Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Wielokąty foremne

Cele lekcji:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • zdefiniować pojecie wielokąt foremny;

  • wyjaśnić sposób obliczania kąta obrotu żółwia rysującego wielokąty foremne:

  • określić parametry procedury rysującej wielokąt foremny;

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • tworzyć uniwersalną procedurę rysującą dowolny wielokąt foremny;

  • tworzyć uniwersalną procedurę rysującą dowolny wielokąt foremny z zamalowanym wnętrzem;

  • korzystać z procedur rysujących wielokąty foremne;

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.

Środki dydaktyczne

  • komputery z zainstalowanym programem Logomocja;

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym programem Logomocja;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

- czynności organizacyjne (3 min)

  • sprawdzenie obecności

  • zalogowanie się do systemu

- wprowadzenie do tematu lekcji

(3 min)

  • podanie tematu lekcji

  • przypomnienie budowy procedury z parametrem

  • krótka pogadanka na temat korzyści wynikających ze stosowania parametrów w procedurach

  • rozmowa prowadząca do wniosku, że warto mieć jedną uniwersalną procedurę rysującą dowolne wielokąty foremne

Faza realizacyjna

- tworzenie procedury rysującej dowolny wielokąt foremny

(8 min)

  • przypomnienie i zapisanie na tablicy treści procedury kwadrat z parametrem :bok

  • przypomnienie i zapisanie na tablicy treści procedury trójkąt z parametrem :bok

  • porównanie obu procedur (zwrócenie uwagi na użycie poleceń różniących się jedynie wartościami liczbowymi)

  • przypomnienie sposobu obliczania kąta obrotu żółwia podczas rysowania wielokątów

  • zastąpienie w treściach procedur wartości kąta działaniem prowadzącym do jego obliczenia (dla kwadratu 360 / 4, dla trójkąta 360 / 3)

  • zwrócenie uwagi na możliwość wprowadzenia do treści procedury drugiego parametru, który będzie określał liczbę boków, a więc i liczbę kątów wielokąta

  • zastąpienie w treściach obu procedur liczby powtórzeń i liczby przez którą dzielimy 360 parametrem :ile

  • porównanie obu procedur (wniosek – są identyczne, czyli mogą być treścią uniwersalnej procedury rysującej dowolny wielokąt)

  • uruchomienie programu Logomocja

  • uruchomienie edytora procedur

  • napisanie procedury figura z parametrami :ile oraz :bok (UWAGA – nie możemy nazwać procedury słowem wielokąt ponieważ jest to polecenie Logo wymagające zastosowania listy)

  • sprawdzenie działania procedury (rysowanie różnych wielokątów, zwrócenie uwagi na kolejność parametrów w procedurze)

Program Logomocja

- tworzenie procedury kompozycja1

(10 min)

  • pokaz projektu kompozycja1.imp (kilkakrotne wywołanie procedury, zwrócenie uwagi na kolory, kwadrat w środku jest zawsze czerwony, pięciokąty i sześciokąty zmieniają kolor losowo)

  • omówienie elementów składających się na rysunek (wszystkie elementy uzyskamy za pomocą procedury figura, wszystkie mają taką samą wartość parametru :bok, różnią się wartością parametru :ile)

  • ustalenie kolejnych kroków tworzenia rysunku (sekwencja poleceń rysujących sześciokąt i pięciokąt które leżą na sąsiednich bokach kwadratu powinna być powtórzona wskazuje na to kolor linii tych figur)

  • wspólne tworzenie procedury kompozycja1

  • wywołanie procedury

  • zapisanie projektu na dysku (bez zamykania programu)

Załącznik 8.1 treść i wywołanie procedury kompozycja1

- tworzenie procedury, której wywołaniem jest dowolny wielokąt z zamalowanym wnętrzem

(4 min)

  • uruchomienie edytora procedur

  • wspólne tworzenie procedury figurak z parametrami :ile oraz :bok, której wnętrze malowane jest losowo wybranym kolorem (procedurę tworzymy kopiując treść procedury figura i dopisując polecenia służące do zamalowania jej wnętrza)

  • sprawdzenie działania procedury (kilkakrotne jej wywołanie w celu sprawdzenia poprawności malowania)

- tworzenie procedury kompozycja2

(9 min)

  • pokaz działania procedury kompozycja2

  • ustalenie z jakich procedur skorzystamy podczas tworzenia kompozycji2 (trójkąty mają losowo zamalowane wnętrza, należy więc użyć procedury figurak, sześciokąt uzyskamy stosując procedurę figura)

  • omówienie kolejnych kroków wykonania zadania (warto rozpocząć od narysowania sześciokąta, choć nie jest on konieczny znacznie ułatwi analizę zadania)

  • wspólne tworzenie procedury (szukanie sekwencji powtarzających się kroków)

  • wywołanie procedury

  • zapisanie pracy na dysku

Załącznik 8.2 treść i wywołanie procedury kompozycja2

- samodzielna praca uczniów polegająca na modyfikacji procedury kompozycja2

(5 min)

  • pokaz działania procedury kompozycja2a

  • porównanie rysunków kompozycja2 i kompozycja2a (różnica, to zamalowane wnętrze sześciokąta)

  • omówienie sposobu utworzenia procedury kompozycja2a (skopiowanie treści procedury kompozycja2 i zamiana polecenia figura 6 80 na figurak 6 80)

  • samodzielna praca uczniów polegająca na zredagowaniu procedury kompozycja2a

  • sprawdzenie działania procedury

  • zapisanie projektu na dysku

Załącznik 8.3 treść i wywołanie procedury kompozycja2a

Faza podsumowująca

- podsumowanie wiadomości poznanych na lekcji (3 min)

  • utrwalenie treści lekcji (krótka rozmowa na temat przydatności uniwersalnej procedury rysującej dowolny wielokąt foremny)

  • zadanie pracy domowej

Załącznik 8.4 treść pracy domowej

Bibliografia

[1] Andrzej Walat, Wprowadzenie do Logomocji, OEIiZK, Warszawa 2003;

[2] Wanda Jochemczyk, Iwona Krajewska‑Kranas, Agnieszka Samulska, Witold Kranas, Mirosław Wyczółkowski, Lekcje z komputerem, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004;

Załączniki

Treść i wywołanie procedury kompozycja1

RqSmWgoFMIbK1

oto kompozycja1

ugp 3

pw 90

powtórz 2 [ukp jld figura 6 80 np 80 lw 90

figura 5 80 np 80 lw 90]

lw 90

ukp „czerwony figura 4 80

już

oto figura :ile :bok

powtórz :ile [np :bok pw 360 / :ile]

już

Treść i wywołanie procedury kompozycja2

oto kompozycja2

RyG1j1hY8GEsv

figura 6 80

pw 120

powtórz 6 [figurak 3 80 np 80 lw 60]

lw 120

już

oto figurak :ile :bok

powtórz :ile [np :bok pw 360 / :ile]

pod np :bok / 2 pw 90 np :bok / 2

ukm jld zamaluj

ws :bok / 2 lw 90 ws :bok / 2 opu

już

Treść i wywołanie procedury kompozycja2a

RKaJ7f7L2nnFE

oto kompozycja2a

figurak 6 80

pw 120

powtórz 6 [figurak 3 80 np 80 lw 60]

lw 120

już

Treść pracy domowej

Korzystając z procedur figura i figurak napisz procedury plaster oraz plasterk, których wywołaniem będą poniższe rysunki. Pamiętaj, że tworząc plaster kolorowy możesz skorzystać z treści procedury plaster.

R144M2skgGJDv
R3v7ICbufUUwr

plaster plasterk

Czas trwania lekcji:

45 minut

R14doZgvvr997

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 198.82 KB w języku polskim
RyyzQ9oWCldFD

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 151.50 KB w języku polskim