„Wielkie lato umiera i wielką jesień wita” w „Strofach o późnym lecie” Juliana Tuwima
„Wielkie lato umiera i wielką jesień wita” w „Strofach o późnym lecie” Juliana Tuwima
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
rozumie i objaśnia metafory,
czyta i rozumie treść wiersza.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi własnymi słowami opowiedzieć treść wiersza,
potrafi objaśnić metafory.
Metoda i forma pracy
Heureza, praca z tekstem, indywidualna.
Środki dydaktyczne
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje uczniów o temacie lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozpoczyna lekcję rozmową na temat pór roku. Z czym się kojarzą dzieciom. Prosi o opisanie wrażeń zmysłowych, jakich doznają podczas poszczególnych pór roku. Najwięcej uwagi nauczyciel poświęca późnemu latu
i początkowi jesieni.
Nauczyciel informuje uczniów o celu tej rozmowy. Prosi, by dzieci zamknęły oczy
i słuchając wyobrażały sobie obrazy zawarte w utworze i zapamiętały to, czego nie rozumieją – czyta głośno wiersz.
Nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje wiersz zaczynając od tematu lekcji.
Następnie zwrotka po zwrotce omawia z uczniami metafory, upewniając się, że uczniowie rozumieją co czytają.
Nauczyciel pyta o nastrój w wierszu i o to, czy sposób przedstawienia pór roku
w wierszu odpowiada ich własnym doznaniom i wspomnieniom.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o opisanie swoimi słowami obrazu późnego lata zawartego w utworze.
5. Bibliografia
Podręcznik z zakresu kształcenia literackiego dla szkoły podstawowej.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Uczniowie podzieleni rzędami na grupy mają za zadanie wypisać z wiersza wszystkie dźwięki, zapachy i obrazy.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak