Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wieziemy tu kogucika

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna zwyczaj ludowy chodzenia z kogucikiem podczas Wielkanocy,

  • wie, gdzie położony jest dźwięk doIndeks górny 1,

  • zna linię melodyczną i słowa piosenki ludowej Kogucik.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • opowiada o zwyczaju chodzenia z kogucikiem,

  • śpiewa piosenkę Kogucik,

  • gra na dzwonkach i pisze na pięciolinii dźwięk doIndeks górny 1,

  • gra na dzwonkach poznane dźwięki,

  • obrysowuje szablon, wycina wzdłuż linii krzywych i ozdabia kogucika,

  • prawidłowo posługuje się nożycami,

  • kultywuje zwyczaje ludowe.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • praktycznego działania,

  • pokaz – prezentacja,

  • drama.

Formy:

  • praca zbiorowa,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Dobrowolska H., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Podręcznik. Część 3, WSiP, Warszawa 2000. (P.)

Dobrowolska H., Konieczna A., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Karty pracy ucznia. Część 3, WSiP, Warszawa 2000. (Kp.)

Obrazek do składania (załącznik 1)

Nagranie piosenki (Wesoła szkoła kaseta nr 3 lub płyta CD)

Karta techniczna, karton, kolorowy papier, nożyce do wykonania kogucika

4. Przebieg lekcji

  1. Chodzenie z kogucikiem – układanie obrazka z elementów (załącznik 1).

  • Dzieci układają pocięty na elementy obrazek.

  • Opowiadają o wielkanocnym zwyczaju ludowym przedstawionym na ułożonym obrazku.

  1. Słuchanie piosenki ludowej Kogucik i ciche czytanie jej słów (P. s. 33).

  2. Wypowiedzi dzieci związane z treścią piosenki.

    • O co prosili chłopcy gospodarzy?

    • Czego życzyli gospodarzom?

    • Kto miał otrzymać dary i komu dzieci miały śpiewać piosenki?

    • Jak sądzicie, co jeszcze gospodarze mogli dać chłopcom z kogucikiem?

    • Jakie zawołanie powtarza się po każdej zwrotce piosenki?

  3. Ćwiczenia w głośnym czytaniu tekstu piosenki.

  4. Śpiewanie przez nauczyciela zwrotek piosenki. Dzieci po każdej zwrotce wołają Kukuryku!

  5. Śpiewanie piosenki z nagraniem w wersji wokalno – instrumentalnej i instrumentalnej.

  6. Swobodny marsz w sali przy piosence Kogucik. Na zawołaniu dzieci zatrzymują się i, wspinając się na palcach, „pieją”.

  7. Przypomnienie położenia na pięciolinii wcześniej poznanych dźwięków: re, mi, sol, la.

  • Nauczyciel umieszcza na tablicy dom nut – pięciolinię.

  • Chętni uczniowie wpisują klucz wiolinowy i nuty na pięciolinii.

  1. Wprowadzenie do domu nutek nowego dźwięku do jednokreślnego.

  • Nauczyciel podaje dźwięk do na pianinie lub dzwonkach, a następnie prezentuje jego położenie na dolnej linii dodanej do pięciolinii.

  1. Ćwiczenia w rozpoznawaniu położenia dźwięku do i kreślenia nuty (zadanie 1, 2 i 3 Kp. 26).

  2. Śpiewanie i granie znanych dzieciom dźwięków (zdanie 2 i 3 P. s. 33).

  3. Zapisywanie i granie melodii według podanego rytmu w metrum liczonym na 2 (zadanie 4 Kp. 26).

  4. Odczytywanie imion dziewczynek utworzonych z sylab i podanych dźwięków (zadanie 5 Kp. 26).

  5. Granie na dzwonkach taktu drugiego piosenki składającego się z 4 ósemek w układzie: la, sol, la, sol oraz taktu czwartego w układzie: do, do, mi, mi.

  6. Śpiewanie pierwszej zwrotki piosenki z graniem na dzwonkach jednocześnie dźwięków do –sol na pierwszej sylabie każdego taktu i zawołania.

  7. Wykonanie kogucika z tektury i kolorowego papieru połączone z nauką śpiewu piosenki (w trakcie wykonywania zadań z wypunktowania trzeciego i czwartego).

  • Ustalenie kolejnych czynności według instrukcji zamieszczonej w zadaniu 6 Kp. 26.

  • Wycinanie szablonu kogucika z karty technicznej i obrysowanie go na kartonie.

  • Ozdabianie kogucika kredkami, flamastrami i kolorowym papierem.

  • Sklejanie kogucika i osadzenie na patyku do szaszłyków.

  1. Zamiana liczby pojedynczej na mnogą czasowników oznaczających czynności wykonywane podczas robienia kogucika (zadanie 7 kp. 26).

  2. Chodzenie z kogucikiem i piosenką do klas. Dzieci odwiedzają klasy, z których wychowawcą nauczyciel wcześniej ustalił cel i formę wizyty.

5. Bibliografia

  1. Dobrowolska H., Konieczna A., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Karty pracy ucznia. Część 3, WSiP, Warszawa 2000.

  2. Dobrowolska H., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Podręcznik. Część 3, WSiP, Warszawa 2000.

  3. Lipska E., Muzyka. Klasa 2, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979.

  4. Wesoła szkoła, kaseta nr 3, WSiP, Warszawa 2000.

  5. Źródło rys.: http://office.microsoft.com/clipart

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1

b) Zadanie domowe

Naucz się pięknie śpiewać piosenkę Kogucik.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć muzycznych i technicznych Wieziemy tu kogucika jest przeznaczony do realizacji w klasie II nauczania zintegrowanego.

Rf0AB3miEda3F

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 188.03 KB w języku polskim
R103Ba3wAgfyQ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 168.00 KB w języku polskim