Wietrzenie i erozja
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Wietrzenie i erozja.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
3.6.: uczeń posługuje się ze zrozumieniem pojęciem wietrzenia i erozji; przedstawia rzeźbotwórczą rolę wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
rozumie pojęcia wietrzenia i erozji,
rozumie rzeźbotwórczą rolę wód płynących,
zna formy powstające w wyniku erozyjnej działalności wiatru i fal morskich,
wie, jakie są skutki erozyjnej działalności lądolodów i lodowców górskich
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi wymienić obszary o warunkach sprzyjających działalności erozyjnej wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich,
potrafi wskazać na mapie obszary o warunkach sprzyjających działalności erozyjnej wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich,
potrafi wyjaśnić sposób powstania wybrzeży morskich.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się | Nauczyciel pyta, czym, zdaniem uczniów, jest wietrzenie i erozja. Komentuje odpowiedzi i podaje przykłady wietrzenia i erozji; a także rzeźbotwórczej roli wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich. Opowiada o interesujących formacjach powstałych na skutek tych procesów, np. Kanionu Kolorado, skał w Kapadocji itp. | praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne, słowniki, mapy) | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | indywidualna i zbiorowa, praca w grupach |
Etap realizacji | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel tłumaczy uczniom sposób formowania się wybrzeży morskich. Następnie przedstawia uczniom ilustrację interaktywną prezentującą typy wybrzeży morskich (zasób nr 1). Pyta uczniów, które wybrzeża występują w Polsce. Nauczyciel przedstawia uczniom podział niszczącej działalności wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich, następnie wyświetla film (zasób nr 2). Wspólnie z uczniami komentują jego treść. Uczniowie opisują budującą i niszczącą działalność wiatru, wód płynących i fal morskich, lodowców i lądolodów. | praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne słowniki, plansze, atlasy, mapy), ilustracja interaktywna (zasób nr 1), film (zasób nr 2) | pogadanka,wykład, praca w grupach, ćwiczenia | praca w grupach indywidualna i zbiorowa |
Etap podsumowujący | Geografia | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel opowiada uczniom, które z omówionych skutków erozji i wietrzenia można zaobserwować w województwie, w którym znajduje się szkoła. Następnie zadaje zadanie domowe: Opisz rzeźbę powierzchni województwa, w którym mieszkasz. Czy jesteś w stanie zidentyfikować efekty wietrzenia i erozji, a także rzeźbotwórczej roli wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich? | atlasy, mapy | pogadanka, praca w grupach, ćwiczenia | praca w grupach, indywidualna i zbiorowa |