Wielkie małe działanie!

Czasem cel uświęca środki…
Czasem uczeń przerasta mistrza…
Czasem szkoda żałować róż, gdy płoną lasy…
Czasem jajko jest mądrzejsze od kury…
Zawsze – kropla drąży skałę!
1) Odszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat działaności Grup Szturmowych. Obejrzyj również film Grupy Szturmowe. Szare Szeregi.
1) Odszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat działaności Grup Szturmowych. Sporządź krótką notatkę.
2) Pracując samodzielnie lub w grupie z kolegami i koleżankami z klasy, przygotuj prezentację na temat grupy Buki.
Możesz wykorzystać dowolną technikę (np. kolaż, gazetka, wywiad, prezentacja multimedialna). Pamiętaj o przywołaniu cytatów z powieści i tematycznym uporządkowaniu (pogrupowaniu) informacji.
Możesz zaprezentować efekty swojej pracy koleżankom i kolegom z klasy.
Kamienie na szaniec
Kamienie na szaniecW jednej z dzielnic warszawskich było środowisko młodzieży harcerskiej, które umiało stworzyć atmosferę i warunki, w jakich młodzież czuła się dobrze, pragnęła sama kształcić swe charaktery, sama sobie stawiała cele i sama czyniła wszystko,
co w jej mocy, aby te cele osiągnąć.Źródło: Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec, Katowice 1995.
Wyjaśnij, dlaczego stwierdzenie „kropla drąży skałę” może odnosić się do bohaterów Kamieni na szaniec.
W zasobach internetowych dostępnych jest wiele materiałów audiowizualnych (zdjęć, filmów, nagrań) na temat działalności polskich organizacji walczących o wolność Polski w czasie II wojny światowej. Wśród nich można wymienić kilkuminutowy film Szare Szeregi (1994) oraz teksty i nagrania piosenek śpiewanych dla zamanifestowania miłości do ojczyzny, dodania otuchy, oddania hołdu poległym. Na szczególną uwagę zasługuje piosenka pt. Szare SzeregiSzare Szeregi, którą w 1943 roku napisał Tomasz Jaźwiński.
Wysłuchaj piosenki pt. Szare Szeregi lub przeczytaj jej tekst.
Zastanów się, co może szokować w tej piosence.
Opowiedz własnymi słowami tekst piosenki.
Wyszukaj w dostępnych źródłach, a następnie wysłuchaj (lub przeczytaj teksty) kilku piosenek patriotycznych z czasów II wojny światowej. Wybierz tę, która najbardziej cię poruszyła. Uzasadnij swój wybór.
Przykładowy utwór, po który możesz sięgnąć to Pałacyk Michla.
W burzy i we mgleWarszawa w październiku 1939 roku była miastem grozy. Gruzy hamowały ruch na ulicach, dymiły jeszcze zgliszcza. Na jezdniach piętrzyły się barykady. Domy były bez szyb. Mieszkania bez światła, bez wody oraz gazu. Zamarłej i niesamowitej ciszy ulic nie porusza zgrzyt wozów tramwajowych. [...] Od czasu do czasu maszeruje wrogi oddział w szarozielonych mundurach. Coraz częściej przesuwają się zielone, policyjne auta niemieckie. Rozpoczyna swą działalność gestapo.
Zaczynają się pierwsze rewizje, pierwsze aresztowania.
Źródło: Aleksander Kamiński, W burzy i we mgle, [w:] tegoż, Kamienie na szaniec, Katowice 1995, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Przyporządkuj właściwe wyjaśnienia do poniższych pojęć.
Napis, który pojawiał się w różnych miejscach; kwalifikował je jako dostępne jedynie dla obywateli Rzeszy, prawdziwych Aryjczyków. Tak sygnowane mogły być: rzeczy, usługi, fragmenty przestrzeni (np. restauracja, przedni pomost w tramwaju, określona dzielnica miasta, kawiarnia, sklep, część parku, miejsce zabaw dla dzieci itp.)., Stały się istotnym elementem polityki terroru. Miały za zadanie zastraszyć, przerazić, zniszczyć nadzieję, osłabić tym samym wolę oporu i chęć do walki. Przeprowadzano je w większości bez procesów sądowych, łamiąc prawo międzynarodowe. Dla wzmocnienia efektu zastraszania odbywały się często w miejscach publicznych., Masowe wywózki ludności polskiej ze wschodnich obszarów Polski za okupacji sowieckiej w głąb Związku Sowieckiego., Akcje zbrojne lub propagandowe prowadzone przede wszystkim na tyłach wojsk nieprzyjacielskich. Miały odwracać uwagę nieprzyjaciela, nadszarpnąć jego morale, osłabić psychicznie i fizycznie. Prowadzone przeciw Niemcom z jednej strony podnosiły ducha oporu wśród Polaków, z drugiej zaś utrudniały sytuację oddziałów niemieckich walczących na froncie., Miejsca, w których – w nieludzkich warunkach – więziono obywateli okupowanych państw (brak higieny, głodowe racje żywnościowe, zmuszanie do niewolniczej pracy, tortury, egzekucje, komory gazowe, eksperymenty medyczne)., Skryte niszczenie lub uszkadzanie różnorakich obiektów i urządzeń służących Niemcom do prowadzenia wojny. To także umyślne niewypełnianie albo wypełnianie wadliwie swoich obowiązków z zamiarem wywołania dezorganizacji, strat i szkód. Ma na celu uniemożliwienie lub utrudnienie prawidłowego funkcjonowania instytucji, zakładów itp., Akcje organizowane przez niemiecką policję, mające na celu masowe zatrzymania przechodniów. Odbywały się niespodziewanie i nagle. Były często brutalne. Stały się kolejnym elementem zastraszania okupowanego narodu. Ich celem było uwięzienie, przesiedlenie lub skierowanie na roboty przymusowe.
SABOTAŻ | |
DYWERSJA | |
ŁAPANKI | |
DEPORTACJE | |
OBOZY | |
MASOWE EGZEKUCJE | |
NUR FÜR DEUTSCHE! (niem.; czyt.: nur fy:a dojcze) |
Czy w powieści Kamienie na szaniec można znaleźć przykłady wszystkich wyjaśnionych w powyższym ćwiczeniu terminów? Odszukaj odpowiednie cytaty.
Katechizm młodego Polaka
Katechizm młodego Polaka został opublikowany w marcu 1943 roku w Warszawie. Stanowi zbiór zasad (szczególny kodeks moralny) młodego patrioty zaangażowanego w działalność Polskiego Państwa Podziemnego. Przeczytaj poniższy tekst z uwagą:
Katechizm młodego Polaka. Zasady etyczne adresowane do młodzieży zaangażowanej w prace polskiego podziemia
Jestem żołnierzem Polski walczącej z barbarzyńskim najeźdźcą.
Życiem moim: Polska cierpiąca i walcząca. Wiarą moją: Polska zwycięska i triumfująca.
Żołnierska moja służba spełnia się przede wszystkim przez bezwzględny, bierny opór wobec poczynań wroga.
Przy spełnianiu służby okazywać będę męską twardość i niezłomną wierność Sprawie, obcy mi jest płacz słabych, obca mi jest niemoc chwiejnych i niewierzących.
Całym życiem swym okazuję najeźdźcy swą wrogość i piętnuję każdym spojrzeniem. Rodakom niosę braterską pomoc, przyjaźń i serce.
Młodość swą uratuję wbrew zakusom wroga, chcącego ją wyjałowić i zmarnować.
W tym celu ducha swego kształtować będę na narzędzie Wielkiej i Dobrej Sprawy Ojczystej, będę prawy, dobry i silny.
Umysł swój będę kształcił i ćwiczył, by myśl polska bogaciła się, rozwijała, bym w przyszłości zawodową swą pracą jak najlepiej służył dobru Ojczyzny.
Walczyć będę nieugięcie o swą dzielność fizyczną, by Naród mój uratował się od cherlactwacherlactwa, a godzina Przełomu zastała mnie silnym i mężnym.
Bogiem zbrojny prawom powyższym zaprzysięgam wierność i ich apostolstwo wśród wszystkich Młodych Polaków.
Źródło: Katechizm młodego Polaka, 1943 r., dostępny w internecie: https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409357/PDF/NDIGDZS021712.pdf [dostęp 12.05.2021 r.].
Wybierz dwa punkty z Katechizmu młodego Polaka, a następnie wyszukaj w powieści Kamienie na szaniec cytaty ilustrujące założenia tekstu z 1943 roku.
Ułóż własny, współczesny Katechizm młodego Polaka. Zredaguj pięć punktów, które określą godne zachowania patrioty, zarówno w czasie pokoju jak i w czasie zagrożenia wojną.
