Wieziemy tu kogucika
Wieziemy tu kogucika
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zwyczaj ludowy chodzenia z kogucikiem podczas Wielkanocy,
wie, gdzie położony jest dźwięk doIndeks górny 11,
zna linię melodyczną i słowa piosenki ludowej Kogucik.
b) Umiejętności
Uczeń:
opowiada o zwyczaju chodzenia z kogucikiem,
śpiewa piosenkę Kogucik,
gra na dzwonkach i pisze na pięciolinii dźwięk doIndeks górny 11,
gra na dzwonkach poznane dźwięki,
obrysowuje szablon, wycina wzdłuż linii krzywych i ozdabia kogucika,
prawidłowo posługuje się nożycami,
kultywuje zwyczaje ludowe.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
praktycznego działania,
pokaz – prezentacja,
drama.
Formy:
praca zbiorowa,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Dobrowolska H., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Podręcznik. Część 3, WSiP, Warszawa 2000. (P.)
Dobrowolska H., Konieczna A., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Karty pracy ucznia. Część 3, WSiP, Warszawa 2000. (Kp.)
Obrazek do składania (załącznik 1)
Nagranie piosenki (Wesoła szkoła kaseta nr 3 lub płyta CD)
Karta techniczna, karton, kolorowy papier, nożyce do wykonania kogucika
4. Przebieg lekcji
Chodzenie z kogucikiem – układanie obrazka z elementów (załącznik 1).
Dzieci układają pocięty na elementy obrazek.
Opowiadają o wielkanocnym zwyczaju ludowym przedstawionym na ułożonym obrazku.
Słuchanie piosenki ludowej Kogucik i ciche czytanie jej słów (P. s. 33).
Wypowiedzi dzieci związane z treścią piosenki.
O co prosili chłopcy gospodarzy?
Czego życzyli gospodarzom?
Kto miał otrzymać dary i komu dzieci miały śpiewać piosenki?
Jak sądzicie, co jeszcze gospodarze mogli dać chłopcom z kogucikiem?
Jakie zawołanie powtarza się po każdej zwrotce piosenki?
Ćwiczenia w głośnym czytaniu tekstu piosenki.
Śpiewanie przez nauczyciela zwrotek piosenki. Dzieci po każdej zwrotce wołają Kukuryku!
Śpiewanie piosenki z nagraniem w wersji wokalno – instrumentalnej i instrumentalnej.
Swobodny marsz w sali przy piosence Kogucik. Na zawołaniu dzieci zatrzymują się i, wspinając się na palcach, „pieją”.
Przypomnienie położenia na pięciolinii wcześniej poznanych dźwięków: re, mi, sol, la.
Nauczyciel umieszcza na tablicy dom nut – pięciolinię.
Chętni uczniowie wpisują klucz wiolinowy i nuty na pięciolinii.
Wprowadzenie do domu nutek nowego dźwięku do jednokreślnego.
Nauczyciel podaje dźwięk do na pianinie lub dzwonkach, a następnie prezentuje jego położenie na dolnej linii dodanej do pięciolinii.
Ćwiczenia w rozpoznawaniu położenia dźwięku do i kreślenia nuty (zadanie 1, 2 i 3 Kp. 26).
Śpiewanie i granie znanych dzieciom dźwięków (zdanie 2 i 3 P. s. 33).
Zapisywanie i granie melodii według podanego rytmu w metrum liczonym na 2 (zadanie 4 Kp. 26).
Odczytywanie imion dziewczynek utworzonych z sylab i podanych dźwięków (zadanie 5 Kp. 26).
Granie na dzwonkach taktu drugiego piosenki składającego się z 4 ósemek w układzie: la, sol, la, sol oraz taktu czwartego w układzie: do, do, mi, mi.
Śpiewanie pierwszej zwrotki piosenki z graniem na dzwonkach jednocześnie dźwięków do –sol na pierwszej sylabie każdego taktu i zawołania.
Wykonanie kogucika z tektury i kolorowego papieru połączone z nauką śpiewu piosenki (w trakcie wykonywania zadań z wypunktowania trzeciego i czwartego).
Ustalenie kolejnych czynności według instrukcji zamieszczonej w zadaniu 6 Kp. 26.
Wycinanie szablonu kogucika z karty technicznej i obrysowanie go na kartonie.
Ozdabianie kogucika kredkami, flamastrami i kolorowym papierem.
Sklejanie kogucika i osadzenie na patyku do szaszłyków.
Zamiana liczby pojedynczej na mnogą czasowników oznaczających czynności wykonywane podczas robienia kogucika (zadanie 7 kp. 26).
Chodzenie z kogucikiem i piosenką do klas. Dzieci odwiedzają klasy, z których wychowawcą nauczyciel wcześniej ustalił cel i formę wizyty.
5. Bibliografia
Dobrowolska H., Konieczna A., Wasilewska K., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Karty pracy ucznia. Część 3, WSiP, Warszawa 2000.
Dobrowolska H., Konieczna A., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 2. Podręcznik. Część 3, WSiP, Warszawa 2000.
Lipska E., Muzyka. Klasa 2, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979.
Wesoła szkoła, kaseta nr 3, WSiP, Warszawa 2000.
Źródło rys.: http://office.microsoft.com/clipart
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
b) Zadanie domowe
Naucz się pięknie śpiewać piosenkę Kogucik.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć muzycznych i technicznych Wieziemy tu kogucika jest przeznaczony do realizacji w klasie II nauczania zintegrowanego.