Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wielobarwna planeta

Cele lekcji

Cel ogólny: zapoznanie z zakresem badań geografii.

a) Wiadomości

Uczeń wie:

  • co oznacza termin geografia,

  • czym zajmuję się geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna,

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • przedstawić w formie schematu podział nauk geograficznych,

  • sformułować definicje poszczególnych dziedzin nauk geograficznych, np. definicję hydrografii.

c) Postawy

Uczeń:

  • uczy się pracy w zespole,

  • bierze aktywny udział w lekcji.

2. Metoda i forma pracy

Śnieżna kula, pogadanka, praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

Atlas geograficzny, słownik geograficzny, pocztówki, kolorowe kartki.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przed wejściem uczniów do klasy nauczyciel rozdaje pocztówki pocięte na 4 części. Uczniowie losują części, a nastepnie mają złożyć pocztówkę w całość. Osoby, które ułożą daną pocztówkę, tworzą grupę. Powinny powstać cztery grupy. Grupy siadają przy stolikach, które wcześniej zostały przygotowane.

Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.

Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel rozdaje małe karteczki i prosi o napisanie, z czym kojarzy się słowo geografia. Następnie prosi uczniów o dobranie się w pary i ustalenie jednej definicji. Później prosi o dobranie się w czwórki i ustalenie jednej definicji. Następnie prosi uczniów o zebranie zapisanych kartek. Odczytuje definicje, a jedngo ucznia prosi o odczytanie definicji ze słownika terminów geograficznych.

Nauczyciel krótko dokonuje podziału nauk geograficznych i prosi o zapisanie tych informacji do zeszytu.

Uczniowie podzieleni na grupy mają wykonać zadanie: odszukać nazwy geograficzne, w których znajdują się określenia barw.

Gr. 1 – biały, np. Biała Podlaska, Biała Przemsza

Gr. 2 – czerwony, np. Morze Czerwone

Gr. 3 – czarny, np. Morze Czarne

Gr. 4 – zielony, np. Zielona Góra

Gr. 5 – żółty, np. Żółta Rzeka

Czas pracy wynosi ok. 10 minut.

Po zakończeniu pracy każda grupa prezentuje swoje wyniki i wskazuje na mapie wymienione miejsca.

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie lekcji – nauczyciel zadaje pytanie: W jaki sposób można zbierać informacje geograficzne? Uczniowie prowadzą krótką dyskusję na ten temat.

5. Bibliografia

  1. Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej, SOP, Toruń 2000.

  2. Flis J., Słownik terminów geograficznych, WSiP, Warszawa 1997.

  3. Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.

6. Załączniki

Zadanie domowe.

Odszukaj nazwy geograficzne, w których występują inne kolory niż te, które zostały wykorzystane na lekcji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz lekcji dla klasy I gimnazjum.

Rpvwlptx9jJwe

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.08 KB w języku polskim
RAs9jIKoITVb1

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 18.00 KB w języku polskim