Wielokąty i ich własności
Wielokąty i ich własności
1. Cele lekcji
Wiadomości
Utrwalenie pojęć: wielokąt; czworokąt – rodzaje i własności, trójkąt – rodzaje i własności, inne wielokąty.
b. Umiejętności
Po zajęciach uczniowie:
potrafią narysować wielokąty o określonych wymiarach,
potrafią skonstruować wielokąty za pomocą cyrkla i linijki (w tym foremne),
potrafią pracować w grupie i współpracować przy ustalaniu sposobu rozwiązania zadania,
potrafią formułować wypowiedzi i uzasadniać je,
potrafią rozwiązać zadania o podwyższonym stopniu trudności.
praca zbiorowa – dyskusja i wnioski
praca w grupach – rozwiązywanie zadań, układanie kart
plansza – Własności czworokątów
plansza – Trójkąty
plansza – Wielokąty foremne
plansza – krzyżówka – Wielokąty i nie tylko...
Uczniowie zajmują miejsca przy stolikach. W grupach czteroosobowych rozwiązują krzyżówkę.
Krzyżówka: Wielokąty i nie tylko
POZIOMO
3e – Ma 4 kąty proste i wszystkie boki równe
3N – Nie ma początku ani końca
5A – Służy do konstrukcji figur geometrycznych
5L – Ma 4 boki, ale tylko dwa boki równoległe
6W – Część okręgu
7H – Figura, która ma wszystkie boki równe i wszystkie kąty równej miary
8R – Zdobywasz ją m.in. Na lekcjach matematyki
10E – Odcinek łączący dwa sąsiednie wierzchołki figury
10L – Za jej pomocą narysujesz odcinek
12C – Łączy dwa nie sąsiednie wierzchołki figury
12p – Punkt równoodległy od każdego punktu na okręgu
14M – Bok trójkąta równoramiennego ale nie ramię
15F – Musisz je wypisać na początku – rozwiązując zadanie
17L – Najdłuższy odcinek łączący dwa punkty na okręgu
PIONOWO
B4 – Pomaga Ci rozwiązać zadanie z geometrii
D4 – Występuje podczas zmniejszania lub powiększania figur
F3 – Trójkąt ma ich trzy – łączy dwa boki
I2 – Ma wszystkie kąty proste a boki parami równe
I12 – Filozof i matematyk, zajmował się m.in. odcinkami proporcjonalnymi na ramionach kąta
L16 – np. ..... symetrii
M5 – Ma prostopadłe przekątne, ale nierównej długości, boki równe
N12 – Odcinek łączący środek okręgu z punktem na jego obwodzie
O5 – Figury mieszczące się na płaszczyźnie
P2 – Miara powierzchni figury
P14 – np. ........... równowagi lub w fizyce
S7 – Filozof i matematyk, zajmował się m.in. trójkątami prostokątnymi
T2 – Jeden z dwóch równych odcinków w trójkącie równoramiennym
U12 – Występują przy rozwiązywaniu dłuższego zadania (kolejne kroki )
X4 – Wielkości, które w zadaniu obliczasz
A | B | C | D | E | F | G | H | I | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | W | X | Z | |
1 | ||||||||||||||||||||||
2 | P | P | R | |||||||||||||||||||
3 | K | W | A | D | R | A | T | P | R | O | S | T | A | |||||||||
4 | R | S | I | O | L | M | S | |||||||||||||||
5 | C | Y | R | K | I | E | L | S | T | R | A | P | E | Z | I | Z | ||||||
6 | S | A | R | T | O | Ł | Ę | Ł | U | K | ||||||||||||
7 | U | L | Z | F | O | R | E | M | N | A | P | K | ||||||||||
8 | N | A | C | K | B | S | W | I | E | D | Z | A | ||||||||||
9 | E | H | K | Ą | T | K | T | N | ||||||||||||||
10 | K | B | O | K | T | L | I | N | I | J | K | A | E | |||||||||
11 | Ł | E | G | |||||||||||||||||||
12 | P | R | Z | E | K | Ą | T | N | A | P | Ś | R | O | D | E | K | ||||||
13 | K | A | R | R | T | |||||||||||||||||
14 | L | P | O | D | S | T | A | W | A | |||||||||||||
15 | D | A | N | E | M | T | S | P | ||||||||||||||
16 | S | O | I | A | Y | |||||||||||||||||
17 | Ś | R | E | D | N | I | C | A | ||||||||||||||
18 | Ń | |||||||||||||||||||||
Na koniec tej części zajęć nauczyciel daje uczniom do przeglądania i analizy plansze:
Wielokąty foremne
Własności czworokątów
Własności trójkątów
Faza realizacyjna
W parach – uczniowie rozwiązują zadania o podwyższonym stopniu trudności. Za rozwiązanie każdego zadania uczniowie otrzymują punkty 0‑5 pkt. Każda para losuje sobie 4 zadania. Po ich rozwiązaniu przedstawia rozwiązania nauczycielowi do sprawdzenia, nauczyciel koryguje ewentualne błędy lub poleca uzupełnić zapis zadania. Jeżeli wszystkie pary rozwiążą co najmniej po 4 zadania, każda para prezentuje rozwiązanie pozostałym uczniom, wszyscy zapisują je sobie w zeszycie. Jeśli zostały jakieś zadania, których nikt nie wylosował, zostaną jako zadanie domowe dla chętnych uczniów.
Treści zadań:
Zadanie 1
Uczeń rysował kwadrat. Zaznaczył położenie dwóch jego wierzchołków. Znajdź pozostałe wierzchołki tego kwadratu za pomocą cyrkla i linijki. Uwzględnij różne sytuacje.
Zadanie 2
Napisz równanie osi symetrii odcinka AB, A = (–1;5) B = (3;5)
Zadanie 3
Środkiem symetrii rombu jest punkt (0;0) Jednym z jego wierzchołków jest punkt (2;2). Wyznacz współrzędne pozostałych wierzchołków tego rombu, jeśli jego pole wynosi 4.
Zadanie 4
W trójkącie ABC dane są: |AB| = 40 cm, |BC| = 23 cm. Wyznacz |AC|, jeśli wiadomo, że długość odcinka AC jest sześcianem pewnej liczby naturalnej.
Zadanie 5
Długości boków trójkąta wynoszą 5 cm, 12 cm, 13 cm. Oblicz pole koła opisanego na tym trójkącie.
Zadanie 6
Narysować kwadrat, którego pole jest równe 8. Czy można to zrobić tylko na jeden sposób?
Zadanie 7
Boki czworokąta niewypukłego są parami równe. Dwa kąty tego trójkąta mają równe 60Indeks górny 00 i 270Indeks górny 00. Krótszy bok ma długość 2 cm. Oblicz pole tego czworokąta.
Zadanie 8
Kwadrat podzielono na dwa prostokąty, których stosunek obwodów wynosi 5:4. Jaki jest stosunek pól tych prostokątów?
Zadanie 9
Narysuj jakikolwiek czworokąt, którego przekątne są prostopadłe. Uzasadnij, że pole powierzchni tego czworokąta jest równe połowie iloczynu długości jego przekątnych.
Zadanie 10
Punkt P jest dowolnym punktem leżącym wewnątrz trójkąta równobocznego. Wykaż, że suma odległości punktu P od boków trójkąta jest równa długości wysokości tego trójkąta.
Zadanie 11
Udowodnij, że przekątne trapezu o bokach a, b, b, b są dwusiecznymi kątów przy boku a. Wykonaj rysunek.
Zadanie 12
W okręgu o średnicy 10 cm poprowadzono cięciwę o długości 8 cm. Oblicz odległość cięciwy od środka okręgu.
Zadanie 13
Z jednego wierzchołka rombu o długości boku a zakreślono okrąg przechodzący przez 3 pozostałe wierzchołki. Znajdź pole i kąty tego rombu.
Uczniowie wykonują zadania konstrukcyjne: na tablicy i na swoich kartkach – wspólnie ustalamy opis wykonania każdej konstrukcji (pisemnie).
Skonstruuj:
kwadrat o boku 3√2 cm.
kwadrat o przekątnej 8 cm
prostokąt, w którym przekątna ma 7 cm, a jeden z boków 5 cm.
trójkąt równoboczny o wysokości 6 cm.
równoległobok o bokach 4 cm i 6 cm oraz przekątnej 5 cm
trapez o podstawach 8 cm i 4 cm oraz ramionach: 5 cm i 3 cm
sześciokąt foremny o boku 4 cm
trójkąt równoramienny o podstawie 4√8 cm i kącie między ramionami 120Indeks górny 00
inne figury foremne wpisane w okrąg:
pięciokąt foremny
dziesięciokąt foremny
dwunastokąt foremny
ośmiokąt foremny
Spróbuj opisać własności każdej z tych figur (miara kąta wewnętrznego, suma kątów, liczba boków i przekątnych, liczba osi symetrii, środek symetrii).
Faza podsumowująca
Na zakończenie dokonujemy oceny uczestników i oceny zajęć według schematu. Przy ocenie uczestników biorą zawsze udział uczniowie. Ocena jest zwykle punktowa (1‑3 punktów za zadanie). Ale za szczególną samodzielność i aktywność uczeń może otrzymać ocenę. Jeżeli uczeń uzbiera 15 punktów może uzyskać ocenę celującą. Punkty przyznaje się tylko wtedy, jeżeli uczeń w pełni samodzielnie rozwiązywał zadania. Jeżeli praca była mniej samodzielna, wtedy z oceny aktywności uczeń może otrzymać tylko ocenę bardzo dobrą.
B i S. Biernat, M. Bierówka, I. Rutkowska, Testy sprawdzające wielostopniowe z matematyki dla gimnazjum, wyd. Nowik, Opole, 2001;
K. Dworecka, Z. Kochanowski, Konkursy matematyczne wybór zadań, WSiP, Warszawa, 1993;
P. Nodzyński, Z. Bobiński, Liga zadaniowa, wyd. Czarny Kruk, Bydgoszcz, 1996.