Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wielkie miasta świata

Cele lekcji

Cel ogólny

Ocena warunków zamieszkania w dużych miastach.

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, co to jest miasto oraz zna jego dzielnice,

  • wie, co to jest wieś,

  • wymienia największe miasta na świecie,

  • określa, czym jest urbanizacja.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • ocenić korzyści wynikające z życia w mieście,

  • ocenić korzyści życia na wsi,

  • wykazać wpływ środowiska na koncentrację ludności,

  • wskazać na mapie obszary koncentracji ludności,

  • analizować dane oraz dokonywać selekcji informacji.

c) Postawy

Uczeń:

  • jest kreatywny,

  • bierze czynny udział w lekcji.

Metoda i forma pracy

praca w grupach, pogadanka, róża diagnostyczna

Środki dydaktyczne

plansze z różą diagnostyczną, atlasy, flamastry

Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, omówienie celów lekcji.

Nauczyciel przypomina definicję wsi i wprowadzę definicję miasta. Razem z uczniami zastanawia się, na jakiej podstawie jednostki osadnicze dzieli się na wieś i miasto.

b) Faza realizacyjna

Prowadzący w krótkiej pogadance wyjaśnia zasady i celowość podziału miasta na dzielnice. Uczniowie zapisują te informacje w zeszytach.

Następnie dzieli uczniów na 4 grupy i prosi o wypisanie z atlasu 10 największych, ich zdaniem, miast (czas pracy około 5 minut). Po zakończeniu pracy liderzy grup odczytują wyniki i zapisują je na tablicy.

Kolejnym zadaniem uczniów jest dokonanie oceny warunków życia na wsi i w mieście z zastosowaniem róży diagnostycznej. Nauczyciel rozdaje arkusze papieru. Dwie grupy zajmują się oceną warunków życia w mieście, dwie oceną warunków życia na wsi.

Uczniowie otrzymują od nauczyciela zestaw pytań (załącznik), ustalają skalę ocen od 1 do 5 i na odpowiedniej osi zaznaczają ocenę, po zakończeniu pracy należy połączyć punkty.

Po upływie około 15 minut grupy prezentują swoje prace. Wspólnie z nauczycielem uczniowie podsumowują zalety i wady życia w mieście i na wsi, analizując uzyskany wykres „róży diagnostycznej”.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia prace zespołów i poszczególnych uczniów podczas lekcji.

Bibliografia

  1. Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej cz.2, SOP, Toruń 2003.

  2. Wład P., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.

  3. Wład P., Geografia 2– człowiek gospodarzem Ziemi - zeszyt ćwiczeń dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Ortus, Olsztyn 2003.

Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Oceń warunki zamieszkania w mieście lub na wsi, stosując skalę od 1 (bardzo złe) do 5 (bardzo dobre). W swojej ocenie uwzględnij:

  • środowisko społeczne – czy ludzie mają pracę, czy czują się bezpiecznie, czy wykształcenie jest zadowalające;

  • środowisko przyrodnicze – walory położenia geograficznego, czystość, ilość terenów zielonych;

  • dostęp do różnych usług – czy znajdują się zakłady przemysłowe, czy powstają nadwyżki żywności;

  • walory turystyczne – możliwość wypoczynku i walory krajobrazowe.

b) Zadanie domowe

Napisz esej na temat: „Czy lepiej mieszkać na wsi czy w mieście?”.

Czas trwania lekcji

45 minut

Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy II LP.

RCwEYUxTLWb7U

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 98.29 KB w języku polskim
R1TbAljXxpHi1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim