Wiem czy nie wiem? Utrwalenie wiadomości o układzie wydalniczym.
Autor/autorka
Aleksandra Gącerz
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
biologia
3. Temat zajęć
Wiem czy nie wiem? Utrwalenie wiadomości o układzie wydalniczym.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wybrany przeze mnie temat jest zgodny z podstawą programową i nawiązuje do treści zawartych w realizowanym programie nauczania. Sposób sformułowania tematu ma za zadanie wywołać u uczniów konflikt poznawczy oraz zmotywować do bezstresowej i efektywnej pracy na lekcji.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowane narzędzia wpłyną na zwiększenie atrakcyjności zajęć i motywacji uczniów do działania, gdyż narzędzia TIK ułatwiają przyciągnięcie uwagi uczniów w procesie uczenia. „Zabawne” i ciekawe filmy podsumowujące ułatwią uczniom przypomnienie sobie poznanych treści oraz utrwalenie niezbędnych wiadomości. Wordwall ułatwi współpracę w grupie lub klasie, zwiększy atrakcyjność udzielanych odpowiedzi i wprowadzi motywujący akcent rywalizacji. Będzie też narzędziem ułatwiającym organizację pracy i usprawni proces udzielania wzajemnej informacji zwrotnej.
7. Cel ogólny zajęć
Zwiększenie poziomu wiedzy i umiejętności na temat funkcjonowania ciała ludzkiego. Utrwalenie i uporządkowanie zdobytych informacji. Odczucie odpowiedzialności za konieczność prowadzenia zdrowego trybu życia i posiadania wypływu na swój stan zdrowia.
8. Cele szczegółowe zajęć
Utrwalenie wiedzy na temat budowy i funkcjonowania układu wydalniczego oraz prawidłowego składu moczu.
Zwiększenie świadomości wagi poprawnego funkcjonowania układu wydalniczego człowieka.
Pełne zrozumienie niebezpieczeństw wystąpienia chorób układu moczowego oraz możliwości leczniczej dzisiejszej medycyny.
9. Metody i formy pracy
Formy pracy – indywidualna, grupowa
Metoda – Cykl Kolba
10. Środki dydaktyczne
Materiały źródłowe dotyczące układu wydalniczego człowieka on‑line.
Podręcznik.
Quiz, anagram, koło fortuny on‑line.
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer, smartfon lub tablet z dostępem do internetu.
2. Kanał komunikacyjny z uczniami z wykorzystaniem technologii w przypadku zdalnego
nauczania - Teams.
3. kanał You Tube
4. https://wordwall.net
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wiem czy nie wiem?
Czas trwania: 15 min.
Opis aktywności:
Uczniowie śledzą filmik podsumowujący najważniejsze informacje na temat układu wydalniczego, a następnie filmik, który w zabawny sposób przedstawia poprawny skład moczu.
https://www.youtube.com/watch?v=THhoYOA_gIA
https://www.youtube.com/watch?v=IP-Hm-ulUjc
2. Zastanowienie się, które wiadomości były uczniom już znane, a które „wyłapał” w trakcie projekcji.
Aktywność 2
Temat: rozmowa na temat zadania z aktywności 1
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Moderowanie przez nauczyciela dyskusji na forum w odniesieniu do własnych odpowiedzi na pytanie „Wiem czy nie wiem”
W tej dyskusji chodzi o to, aby uzewnętrznić na forum informacje, które zostały najlepiej przysfojone przez uczniów oraz wiadomości najtrudniejsze do opanowania.
Pytania pomocnicze w trakcie moderowania.
1. Łatwe, trudne zadanie?
2. Które informacje są dla Was najłatwiejsze do zapamiętania?
3. Czy ktoś z Was „wyłapał” nową, nieznaną informację?
4. Czego nie jesteście w stanie zapamiętać?
5. Jak myślicie, z czego wynika problem w zapamiętaniu?
Na koniec dyskusji nauczyciel prosi aby każdy z uczniów w tym momencie w zeszycie zapisał swój subiektywny procent opanowania materiału
Aktywność 3
Temat: Łatwe i trudne.
Czas trwania: 5min
Opis aktywności:
Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów na temat klasyfikacji wiadomości na łatwe i trudne. Prosi uczniów by poddali pomysł jak ułatwić sobie przyswojenie najtrudniejszych informacji.
Wspólnie wybierają 3 informacje najmniej zapamiętane i zapisują je w zeszycie.
Aktywność 4
Temat: Sprawdźmy się
Czas trwania: 15min
Opis aktywności:
Uczniowie otrzymują linki do konkretnych zadań na Wordwall i w parach rozwiązują zadania. Zapisują uzyskane wyniki.
https://wordwall.net/pl/resource/29131686/biologia-klasa-7-uk%C5%82ad-wydalniczy
https://wordwall.net/pl/resource/1039559/biologia/uk%c5%82ad-wydalniczy
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie ponownie rozwiązują quizy i porównują uzyskane wyniki. W zeszycie zapisują ostateczny procentowy (według ich przekonania) stopień opanowania tematu.
14. Licencja
CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Warto zadbać o kanał komunikacji przy przesyłaniu linków do uczniów.
2. Nauczyciel cały czas obserwuje pracę zespołów – udziela wsparcia merytorycznego lub
technicznego w przypadku obsługi narzędzi.
3. Lekcję można przeprowadzić w nauczaniu zdalnym jak i stacjonarnym
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna