przypomnienie i zapisanie na tablicy treści procedury kwadrat z parametrem :bok
przypomnienie i zapisanie na tablicy treści procedury trójkąt z parametrem :bok
porównanie obu procedur (zwrócenie uwagi na użycie poleceń różniących się jedynie wartościami liczbowymi)
przypomnienie sposobu obliczania kąta obrotu żółwia podczas rysowania wielokątów
zastąpienie w treściach procedur wartości kąta działaniem prowadzącym do jego obliczenia (dla kwadratu 360 / 4, dla trójkąta 360 / 3)
zwrócenie uwagi na możliwość wprowadzenia do treści procedury drugiego parametru, który będzie określał liczbę boków, a więc i liczbę kątów wielokąta
zastąpienie w treściach obu procedur liczby powtórzeń i liczby przez którą dzielimy 360 parametrem :ile
porównanie obu procedur (wniosek – są identyczne, czyli mogą być treścią uniwersalnej procedury rysującej dowolny wielokąt)
uruchomienie programu Logomocja
uruchomienie edytora procedur
napisanie procedury figura z parametrami :ile oraz :bok (UWAGA – nie możemy nazwać procedury słowem wielokąt ponieważ jest to polecenie Logo wymagające zastosowania listy)
sprawdzenie działania procedury (rysowanie różnych wielokątów, zwrócenie uwagi na kolejność parametrów w procedurze)
Program Logomocja
- tworzenie procedury kompozycja1
(10 min)
pokaz projektu kompozycja1.imp (kilkakrotne wywołanie procedury, zwrócenie uwagi na kolory, kwadrat w środku jest zawsze czerwony, pięciokąty i sześciokąty zmieniają kolor losowo)
omówienie elementów składających się na rysunek (wszystkie elementy uzyskamy za pomocą procedury figura, wszystkie mają taką samą wartość parametru :bok, różnią się wartością parametru :ile)
ustalenie kolejnych kroków tworzenia rysunku (sekwencja poleceń rysujących sześciokąt i pięciokąt które leżą na sąsiednich bokach kwadratu powinna być powtórzona wskazuje na to kolor linii tych figur)
wspólne tworzenie procedury kompozycja1
wywołanie procedury
zapisanie projektu na dysku (bez zamykania programu)
Załącznik 8.1 treść i wywołanie procedury kompozycja1
- tworzenie procedury, której wywołaniem jest dowolny wielokąt z zamalowanym wnętrzem
(4 min)
uruchomienie edytora procedur
wspólne tworzenie procedury figurak z parametrami :ile oraz :bok, której wnętrze malowane jest losowo wybranym kolorem (procedurę tworzymy kopiując treść procedury figura i dopisując polecenia służące do zamalowania jej wnętrza)
sprawdzenie działania procedury (kilkakrotne jej wywołanie w celu sprawdzenia poprawności malowania)
- tworzenie procedury kompozycja2
(9 min)
pokaz działania procedury kompozycja2
ustalenie z jakich procedur skorzystamy podczas tworzenia kompozycji2 (trójkąty mają losowo zamalowane wnętrza, należy więc użyć procedury figurak, sześciokąt uzyskamy stosując procedurę figura)
omówienie kolejnych kroków wykonania zadania (warto rozpocząć od narysowania sześciokąta, choć nie jest on konieczny znacznie ułatwi analizę zadania)
wspólne tworzenie procedury (szukanie sekwencji powtarzających się kroków)
wywołanie procedury
zapisanie pracy na dysku
Załącznik 8.2 treść i wywołanie procedury kompozycja2
- samodzielna praca uczniów polegająca na modyfikacji procedury kompozycja2
(5 min)
pokaz działania procedury kompozycja2a
porównanie rysunków kompozycja2 i kompozycja2a (różnica, to zamalowane wnętrze sześciokąta)
omówienie sposobu utworzenia procedury kompozycja2a (skopiowanie treści procedury kompozycja2 i zamiana polecenia figura 6 80 na figurak 6 80)
samodzielna praca uczniów polegająca na zredagowaniu procedury kompozycja2a
sprawdzenie działania procedury
zapisanie projektu na dysku
Załącznik 8.3 treść i wywołanie procedury kompozycja2a
Faza podsumowująca
- podsumowanie wiadomości poznanych na lekcji (3 min)
utrwalenie treści lekcji (krótka rozmowa na temat przydatności uniwersalnej procedury rysującej dowolny wielokąt foremny)
zadanie pracy domowej
Załącznik 8.4 treść pracy domowej
Bibliografia
[1] Andrzej Walat, Wprowadzenie do Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003;
[2] Wanda Jochemczyk, Iwona Krajewska‑Kranas, Agnieszka Samulska, Witold Kranas, Mirosław Wyczółkowski, Lekcje z komputerem, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004;
Załączniki
Treść i wywołanie procedury kompozycja1
RqSmWgoFMIbK1
oto kompozycja1
ugp 3
pw 90
powtórz 2 [ukp jld figura 6 80 np 80 lw 90
figura 5 80 np 80 lw 90]
lw 90
ukp „czerwony figura 4 80
już
oto figura :ile :bok
powtórz :ile [np :bok pw 360 / :ile]
już
Treść i wywołanie procedury kompozycja2
oto kompozycja2
RyG1j1hY8GEsv
figura 6 80
pw 120
powtórz 6 [figurak 3 80 np 80 lw 60]
lw 120
już
oto figurak :ile :bok
powtórz :ile [np :bok pw 360 / :ile]
pod np :bok / 2 pw 90 np :bok / 2
ukm jld zamaluj
ws :bok / 2 lw 90 ws :bok / 2 opu
już
Treść i wywołanie procedury kompozycja2a
RKaJ7f7L2nnFE
oto kompozycja2a
figurak 6 80
pw 120
powtórz 6 [figurak 3 80 np 80 lw 60]
lw 120
już
Treść pracy domowej
Korzystając z procedur figura i figurak napisz procedury plaster oraz plasterk, których wywołaniem będą poniższe rysunki. Pamiętaj, że tworząc plaster kolorowy możesz skorzystać z treści procedury plaster.