Ważne daty
06.12.1933 - Henryk Mikołaj Górecki urodził się we wsi Czernica k. Rybnika
06.12.1935 - śmierć matki Otylii Góreckiej
1951 - ukończenie Liceum Ogólnokształcącego w Rydułtowach k. Rybnika
1952 - rozpoczęcie nauki w Średniej Szkole Muzycznej w Rybniku pod kierunkiem Karola i Antoniego Szafranków
1955‑1960 - studiowanie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach
1960 - ukończenie z najwyższym odznaczeniem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji Bolesława Szabelskiego
27.02.1958 - muzyczne narodziny, debiut kompozytorski Henryka M. Góreckiego, a jednocześnie pierwszy w historii Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach studencki koncert monograficzny, który odbył się w katowickiej filharmonii
03.10.1958 - debiut podczas Międzynarodowego Festiwalu Warszawska Jesień
1962‑1963 - skomponowanie Genesis - cyklu trzech utworów na różne zespoły instrumentalne
1963 - Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową
1965 - rozpoczęcie pracy w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach
1965 - Refren op. 21 na orkiestrę
1967 - III miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO za Refren na orkiestrę
1967 - narodziny córki Anny Weroniki
1970 - nagroda Związku Kompozytorów Polskich
1971 - narodziny syna Mikołaja
1971 - Ad Matrem op. 29 na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę
1972 - II Symfonia Kopernikowska op. 31 na sopran i baryton solo, chór mieszany i orkiestrę
1973 - I miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO za Ad Matrem na sopran, chór i orkiestrę
1975‑1979 - funkcja rektora w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach
1976 - III Symfonia Symfonia pieśni żałosnych op. 36 na sopran solo i orkiestrę symfoniczną
1979 - Beatus vir op. 38 na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę - utwór zamówiony przez ks. kardynała Karola Wojtyłę, dedykowany Janowi Pawłowi II
1980 - Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40
1984/85/86 - Recitativa i ariosa (Lerchenmusik ) op. 53 na klarnet, wiolonczelę i fortepian
1988 - Już się zmierzcha, muzyka na kwartet smyczkowy op. 62 - I Kwartet smyczkowy
1993 - Kleines Requiem für eine Polka (Małe requiem dla pewnej Polki) op. 66 na zespół kameralny (fortepian i 13 instrumentów solowych)
2002 - odznaczonie Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski
2009 - odznaczonie Orderem Świętego Grzegorza Wielkiego - najwyższe odznaczenie papieskie
2010 - odznaczonie Orderem Orła Białego
12.11.2010 - śmierć w Katowicach
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;
2) wymienia środki wykonawcze muzyki XX i XXI wieku i opisuje: fortepian preparowany, fale Martenota, organy Hammonda, syntezator (Mooga), zastosowanie taśmy magnetofonowej, instrumenty elektroakustyczne i elektroniczne;
4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn, Agata Zubel i in.;
5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;
4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:
a) elementy muzyki,
b) podstawowe techniki kompozytorskie,
c) cechy stylów muzycznych,
d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,
e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in..
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz.
przedstawiać biografię oraz sylwetkę twórczą H. M. Góreckiego oraz najważniejszych jego kompozycji;
wskazywać etapy twórczości artysty;
wskazywać różnorodność stylistyczną utworów Góreckiego;
przedstawiać kontekst twórczości ze względu na uwarunkowania polityczne, społeczne.
III Symfonia, Symfonia pieśni żałosnych
Adrian Thomas w książce GóreckiGórecki napisał: W III Symfonii Górecki dokonał syntezy całego wachlarza swych technik i impulsów twórczych, komponując jedno z najwybitniejszych i najbardziej indywidualnych dzieł XX wieku. Jednakże droga III Symfonii do tak niespotykanej dotąd popularności w muzyce klasycznej była długa. Skomponowana przez Góreckiego w 1976 roku, prawykonana w Royan w kwietniu 1977 roku, a następnie podczas Warszawskiej Jesieni, 25 września 1977 roku, natrafiła na szereg nieprzychylnych recenzji, a następnie na wiele lat uległa zapomnieniu. Wśród wielu krytycznych opinii, już w 1977 roku znalazło się jednak szereg recenzji, których autorzy odkryli siłę oddziaływania utworu. Zygmunt Mycielski zwrócił uwagę na emocjonalność utworu:
Kogo to nie znuży, tego zachwyci – uległem temu, wzruszyłem się bardzo – wskoczyłem do tej wody, do tego – stworzonego przez Góreckiego – świata. W przeciwnym razie widziałbym tu tylko dłużyzny i ekonomię graniczącą z ubóstwem, przy jednorodności graniczącej z monotonią. (źródłoźródło)
Ten specyficzny rodzaj emocjonalności szczególnie ujął anglojęzycznych słuchaczy w latach 90. XX wieku. Recenzje tak ujmowały fenomen arcydzieła Góreckiego:
III Symfonia zawdzięcza swój sukces przede wszystkim czterem żywotnym walorom: emocjonalnej bezpośredniości, nieustającej melodycznej atrakcyjności, strategicznemu wykorzystaniu pięknego głosu oraz dokumentalnej sile tematyki dzieła. (ŹródłoŹródło)
Tematyka III Symfonii długo dojrzewała w wyobraźni Henryka Mikołaja Góreckiego. Ostatecznie Górecki zdecydował się na trzy teksty związane z cierpieniem i żałobą. W pierwszej części wykorzystał wersety lamentu świętokrzyskiego z II połowy XV wieku, w którym Matka Boża stojąca pod krzyżem umierającego Chrystusa wypowiada słowa: Synku miły i wybrany, Rozdziel z matką swoje rany… . W części drugiej Symfonii zacytował inskrypcję wyrytą przez 18‑letnią Helenę Wandę Błażusiakównę na ścianie katowni gestapo Palace w Zakopanem: O Mamo, nie płacz, nie – Niebios Przeczysta Królowo, Ty zawsze wspieraj mnie, Zdrowaś Mario. W części trzeciej oparł się na cytacie z opolskiej pieśni ludowej okresu powstań śląskich (1919–1921), w której matka lamentuje nad utratą syna: Kajze mi się podzioł mój synocek miły? Pewnie go w powstaniu złe wrogi zabiły.
Pensjonat Palace w Zakopanem
Pensjonat Palace w Zakopanem, czyli miejsce które zainspirowało Góreckiego do napisania Symfonii pieśni żałosnych.
Henryk Mikołaj Górecki
Henryk Mikołaj Górecki urodził się 6 grudnia 1933 roku we wsi Czernica k. Rybnika. Dokładnie dwa lata później, 6 grudnia 1935 roku umarła jego mama, Otylia Górecka. Śmierć ta zaważyła na życiu i wrażliwości Góreckiego. Matce zadedykowane zostało „Ad Matrem”, dzieło powstałe w 1971 roku i zapoczątkowujące trwały przełom w języku muzycznym kompozytora.
Henryk Mikołaj Górecki zadebiutował jako student III roku kompozycji 27 lutego w 1958 roku na monograficznym koncercie w całości poświęconym jego muzyce, który odbył się w Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Sam kompozytor określił ten dzień jako swoje muzyczne narodziny. W 1960 roku z najwyższym odznaczeniem ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji Bolesława Szabelskiego, a w 1965 roku rozpoczął pracę na tej uczelni. W latach 1975–1979 był jej rektorem. Zmarł 12 listopada 2010 roku.
Etapy twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego
Etapy twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego wyznaczają przemiany jego stylu.
Twórczość młodzieńcza (do 1957 roku).
Faza konstruktywizmu motorycznego; charakteryzuje się witalizmem i neoklasycyzmem. Zauważamy w niej motoryczność przebiegów, silne kontrasty w zakresie faktury i dynamiki (od ppp do ffff), częste kulminacje, zmienność i ruchliwość rejestrów, gwałtowność
Twórczość wczesna (1957–1964):
faza pierwsza – serializmserializm (1957–1961),
faza druga – sonoryzmsonoryzm (1962–1964).
