Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Aleksandra Gącerz

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

biologia

3. Temat zajęć

Wiem czy nie wiem? Utrwalenie wiadomości o układzie wydalniczym.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wybrany przeze mnie temat jest zgodny z podstawą programową i nawiązuje do treści zawartych w realizowanym programie nauczania. Sposób sformułowania tematu ma za zadanie wywołać u uczniów konflikt poznawczy oraz zmotywować do bezstresowej i efektywnej pracy na lekcji.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowane narzędzia wpłyną na zwiększenie atrakcyjności zajęć i motywacji uczniów do działania, gdyż narzędzia TIK ułatwiają przyciągnięcie uwagi uczniów w procesie uczenia. „Zabawne” i ciekawe filmy podsumowujące ułatwią uczniom przypomnienie sobie poznanych treści oraz utrwalenie niezbędnych wiadomości. Wordwall ułatwi współpracę w grupie lub klasie, zwiększy atrakcyjność udzielanych odpowiedzi i wprowadzi motywujący akcent rywalizacji. Będzie też narzędziem ułatwiającym organizację pracy i usprawni proces udzielania wzajemnej informacji zwrotnej.

7. Cel ogólny zajęć

Zwiększenie poziomu wiedzy i umiejętności na temat funkcjonowania ciała ludzkiego. Utrwalenie i uporządkowanie zdobytych informacji. Odczucie odpowiedzialności za konieczność prowadzenia zdrowego trybu życia i posiadania wypływu na swój stan zdrowia.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Utrwalenie wiedzy na temat budowy i funkcjonowania układu wydalniczego oraz prawidłowego składu moczu.

  2. Zwiększenie świadomości wagi poprawnego funkcjonowania układu wydalniczego człowieka.

  3. Pełne zrozumienie niebezpieczeństw wystąpienia chorób układu moczowego oraz możliwości leczniczej dzisiejszej medycyny.

9. Metody i formy pracy

Formy pracy – indywidualna, grupowa
Metoda – Cykl Kolba

10. Środki dydaktyczne

Materiały źródłowe dotyczące układu wydalniczego człowieka on‑line.
Podręcznik.
Quiz, anagram, koło fortuny on‑line.

11. Wymagania w zakresie technologii

  1. Komputer, smartfon lub tablet z dostępem do internetu.
    2. Kanał komunikacyjny z uczniami z wykorzystaniem technologii w przypadku zdalnego
    nauczania - Teams.
    3. kanał You Tube
    4. https://wordwall.net

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wiem czy nie wiem?

    • Czas trwania: 15 min.

    • Opis aktywności:

      1. Uczniowie śledzą filmik podsumowujący najważniejsze informacje na temat układu wydalniczego, a następnie filmik, który w zabawny sposób przedstawia poprawny skład moczu.
        https://www.youtube.com/watch?v=THhoYOA_gIA
        https://www.youtube.com/watch?v=IP-Hm-ulUjc
        2. Zastanowienie się, które wiadomości były uczniom już znane, a które „wyłapał” w trakcie projekcji.

  • Aktywność 2

    • Temat: rozmowa na temat zadania z aktywności 1

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Moderowanie przez nauczyciela dyskusji na forum w odniesieniu do własnych odpowiedzi na pytanie „Wiem czy nie wiem”
      W tej dyskusji chodzi o to, aby uzewnętrznić na forum informacje, które zostały najlepiej przysfojone przez uczniów oraz wiadomości najtrudniejsze do opanowania.
      Pytania pomocnicze w trakcie moderowania.
      1. Łatwe, trudne zadanie?
      2. Które informacje są dla Was najłatwiejsze do zapamiętania?
      3. Czy ktoś z Was „wyłapał” nową, nieznaną informację?
      4. Czego nie jesteście w stanie zapamiętać?
      5. Jak myślicie, z czego wynika problem w zapamiętaniu?

      Na koniec dyskusji nauczyciel prosi aby każdy z uczniów w tym momencie w zeszycie zapisał swój subiektywny procent opanowania materiału

  • Aktywność 3

    • Temat: Łatwe i trudne.

    • Czas trwania: 5min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi uczniów na temat klasyfikacji wiadomości na łatwe i trudne. Prosi uczniów by poddali pomysł jak ułatwić sobie przyswojenie najtrudniejszych informacji.
      Wspólnie wybierają 3 informacje najmniej zapamiętane i zapisują je w zeszycie.

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie ponownie rozwiązują quizy i porównują uzyskane wyniki. W zeszycie zapisują ostateczny procentowy (według ich przekonania) stopień opanowania tematu.

14. Licencja

CC BY‑NC 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

  1. Warto zadbać o kanał komunikacji przy przesyłaniu linków do uczniów.
    2. Nauczyciel cały czas obserwuje pracę zespołów – udziela wsparcia merytorycznego lub
    technicznego w przypadku obsługi narzędzi.
    3. Lekcję można przeprowadzić w nauczaniu zdalnym jak i stacjonarnym

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna