Materiał zawiera przykłady zastosowania wielkości odwrotnie proporcjonalnych w kontekstach realistycznych. Wykorzystasz zdobytą wiedzę, rozwiązując zawarte w lekcji ćwiczenia.

Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższą animacją, która dotyczy przykładowego wykorzystania wielkości odwrotnie proporcjonalnych w życiu codziennym.

R12QalaRISoEY1
Animacja przedstawia sytuację, w której możemy zaobserwować działanie proporcjonalności odwrotnej.
Wielkości odwrotnie proporcjonalne
Definicja: Wielkości odwrotnie proporcjonalne

Dwie wielkości są odwrotnie proporcjonalne, jeżeli wraz ze wzrostem jednej z nich pewną ilość razy, druga maleje tyle samo razy.

Zapamiętaj!

Iloczyn odpowiadających sobie wartości dwóch wielkości dodatnich i odwrotnie proporcjonalnych jest stały.

Przykład 1

Wstążkę podzielono na 4 części po 25 cm każda. Gdyby podzielono tę wstążkę na 5 jednakowych części, to jaka by była długość jednej części?

Obliczymy najpierw długość całej wstążki. Jeżeli po pierwszym podziale uzyskano 4 części po 25 cm, to długość całej wstążki wynosi:

4·25 cm=100 cm.

Dzieląc tę wstążkę na 5 jednakowych, części otrzymamy części o długości

100 cm:5=20 cm.

Liczba jednakowych części, na które podzielimy wstążkę i długość jednej części są wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi. Długość całej wstążki, bez względu na to, na ile części chcemy ją podzielić, jest zawsze taka sama, równa iloczynowi liczby jednakowych części, na które ją dzielimy i długości jednej z nich. Zatem możemy ułożyć i rozwiązać równanie, w którym niewiadoma x oznaczać będzie długość jednej części przy podziale wstążki na 5 jednakowych części.

5·x=4·25
5x=100 |:5
x=20.

Przy podziale tej wstążki na 5 jednakowych części każda z nich będzie miała długość 20 cm.

Przykład 2

Mama rozlała przygotowany sok do jednakowych słoików o pojemności 0,4 l. Gdyby pojemność słoika była o 0,1 l większa mama potrzebowałaby o 10 słoików mniej. Obliczymy, do ilu słoików mama rozlała sok oraz ile było soku.

Pojemność słoika oraz liczba słoików, do których możemy rozlać daną ilość soku, to wielkości odwrotnie proporcjonalne.

Jeżeli jako niewiadomą x oznaczymy liczbę słoików, do których mama rozlała sok, to korzystając z faktu, że iloczyn wielkości odwrotnie proporcjonalnych jest stały, otrzymamy równanie

0,4x=0,5x  10.

Rozwiązując równanie, otrzymamy

0,4x=0,5x0,5·10
0,4x=0,5x5
0,4x0,5x=-5
-0,1x=-5 |:-0,1
x=50.

Mama rozlała sok do 50 słoików o pojemności 0,4 l każdy, rozlanego soku było więc

50·0,4 l=20 l.
RwPi94JgyprT61
Ćwiczenie 1
Zaznacz wszystkie odpowiedzi, w których podane wielkości są odwrotnie proporcjonalne. Możliwe odpowiedzi: 1. Krawędź sześcianu i jego objętość., 2. Liczba szklanek, do których możemy rozlać 10  l mleka i pojemność jednej szklanki., 3. Liczba zakupionych zeszytów i zapłacona za nie kwota przy stałej cenie za 1 zeszyt., 4. Ilość jednakowych części, na jakie podzielimy 1  kg sera i masa każdej części., 5. Długość dnia i długość nocy w ciągu doby, w różnych porach roku., 6. Liczba osób wykonujących daną pracę i czas jej wykonania (zakładając, że wydajność pracy każdej z osób jest jednakowa).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R7nS6YPWKSbLL1
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie odpowiedzi, w których podane wielkości są odwrotnie proporcjonalne. Możliwe odpowiedzi: 1. droga i czas potrzebny na jej pokonanie, jeżeli poruszamy się ze stałą prędkością, 2. prędkość, z jaką porusza się samochód i czas potrzebny na pokonanie stałego
odcinka drogi, 3. wiek człowieka i jego wzrost, 4. cena długopisu i liczba zakupionych długopisów, jeżeli kwota, jaką możemy na nie wydać jest stała, 5. bok trójkąta równobocznego i jego obwód, 6. długość i szerokość prostokąta o danym polu, 7. bok kwadratu i jego pole
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RooeZzNF6RKAA1
Ćwiczenie 3
Pociąg pospieszny jadący z prędkością 80 kmh pokonał drogę między dwoma miastami w czasie 6 godzin. W jakim czasie samochód osobowy jadący z prędkością 120 kmh pokona tę samą trasę? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 8 godzin, 2. 4 godzin, 3. 9 godzin, 4. 10 godzin
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
RXsjNpKawWFLC
Uzupełnij tabelkę, wiedząc, że przedstawione w niej wielkości są odwrotnie proporcjonalne. Wpisz odpowiednie liczby w puste pola tabeli.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RLaUpbbFC4pqQ
Wiemy, że A=4B=6 są wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Jeżeli B zmniejszymy dwukrotnie to A=Tu uzupełnij. Jeżeli A zwiększymy trzykrotnie to B=Tu uzupełnij. Jeżeli B zwiększymy czterokrotnie to A=Tu uzupełnij. Jeżeli A zmniejszymy dwukrotnie to B=Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RbtUdSBRW8BXc2
Ćwiczenie 5
Babcia Klara przygotowała sok malinowy na zimę. Sok zmieścił się w czterech 9 -litrowych słojach. Babcia Klara postanowiła rozlać sok do mniejszych słoików. Wpisz poprawne liczby w puste pola. Ile słoików o pojemności 0,5 l potrzebuje babcia do rozlania soku?
Odpowiedź: Do rozlania soku potrzeba Tu uzupełnij słoików. Ile razy więcej słoików o pojemności 0,2 l potrzebuje babcia do rozlania soku?
Odpowiedź: Do rozlania soku potrzebuje Tu uzupełnij razy więcej takich słoików. W ilu słoikach o pojemności 0,4 l zmieści się sok, który pozostanie babci po podarowaniu 4 l soku sąsiadce?
Odpowiedź: Pozostały sok zmieści się w Tu uzupełnij takich słoikach.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1B6QTB6fSOUx2
Ćwiczenie 6
Pociąg szybkobieżny TGV pokonuje odległość między Paryżem i Lyonem w ciągu 2 godzin. Pociąg pospieszny jedzie z prędkością 2,5 razy mniejszą niż TGV. Jak długo trwa podróż z Paryża do Lyonu pociągiem pośpiesznym? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
Odpowiedź: Podróż z Paryża do Lyonu pociągiem pośpiesznym trwa 1. 8, 2. 6, 3. 2, 4. 9, 5. 4, 6. 3, 7. 7, 8. 5 godzin.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RgrEo4CEeYNVH2
Ćwiczenie 7
Za otrzymane z okazji Dnia Dziecka pieniądze Hania postanowiła kupić lizaki. Hania sprawdziła, że jeden lizak kosztuje 1,50  i pomyślała, że gdyby lizak był o 30 groszy tańszy, to za otrzymane pieniądze mogłaby kupić o 2 lizaki więcej. Ile lizaków mogła kupić Hania za pieniądze, które otrzymała? Jaką kwotę otrzymała? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby.
Odpowiedź: Hania mogła kupić Tu uzupełnij lizaków, a kwota jaką otrzymała wynosi Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1L1Lfm7dVJoz2
Ćwiczenie 8
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Podczas przyjęcia urodzinowego Uli każde z 15 dzieci, biorących udział w przyjęciu, otrzymało po 4 cukierki. Gdyby dzieci było 12, a cukierków tyle samo, to każde z nich otrzymałoby po 1. 7, 2. 8, 3. 4, 4. 10, 5. 6, 6. 12, 7. 16, 8. 13, 9. 30, 10. 4, 11. 5, 12. 1, 13. 20, 14. 3, 15. 2 cukierków.
Igor miał za zadanie narysować kilka prostokątów o tym samym polu. Jeden z prostokątów narysowanych przez Igora ma długość 16 cm i szerokość 3 cm Drugi z prostokątów ma długość 12 cm zatem jego szerokość wynosi 1. 7, 2. 8, 3. 4, 4. 10, 5. 6, 6. 12, 7. 16, 8. 13, 9. 30, 10. 4, 11. 5, 12. 1, 13. 20, 14. 3, 15. 2 cm.
Czterech chłopców sadziło krzewy w ogródku przez 14 godziny. Gdyby chłopców było sześciu, to przyjmując, że wydajność pracy każdego z nich jest taka sama, zajęłoby im to 1. 7, 2. 8, 3. 4, 4. 10, 5. 6, 6. 12, 7. 16, 8. 13, 9. 30, 10. 4, 11. 5, 12. 1, 13. 20, 14. 3, 15. 2 minut, czyli 1. 7, 2. 8, 3. 4, 4. 10, 5. 6, 6. 12, 7. 16, 8. 13, 9. 30, 10. 4, 11. 5, 12. 1, 13. 20, 14. 3, 15. 2 godziny.
Bartek, jadąc motocyklem, pokonuje pewną trasę w ciągu 0,5 godziny, jadąc z prędkością 80 kmh. Asia, jadąc rowerem z prędkością 20 kmh, potrzebuje na to 1. 7, 2. 8, 3. 4, 4. 10, 5. 6, 6. 12, 7. 16, 8. 13, 9. 30, 10. 4, 11. 5, 12. 1, 13. 20, 14. 3, 15. 2 godziny.
Szymon kupił 12 tulipanów po 1,50 . Marek za tę samą kwotę kupił 18 żonkili po 1. 7, 2. 8, 3. 4, 4. 10, 5. 6, 6. 12, 7. 16, 8. 13, 9. 30, 10. 4, 11. 5, 12. 1, 13. 20, 14. 3, 15. 2 .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 9

Sprawdź, czy przedstawione w kolumnach tabeli pary liczb mogą być długościami i szerokościami prostokątów o tym samym polu. Jeżeli nie, to podaj, które z par spełniają ten warunek.

Pierwsza liczba

Druga liczba

1,5

32

1,8

2623

2,5

19,2

5

9,6

10

445

160

0,3

RhIqXkpBA0sXp
(Uzupełnij).
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10

Zosia przeczytała lekturę w ciągu 16 dni, czytając po 30 stron dziennie.

RA0VAclEVZN9t
1. W ciągu jakiego czasu przeczytała tę lekturę Kasia, która czytała po 40 stron dziennie? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 15 dni, 2. 10 dni, 3. 17 dni, 4. 12 dni
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RqBeXFQr7NvxK
2. Po ile stron dziennie czytał Tomek, który przeczytał lekturę w ciągu 24 dni? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 20 stron, 2. 25 stron, 3. 28 stron, 4. 18 stron
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RrM3G4UkmhE1H2
Ćwiczenie 11
Ania i Marysia miały przepisać pewną pracę na komputerze. Gdyby całą pracę miała przepisać Ania, zajęłoby jej to 3 godziny, a gdyby całą pracę miała przepisać sama Marysia, zajęłoby jej to 6 godzin. Ile czasu zajmie im przepisywanie pracy, jeżeli będą to robić razem? Uzupełnij odpowiedź, przeciągając w lukę odpowiednią liczbę lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej.
Odpowiedź: Przepisywanie pracy będzie trwało 1. 6,5, 2. 4, 3. 3, 4. 3,5, 5. 5, 6. 2,5, 7. 5,5, 8. 2, 9. 6, 10. 4,5 godziny.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RsPbNBpZBI7GU3
Ćwiczenie 12
Koło roweru Krzysia, mające obwód 2,5 m, wykonało na drodze do babci 1200 obrotów. Ile obrotów wykona na tej drodze koło roweru mamy, którego obwód jest równy 3 m, a ile koło roweru Zuzi, którego obwód wynosi 1,5 m? Uzupełnij odpowiedź, wpisując w luki odpowiednie liczby.
Odpowiedź: Koło roweru mamy wykona Tu uzupełnij obrotów, a koło roweru Zuzi Tu uzupełnij obrotów.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R12wOJ216gjGy3
Ćwiczenie 13
Do zbiornika można doprowadzić wodę dwiema rurami. Gdyby cały zbiornik trzeba było wypełnić wodą doprowadzaną tylko przez pierwszą rurę, to zajęłoby to 10 godzin. Gdyby była to tylko rura druga 15 godzin. Ile czasu potrzeba na wypełnienie zbiornika, jeżeli woda jest doprowadzana jednocześnie przez obydwie rury? Ile czasu zajęłoby napełnienie zbiornika, gdyby przez pierwsze dwie godziny wodę doprowadzały obie rury, a po upływie tego czasu resztę wody doprowadziła tylko rura druga? Uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie liczby.
Odpowiedź: Napełnienie zbiornika, gdyby wodę doprowadzałyby obie rury zajęłoby Tu uzupełnij godzin. Napełnienie zbiornika, gdy przez pierwsze dwie godziny wodę doprowadzałyby obie rury, a później tylko jedna zajęłoby Tu uzupełnij godzin.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.