <span lang="el">Chalkidike</span>, Marsylia, Morze Czarne. Po naciśnięciu napisu <span lang="el">Kyme</span> pojawią się opis dotyczący historii <span lang="el">Kyme</span>. Treść: „Około 750 r. p.n.e. Grecy rozpoczęli kolonizację od najbardziej oddalonych ziem na krańcach znanego im świata - położonej na stałym lądzie nad Zatoką Neapolitańską <span lang="el"> Kyme</span> i <span lang="el">Pithekussai</span>, leżącej na wyspie <span lang="el">Ischia</span>. Celem założenia <span lang="el">Kyme</span> było zaopatrywanie miast eubejskich w surowce oraz pośrednictwo w handlu. <span lang="el">Kyme</span> dysponowała naturalnym portem i wyniosłym akropolem, na <span lang="el">Pithekussai</span> znajdowało się między innymi centrum metalurgiczne. W dalszej kolejności założono <span lang="el">Rhegion</span> (<span lang="it">Reggio di Calabria</span>) na italskim wybrzeżu Cieśniny Messyńskiej, na Korkyrze, zaś w latach 735 - 729 powstały kolonie na Sycylii (między innymi <span lang="el">Naksos</span> - <span lang="el">Taormina</span>, <span lang="el">Katane – Catania</span> i Syrakuzy). Kymejczycy założyli w pobliżu Wezuwiusza Nowe Miasto (<span lang="el">Neapolis</span>, Neapol), które kontynuowało greckie tradycje jeszcze w czasach cesarstwa rzymskiego. W praktyce kolonizacja Italii przez Greków zakończyła się pod koniec VII w. p.n.e.” Poniżej tekstu znajduje się fotografia zatytułowana Atena z <span lang="el">Kyme</span>. Na fotografii znajduje się płaskorzeźba ukazująca popiersie kobiety, wykonaną z jasnobrązowego kamienia. Kobieta ma długie włosy i koronę. Po naciśnięciu napisu <span lang="el">Kyrene</span> pojawią się historia kolonizacji tego miasta. „<span lang="el">Kyrene</span> została skolonizowana przez mieszkańców <span lang="el">Thery</span> w 632 r. p.n.e., którzy pod wpływem wieloletniej suszy zdecydowali się wysłać do Libii jednego z każdej dwójki braci w rodzinach w poszukiwaniu żyznej ziemi. <span lang="el">Kyrene</span> z czasem rozrosła się i zakładała własne kolonie na wyżynie <span lang="el">Kyrenaiki</span>. Specjalnością <span lang="el">Kyrene</span> była roślina zwana <span lang="el">silphion</span>, która miała właściwości lecznicze, używana była także jako przyprawa”. Pod tekstem znajduje się fotografia przedstawiająca ruiny <span lang="el">Kyrene</span>. Na fotografii znajdują się ruiny miasta ukazane ze znacznej odległości. Otaczają je tereny zielone. Tło stanowi dalsza panorama oraz błękitne niebo. Po naciśnięciu napisu: Sycylia ukazuje się tekst z historią kolonizacji Sycylii. „Kolonizacja Sycylii zapoczątkowała Megara już około 750 r. p.n.e. zakładając Megarę Heblaję na wschodnim wybrzeżu. Jako że Sycylia była atrakcyjna dla Greków ze względu na swoje żyzne gleby, w latach 734 - 729 <span lang="el">Chalkis</span> założyła <span lang="el">Naksos</span> (<span lang="el">Taormina</span>), <span lang="el">Katane</span>, <span lang="el">Leontinoi</span> i <span lang="el">Zankle (Messina)</span>. W 733 r. z inicjatywy Koryntu powstały Syrakuzy, Koryntyjczycy zajęli też Korkyrę. W ciągu 150 lat Grecy zajęli wschodnie, południowe i część północnego wybrzeża wyspy”. Fotografia przedstawia ruiny greckiego teatru. Po prawej stronie znajduje się scena z ruinami budynku teatralnego, zaś po lewej wydzielony półkolisty plac, za którym wznosi się widownia o schodkowatej konstrukcji. Budowla ma kształt półkola. Tło stanowi błękitne niebo. Po naciśnięciu napisu <span lang="el">Chalkidike</span> pojawia się historia miasta. Treść: „<span lang="el">Chalkis</span> kolonizowała w pobliżu wybrzeża Tracji półwysep, do dziś noszący jej imię. Znajdowała się tam także kolonia Eretrii. Największym miastem <span lang="el">Chalkidike</span> było <span lang="el">Olynthos</span>, którego chora zajęła większość półwyspu. Trudniej było kolonizować wybrzeże Tracji z powodu oporu stawianego przez miejscową ludność. Kolonie w <span lang="el">Chalkidike</span> i Tracji dostarczały do Grecji drewno i smołę dla rosnącej w siłę floty.” Fotografia przedstawia bardzo zniszczoną budowlę. Pozostałości stanowią jedynie wystające płyty kamienne prowadzące do zrujnowanych murów. W oddali, na drugim planie znajdują się zielone drzewa oraz krzewy. Po naciśnięciu napisu Marsylia pojawia się historia miasta i jego mieszkańców. Treść: „Około 600 r. p.n.e. mieszkańcy <span lang="el">Phokai</span> w Jonii założyli najdalszą kolonię grecką na zachodzie, przy ujściu rzeki Rodan - Massalię (Marsylia). Dzięki swojemu położeniu stała się ona wielkim miastem, stanowiła węzeł komunikacyjny prowadzący w głąb kontynentu aż do Kornwalii, gdzie znajdowały się największe złoża cyny w Europie”. Fotografia przedstawia fragmenty niskiego jasnego muru na tle zielonej trawy. Drugi plan stanowią współczesne zabudowania. Po naciśnięciu napisu Morze Czarne wyświetla się historia kolonizacji Greków na ziemiach położonych nad Morzem Czarnym. Treść: „Po podbojach na zachodzie Grecy zwrócili swoje oczy na północ. W końcu VIII w. p.n.e. rozpoczęła się kolonizacja ziem położonych nad Morzem Czarnym, w której prym w czasach późniejszych wiódł Milet. Początkowo Greków wabiły złoża minerałów - złoto Kolchidy, czy żelazo Pontu i Wyżyny Armeńskiej. Później jednak przyciągało Hellenów bogactwo ryb, z którym nie mogło konkurować Morze Egejskie. Suszone i solone ryby stały się głównym towarem eksportowym, w późniejszym okresie (VI w. p.n.e.) dołączyły do tego zboża z terenów dzisiejszej Ukrainy”. Na fotografii znajduje się niewysoki kopiec pokryty trawą. Przed nim na kamiennym murku ustawiono poziome płyty. Na niektórych znajdują się fragmenty płaskorzeźb.