Mały sabotaż
Zapoznaj się ze słownikowym objaśnieniem terminu mały sabotaż:
Mały sabotażakcja konspiracyjna prowadzona w czasie okupacji hitlerowskiej, polegająca m.in. na pisaniu antyhitlerowskich haseł na murach, wysyłaniu ostrzeżeń i dezorganizowaniu akcji propagandowych okupanta
Źródło: Słownik języka polskiego PWN, dostępny w internecie: https://sjp.pwn.pl/sjp/maly-sabotaz;2518795.html [dostęp 12.05.2021 r.], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Działalność określana mianem małego sabotażu była charakterystyczna dla okresu
II wojny światowej (lata 1939–1945). Organizowały ją ruchy oporu krajów znajdujących się pod okupacją niemiecką. Był to wyraz sprzeciwu wobec działań hitlerowców oraz potrzeba zademonstrowania wiary w odzyskanie niepodległości.
Za twórcę terminu mały sabotaż uważa się Aleksandra Kamińskiego. W 1940 r. opublikował on w „Biuletynie Informacyjnym” artykuł pod takim właśnie tytułem.
Co ciekawe, autor przypisywał mu nieco inne znaczenie. Wśród przykładów działań w ramach małego sabotażu wymieniał przede wszystkim powolną pracę na rzecz okupanta, niesolidne wykonywanie zarządzeń, udawanie nieznajomości języka niemieckiego. Działania, które później uznano za typowe dla tej formy oporu, wymieniał w dalszej kolejności.
Jan Bytnar namalował kotwicę na pomniku Lotnika na placu Unii Lubelskiej w Warszawie. Jest to przykład małego sabotażu. Wyjaśnij, czemu miały służyć takie akcje?
Wypisz z utworu Kamienie na szaniec inne działania charakterystyczne dla małego sabotażu. Wykorzystaj cytaty z tekstu.
Cele Polskiego Państwa Podziemnego
Cele Polskiego Państwa Podziemnego
Polska walczy z wrogiem nie tylko poza granicami Kraju, ale na swoich obecnie okupowanych ziemiach.
Do chwili rozpoczęcia rozprawy zbrojnej – wyrazem wojny na ziemiach polskich jest walka cywilna.
Udział w walce cywilnej jest obowiązkiem każdego obywatela polskiego.
Podstawowym nakazem i obowiązkiem jest poszanowanie prawowitych władz polskich na emigracji oraz posłuch wobec zarządzeń czynników miarodajnych w Kraju.
Nakazem walki cywilnej w stosunku do okupanta jest bojkot jego zarządzeń i wezwań, utrudnianie mu wszelkiej akcji – w granicach nakreślonych mu przez kierownictwo życia polskiego, oraz absolutny bojkot w stosunkach handlowych, kulturalnych i towarzyskich.
Obowiązuje konieczność solidarności społeczeństwa, wspieranie bliźniego Polaka wszędzie, gdzie grozi mu zguba lub nędza.
Utrzymywać należy na najwyższym poziomie poczucie honoru narodowego i zgodnie z tym honorem postępować.
Należy przeciwdziałać w spotykanych wypadkach odstępstwa Polaka od obowiązujących go zasad postępowania, a to drogą perswazji, napomnień, bojkotu towarzyskiego, wreszcie rejestrowania występnych faktów i przekazania ich odpowiednim czynnikom polskim.
Wobec odstępcówodstępców i zaprzańcówzaprzańców obowiązuje bojkot jak wobec wroga i rejestrowanie ich jako zdrajców.
Powinnością każdego Polaka jest troska o ocalenie i zachowanie polskości we wszelkiej postaci, a więc ludzkiej, kulturalnej i materialnej, jako sił potrzebnych do wywalczenia wolności i odbudowania Ojczyzny.
Polacy!
Stopień podporządkowania się powyższym zasadom i nakazom będzie sprawdzianem naszej wartości obywatelskiej wobec przyszłych pokoleń. Pamiętajcie, że w dniach wolności wszyscy będziemy musieli zdać rachunek z naszego obecnego stanowiska i naszych czynów.Źródło: Dziesięć przykazań walki cywilnej (odezwa Kierownictwa Walki Cywilnej do społeczeństwa polskiego), „Biuletyn Informacyjny”, nr 7 V 1942, nr 18(122).
Wskaż punkt/punkty powyższej odezwy, które mogą być aktualne także współcześnie. Uzasadnij swój wybór.
Miasto ruin

Powstanie warszawskie wybuchło 1 sierpnia 1944 r. o 17.00, tzw. godzinie „W”. Jego celem było wyzwolenie stolicy spod niemieckiej okupacji. Działania, planowane na kilka dni, trwały do 3 października 1944 roku. Powstanie upadło po 63 dniach walki.
W jego wyniku zginęło od 16 tys. do 18 tys. żołnierzy Armii Krajowej i od 150 tys. do
180 tys. cywilów.
Naziści okrutnie ukarali walczącą Warszawę. Miasto, które miało odwagę wszcząć powstanie zostało w odwecie niemal doszczętnie zbombardowane. Ten patriotyczny zryw mieszkańców stolicy Polski stanowił wyraz buntu wobec nieludzkich działań oprawców.
Wielu twórców kultury próbowało się zmierzyć z historią zniszczenia stolicy. Jednym z najciekawszych obrazów ostatnich lat jest krótkometrażowy film animowany Miasto ruin (2010) w reżyserii Damiana NenowaDamiana Nenowa, z muzyką autorstwa Adama SkorupyAdama Skorupy. W obrazie tym ukazano Warszawę z lotu ptaka – zburzoną i wyludnioną wiosną 1945 roku.
Wyszukaj w dowolnych źródłach wiedzy zdjęcia, animacje, filmy przedstawiajace widok Warszawy wiosną 1945 roku. Jakie wrażenie wywarły na tobie obejrzane zdjęcia/filmy?
Wyszukaj w dowolnych źródłach wiedzy informacje na temat stopnia zniszczenia Warszawy przez hitlerowców. Sporządź krótką notatkę.
Wyobraź sobie, że możesz przenieść się w czasie i odbyć lot nad zniszczoną w czasie II wojny światowej Warszawą. Zredaguj pisemną wypowiedź, która będzie stanowić relację z tego zdarzenia.
Pomnik Małego Powstańca

Obejrzyj pomnik Małego Powstańca według projektu Jerzego JarnuszkiewiczaJerzego Jarnuszkiewicza. Opisz rzeźbę. W swojej pracy uwzględnij ocenę pomnika, a także zaprezentuj i uzasadnij emocje, jakie wywołuje w tobie obcowanie z tym dziełem sztuki.
Wyszukaj w dowolnym źródle wiedzy informacje na temat pomnika Małego Powstańca według projektu Jerzego JarnuszkiewiczaJerzego Jarnuszkiewicza. Zastanów się, jakie emocje wywołuje w tobie to dzieło sztuki. Zapisz swoją odpowiedź.
Zadaniowo
Rozważ i zinterpretuj zagadnienie sensu śmierci dla ojczyzny. W swej pracy odwołaj się do powieści Aleksandra Kamińskiego, Katechizmu młodego Polaka oraz strofy wiersza Juliusza Słowackiego Testament mój.
Testament mójLecz zaklinam – niech żywi nie tracą nadziei
I przed narodem niosą oświaty kaganiec;
A kiedy trzeba – na śmierć idą po kolei,
Jak kamienie przez Boga rzucane na szaniec!Źródło: Juliusz Słowacki, Testament mój, dostępny w internecie: https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/testament-moj.pdf [dostęp 12.05.2021 r.].
Wyobraź sobie, że jesteś twórcą nowej organizacji politycznej. Opracuj jej statut, uwzględniając:
a) wybór nazwy (np. Młodzi Patrioci, Strażnicy Świętych Narodowych Miejsc),
b) konieczność stworzenia logo ugrupowania,
c) hasło przewodnie organizacji,
d) cele organizacji (opieka nad grobami żołnierzy, czczenie narodowych rocznic, przypinanie kotylionów w Dniu Flagi, dbanie o dobro wspólne, np. o klatkę schodową, podwórko),
e) miejsce i częstotliwość spotkań przedstawicieli ugrupowania,
f) konieczność wyboru duchowego przywódcy‑opiekuna organizacji i przypisanie tej osobie określonych zadań,
g) strukturę organizacyjną ugrupowania (tj. przygotowanie listy członków zrzeszonych w organizacji ze wskazaniem na pełnione przez nich funkcje),
h) planowane akcje o charakterze patriotycznym.
Uwaga: Cele organizacji muszą być zawarte w co najmniej pięciu punktach.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: przeszłość a współczesność, walka, bohater.