W pierwszej fazie kompozytor przechodzi od swobodnie traktowanej dodekafonii do totalnego serializmu w Scontri (Zderzenia) op. 17 na orkiestrę (136 instrumentów). W utworze tym stosuje serię wysokości dźwiękowych, serię wartości rytmicznych (od szesnastki do półnuty z kropką) i stopni dynamicznych (od pppp do ffff). Ponadto wielką wagę przywiązuje do wartości brzmieniowych. Konstruuje utwór na zasadzie zderzania różnych brzmień grup instrumentalnych – smyczków, instrumentów dętych blaszanych i drewnianych oraz perkusji z fortepianem i harfami. Instrumenty rozmieszcza na estradzie w sposób przestrzenny, tworząc w ten sposób interesujące zjawisko topofonii.
W fazie drugiej kompozytor skłania się ku sonoryzmowi. Możliwości brzmieniowe instrumentów wypróbowuje w cyklu Genesis, skupiając się na trzech kategoriach muzycznych: agogice, dynamice i barwie, przy jednoczesnej rezygnacji z czytelnej struktury interwałowej i jednoznacznie określonej wysokości dźwiękowej. Niezwykła intensywność brzmień budowana jest z wykorzystaniem glissand, trylów, tremoland, skrzypień, rozedrganych, ruchomych klasterówklasterów i dźwięków o najwyższej i najniższej możliwej do wykonania wysokości.
Z tego okresu pochodzą również Trzy utwory w dawnym stylu. Jest to odpowiedź kompozytora na zarzut, że w jego utworach nie ma melodii. Są zupełnie inaczej skonstruowane niż kompozycje z tego okresu. Nie ma w nich dodekafonii ani agresywnej ekspresji. Ukształtowane są w oparciu o skale modalne i nawiązują do melodyki renesansowej. W ostatnim utworze Górecki zapożycza melodię z anonimowej pieśni polskiej z połowy XVI wieku.
Twórczość dojrzała – konstruktywizm redukcyjny (1964–1971).
Najważniejszym utworem w tym nurcie jest Refren op. 21 na orkiestrę. Jak zauważył Adrian Thomas: Na tle całej twórczości Góreckiego Refren wydaje się utworem kluczowym, nawiązującym do utworów poprzedzających go oraz wyprzedzającym kompozycje niekiedy późniejsze o wiele lat. W tym sensie jego rola jest fundamentalna. Cechą utworu jest redukcjonizm. Polega on ograniczeniu i uproszczeniu struktury muzycznej. Kompozytor operuje w utworze dwoma klasterami: całotonowym i półtonowym. Konstruktywizm z kolei związany jest z bardzo przemyślanym porządkowaniem materiału dźwiękowego – na zastosowaniu modeli lustrzanych i matematycznym układzie wartości rytmicznych. Forma całości przyjmuje budowę ABA. Szczególną cechą utworu jest ekspresja, w częściach skrajnych niezwykle spokojna, w artykulacji legatissimo i dynamice od pp do mp, w części środkowej natomiast o znacznej intensywności rozwijanej od piano do ffff.
Muzyka staropolska op. 24 przeznaczona została na instrumenty dęte blaszane (4 trąbki, 4 puzony i 5 rogów) oraz smyczki. Fanfarowe brzmienia instrumentów dętych wykorzystują przetworzony cytat ze średniowiecznego utworu Benedicamus Domino i przeciwstawiane są chorałowej warstwie smyczkowej opartej na renesansowej kompozycji Wacława z Szamotuł Już się zmierzcha. Muzyka staropolska jest pierwszym utworem, w którym kompozytor połączył swój absolutnie nowoczesny język dźwiękowy, zredukowany do prostych, ale niezwykle ekspresyjnych środków muzycznych, z oryginalnym materiałem zaczerpniętym z dawnej muzyki polskiej, tworząc zupełnie nową jakość.
Twórczość szczytowa – (1971–1980)
Na tę fazę twórczości przypadają monumentalne kompozycje o charakterze oratoryjno‑kantatowym, takie jak: Ad Matrem, II Symfonia (Kopernikowska), III Symfonia (Symfonia pieśni żałosnych), a także psalm Beatus vir i chóralne Amen. Utwory cechuje redukcja materiału, ograniczenie środków oraz rygoryzm konstrukcyjny.
Ad Matrem op. 29 na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę (prawykonanie podczas Międzynarodowego Festiwalu Warszawska Jesień w 1972 r.) stało się niezwykłym wydarzeniem. Utwór został zadedykowany zmarłej matce kompozytora i rozpoczął nowy etap twórczości związanej z muzycznym sacrum. Beatus vir zamówione przez kard. Karola Wojtyłę z okazji 900. rocznicy męczeńskiej śmierci św. Stanisława, ostatecznie zadedykowane zostało Ojcu św. Janowi Pawłowi II i wykonane w 1979 roku podczas jego pierwszej pielgrzymki do Polski.
Utwory te cechuje stopniowe przechodzenie od współbrzmień klasterowych do harmoniki modalnej i neotonalnej, w której akordy budowane są na zasadzie tercjowej. Pod względem ekspresji następuje stopniowe przesunięcie od gwałtownej, burzliwej narracji, do nastrojów kontemplacyjnych i mistycznych. W Ad Matrem kompozytor cytuje słowa średniowiecznej sekwencji liturgicznej Stabat Mater, w II Symfonii fragment dzieła Kopernika De revolutionibus orbium coelestium, w Beatus vir wersety psalmów.
Twórczość późna - (1980–2010) .
Obejmuje kompozycje o charakterze sakralnym na chór mieszany a cappella (Miserere op. 44), utwory związane z folklorem oraz takie kompozycje instrumentalne, jak Koncert na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40 oraz Już się zmierzcha, muzykę na kwartet smyczkowy op. 62.
Kwartet Już się zmierzcha został zamówiony i prawykonany przez amerykański zespół Kronos Quartet. Cechą szczególną utworu jest cytat cantus firmus z renesansowej pieśń Już się zmierzcha (Modlitwa, gdy dziatki spać idą) Wacława z Szamotuł w partii altówki. Pozostałe głosy wykorzystują melodię tenoru w polifonicznych przekształceniach: w inwersji, w raku i raku inwersji.
Animacja o Henryku Mikołaju Góreckim
Zadania
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej, przyporządkuj poszczególnym utworom Henryka Mikołaja Góreckiego właściwą dla nich obsadę wykonawczą.
136 instrumentów, kwartet smyczkowy, fortepian, chór mieszany a cappella
Cztery preludia op. 1 | |
Scontri op. 17 | |
Już się zmierzcha op. 62 | |
Amen op. 35 |
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
Nadrzędna rola jakości brzmieniowych, zazwyczaj osiąganych nietradycyjnymi sposobami, Wielodźwięk zbudowany z dźwieków sąsiadujących ze sobą lub położonych blisko siebie, Przestrzenne oddziaływanie muzyki dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu wykonawców, Totalna organizacja materiału muzycznego, porządkowanie według praw serii wielu parametrów dźwięku: wysokości, czasu trwania, dynamiki, barwy
Klaster | |
Serializm | |
Sonoryzm | |
Topofonia |
Słownik pojęć
z ang. tone cluster – grono dźwięków; wielodźwięk zbudowany z dźwieków sąsiadujących lub blisko położonych.
totalna organizacja materiału muzycznego, porządkowanie według praw serii wielu parametrów dźwięku: wysokości, czasu trwania, dynamiki, barwy.
nadrzędna rola jakości brzmieniowych, zazwyczaj osiąganych nietradycyjnymi sposobami.
przestrzenne oddziaływanie muzyki dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu wykonawców.
Źródła:
D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t. 3, PWM SA, Kraków 2009, s. 292
Encyklopedia muzyki , red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995, s. 807
Encyklopedia muzyki , red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995, s. 248
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t. 3, PWM SA, Kraków 2009
Encyklopedia muzyki , red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995