Wielka Kolonizacja, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wielka Kolonizacja, Ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Mapa interaktywna zatytułowana „Wielka Kolonizacja”. Po naciśnięciu białego trójkąta na szarym tle otwiera się mapa oraz panel boczny. Na mapie lądy podpisane czarnymi literami, zaznaczone są na szaro; morza: Czarne, Adriatyckie i Śródziemne, podpisane niebieskimi literami zaznaczone są na biało. Miasta oraz kolonie wyróżniono punktami, a ważne miejsca strzałkami oraz czerwono‑białymi znacznikami. W panelu bocznym umieszczono interaktywne napisy Kyme, Kyrene, Sycylia, Chalkidike, Marsylia, Morze Czarne. Po naciśnięciu napisu Kyme pojawią się opis dotyczący historii Kyme. Treść: „Około 750 r. p.n.e. Grecy rozpoczęli kolonizację od najbardziej oddalonych ziem na krańcach znanego im świata - położonej na stałym lądzie nad Zatoką Neapolitańską KymePithekussai, leżącej na wyspie Ischia. Celem założenia Kyme było zaopatrywanie miast eubejskich w surowce oraz pośrednictwo w handlu. Kyme dysponowała naturalnym portem i wyniosłym akropolem, na Pithekussai znajdowało się między innymi centrum metalurgiczne. W dalszej kolejności założono Rhegion (Reggio di Calabria) na italskim wybrzeżu Cieśniny Messyńskiej, na Korkyrze, zaś w latach 735 - 729 powstały kolonie na Sycylii (między innymi Naksos - Taormina, Katane – Catania i Syrakuzy). Kymejczycy założyli w pobliżu Wezuwiusza Nowe Miasto (Neapolis, Neapol), które kontynuowało greckie tradycje jeszcze w czasach cesarstwa rzymskiego. W praktyce kolonizacja Italii przez Greków zakończyła się pod koniec VII w. p.n.e.” Poniżej tekstu znajduje się fotografia zatytułowana Atena z Kyme. Na fotografii znajduje się płaskorzeźba ukazująca popiersie kobiety, wykonaną z jasnobrązowego kamienia. Kobieta ma długie włosy i koronę. Po naciśnięciu napisu Kyrene pojawią się historia kolonizacji tego miasta. „Kyrene została skolonizowana przez mieszkańców Thery w 632 r. p.n.e., którzy pod wpływem wieloletniej suszy zdecydowali się wysłać do Libii jednego z każdej dwójki braci w rodzinach w poszukiwaniu żyznej ziemi. Kyrene z czasem rozrosła się i zakładała własne kolonie na wyżynie Kyrenaiki. Specjalnością Kyrene była roślina zwana silphion, która miała właściwości lecznicze, używana była także jako przyprawa”. Pod tekstem znajduje się fotografia przedstawiająca ruiny Kyrene. Na fotografii znajdują się ruiny miasta ukazane ze znacznej odległości. Otaczają je tereny zielone. Tło stanowi dalsza panorama oraz błękitne niebo. Po naciśnięciu napisu: Sycylia ukazuje się tekst z historią kolonizacji Sycylii. „Kolonizacja Sycylii zapoczątkowała Megara już około 750 r. p.n.e. zakładając Megarę Heblaję na wschodnim wybrzeżu. Jako że Sycylia była atrakcyjna dla Greków ze względu na swoje żyzne gleby, w latach 734 - 729 Chalkis założyła Naksos (Taormina), Katane, LeontinoiZankle (Messina). W 733 r. z inicjatywy Koryntu powstały Syrakuzy, Koryntyjczycy zajęli też Korkyrę. W ciągu 150 lat Grecy zajęli wschodnie, południowe i część północnego wybrzeża wyspy”. Fotografia przedstawia ruiny greckiego teatru. Po prawej stronie znajduje się scena z ruinami budynku teatralnego, zaś po lewej wydzielony półkolisty plac, za którym wznosi się widownia o schodkowatej konstrukcji. Budowla ma kształt półkola. Tło stanowi błękitne niebo. Po naciśnięciu napisu Chalkidike pojawia się historia miasta. Treść: „Chalkis kolonizowała w pobliżu wybrzeża Tracji półwysep, do dziś noszący jej imię. Znajdowała się tam także kolonia Eretrii. Największym miastem Chalkidike było Olynthos, którego chora zajęła większość półwyspu. Trudniej było kolonizować wybrzeże Tracji z powodu oporu stawianego przez miejscową ludność. Kolonie w Chalkidike i Tracji dostarczały do Grecji drewno i smołę dla rosnącej w siłę floty.” Fotografia przedstawia bardzo zniszczoną budowlę. Pozostałości stanowią jedynie wystające płyty kamienne prowadzące do zrujnowanych murów. W oddali, na drugim planie znajdują się zielone drzewa oraz krzewy. Po naciśnięciu napisu Marsylia pojawia się historia miasta i jego mieszkańców. Treść: „Około 600 r. p.n.e. mieszkańcy Phokai w Jonii założyli najdalszą kolonię grecką na zachodzie, przy ujściu rzeki Rodan - Massalię (Marsylia). Dzięki swojemu położeniu stała się ona wielkim miastem, stanowiła węzeł komunikacyjny prowadzący w głąb kontynentu aż do Kornwalii, gdzie znajdowały się największe złoża cyny w Europie”. Fotografia przedstawia fragmenty niskiego jasnego muru na tle zielonej trawy. Drugi plan stanowią współczesne zabudowania. Po naciśnięciu napisu Morze Czarne wyświetla się historia kolonizacji Greków na ziemiach położonych nad Morzem Czarnym. Treść: „Po podbojach na zachodzie Grecy zwrócili swoje oczy na północ. W końcu VIII w. p.n.e. rozpoczęła się kolonizacja ziem położonych nad Morzem Czarnym, w której prym w czasach późniejszych wiódł Milet. Początkowo Greków wabiły złoża minerałów - złoto Kolchidy, czy żelazo Pontu i Wyżyny Armeńskiej. Później jednak przyciągało Hellenów bogactwo ryb, z którym nie mogło konkurować Morze Egejskie. Suszone i solone ryby stały się głównym towarem eksportowym, w późniejszym okresie (VI w. p.n.e.) dołączyły do tego zboża z terenów dzisiejszej Ukrainy”. Na fotografii znajduje się niewysoki kopiec pokryty trawą. Przed nim na kamiennym murku ustawiono poziome płyty. Na niektórych znajdują się fragmenty płaskorzeźb.

Polecenie 1
RHWcuTtlarY33
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RyjZQdEuHsmXq
Wskaż, co Grecy importowali z kolonii położonych nad Morzem Czarnym? Możliwe odpowiedzi: 1. Cynę, 2. Smołę, 3. Solone ryby. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R3Y1E6oLcTElg
Połącz w pary nazwy miejscowości założonych przez Greków z ich charakterystyką. Chalkidike Możliwe odpowiedzi: 1. W tym mieście i jego okolicy znajdowały się kopalnie złota, 2. Pierwsza kolonia grecka nad Zatoką Neapolitańską, 3. Nowe Miasto, kolonia Kymejczyków, 4. Duże miasto portowe, węzeł komunikacyjny prowadzący w głąb kontynentu aż do Kornwalii, 5. Półwysep, źródło drewna i smoły dla greckiej floty, 6. Wyspa o żyznych glebach z Naksos, Katane i Syrakuzami, 7. Miasto, z którego sprowadzano przyprawę wytwarzaną z rośliny o leczniczych właściwościach, 8. Centrum metalurgiczne Marsylia Możliwe odpowiedzi: 1. W tym mieście i jego okolicy znajdowały się kopalnie złota, 2. Pierwsza kolonia grecka nad Zatoką Neapolitańską, 3. Nowe Miasto, kolonia Kymejczyków, 4. Duże miasto portowe, węzeł komunikacyjny prowadzący w głąb kontynentu aż do Kornwalii, 5. Półwysep, źródło drewna i smoły dla greckiej floty, 6. Wyspa o żyznych glebach z Naksos, Katane i Syrakuzami, 7. Miasto, z którego sprowadzano przyprawę wytwarzaną z rośliny o leczniczych właściwościach, 8. Centrum metalurgiczne Pithekussai Możliwe odpowiedzi: 1. W tym mieście i jego okolicy znajdowały się kopalnie złota, 2. Pierwsza kolonia grecka nad Zatoką Neapolitańską, 3. Nowe Miasto, kolonia Kymejczyków, 4. Duże miasto portowe, węzeł komunikacyjny prowadzący w głąb kontynentu aż do Kornwalii, 5. Półwysep, źródło drewna i smoły dla greckiej floty, 6. Wyspa o żyznych glebach z Naksos, Katane i Syrakuzami, 7. Miasto, z którego sprowadzano przyprawę wytwarzaną z rośliny o leczniczych właściwościach, 8. Centrum metalurgiczne Sycylia Możliwe odpowiedzi: 1. W tym mieście i jego okolicy znajdowały się kopalnie złota, 2. Pierwsza kolonia grecka nad Zatoką Neapolitańską, 3. Nowe Miasto, kolonia Kymejczyków, 4. Duże miasto portowe, węzeł komunikacyjny prowadzący w głąb kontynentu aż do Kornwalii, 5. Półwysep, źródło drewna i smoły dla greckiej floty, 6. Wyspa o żyznych glebach z Naksos, Katane i Syrakuzami, 7. Miasto, z którego sprowadzano przyprawę wytwarzaną z rośliny o leczniczych właściwościach, 8. Centrum metalurgiczne Kyrene Możliwe odpowiedzi: 1. W tym mieście i jego okolicy znajdowały się kopalnie złota, 2. Pierwsza kolonia grecka nad Zatoką Neapolitańską, 3. Nowe Miasto, kolonia Kymejczyków, 4. Duże miasto portowe, węzeł komunikacyjny prowadzący w głąb kontynentu aż do Kornwalii, 5. Półwysep, źródło drewna i smoły dla greckiej floty, 6. Wyspa o żyznych glebach z Naksos, Katane i Syrakuzami, 7. Miasto, z którego sprowadzano przyprawę wytwarzaną z rośliny o leczniczych właściwościach, 8. Centrum metalurgiczne Kolchida Możliwe odpowiedzi: 1. W tym mieście i jego okolicy znajdowały się kopalnie złota, 2. Pierwsza kolonia grecka nad Zatoką Neapolitańską, 3. Nowe Miasto, kolonia Kymejczyków, 4. Duże miasto portowe, węzeł komunikacyjny prowadzący w głąb kontynentu aż do Kornwalii, 5. Półwysep, źródło drewna i smoły dla greckiej floty, 6. Wyspa o żyznych glebach z Naksos, Katane i Syrakuzami, 7. Miasto, z którego sprowadzano przyprawę wytwarzaną z rośliny o leczniczych właściwościach, 8. Centrum metalurgiczne Neapol Możliwe odpowiedzi: 1. W tym mieście i jego okolicy znajdowały się kopalnie złota, 2. Pierwsza kolonia grecka nad Zatoką Neapolitańską, 3. Nowe Miasto, kolonia Kymejczyków, 4. Duże miasto portowe, węzeł komunikacyjny prowadzący w głąb kontynentu aż do Kornwalii, 5. Półwysep, źródło drewna i smoły dla greckiej floty, 6. Wyspa o żyznych glebach z Naksos, Katane i Syrakuzami, 7. Miasto, z którego sprowadzano przyprawę wytwarzaną z rośliny o leczniczych właściwościach, 8. Centrum metalurgiczne Kyme Możliwe odpowiedzi: 1. W tym mieście i jego okolicy znajdowały się kopalnie złota, 2. Pierwsza kolonia grecka nad Zatoką Neapolitańską, 3. Nowe Miasto, kolonia Kymejczyków, 4. Duże miasto portowe, węzeł komunikacyjny prowadzący w głąb kontynentu aż do Kornwalii, 5. Półwysep, źródło drewna i smoły dla greckiej floty, 6. Wyspa o żyznych glebach z Naksos, Katane i Syrakuzami, 7. Miasto, z którego sprowadzano przyprawę wytwarzaną z rośliny o leczniczych właściwościach, 8. Centrum metalurgiczne. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Wielka Kolonizacja – Marsylia, kolonia grecka

Przed obejrzeniem ilustracji interaktywnej przypomnij sobie, co wiesz na temat Marsylii.

RkvVwo484rtde
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło Pierre Puvis de Chavannesa pod tytułem „Marsylia, kolonia grecka”. Na obrazie namalowana jest grupa osób przebywająca na wybrzeżu. Na pierwszym planie jest grecka rodzina - ojciec, matka i dwójka dzieci, siedząca przy ognisku. Na prawo znajdują się kobiety siedzące przy koszu z owocami i warzywami. Na drugim planie autor umieścił ludzi oddających się typowym pracom codziennym. W oddali widoczne jest morze oraz wzgórza. Dzieci są nagie, kobiety odziane w letnie szaty. W oddali widoczne jest pagórkowate wybrzeże oraz jasne, niebieskie niebo stykające się na horyzoncie z ciemniejszą wodą. Dodatkowo na ilustracji zostały umieszczone interaktywne warstwy. Pierwszy interaktywny element to: „Kolonizacja Marsylii”, po jego naciśnięciu pojawia się opis: około 600 r. p.n.e. Jonowie z Phokai ożywili kolonizację na Zachodzie, zakładając koło ujścia Rodanu Massilię. Etymologia tej nazwy geograficznej wywodzi się prawdopodobnie z języka liguryjskiego lub ze starożytnej greki: μάσσων- dalej, ἅλς - morze. Według legendy Protis Grek z Phokai szukał miejsca na nową faktorię, gdy zawinął do kamienistej zatoczki w Lacydon. Król miejscowego ludu Segobrygów wydał na jego cześć ucztę, na której jego córka Gyptis miała wybrać męża spośród biesiadników. Ku zdziwieniu wszystkich zebranych królewna wybrała Protisa i jemu wręczyła ceremonialny kielich. W prezencie ślubnym król podarował nowożeńcom ziemię, na której powstała Massilia. Miasto położone na trzech wzgórzach z widokiem na port stało się później jednym z największych portów w zachodniej Europie i centrum handlu morskiego. Fotografia przedstawia przykład malarstwa czarnofigurowego, na którym uwieczniony został wizerunek młodego mężczyzny. Mężczyzna ma długie ciemne włosy przepasane brązową opaską oraz długą czarną brodę. Na jego twarzy widoczny jest uśmiech. Fragment krateru czarnofigurowego przedstawiający brodatego mężczyznę, ok. 550 r. p.n.e., Muzeum Historii, Marsylia, Francja, musee‑histoire‑marseille‑voie‑historique.fr, CC BY 3.0. Następnym interaktywnym elementem jest: „Wyrocznie Apollina”, po jego naciśnięciu pojawia się opis: wraz z postępem kolonizacji wykształcił się rytuał zakładania nowych miast. Grecy zasięgali rady Apollina w wyroczniach; wiodące znaczenie miała wyrocznia w Delfach. Pythia miała decydujący głos w sprawie zakładania miasta w nowej lokalizacji do tego stopnia, że niektóre kolonie fabrykowały jej zgodę, by skolonizować nowe terytorium. Wydaje się, że w pewnym okresie wyrocznia w Delfach stała się nieformalnym koordynatorem ruchu kolonizacyjnego. Kolorowy obraz Johna Collier zatytułowany „Kapłanka w Delfach” przedstawia młodą dziewczyną siedzącą na wysokim trójnogim stołku. Obok, ze szczeliny w ziemi wydobywają się odurzające opary. Dziewczyna ta, to kapłanka boga Apollina, wieszczka Pytia. Przepowiadała ona przyszłość w sanktuarium w Delfach. Na obrazie ubrana jest w brązową suknię przechodzącą przez jedno ramię. Jej głowę i kolana spowija czerwony szal. W lewej ręce trzyma gałązkę lauru – rośliny poświęconej Apollinowi. Na ziemi, obok ozdobnej nogi stołka leżą suche laurowe liście. W drugiej ręce kapłanka trzyma płaskie naczynie liturgiczne. Dziewczyna ma piękne, harmonijne rysy twarzy; oczy ma zamknięte. John Collier, „Kapłanka w Delfach”, 1891 r., Galeria Sztuki, Adelajda, Australia, wikimedia.org, domena publiczna. Kolejnym interaktywnym elementem jest: „Oikistes”, po jego naciśnięciu pojawi się opis: kolonistów prowadził oikistes, czyli założyciel, który często był później czczony jako heros - założyciel. Miasta zakładane z dala od domu nosiły nazwę apoikiai, zaś rodzime miasta nazywano metropoliami (metropoleis- miasta‑matki). Miasta w koloniach miały status niezależnej polis a ich związki z metropoliami miały charakter sentymentalny i religijny. Apoikiai często zwracały się o pomoc do metropolii. Prosiły ją również o radę w różnych sprawach. Dzieło przedstawia przykład malarstwa czarnofigurowego, na którym widoczny jest okręt przycumowany do brzegu. Na statku znajduje się grupa osób, część z nich ma uniesione dłonie. W lewym górnym rogu jest napis SEN. Triakontera, malarstwo czarnofigurowe, Gabinet Medali we