Wielobarwna planeta
Wielobarwna planeta
Cele lekcji
Cel ogólny: zapoznanie z zakresem badań geografii.
a) Wiadomości
Uczeń wie:
co oznacza termin geografia,
czym zajmuję się geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna,
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
przedstawić w formie schematu podział nauk geograficznych,
sformułować definicje poszczególnych dziedzin nauk geograficznych, np. definicję hydrografii.
c) Postawy
Uczeń:
uczy się pracy w zespole,
bierze aktywny udział w lekcji.
2. Metoda i forma pracy
Śnieżna kula, pogadanka, praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Atlas geograficzny, słownik geograficzny, pocztówki, kolorowe kartki.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przed wejściem uczniów do klasy nauczyciel rozdaje pocztówki pocięte na 4 części. Uczniowie losują części, a nastepnie mają złożyć pocztówkę w całość. Osoby, które ułożą daną pocztówkę, tworzą grupę. Powinny powstać cztery grupy. Grupy siadają przy stolikach, które wcześniej zostały przygotowane.
Czynności organizacyjne, powitanie, sprawdzenie listy obecności.
Podanie i zapisanie na tablicy tematu lekcji, podanie celów lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel rozdaje małe karteczki i prosi o napisanie, z czym kojarzy się słowo geografia. Następnie prosi uczniów o dobranie się w pary i ustalenie jednej definicji. Później prosi o dobranie się w czwórki i ustalenie jednej definicji. Następnie prosi uczniów o zebranie zapisanych kartek. Odczytuje definicje, a jedngo ucznia prosi o odczytanie definicji ze słownika terminów geograficznych.
Nauczyciel krótko dokonuje podziału nauk geograficznych i prosi o zapisanie tych informacji do zeszytu.
Uczniowie podzieleni na grupy mają wykonać zadanie: odszukać nazwy geograficzne, w których znajdują się określenia barw.
Gr. 1 – biały, np. Biała Podlaska, Biała Przemsza
Gr. 2 – czerwony, np. Morze Czerwone
Gr. 3 – czarny, np. Morze Czarne
Gr. 4 – zielony, np. Zielona Góra
Gr. 5 – żółty, np. Żółta Rzeka
Czas pracy wynosi ok. 10 minut.
Po zakończeniu pracy każda grupa prezentuje swoje wyniki i wskazuje na mapie wymienione miejsca.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie lekcji – nauczyciel zadaje pytanie: W jaki sposób można zbierać informacje geograficzne? Uczniowie prowadzą krótką dyskusję na ten temat.
5. Bibliografia
Czaińska Z., Wojtkowicz Z., Aktywne metody w edukacji geograficznej, SOP, Toruń 2000.
Flis J., Słownik terminów geograficznych, WSiP, Warszawa 1997.
Wideński M., Atlas geograficzny dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, Wydawnictwo Ortus, Olsztyn 2005.
6. Załączniki
Zadanie domowe.
Odszukaj nazwy geograficzne, w których występują inne kolory niż te, które zostały wykorzystane na lekcji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz lekcji dla klasy I gimnazjum.