Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Wietrzenie i erozja.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • 3.6.: uczeń posługuje się ze zrozumieniem pojęciem wietrzenia i erozji; przedstawia rzeźbotwórczą rolę wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • rozumie pojęcia wietrzenia i erozji,

  • rozumie rzeźbotwórczą rolę wód płynących,

  • zna formy powstające w wyniku erozyjnej działalności wiatru i fal morskich,

  • wie, jakie są skutki erozyjnej działalności lądolodów i lodowców górskich

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi wymienić obszary o warunkach sprzyjających działalności erozyjnej wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich,

  • potrafi wskazać na mapie obszary o warunkach sprzyjających działalności erozyjnej wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich,

  • potrafi wyjaśnić sposób powstania wybrzeży morskich.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap

wstępny

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się

Nauczyciel pyta, czym, zdaniem uczniów, jest wietrzenie i erozja. Komentuje odpowiedzi i podaje przykłady wietrzenia i erozji; a także rzeźbotwórczej roli wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich. Opowiada o interesujących formacjach powstałych na skutek tych procesów, np. Kanionu Kolorado, skał w Kapadocji itp.

praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne, słowniki, mapy)

pogadanka,

praca w grupach,

ćwiczenia

indywidualna i zbiorowa,

praca w grupach

Etap realizacji

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się

Nauczyciel tłumaczy uczniom sposób formowania się wybrzeży morskich. Następnie przedstawia uczniom ilustrację interaktywną prezentującą typy wybrzeży morskich (zasób nr 1). Pyta uczniów, które wybrzeża występują w Polsce.

Nauczyciel przedstawia uczniom podział niszczącej działalności wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich, następnie wyświetla film (zasób nr 2). Wspólnie z uczniami komentują jego treść. Uczniowie opisują budującą i niszczącą działalność wiatru, wód płynących i fal morskich, lodowców i lądolodów.

praca z różnymi środkami informacji (podręczniki, książki, czasopisma geograficzne słowniki, plansze, atlasy, mapy), ilustracja interaktywna (zasób nr 1), film (zasób nr 2)

pogadanka,wykład,

praca w grupach,

ćwiczenia

praca w grupach

indywidualna i zbiorowa

Etap podsumowujący

Geografia

porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się

Nauczyciel opowiada uczniom, które z omówionych skutków erozji i wietrzenia można zaobserwować w województwie, w którym znajduje się szkoła. Następnie zadaje zadanie domowe:

Opisz rzeźbę powierzchni województwa, w którym mieszkasz. Czy jesteś w stanie zidentyfikować efekty wietrzenia i erozji, a także rzeźbotwórczej roli wód płynących, fal morskich, wiatru, lądolodów i lodowców górskich?

atlasy, mapy

pogadanka,

praca w grupach,

ćwiczenia

praca w grupach,

indywidualna i zbiorowa

R1MPDQi1ARzFp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 106.50 KB w języku polskim
R1PRnl9jII4Yz

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 82.39 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3