Francuskiej Bibliotece Narodowej, Paryż, Francja wikimedia.org, domena publiczna. Następnym elementem interaktywnym są: „Zapasy kolonistów”. Poniżej wyświetla się opis, który brzmi: Rodzime miasto wyposażało kolonistów w podstawowe narzędzia i produkty potrzebne na najtrudniejszy okres oraz zapasy zboża, które wystarczyły na przetrwanie pierwszego roku i na pierwszy zasiew. Dostawali od metropolii także statek. Dzieło przedstawia wazę, będącą przykładem malarstwa czerwonofigurowego, na którym widoczne są trzy pomarańczowe ryby na czarnym tle. W centrum wazy widoczny jest biały okrąg z czarnymi ornamentami. Waza czerwonofigurowa przedstawiająca ryby, 350 - 325 r. p.n.e., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna. Następnym elementem interaktywnym jest: „Święty ogień”, poniżej pojawia się tekst z opisem: koloniści brali ze sobą święty ogień ze świętego paleniska metropolii, który miał być symbolem łączności z rodzimym miastem. Fotografia przedstawia widok na ognisko w nocy. Święty ogień, wikimedia.org, domena publiczna. Kobiety. W daleką i niebezpieczną podróż wyruszali zwykle mężczyźni. Ostatnim interaktywnym elementem są: „Kobiety”, poniżej pojawia się opis: przybywały później, gdy sytuacja w kolonii była już bardziej stabilna. Stąd też często przybysze łączyli się w pary z miejscowymi kobietami. Dzieło przedstawia przykład malarstwa czerwonofigurowego. Na naczyniu na ciemnym tle umieszczono wizerunki boga Hermesa i kobiety. Kobieta ubrana jest w długą zwiewną suknię, na szyi mały naszyjnik; włosy ma zaczesane w kok. Bóg jest nagi; ma krótkie włosy i szpiczastą brodę. W lewej ręce trzyma charakterystyczną laskę – kaduceusz; na jego plecach unosi się krótka peleryna spięta na szyi ozdobną sprzączką. Prawą rękę wyciąga w stronę kobiety. Ta zdaje się pośpiesznie oddalać od idącego za nią boga. Hermes i kobieta, krater czerwonofigurowy z Noli, 390–380 r. p.n.e., Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna.
Pierre Puvis de Chavannes, „Marsylia, kolonia grecka”, około 1868 r., Muzeum Kolekcji Philips`ów, Waszyngton, Stany Zjednoczone, wikimedia.org, domena publiczna
Źródło: Pierre Puvis de Chavannes, Marsylia, kolonia grecka, Olej na płótnie, Muzeum Kolekcji Philips`ów, Waszyngton, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pierre_Puvis_de_Chavannes_-_Massilia,_Greek_Colony_-_Google_Art_Project.jpg [dostęp 31.01.2022], domena publiczna.
Polecenie 4
RoI4Xv9uXGgsJ
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R1BUbyuwNPFeA
Wskaż, dlaczego Gyptis, córka króla Segobrygów podała Protisowi kielich podczas uczty? Możliwe odpowiedzi: 1. W ten sposób wybrała go sobie na męża, 2. Na znak pokojowych stosunków między Grekami a Segobrygami, 3. Żeby ugasił pragnienie po długiej podróży. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
R12ismizfbt51
Uzupełnij luki w tekście przeciągając w ich miejsce odpowiednie słowa podane w ramkach. Wraz z postępem kolonizacji wykształcił się rytuał zakładania nowych miast. Grecy zasięgali rady Apollina w wyroczniach; wiodące znaczenie miała wyrocznia 1. w Delfach, 2. polis, 3. koordynatorem, 4. apoikiai, 5. Pythia, 6. oikistes. 1. w Delfach, 2. polis, 3. koordynatorem, 4. apoikiai, 5. Pythia, 6. oikistes miała decydujący głos w sprawie zakładania miasta w nowej lokalizacji do tego stopnia, że niektóre kolonie fabrykowały jej zgodę, by skolonizować nowe terytorium. Wydaje się, że w pewnym okresie wyrocznia w Delfach stała się nieformalnym 1. w Delfach, 2. polis, 3. koordynatorem, 4. apoikiai, 5. Pythia, 6. oikistes ruchu kolonizacyjnego. Kolonistów prowadził 1. w Delfach, 2. polis, 3. koordynatorem, 4. apoikiai, 5. Pythia, 6. oikistes, czyli założyciel, który często był później czczony jako heros - założyciel. Miasta zakładane z dala od domu nosiły nazwę 1. w Delfach, 2. polis, 3. koordynatorem, 4. apoikiai, 5. Pythia, 6. oikistes, zaś rodzime miasta nazywano metropoliami (metropoleis - miasta-matki). Miasta w koloniach miały status niezależnej 1. w Delfach, 2. polis, 3. koordynatorem, 4. apoikiai, 5. Pythia, 6. oikistes, a ich związki z metropoliami miały charakter sentymentalny i religijny. Apoikiai często zwracały się o pomoc do metropolii a także prosiły o radę w ważnych sprawach. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Historia Wielkiej Kolonizacji Greckiej

Przed zapoznaniem się z filmem zastanów się, jakie mogły być skutki Wielkiej Kolonizacji dla świata greckiego.

RSYFSIc5B9U1D
Film poświęcony Wielkiej Kolonizacji starożytnych Greków. O kolonizacji opowiada doktorantka Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza Aneta Liwerska‑Garstecka. W filmie padają pytania o genezę i efekty gospodarczo‑ekonomiczne Wielkiej Kolonizacji, o historię kolonizowanych terytoriów oraz o pozostałości greckich artefaktów na kolonizowanych terenach.
Polecenie 7
R3kSiQAr7c5Mh
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8
R1OlnGwb2iCEb
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9
R10mUkaOgEpEU
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Wielka Kolonizacja nie rozładowała wprawdzie napięć w społeczeństwie greckim, ale przyniosła wiele namacalnych korzyści. Przyczyniła się do rozwoju handlu w basenie Morza Śródziemnego, założenia nowych miast i co za tym idzie – wzbogacenia się społeczeństwa. Pozostałości kultury starożytnych Greków do dziś możemy oglądać na terenie byłych kolonii. Proces kolonizacji zakończył się samoistnie w połowie VI w. p.n.e., co zbiegło się ze zmianami ustrojowymi w greckich poleis prowadzącymi do powstania unikatowej w świecie starożytnym formy rządów - demokracji.

