Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wielkie dzieła w wielkich muzeach

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

(1.7) wiąże dzieło z miejscem, w którym się̨ znajduje (muzea, galerie, kościoły, miasta);

Temat lekcji:

Wielkie dzieła w wielkich muzeach

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna muzea na w Europie,

  • wymienia dzieła wielkich artystów europejskich,

  • zna miasta, w których znajdują się dzieła sztuki i muzea

umiejętności – uczeń:

  • wskazuje muzea na mapie,

  • potrafi przyporządkować muzeum do dzieła sztuki,

  • rozpoznaje wskazane dzieła.

postawy:

  • kształtowanie szacunku dla dorobku dziedzictwa narodowego,

  • wdrażanie uczestnictwa w kulturze wysokiej.

Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa – karty pracy), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)

Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne,

animacja ze zdjęć na temat wybranych wielkich muzeów i galerii w Europie.

w tym zasoby multimedialne:

Przebieg lekcji

Uczniowie znają już wszystkie dzieła z wcześniejszych zajęć, lekcja może być doskonałą formą uporządkowania wiedzy przed egzaminem maturalnym

faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Uczniowie opowiadają, w jakich byli muzeach, przywołują zapamiętane z wizyty w muzeum dzieła, wymieniają się wrażeniami.

  3. Uczniowie przypominają, jakie to były rodzaje muzeów, jakie jeszcze rodzaje znają.

  4. Nauczyciel wyświetla zdjęcia muzeów: Luwr w Paryżu, Rijksmuseum w Amsterdamie, Musée d'Orsay w Paryżu, National Gallery w Londynie, Stara Pinakoteka w Monachium.

faza realizacyjna:

(30 min.)

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, które zostaną wypełnione podczas prezentacji zasobu.

  2. Nauczyciel korzysta z mapy interaktywnej z lokalizacją największych muzeów i możliwością̨ przyporządkowania dzieł do poszczególnych muzeów.

  3. Uczniowie podają właściwe rozwiązania, w przypadku złej lokalizacji nauczyciel naprowadza uczniów, którzy w tym samym czasie uzupełniają karty pracy.

  4. Podczas wykonywania ćwiczenia uczniowie mogą wprowadzić komentarz w postaci rozpoznania kierunku, wymienienia istotnych cech obrazu.

faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. Uczniowie, bez patrzenia w notatki rozwiązują ponownie ćwiczenie interaktywne na mapie w celu utrwalenia wiadomości.

  2. Praca domowa: Odszukaj inne dzieła znajdujące się w muzeach podanych w karcie pracy i uzupełnij tak, aby w każdym muzeum znalazły się cztery. Dodatkowo w karcie zostało zamieszczone Muzeum Narodowe w Warszawie. Wejdź na stronę internetową naszego muzeum i wypisz cztery dzieł z jego zasobów.

Karta pracy do lekcji

Wielkie dzieła w wielkich muzeach

RkZFyr5a65JOH
Ry723LaPP1W2T
R1JcEP81RrCGe
R19m55nTYsG5Z

Wypełniona karta pracy:

RBCn1Jd7hGhjM
R80ttrgFJluD7
R4nIE4O5Ddw7y
R1JQakvALRFkv
R1WzLgdRrfCm4

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 599.50 KB w języku polskim
RMIrhZY8sxsgJ

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 446.32 KB w języku polskim