Wiosenne przebudzenie zwierząt
Wiosenne przebudzenie zwierząt
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, jakie zwierzęta przesypiają zimę snem ciągłym i przerywanym,
wie, dlaczego zwierzęta zapadają w sen zimowy,
zna zapis wyrazu nietoperz,
wie, w jaki sposób rozpoczynać i kończyć zdania,
wie, co oznacza powiedzenie wiosną przyroda budzi się do życia.
b) Umiejętności
Uczeń:
rozwiązuje zagadki,
czyta głośno i słucha głośno czytanego tekstu,
rozumie głośno czytany tekst,
pełnym zdaniem odpowiada na pytania nauczyciela,
wypowiada się swobodnie,
układa zdania z rozsypanki wyrazowej,
pisze starannie,
odczytuje pełne godziny.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
czynnościowa,
zabawowa,
praca z tekstem.
Formy:
praca zbiorowa,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4. (P.)
Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4. (Kp.)
Tablica lub stelaż do tworzenia kącika przyrody
Sylwety zwierząt budzących się ze snu zimowego do umieszczenia w kąciku przyrody
Budziki z kartonu z zaznaczonymi pełnymi godzinami (od 1.00 do 11.00) i zapisanymi na odwrocie sylabami: WIO, SNĄ, PRZY, RO, DA, BU, DZI, SIĘ, DO, ŻY, CIA.
Kartoniki z nazwami różnych zwierząt (np.: pies, niedźwiedź, świstak, sarna, borsuk, jeż, żaby, jeleń, ślimak, pszczoła, bocian, nietoperz, wiewiórka)
4. Przebieg lekcji
Rozpoczęcie dnia zajęć od powtórzenia piosenki Wkrótce wiosna, której dzieci uczyły się dnia poprzedniego (Wiosna budzi zapachami i kolorami).
Tworzenie hasła: Wiosną przyroda budzi się do życia.
Nauczyciel umieszcza na tablicy 11 zielonych budzików. Na każdym jest wskazana inna pełna godzina od pierwszej do jedenastej. Na odwrocie zegarów zapisane są sylaby: na godzinie pierwszej – WIO; na drugiej – SNĄ, na trzeciej – PRZY, i tak na kolejnych: RO, DA, BU, DZI, SIĘ, DO, ŻY, CIA. Budziki ułożone są w przypadkowej kolejności, z widoczną tarczą zegarową.
Dwoje lub troje chętnych dzieci, głośno odczytując godziny, układa budziki w kolejności rosnącej.
Wybrane dzieci odwracają budziki na drugą stronę i odczytują hasło: Wiosną przyroda budzi się do życia.
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat, jak rozumieją utworzone hasło.
Rozwiązywanie zagadek w celu ustalenia nazw zwierząt budzących się wiosną z zimowego snu.
Ustalenie z dziećmi zasady czytania tekstu Jakie zwierzęta budzą się wiosną z zimowego snu? (P. s. 36 – 37). Wstęp i zakończenie czyta nauczyciel. Kolejne zagadki (zwrotki z wielokropkami) czytają wybrane dzieci. Uczniowie łączą linią zwrotki ze zwierzęciem przedstawionym na ilustracji.
Wypowiedzi dzieci na temat innych zwierząt zapadających w ciągły lub przerywany sen zimowy.
Uzupełnienie zdania nazwami zwierząt budzących się wiosną ze snu zimowego.
Nauczyciel umieszcza na tablicy kartoniki z nazwami różnych zwierząt (np.: pies, niedźwiedź, świstak, sarna, borsuk, jeż, żaby, jeleń, ślimak, pszczoła, bocian, nietoperz, wiewiórka).
Dzieci odkładają na bok kartoniki z nazwami zwierząt, które nie przesypiają zimy. Analizują trudności w pisowni tych nazw.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie: Wiosną ze snu zimowego budzą się... i poleca dzieciom przepisanie go do zeszytu i uzupełnienie nazwami zwierząt z kartoników.
Umieszczenie w kąciku przyrody sylwet zwierząt budzących się ze snu zimowego.
Zabawa ludowa ze śpiewem Stary niedźwiedź mocno śpi.
Układanie zdań o wybranych zwierzętach z rozsypanki wyrazowej i pisanie ich w zadaniu 1 Kp. 42.
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wyglądu i przynależności nietoperza do rodziny ssaków.
Analiza ortograficzna wyrazu nietoperz i wpisanie go do słowniczka wyrazów z rz – Kp. Mój słowniczek wyrazów z rz (na końcu).
Ustne redagowanie zdań z wyrazem nietoperz.
Nauka drugiej zwrotki piosenki Wkrótce wiosna. Śpiewanie całej piosenki.
Rozwiązanie zagadki rysunkowej – łączenie kropek i ustalenie, jakie zwierzę budzi się ze snu zimowego (zadanie 4 Kp. 42).
Podsumowanie zajęć.
Nauczyciel pyta dzieci, czy zastanawiały się kiedyś, co może śnić się zwierzętom podczas snu zimowego.
Dzieci swobodnie wypowiadają się na zadane pytania.
Nauczyciel zaprasza dzieci do poznania snów niedźwiedzia – bohatera wiersza Hanny Zielińskiej Stary niedźwiedź mocno śpi (w: „Świerszczyk” 1998, nr 9/98).
Wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego wiersza, ukierunkowane pytaniami nauczyciela.
Gdzie niedźwiedź przesypia zimę?
Jakie przysmaki śnią się misiowi?
Jakie zwierzęta śnią się niedźwiedziowi?
Co się jeszcze mu śni?
5. Bibliografia
Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.
Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.
Przewodnik metodyczny. Część 4, pod red. J. Straburzyńskiej, WSiP, Warszawa 2000.
Zielińska H., Stary niedźwiedź mocno śpi, [w:] „Świerszczyk” 1998, nr 9/98.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Wykonaj zadanie 3 Kp. 42.
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć zintegrowanych z zakresu edukacji polonistycznej w klasie I realizowany w czwartym dniu bloku tematycznego Witaj wiosno!