Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wielkie katedry gotyku francuskiego

Zakres

IV etap edukacyjny

Przedmiot

Historia sztuki

Wymagania szczegółowe:

(1.6) identyfikuje dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom (w tym zna plany i układy przestrzenne dzieł architektury najbardziej charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego);

Temat lekcji:

Wielkie katedry gotyku francuskiego

Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.

Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna wskazane budowle,

  • zna cechy gotyku francuskiego,

  • zna pojęcia: nawa główna, nawa boczna, przypora, ambit, transept, wieniec kaplic, sklepienie, wieża, system wiązany, łuk przyporowy, fiala.

umiejętności – uczeń:

  • rozpoznaje plany budowli,

  • podaje usytuowanie obiektu,

  • potrafi wyjaśnić funkcjonowanie konstrukcji przyporowej.

  • stosuje terminologię z zakresu teorii architektury do opisu planu.

postawy:

  • kształtowanie szacunku dla dorobku artystycznego gotyku,

  • wdrażanie do rozumienia i stosowanie zjawisk i pojęć występujących w sztuce.

Metody pracy:

Forma pracy:

zbiorowa, grupowa

Środki dydaktyczne,

ilustracje planów i brył gotyckich katedr francuskich;

słownik pojęć architektonicznych lub inny słownik plastyczny

w tym zasoby multimedialne:

Film na temat działania konstrukcji przyporowej w budowlach gotyckich..

Interaktywne narzędzie do przyporządkowania budowlom gotyckim miast, w których się znajdują.

Przebieg lekcji

faza wprowadzająca:

(6 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Nauczyciel przeprowadza mini wykład na temat warunków rozwoju sztuki w okresie gotyku. Podkreśla rolę religii i znaczenie kościoła.

  3. Zapoznaje uczniów z cechami i symboliką katedry gotyckiej we Francji

  4. Omawia znaczenie opata Sugera dla stosowania nowych rozwiązań w kościołach gotyckich.

faza realizacyjna:

(35 min.)

  1. Nauczyciel prezentuje uczniom krótki film ([http://www.youtube.com/watch?v=WtFFXkl‑VLA](http://www.youtube.com/watch?v=WtFFXkl‑VLA)).

  2. Po obejrzeniu uczniowie wymieniają cechy nowych rozwiązań w gotyku.

  3. Nauczyciel omawia cechy i działanie konstrukcji przyporowej na podstawie filmu na temat działania konstrukcji przyporowej w budowlach gotyckich.

  4. Uczniowie rysują schemat konstrukcji przyporowej w zeszytach, sporządzają opis, podpisując wszystkie elementy konstrukcji.

  5. Korzystając ze słownika, uczniowie zapoznają się ze wszystkimi dotychczasowymi pojęciami. Nauczyciel podaje skrócone wersje pojęć do zeszytów,

  6. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grypy i każdej z nich udostępnia skserowane materiały do pracy – plany i schematy francuskich katedr.

  7. Nauczyciel przypomina już znane oraz wprowadza nowe pojęcia związane z czytaniem planów budowli: nawa główna, nawa boczna, przypora, ambit, transept, wieniec kaplic, sklepienie, wieża, system wiązany, łuk przyporowy, fiala.

  8. Uczniowie wykonują zadanie – na podstawie znanej terminologii zaznaczają elementy budowli na planach. Po wyznaczanym na pracę czasie uczniowie prezentują swoje dokonania, nauczyciel wprowadza komentarz i korekty.

faza podsumowująca:

(4 min.)

  1. Nauczyciel wyświetla interaktywne narzędzie do przyporządkowania planom budowli gotyckich, miasta, w którym się znajdują (Chartres, Amiens, Paryżu, Reims). Uczniowie utrwalają materiał.

  2. Nauczyciel wystawia oceny wyrażone stopniem za zrealizowane podczas lekcji zadanie

RJJhg5FwRd83u

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 94.00 KB w języku polskim
R5sao1cVOMGRr

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 50.46 KB w języku polskim