Wielkie odkrycia geograficzne
Wielkie odkrycia geograficzne
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
wie, jakich odkryć dokonano w XV i XVI wieku,
rozumie przyczyny i skutki wielkich odkryć geograficznych,
rozumie, co się zmieniło w Europie i na świecie w wyniku odkryć,
wie, kim byli: Krzysztof Kolumb, Vasco da Gama, Ferdynand Magellan,
wie, jakie były przyczyny i skutki odkryć,
zna ludy prekolumbijskie.
b) Umiejętności
Po przeprowadzonej lekcji uczeń:
potrafi wskazać na mapie trasy wielkich odkryć i odkryte lądy,
sprawnie pracuje z mapą, podręcznikiem i literatura pomocniczą,
potrafi analizować i wyciągać wnioski.
2. Metoda i forma pracy
Opowiadanie, opis, praca pod kierunkiem nauczyciela, praca z mapą, atlasami historycznymi, podręcznikiem, literaturą pomocniczą, praca w grupach, burza mózgów.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, mapa, atlasy historyczne, encyklopedia historyczna.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel w formie pytań do klasy sprawdza ogólną wiedzę uczniów na temat wielkich odkryć geograficznych. Omawia problematykę bieżącej lekcji oraz zasady pracy. Opisuje ludy prekolumbijskie: Majów, Inków, Azteków. Uczniowie wyszukują informacje na ich temat
w podręczniku oraz literaturze pomocniczej. Sporządzają notatki do zeszytów.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie wypisują kolejno na tablicy, jakie były, ich zdaniem, przyczyny wielkich odkryć geograficznych. Dyskutują na ten temat.
Nauczyciel pokazuje na mapie trasy wielkich odkryć. Uczniowie śledzą trasy na mapie oraz w atlasach historycznych.
Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy. Grupa I ma odnaleźć w podręcznikach i literaturze pomocniczej informacje na temat Krzysztofa Kolumba, grupa II na temat Vasco da Gamy, grupa III na temat Ferdynanda Magellana.
Uczniowie pracują w grupach około 10 minut. Po upływie tego czasu wybrana osoba z każdej grupy przedstawia efekty pracy, jednocześnie pokazując trasę wyprawy na mapie ściennej.
Nauczyciel uzupełnia informacje na temat odkrywców.
Uczniowie zastanawiają się nad tym, jakie były skutki wielkich odkryć geograficznych oraz nad tym, co się zmieniło w Europie i na świecie w wyniku odkryć. Dyskutują na ten temat.
c) Faza podsumowująca
W ramach podsumowania wiadomości nauczyciel rysuje na tablicy tabelę. Zadaniem uczniów jest przerysować ją do zeszytów i wypełnić.
Data odkrycia | Nazwisko odkrywcy | Trasa wyprawy. Co odkryto? |
5. Bibliografia
Atlas historyczny dla szkół średnich, red. J. Konarski, A. Daniluk, Nowa Era, Warszawa 2000.
Babicz J., Walczak W., Zarys historii odkryć geograficznych, wyd. 2, PWN, Warszawa 1970.
Burda B. i inni, Historia 1. Część II. Średniowiecze. Zakres rozszerzony, Operon, Gdynia 2004.
Historia. Encyklopedia szkolna, WSiP, Warszawa 1993.
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Wypełnij tabelę.
POZYTYWNE SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH | NEGATYWNE SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH |
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak