Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R3rcqvTPWFjRh1

Wielkość muzyka przeplatana prostotą - Henryk Mikołaj Górecki

Źródło: Anna Szarapka, cc0.

Ważne daty

06.12.1933 - Henryk Mikołaj Górecki urodził się we wsi Czernica k. Rybnika

06.12.1935 - śmierć matki Otylii Góreckiej

1951 - ukończenie Liceum Ogólnokształcącego w Rydułtowach k. Rybnika

1952 - rozpoczęcie nauki w Średniej Szkole Muzycznej w Rybniku pod kierunkiem Karola i Antoniego Szafranków

1955‑1960 - studiowanie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach

1960 - ukończenie z najwyższym odznaczeniem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji Bolesława Szabelskiego

27.02.1958 - muzyczne narodziny, debiut kompozytorski Henryka M. Góreckiego, a jednocześnie pierwszy w historii Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Katowicach studencki koncert monograficzny, który odbył się w katowickiej filharmonii

03.10.1958 - debiut podczas Międzynarodowego Festiwalu Warszawska Jesień

1962‑1963 - skomponowanie Genesis - cyklu trzech utworów na różne zespoły instrumentalne

1963 - Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową

1965 - rozpoczęcie pracy w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach

1965 - Refren op. 21 na orkiestrę

1967 - III miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO za Refren na orkiestrę

1967 - narodziny córki Anny Weroniki

1970 - nagroda Związku Kompozytorów Polskich

1971 - narodziny syna Mikołaja

1971 - Ad Matrem op. 29 na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę

1972 - II Symfonia Kopernikowska op. 31 na sopran i baryton solo, chór mieszany i orkiestrę

1973 - I miejsce na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO za Ad Matrem na sopran, chór i orkiestrę

1975‑1979 - funkcja rektora w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach

1976 - III Symfonia Symfonia pieśni żałosnych op. 36 na sopran solo i orkiestrę symfoniczną

1979 - Beatus vir op. 38 na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę - utwór zamówiony przez ks. kardynała Karola Wojtyłę, dedykowany Janowi Pawłowi II

1980 - Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40

1984/85/86 - Recitativa i ariosa (Lerchenmusik ) op. 53 na klarnet, wiolonczelę i fortepian

1988 - Już się zmierzcha, muzyka na kwartet smyczkowy op. 62 - I Kwartet smyczkowy

1993 - Kleines Requiem für eine Polka (Małe requiem dla pewnej Polki) op. 66 na zespół kameralny (fortepian i 13 instrumentów solowych)

2002 - odznaczonie Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski

2009 - odznaczonie Orderem Świętego Grzegorza Wielkiego - najwyższe odznaczenie papieskie

2010 - odznaczonie Orderem Orła Białego

12.11.2010 - śmierć w Katowicach

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

R1ZqfG8F55loU1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: impresjonizm, ekspresjonizm, dodekafonia, serializm, punktualizm, neoklasycyzm, nawiązania do jazzu, folkloryzm, witalizm, aleatoryzm, sonoryzm, muzyka elektroakustyczna, improwizowana, multimedialna, performance;

2) wymienia środki wykonawcze muzyki XX i XXI wieku i opisuje: fortepian preparowany, fale Martenota, organy Hammonda, syntezator (Mooga), zastosowanie taśmy magnetofonowej, instrumenty elektroakustyczne i elektroniczne;

4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Tadeusz Baird, Kazimierz Serocki, Wojciech Kilar, Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Andrzej Krzanowski, Paweł Szymański, Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn, Agata Zubel i in.;

5) zna pojęcia: skala całotonowa, atonalność, technika dwunastotonowa (dodekafonia), seria, polirytmia, polimetria, politonalność, klaster.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

4. dokonuje analizy percepcyjnej, uwzględniając:

a) elementy muzyki,

b) podstawowe techniki kompozytorskie,

c) cechy stylów muzycznych,

d) strukturę gatunków i form muzycznych, ich zmiany i rozwój,

e) funkcje: np. religijna, społeczna, użytkowa, artystyczna i in..

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;

2. przybliża twórczość i działalność przedstawicieli różnych obszarów kultury muzycznej, np. dyrygent, leader zespołu, koncertmistrz, reżyser spektaklu muzyczno‑teatralnego, kompozytor, wykonawca, wirtuoz, primadonna, primabalerina, performer, klezmer, muzykant, pieśniarz.

