| |
| |
| |
| |
| (1.6) identyfikuje dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom (w tym zna plany i układy przestrzenne dzieł architektury najbardziej charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego); |
| |
| Wielkie katedry gotyku francuskiego |
| |
| |
| |
| wiadomości – uczeń:
zna wskazane budowle,
zna cechy gotyku francuskiego,
zna pojęcia: nawa główna, nawa boczna, przypora, ambit, transept, wieniec kaplic, sklepienie, wieża, system wiązany, łuk przyporowy, fiala.
|
| umiejętności – uczeń:
rozpoznaje plany budowli,
podaje usytuowanie obiektu,
potrafi wyjaśnić funkcjonowanie konstrukcji przyporowej.
stosuje terminologię z zakresu teorii architektury do opisu planu.
|
| postawy:
kształtowanie szacunku dla dorobku artystycznego gotyku,
wdrażanie do rozumienia i stosowanie zjawisk i pojęć występujących w sztuce.
|
| |
| |
| |
| |
| |
| ilustracje planów i brył gotyckich katedr francuskich; słownik pojęć architektonicznych lub inny słownik plastyczny |
w tym zasoby multimedialne: | Film na temat działania konstrukcji przyporowej w budowlach gotyckich.. Interaktywne narzędzie do przyporządkowania budowlom gotyckim miast, w których się znajdują. |
| |
| |
faza wprowadzająca: (6 min.) |
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
Nauczyciel przeprowadza mini wykład na temat warunków rozwoju sztuki w okresie gotyku. Podkreśla rolę religii i znaczenie kościoła.
Zapoznaje uczniów z cechami i symboliką katedry gotyckiej we Francji
Omawia znaczenie opata Sugera dla stosowania nowych rozwiązań w kościołach gotyckich.
|
faza realizacyjna: (35 min.) |
Nauczyciel prezentuje uczniom krótki film ([http://www.youtube.com/watch?v=WtFFXkl‑VLA](http://www.youtube.com/watch?v=WtFFXkl‑VLA)).
Po obejrzeniu uczniowie wymieniają cechy nowych rozwiązań w gotyku.
Nauczyciel omawia cechy i działanie konstrukcji przyporowej na podstawie filmu na temat działania konstrukcji przyporowej w budowlach gotyckich.
Uczniowie rysują schemat konstrukcji przyporowej w zeszytach, sporządzają opis, podpisując wszystkie elementy konstrukcji.
Korzystając ze słownika, uczniowie zapoznają się ze wszystkimi dotychczasowymi pojęciami. Nauczyciel podaje skrócone wersje pojęć do zeszytów,
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grypy i każdej z nich udostępnia skserowane materiały do pracy – plany i schematy francuskich katedr.
Nauczyciel przypomina już znane oraz wprowadza nowe pojęcia związane z czytaniem planów budowli: nawa główna, nawa boczna, przypora, ambit, transept, wieniec kaplic, sklepienie, wieża, system wiązany, łuk przyporowy, fiala.
Uczniowie wykonują zadanie – na podstawie znanej terminologii zaznaczają elementy budowli na planach. Po wyznaczanym na pracę czasie uczniowie prezentują swoje dokonania, nauczyciel wprowadza komentarz i korekty.
|
faza podsumowująca: (4 min.) |
Nauczyciel wyświetla interaktywne narzędzie do przyporządkowania planom budowli gotyckich, miasta, w którym się znajdują (Chartres, Amiens, Paryżu, Reims). Uczniowie utrwalają materiał.
Nauczyciel wystawia oceny wyrażone stopniem za zrealizowane podczas lekcji zadanie
|