Więzienie czy raj? Opis wyspy Robinsona

1.Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna treść lektury,

  • zna zasady redagowania opisu miejsca,

  • wie, gdzie należy zastosować akapity.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • opowiedzieć, jak wyglądała wyspa Robinsona,

  • opisać wyspę,

  • przygotować opis miejsca, poprawnie zastosować akapity.

2. Metoda i formy pracy

Praca z tekstem, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Tekst lektury.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów, by opowiedzieli, jak wyobrażają sobie wyspę Robinsona.

Uczniowie opowiadają o swoich wyobrażeniach, a następnie próbują ogólnie scharakteryzować wyspę Robinsona, dopisując określenia najbardziej do niej pasujące.

Wykonują zadanie 1 (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

Następnie nauczyciel prosi uczniów o wskazanie fragmentów tekstu mówiących o wyglądzie wyspy. Uczniowie głośno odczytują wyszukane fragmenty.

Przy omawianiu tego tematu warto zwrócić uwagę na opisy roślinności, zwierzęta zamieszkujące wyspę, ukształtowanie terenu.

Następnie uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie, czy wyspa była dla Robinsona rajem, czy więzieniem.

Aby odpowiedzieć na tak sformułowane zagadnienie, należy ustalić, jaki stosunek do przyrody miał bohater. Uczniowie powinni zauważyć, że stosunek Robinsona do natury zmieniał się. Te spostrzeżenia należy ująć we wnioskach.

Na początku Robinson uważał, że wyspa jest: przerażająca, pusta, nieciekawa, straszna.

Kiedy poznał ją dokładniej, opisywał ją jako: miejsce niezmąconego szczęścia, urokliwy zakątek, przepiękne okolice.

Robinson podzielił swoją wyspę na dwa terytoria. Pierwsze z nich to miejsca znane bohaterowi, a drugie, to te zakątki wyspy, które pociągały go, ale obawiał się wybrać w te okolice.

Miejsca te zawsze postrzegane były bardzo pozytywnie. Natura zachwycała bohatera, czuł z nią prawdziwy kontakt.

c) Faza podsumowująca

Na zakończenie zajęć poświęconych opisowi wyspy można przygotować zgadywankę dla uczniów. Polega ona na prezentacji krótkich fragmentów tekstu. Zadaniem dzieci będzie odgadnięcie, o jakim zakątku jest mowa oraz przygotowanie ilustracji do przeczytanego fragmentu.

5. Bibliografia

  1. Cienkowski W., Praktyczny słownik wyrazów bliskoznacznych, Polska Oficyna Wydawnicza „BGW”, Warszawa 1993.

  2. Defoe D., Robinson Crusoe, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 1999.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Zadanie 1

Spośród podanych określeń wybierz te, które mogą opisywać wyspę Robinsona:

tajemnicza, nieznana, intrygująca, piękna, zjawiskowa, niepowtarzalna, cudowna, ogromna, frapująca, urzekająca, zaskakująca, niezbadana, olśniewająca, urocza, śliczna, malownicza,

b) Zadanie domowe

Przygotuj opis tego zakątka wyspy, który zachwycił cię szczególnie. Wymyśl ciekawy

tytuł dla swojej pracy**.**

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz przeznaczony jest do realizacji w klasie 6.

Ro5wv5v83IxVV

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 110.13 KB w języku polskim
RFS60lsAI19NZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim