Wielkie miasta świata
Wielkie miasta świata
Cele lekcji
Cel ogólny
Ocena warunków zamieszkania w dużych miastach.
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, co to jest miasto oraz zna jego dzielnice,
wie, co to jest wieś,
wymienia największe miasta na świecie,
określa, czym jest urbanizacja.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
ocenić korzyści wynikające z życia w mieście,
ocenić korzyści życia na wsi,
wykazać wpływ środowiska na koncentrację ludności,
wskazać na mapie obszary koncentracji ludności,
analizować dane oraz dokonywać selekcji informacji.
c) Postawy
Uczeń:
jest kreatywny,
bierze czynny udział w lekcji.
Metoda i forma pracy
praca w grupach, pogadanka, róża diagnostyczna
Środki dydaktyczne
plansze z różą diagnostyczną, atlasy, flamastry
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, omówienie celów lekcji.
Nauczyciel przypomina definicję wsi i wprowadzę definicję miasta. Razem z uczniami zastanawia się, na jakiej podstawie jednostki osadnicze dzieli się na wieś i miasto.
b) Faza realizacyjna
Prowadzący w krótkiej pogadance wyjaśnia zasady i celowość podziału miasta na dzielnice. Uczniowie zapisują te informacje w zeszytach.
Następnie dzieli uczniów na 4 grupy i prosi o wypisanie z atlasu 10 największych, ich zdaniem, miast (czas pracy około 5 minut). Po zakończeniu pracy liderzy grup odczytują wyniki i zapisują je na tablicy.
Kolejnym zadaniem uczniów jest dokonanie oceny warunków życia na wsi i w mieście z zastosowaniem róży diagnostycznej. Nauczyciel rozdaje arkusze papieru. Dwie grupy zajmują się oceną warunków życia w mieście, dwie oceną warunków życia na wsi.
Uczniowie otrzymują od nauczyciela zestaw pytań (załącznik), ustalają skalę ocen od 1 do 5 i na odpowiedniej osi zaznaczają ocenę, po zakończeniu pracy należy połączyć punkty.
Po upływie około 15 minut grupy prezentują swoje prace. Wspólnie z nauczycielem uczniowie podsumowują zalety i wady życia w mieście i na wsi, analizując uzyskany wykres „róży diagnostycznej”.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel ocenia prace zespołów i poszczególnych uczniów podczas lekcji.
Bibliografia
Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej cz.2, SOP, Toruń 2003.
Wład P., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.
Wład P., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi - zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.
Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Oceń warunki zamieszkania w mieście lub na wsi, stosując skalę od 1 (bardzo złe) do 5 (bardzo dobre). W swojej ocenie uwzględnij:
środowisko społeczne – czy ludzie mają pracę, czy czują się bezpiecznie, czy wykształcenie jest zadowalające;
środowisko przyrodnicze – walory położenia geograficznego, czystość, ilość terenów zielonych;
dostęp do różnych usług – czy znajdują się zakłady przemysłowe, czy powstają nadwyżki żywności;
walory turystyczne – możliwość wypoczynku i walory krajobrazowe.
b) Zadanie domowe
Napisz esej na temat: „Czy lepiej mieszkać na wsi czy w mieście?”.
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy II LP.