Nauczysz się

przedstawiać biografię oraz sylwetkę twórczą H. M. Góreckiego oraz najważniejszych jego kompozycji;

wskazywać etapy twórczości artysty;

wskazywać różnorodność stylistyczną utworów Góreckiego;

przedstawiać kontekst twórczości ze względu na uwarunkowania polityczne, społeczne.

III Symfonia, Symfonia pieśni żałosnych

R1Qq0AMQrORfO1
Okładka płyty „III Symfonii (Symfonii pieśni żałosnych)” Henryka Mikołaja Góreckiego, media.timeout.com, CC BY 3.0

Adrian Thomas w książce Góreckim5975fe651000a608_0000000000005Górecki napisał: W III Symfonii Górecki dokonał syntezy całego wachlarza swych technik i impulsów twórczych, komponując jedno z najwybitniejszych i najbardziej indywidualnych dzieł XX wieku. Jednakże droga III Symfonii do tak niespotykanej dotąd popularności w muzyce klasycznej była długa. Skomponowana przez Góreckiego w 1976 roku, prawykonana w Royan w kwietniu 1977 roku, a następnie podczas Warszawskiej Jesieni, 25 września 1977 roku, natrafiła na szereg nieprzychylnych recenzji, a następnie na wiele lat uległa zapomnieniu. Wśród wielu krytycznych opinii, już w 1977 roku znalazło się jednak szereg recenzji, których autorzy odkryli siłę oddziaływania utworu. Zygmunt Mycielski zwrócił uwagę na emocjonalność utworu:

Kogo to nie znuży, tego zachwyci – uległem temu, wzruszyłem się bardzo – wskoczyłem do tej wody, do tego – stworzonego przez Góreckiego – świata. W przeciwnym razie widziałbym tu tylko dłużyzny i ekonomię graniczącą z ubóstwem, przy jednorodności graniczącej z monotonią. (źródłom5975fe651000a608_0000000000006źródło)

Ten specyficzny rodzaj emocjonalności szczególnie ujął anglojęzycznych słuchaczy w latach 90. XX wieku. Recenzje tak ujmowały fenomen arcydzieła Góreckiego:

III Symfonia zawdzięcza swój sukces przede wszystkim czterem żywotnym walorom: emocjonalnej bezpośredniości, nieustającej melodycznej atrakcyjności, strategicznemu wykorzystaniu pięknego głosu oraz dokumentalnej sile tematyki dzieła. (Źródłom5975fe651000a608_0000000000007Źródło)

Ry1gzHgdj6i6P1
Strona pierwsza „III Symfonii (Symfonii pieśni żałosnych)” Henryka Mikołaja Góreckiego, bn.org.pl, CC BY 3.0

Tematyka III Symfonii długo dojrzewała w wyobraźni Henryka Mikołaja Góreckiego. Ostatecznie Górecki zdecydował się na trzy teksty związane z cierpieniem i żałobą. W pierwszej części wykorzystał wersety lamentu świętokrzyskiego z II połowy XV wieku, w którym Matka Boża stojąca pod krzyżem umierającego Chrystusa wypowiada słowa: Synku miły i wybrany, Rozdziel z matką swoje rany… . W części drugiej Symfonii zacytował inskrypcję wyrytą przez 18‑letnią Helenę Wandę Błażusiakównę na ścianie katowni gestapo Palace w Zakopanem: O Mamo, nie płacz, nie – Niebios Przeczysta Królowo, Ty zawsze wspieraj mnie, Zdrowaś Mario. W części trzeciej oparł się na cytacie z opolskiej pieśni ludowej okresu powstań śląskich (1919–1921), w której matka lamentuje nad utratą syna: Kajze mi się podzioł mój synocek miły? Pewnie go w powstaniu złe wrogi zabiły.

R1OLIdobVecEj1
Utwór muzyczny: Henryk Mikołaj Górecki - III Symfonia „Symfonia pieśni żałosnych” op. 36, cz. 3. „Lento”. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.
m5975fe651000a608_0000000000005
m5975fe651000a608_0000000000006
m5975fe651000a608_0000000000007

Pensjonat Palace w Zakopanem

Pensjonat Palace w Zakopanem, czyli miejsce które zainspirowało Góreckiego do napisania Symfonii pieśni żałosnych.

RMvlk1cUegSmb1
Prezentacja przedstawiająca pensjonat „Palace” w Zakopanem.Siedziba Tajnej Policji Państwowej Gestapo. Pensjonat Palace w Zakopanem przy ul. Tytusa Chałubińskiego 7. W czasie II wojny światowej mieściła się tutaj siedziba tajnej Policji Państwowej Gestapo. N  prezentacji widać żółty budynek z duą ilością balkonów. Fotografia zrobiona zimą,
Źródło: Anna Szarapka, cc0.

Henryk Mikołaj Górecki

RgyrPSXDNEyDq1
Henryk Mikołaj Górecki, Wikimedia, domena publiczna

Henryk Mikołaj Górecki urodził się 6 grudnia 1933 roku we wsi Czernica k. Rybnika. Dokładnie dwa lata później, 6 grudnia 1935 roku umarła jego mama, Otylia Górecka. Śmierć ta zaważyła na życiu i wrażliwości Góreckiego. Matce zadedykowane zostało „Ad Matrem”, dzieło powstałe w 1971 roku i zapoczątkowujące trwały przełom w języku muzycznym kompozytora.

Henryk Mikołaj Górecki zadebiutował jako student III roku kompozycji 27 lutego w 1958 roku na monograficznym koncercie w całości poświęconym jego muzyce, który odbył się w Filharmonii Śląskiej w Katowicach. Sam kompozytor określił ten dzień jako swoje muzyczne narodziny. W 1960 roku z najwyższym odznaczeniem ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji Bolesława Szabelskiego, a w 1965 roku rozpoczął pracę na tej uczelni. W latach 1975–1979 był jej rektorem. Zmarł 12 listopada 2010 roku.

Etapy twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego

Etapy twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego wyznaczają przemiany jego stylu.

  • Twórczość młodzieńcza (do 1957 roku).

Faza konstruktywizmu motorycznego; charakteryzuje się witalizmem i neoklasycyzmem. Zauważamy w niej motoryczność przebiegów, silne kontrasty w zakresie faktury i dynamiki (od ppp do ffff), częste kulminacje, zmienność i ruchliwość rejestrów, gwałtowność

R16qQQPJi6GLV1
Utwór muzyczny: Henryk Mikołaj Górecki, „Cztery preludia” op. 1 „Preludium nr 1”, „Molto agitato”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
  • Twórczość wczesna (1957–1964):

faza pierwsza – serializmSerializmserializm (1957–1961),
faza druga – sonoryzmSonoryzmsonoryzm (1962–1964).

W pierwszej fazie kompozytor przechodzi od swobodnie traktowanej dodekafonii do totalnego serializmu w Scontri (Zderzenia) op. 17 na orkiestrę (136 instrumentów). W utworze tym stosuje serię wysokości dźwiękowych, serię wartości rytmicznych (od szesnastki do półnuty z kropką) i stopni dynamicznych (od pppp do ffff). Ponadto wielką wagę przywiązuje do wartości brzmieniowych. Konstruuje utwór na zasadzie zderzania różnych brzmień grup instrumentalnych – smyczków, instrumentów dętych blaszanych i drewnianych oraz perkusji z fortepianem i harfami. Instrumenty rozmieszcza na estradzie w sposób przestrzenny, tworząc w ten sposób interesujące zjawisko topofonii.

W fazie drugiej kompozytor skłania się ku sonoryzmowi. Możliwości brzmieniowe instrumentów wypróbowuje w cyklu Genesis, skupiając się na trzech kategoriach muzycznych: agogice, dynamice i barwie, przy jednoczesnej rezygnacji z czytelnej struktury interwałowej i jednoznacznie określonej wysokości dźwiękowej. Niezwykła intensywność brzmień budowana jest z wykorzystaniem glissand, trylów, tremoland, skrzypień, rozedrganych, ruchomych klasterówKlasterklasterów i dźwięków o najwyższej i najniższej możliwej do wykonania wysokości.

Z tego okresu pochodzą również Trzy utwory w dawnym stylu. Jest to odpowiedź kompozytora na zarzut, że w jego utworach nie ma melodii. Są zupełnie inaczej skonstruowane niż kompozycje z tego okresu. Nie ma w nich dodekafonii ani agresywnej ekspresji. Ukształtowane są w oparciu o skale modalne i nawiązują do melodyki renesansowej. W ostatnim utworze Górecki zapożycza melodię z anonimowej pieśni polskiej z połowy XVI wieku.

  • Twórczość dojrzała – konstruktywizm redukcyjny (1964–1971).

Najważniejszym utworem w tym nurcie jest Refren op. 21 na orkiestrę. Jak zauważył Adrian Thomas: Na tle całej twórczości Góreckiego Refren wydaje się utworem kluczowym, nawiązującym do utworów poprzedzających go oraz wyprzedzającym kompozycje niekiedy późniejsze o wiele lat. W tym sensie jego rola jest fundamentalna. Cechą utworu jest redukcjonizm. Polega on ograniczeniu i uproszczeniu struktury muzycznej. Kompozytor operuje w utworze dwoma klasterami: całotonowym i półtonowym. Konstruktywizm z kolei związany jest z bardzo przemyślanym porządkowaniem materiału dźwiękowego – na zastosowaniu modeli lustrzanych i matematycznym układzie wartości rytmicznych. Forma całości przyjmuje budowę ABA. Szczególną cechą utworu jest ekspresja, w częściach skrajnych niezwykle spokojna, w artykulacji legatissimo i dynamice od pp do mp, w części środkowej natomiast o znacznej intensywności rozwijanej od piano do ffff.

Muzyka staropolska op. 24 przeznaczona została na instrumenty dęte blaszane (4 trąbki, 4 puzony i 5 rogów) oraz smyczki. Fanfarowe brzmienia instrumentów dętych wykorzystują przetworzony cytat ze średniowiecznego utworu Benedicamus Domino i przeciwstawiane są chorałowej warstwie smyczkowej opartej na renesansowej kompozycji Wacława z Szamotuł Już się zmierzcha. Muzyka staropolska jest pierwszym utworem, w którym kompozytor połączył swój absolutnie nowoczesny język dźwiękowy, zredukowany do prostych, ale niezwykle ekspresyjnych środków muzycznych, z oryginalnym materiałem zaczerpniętym z dawnej muzyki polskiej, tworząc zupełnie nową jakość.

  • Twórczość szczytowa – (1971–1980)

Na tę fazę twórczości przypadają monumentalne kompozycje o charakterze oratoryjno‑kantatowym, takie jak: Ad Matrem, II Symfonia (Kopernikowska), III Symfonia (Symfonia pieśni żałosnych), a także psalm Beatus vir i chóralne Amen. Utwory cechuje redukcja materiału, ograniczenie środków oraz rygoryzm konstrukcyjny.

Ad Matrem op. 29 na sopran solo, chór mieszany i orkiestrę (prawykonanie podczas Międzynarodowego Festiwalu Warszawska Jesień w 1972 r.) stało się niezwykłym wydarzeniem. Utwór został zadedykowany zmarłej matce kompozytora i rozpoczął nowy etap twórczości związanej z muzycznym sacrum. Beatus vir zamówione przez kard. Karola Wojtyłę z okazji 900. rocznicy męczeńskiej śmierci św. Stanisława, ostatecznie zadedykowane zostało Ojcu św. Janowi Pawłowi II i wykonane w 1979 roku podczas jego pierwszej pielgrzymki do Polski.

Utwory te cechuje stopniowe przechodzenie od współbrzmień klasterowych do harmoniki modalnej i neotonalnej, w której akordy budowane są na zasadzie tercjowej. Pod względem ekspresji następuje stopniowe przesunięcie od gwałtownej, burzliwej narracji, do nastrojów kontemplacyjnych i mistycznych. W Ad Matrem kompozytor cytuje słowa średniowiecznej sekwencji liturgicznej Stabat Mater, w II Symfonii fragment dzieła Kopernika De revolutionibus orbium coelestium, w Beatus vir wersety psalmów.

  • Twórczość późna - (1980–2010) .

Obejmuje kompozycje o charakterze sakralnym na chór mieszany a cappella (Miserere op. 44), utwory związane z folklorem oraz takie kompozycje instrumentalne, jak Koncert na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40 oraz Już się zmierzcha, muzykę na kwartet smyczkowy op. 62.

RHw9qV8jHZkXM1
Henryk Mikołaj Górecki prowadzi próbę z zespołem Kronos Quartet, smedata.sk, CC BY 3.0

Kwartet Już się zmierzcha został zamówiony i prawykonany przez amerykański zespół Kronos Quartet. Cechą szczególną utworu jest cytat cantus firmus z renesansowej pieśń Już się zmierzcha (Modlitwa, gdy dziatki spać idą) Wacława z Szamotuł w partii altówki. Pozostałe głosy wykorzystują melodię tenoru w polifonicznych przekształceniach: w inwersji, w raku i raku inwersji.

R1BLoIo0gvAZS1
Wacław z Szamotuł, „Już się zmierzcha”, online-skills, CC BY 3.0
REJmF5Vmz3bKe1
Utwór muzyczny: Wacław z Szamotuł, „Już się zmierzcha”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.
m5975fe651000a608_0000000000008
m5975fe651000a608_0000000000009
m5975fe651000a608_0000000000010
m5975fe651000a608_0000000000011
m5975fe651000a608_0000000000012
m5975fe651000a608_0000000000013

Animacja o Henryku Mikołaju Góreckim

R10sZbx74kAhO
Animacja o Henryku Mikołaju Góreckim. Henryk Górecki był polskim kompozytorem muzyki współczesnej, poważnej i religijnej. Urodził się w 1933 roku w Czernicy, zmarł w 2010 roku w Katowicach. Imię Henryka Mikołaja Góreckiego nosi Filharmonia Śląska w Katowicach. Niekiedy sam kompozytor dyrygował swoimi utworami. Był pierwszym doktorem honoris causa w dziejach katowickiej Akademii Muzycznej (2003), taką godność otrzymał także od m.in. Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, Uniwersytetu Warszawskiego, Jagiellońskiego, KUL i Akademii Muzycznej w Krakowie, uniwersytetów w Michigan, Victorii i Montrealu. Rzeźba autorstwa Ryszarda Wojciechowskiego, umieszczona w galerii portretów w Filharmonii Pomorskiej im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Henryk Fojcik – rzeźba Henryka Mikołaja Góreckiego w Rydułtowach, gdzie ukończył liceum ogólnokształcące. Pomnik autorstwa Zygmunta Brachmańskiego w Galerii Artystów na placu Grunwaldzkim w Katowicach. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym, sentymentalnym charakterem.
Henryk Mikołaj Górecki, online-skills, CC BY 3.0

Zadania

RoiMibnUAy6JV
Ćwiczenie 1
III Symfonia - Symfonia pieśni żałosnych przeznaczona jest na: Możliwe odpowiedzi: 1. bas solo i orkiestrę, 2. sopran solo i orkiestrę, 3. chór mieszany i orkiestrę
RUn1pnoFmSpxc
Ćwiczenie 2
Które z podanych informacji dotyczą Ad Matrem op. 29 Henryka Mikołaja Góreckiego? Możliwe odpowiedzi: 1. utwór zadedykowany matce kompozytora, 2. przeznaczony do wykonania na dwa fortepiany, 3. kompozycja wykorzystuje średniowieczną sekwencję Stabat Mater
R1ZmFP6EfcKPI
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj poszczególnym utworom Henryka Mikołaja Góreckiego właściwą dla nich obsadę wykonawczą. Cztery preludia op. 1. Możliwe odpowiedzi: 1. kwartet smyczkowy, 2. 136 instrumentów, 3. fortepian, 4. chór mieszany a cappella. Scontri op. 2. Możliwe odpowiedzi: 1. kwartet smyczkowy, 2. 136 instrumentów, 3. fortepian, 4. chór mieszany a cappella. Już się zmierzcha op. 3. Możliwe odpowiedzi: 1. kwartet smyczkowy, 2. 136 instrumentów, 3. fortepian, 4. chór mieszany a cappella. Amen op. 4. Możliwe odpowiedzi: 1. kwartet smyczkowy, 2. 136 instrumentów, 3. fortepian, 4. chór mieszany a cappella.
Rw5qIM10zgDfj
Ćwiczenie 4
Już się zmierzcha to tytuł: Możliwe odpowiedzi: 1. pieśni na głos solowy z fortepianem Fryderyka Chopina, 2. pieśni chóralnej Wacława z Szamotuł, 3. muzyki na kwartet smyczkowy op. 62 Henryka Mikołaja Góreckiego
R1VlsRL1UuSfh
Ćwiczenie 5
Połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją. Klaster. Możliwe odpowiedzi: 1. Wielodźwięk zbudowany z dźwięków sąsiadujących ze sobą lub położonych blisko siebie. 2. Totalna organizacja materiału muzycznego, porządkowanie według praw serii wielu parametrów dźwięku: wysokości, czasu trwania, dynamiki, barwy. 3. Nadrzędna rola jakości brzmieniowych, zazwyczaj osiąganych nietradycyjnymi sposobami. 4. Przestrzenne oddziaływanie muzyki dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu wykonawców. Serializm. Możliwe odpowiedzi: 1. Wielodźwięk zbudowany z dźwięków sąsiadujących ze sobą lub położonych blisko siebie. 2. Totalna organizacja materiału muzycznego, porządkowanie według praw serii wielu parametrów dźwięku: wysokości, czasu trwania, dynamiki, barwy. 3. Nadrzędna rola jakości brzmieniowych, zazwyczaj osiąganych nietradycyjnymi sposobami. 4. Przestrzenne oddziaływanie muzyki dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu wykonawców. Sonoryzm. Możliwe odpowiedzi: 1. Wielodźwięk zbudowany z dźwięków sąsiadujących ze sobą lub położonych blisko siebie. 2. Totalna organizacja materiału muzycznego, porządkowanie według praw serii wielu parametrów dźwięku: wysokości, czasu trwania, dynamiki, barwy. 3. Nadrzędna rola jakości brzmieniowych, zazwyczaj osiąganych nietradycyjnymi sposobami. 4. Przestrzenne oddziaływanie muzyki dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu wykonawców. Topofonia. Możliwe odpowiedzi: 1. Wielodźwięk zbudowany z dźwięków sąsiadujących ze sobą lub położonych blisko siebie. 2. Totalna organizacja materiału muzycznego, porządkowanie według praw serii wielu parametrów dźwięku: wysokości, czasu trwania, dynamiki, barwy. 3. Nadrzędna rola jakości brzmieniowych, zazwyczaj osiąganych nietradycyjnymi sposobami. 4. Przestrzenne oddziaływanie muzyki dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu wykonawców.
R1Ye1qiRQm2Jn
Ćwiczenie 6
Na której uczelni muzycznej Henryk Mikołaj Górecki studiował, a później był jej rektorem? Możliwe odpowiedzi: 1. Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Warszawie. 2. Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Krakowie. 3. Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Katowicach.
R1cI1gfynPgCN
Ćwiczenie 7
Połącz w pary poszczególne utwory Henryka Mikołaja Góreckiego z odpowiednimi dla nich technikami lub stylami. Pieśni o radości i rytmie. 1. totalny serializm. 2. konstruktywizm redukcyjny. 3. Witalizm. 4. Sonoryzm. Scontri. 1. totalny serializm. 2. konstruktywizm redukcyjny. 3. Witalizm. 4. Sonoryzm. III Symfonia Symfonia pieśni żałosnych. 1. totalny serializm. 2. konstruktywizm redukcyjny. 3. Witalizm. 4. Sonoryzm. Genesis. 1. totalny serializm, 2. konstruktywizm redukcyjny, 3. witalizm, 4. Sonoryzm.

Słownik pojęć

Klaster
Klaster

z ang. tone cluster – grono dźwięków; wielodźwięk zbudowany z dźwieków sąsiadujących lub blisko położonych.

Serializm
Serializm

totalna organizacja materiału muzycznego, porządkowanie według praw serii wielu parametrów dźwięku: wysokości, czasu trwania, dynamiki, barwy.

Sonoryzm
Sonoryzm

nadrzędna rola jakości brzmieniowych, zazwyczaj osiąganych nietradycyjnymi sposobami.

Topofonia
Topofonia

przestrzenne oddziaływanie muzyki dzięki odpowiedniemu rozmieszczeniu wykonawców.

Źródła:

D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t. 3, PWM SA, Kraków 2009, s. 292

Encyklopedia muzyki , red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995, s. 807

Encyklopedia muzyki , red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995, s. 248

Biblioteka muzyczna

R1OLIdobVecEj1
R16qQQPJi6GLV1
REJmF5Vmz3bKe1
Przewiń
Głośność

    Bibliografia

    D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t. 3, PWM SA, Kraków 2009

    Encyklopedia muzyki , red. A. Chodkowski, PWN, Warszawa 1995