Ćwiczenia

R1cOh7ULxitKe1
Ćwiczenie 1
Wskaż właściwe przyczyny Wielkiej Kolonizacji. Możliwe odpowiedzi: 1. Pobudki imperialistyczne, 2. Dostęp do surowców naturalnych, 3. Pozbycie się niewygodnych obywateli z polis, 4. Nowe drogi handlowe, 5. Niż demograficzny, 6. Handel niewolnikami, 7. Niedostatek ziem uprawnych, 8. Pragnienie zhellenizowania podbitych ziem. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1XHXp605Viyq1
Ćwiczenie 2
Wybierz najlepszą definicję Wielkiej Kolonizacji. Możliwe odpowiedzi: 1. Podbój militarny nowych ziem, z zamiarem stworzenia Zjednoczonej Hellady, 2. Proces migracji Greków w celach gospodarczo-ekonomicznych, 3. Proces tworzenia kolonii greckich w celu szerzenia kultury greckiej w obrębie Morza Śródziemnego. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RwbbcVY0nqRJJ
Ćwiczenie 3
Połącz w pary nazwy towarów sprowadzanych z kolonii greckich z miejscami ich pochodzenia. Złoto Możliwe odpowiedzi: 1. Marsylia, 2. Morze Czarne, 3. Chalkidike, 4. Kolchida Ryby Możliwe odpowiedzi: 1. Marsylia, 2. Morze Czarne, 3. Chalkidike, 4. Kolchida Cyna Możliwe odpowiedzi: 1. Marsylia, 2. Morze Czarne, 3. Chalkidike, 4. Kolchida Smoła Możliwe odpowiedzi: 1. Marsylia, 2. Morze Czarne, 3. Chalkidike, 4. Kolchida. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RH86PNFU8mPQ4
Ćwiczenie 3
Połącz w pary zdjęcia, przedstawiające towary sprowadzane z kolonii greckich z miejscami ich pochodzenia.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RKKrjcb7q1TrW2
Ćwiczenie 4
Wybierz z listy odpowiedź na pytanie, jaka była rola wyroczni Apollina w Delfach w kontekście Wielkiej Kolonizacji? Możliwe odpowiedzi: 1. Pytia decydowała, w którym kierunku powinni wyruszyć koloniści, 2. Pytia wybierała oikistesa - założyciela, 3. Pytia decydowała o założeniu nowego miasta w kolonii.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1g06xUV0GkwG3
Ćwiczenie 5
Wybierz z listy zdania prawdziwe na temat Wielkiej Kolonizacji. Możliwe odpowiedzi: 1. Metropolia była wielkim miastem utworzonym na skolonizowanym terenie, 2. Oikistes - założyciel czczony był w apoikiai jako heros, 3. Wyż demograficzny był jedną z przyczyn Wielkiej Kolonizacji, 4. Wielka Kolonizacja przypadała na wieki X - V p.n.e, 5. Pierwsza kolonia grecka zlokalizowana była nad Zatoką Neapolitańską, 6. Wielka Kolonizacja przyniosła spodziewane skutki gospodarczo-ekonomiczne, 7. Na terenach skolonizowanych przez Greków w starożytności znajdujemy pozostałości greckiej architektury, 8. Starożytna nazwa dzisiejszej Marsylii pochodzi z języka celtyckiego, 9. Sycylia była bogata w ziemie uprawne, 10. Koloniści często w pierwszym pokoleniu łączyli się w pary z miejscowymi kobietami
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Rg0UW28DgN0cv
Ćwiczenie 6
Uporządkuj wydarzenia od najstarszego do najmłodszego. Elementy do uszeregowania: 1. Kolonizacja Kyrene w Libii przez Greków, 2. Grecy zakładają Massalię, 3. Grecy kolonizują Kyme i Pithekussai nad Zatoką Neapolitańską, 4. Grecy kolonizują Sycylię. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R12PF4QPfCkLT
Ćwiczenie 6
Uzupełnij na mapie basenu Morza Śródziemnego położenie poszczególnych kolonii greckich.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RoZZ9nF0Tc99J3
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się ze słownikiem pojęć i wskaż zdania fałszywe. Możliwe odpowiedzi: 1. Miejsce posiedzeń rady w starożytnej polis nosiło nazwę buleuterion, 2. Liguria znajdowała się na terenie północnej Italii, 3. Mianem oikistesa określano założyciela nowego miasta na skolonizowanym terenie, 4. Silphion jest rośliną o właściwościach leczniczych występującą na terenie Afryki Północnej, 5. Chora to terytorium polis położone w ścisłym obrębie miasta, 6. Mieszkańcy kolonii greckiej, Massalii, założyli Nowe Miasto - Neapolis. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Wypisz skutki Wielkiej Kolonizacji greckiej.

RPQ6Kf8GZ2gvl
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Wymień miasta poza terytorium Grecji kontynentalnej, w których znajdują się zabytki architektury i sztuki starogreckiej.

RmeMlLQpwkfis
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć

Apoikiai
Apoikiai
RrTioEQTDng0z1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa apoikiai w języku greckim.

(z greckiego: piomicroniotakappaίalfaiota, apoikīai, porównaj: piό, apō - daleko od, omicronkappaomicronς, oīkos - dom) kolonie założone przez starożytnych Greków, którym udało się zachować niezależność od macierzystego miasta.

Buleuterion
Buleuterion
R13DfxFFKKJkj1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa buleuterion w języku greckim.

(z greckiego: betaomicronupsilonlambdaepsilonupsilontauήrhoiotaomicronnu, bouleutērion; porównaj: betaomicronupsilonlambdaή, boulē - rada) miejsce posiedzeń rady - bule.

RyeRp5Ctoo9BK
Pozostałości buleuterionu, 2006 r., Akrai, Sycylia, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.5
Źródło: Pozostałości buleuterionu, 2006, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bouleuterion.jpg [dostęp 28.07.2021], licencja: CC BY-SA 2.5.
Chora
Chora
R5XSYWBpMukKV1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa chora w języku greckim.

(z greckiego: chiώrhoalfa, chora - miejsce) terytorium polis położone poza właściwym miastem.

Kolchida
Kolchida

(z greckiego: Kolchis) starożytna kraina u podnóża gór Kaukazu, na wschodnim wybrzeżu Morza Czarnego. Był to cel podróży w micie o Argonautach.

Lacydon
Lacydon

Skalista zatoka przy starym porcie morskim w Marsylii. Pierwsi osadnicy greccy dotarli na Lacydon ok. 600 r. p.n.e.



kraj w północnej Italii, rozciągający się nad wybrzeżem Morza Tyrreńskiego od ujścia rzeki Varus (dziś Varo) do rzeki Macra (dziś Magra). Ludność zajmowała się pasterstwem. Wybrzeża zostały skolonizowane przez mieszkańców kolonii greckiej, Massalii, którzy założyli szereg miast z Genuą (dziś wł. Genova) na czele.

Massalia
Massalia

(Z greckiego: mualfasigmasigmaalfalambdaίalfa; po łacinie: Massilia; współczesna Marsylia) - starożytna kolonia grecka założona 600 r. p.n.e. na śródziemnomorskim wybrzeżu dzisiejszej Francji, na wschód od rzeki Rodan, przez jońskich osadników z Fokai.

Metropolia
Metropolia
R1EF1fKgdJtHY1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę metropolia , które w języku greckim brzmi: metropolis.

(z greckiego: muetataurhoόpiomicronlambdaiotaς, metrōpolis; porównaj: muήtauetarho, mēter - matka, piόlambdaiotaς, pōlis - miasto) polis (miasto‑państwo) w starożytnej Grecji, której obywatele zakładali miasta‑kolonie połączone z nią gospodarczo i kulturowo.

Oiksites
Oiksites
RKvchiIpG00tJ1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa oikistes w języku greckim.

(z greckiego: omicronkappaiotasigmatauής, oikistēs) założyciel nowego miasta wyznaczany przez metropolięMetropoliametropolię, często oddawano mu cześć jako herosowi.

Pithekoussai
Pithekoussai

(z greckiego: piiotathetaetakappaomicronsigmasigmaalfaiota [czytaj: Pitekussaj]; po łacinie: Pithecusae, Pithecusa, po polsku: Pitekusaj) - starożytne miasto założone około 770 r. p.n.e. przez osadników greckich na wyspie Ischia na Morzu Śródziemnym.

Pont
Pont
R1HMYcUTp75UW1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa pont, które w języku łacińskim brzmi: pontus, ponti.

(x greciego: Pōntos, po łacinie: Pontus, -i), kraj w północno‑wschodniej części Azji Mniejszej, u wybrzeży Morza Czarnego. Na początku IV w. p.n.e. w Poncie zostało utworzone królestwo. Największy jego rozkwit przypada na panowanie Mitrydatesa VI (120‑63 p.n.e.). W 64 r. n.e. Pont stał się prowincją rzymską.

Pythia
Pythia

(z greckiego: Pythia) kapłanka Apollina w Delfach, która udzielała przepowiedni. Kapłanki były wybierane przez kolegium kapłanów i wychowywały się od dzieciństwa przy świątyni. W czasie przepowiedni siadały na trójnogim siedzisku, stojącym pomiędzy szczeliną w ziemi, z której wydobywały się opary.

Silphion
Silphion

(z greckiego: silphion) [czytaj: sylfion]; główny towar eksportowy z Kyrene, roślina, dziś wymarła, która była przyprawą, powszechnie używaną w starożytności grecko‑rzymskiej. Roślina ta miała także właściwości lecznicze.

RB9GOvsSr4ZoY
CNG Coins, Moneta Magasa z Kyrene, około 300 - 282/75 r. p.n.e., wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: CNG Coins, Moneta Magasa z Kyrene, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Magas_as_Ptolemaic_governor,_first_reign,_circa_300-282_or_275_BC_Didrachm.jpg [dostęp 28.07.2021], licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.

  • Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2016 r.

  • Władysław Kopaliński Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2003 r.

Notatki ucznia

R1SW9jKmCIFAt
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

  • Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 2003 r.

  • Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.

  • Martin T.R., Starożytna Grecja. Od prehistorii do czasów hellenistycznych, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2016 r.

  • Mrozewicz L., Historia Powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008 r.

  • Oryginalna Azetka. Encyklopedia PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016 r.

  • Ziółkowski A., Historia Powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2009 r.