Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wiosenne przebudzenie zwierząt

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, jakie zwierzęta przesypiają zimę snem ciągłym i przerywanym,

  • wie, dlaczego zwierzęta zapadają w sen zimowy,

  • zna zapis wyrazu nietoperz,

  • wie, w jaki sposób rozpoczynać i kończyć zdania,

  • wie, co oznacza powiedzenie wiosną przyroda budzi się do życia.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • rozwiązuje zagadki,

  • czyta głośno i słucha głośno czytanego tekstu,

  • rozumie głośno czytany tekst,

  • pełnym zdaniem odpowiada na pytania nauczyciela,

  • wypowiada się swobodnie,

  • układa zdania z rozsypanki wyrazowej,

  • pisze starannie,

  • odczytuje pełne godziny.

2. Metoda i forma pracy

Metody:

  • czynnościowa,

  • zabawowa,

  • praca z tekstem.

Formy:

  • praca zbiorowa,

  • praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4. (P.)

Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4. (Kp.)

Tablica lub stelaż do tworzenia kącika przyrody

Sylwety zwierząt budzących się ze snu zimowego do umieszczenia w kąciku przyrody

Budziki z kartonu z zaznaczonymi pełnymi godzinami (od 1.00 do 11.00) i zapisanymi na odwrocie sylabami: WIO, SNĄ, PRZY, RO, DA, BU, DZI, SIĘ, DO, ŻY, CIA.

Kartoniki z nazwami różnych zwierząt (np.: pies, niedźwiedź, świstak, sarna, borsuk, jeż, żaby, jeleń, ślimak, pszczoła, bocian, nietoperz, wiewiórka)

4. Przebieg lekcji

  1. Rozpoczęcie dnia zajęć od powtórzenia piosenki Wkrótce wiosna, której dzieci uczyły się dnia poprzedniego (Wiosna budzi zapachami i kolorami).

  2. Tworzenie hasła: Wiosną przyroda budzi się do życia.

    • Nauczyciel umieszcza na tablicy 11 zielonych budzików. Na każdym jest wskazana inna pełna godzina od pierwszej do jedenastej. Na odwrocie zegarów zapisane są sylaby: na godzinie pierwszej – WIO; na drugiej – SNĄ, na trzeciej – PRZY, i tak na kolejnych: RO, DA, BU, DZI, SIĘ, DO, ŻY, CIA. Budziki ułożone są w przypadkowej kolejności, z widoczną tarczą zegarową.

    • Dwoje lub troje chętnych dzieci, głośno odczytując godziny, układa budziki w kolejności rosnącej.

    • Wybrane dzieci odwracają budziki na drugą stronę i odczytują hasło: Wiosną przyroda budzi się do życia.

    • Swobodne wypowiedzi dzieci na temat, jak rozumieją utworzone hasło.

  3. Rozwiązywanie zagadek w celu ustalenia nazw zwierząt budzących się wiosną z zimowego snu.

    • Ustalenie z dziećmi zasady czytania tekstu Jakie zwierzęta budzą się wiosną z zimowego snu? (P. s. 36 – 37). Wstęp i zakończenie czyta nauczyciel. Kolejne zagadki (zwrotki z wielokropkami) czytają wybrane dzieci. Uczniowie łączą linią zwrotki ze zwierzęciem przedstawionym na ilustracji.

    • Wypowiedzi dzieci na temat innych zwierząt zapadających w ciągły lub przerywany sen zimowy.

  4. Uzupełnienie zdania nazwami zwierząt budzących się wiosną ze snu zimowego.

    • Nauczyciel umieszcza na tablicy kartoniki z nazwami różnych zwierząt (np.: pies, niedźwiedź, świstak, sarna, borsuk, jeż, żaby, jeleń, ślimak, pszczoła, bocian, nietoperz, wiewiórka).

    • Dzieci odkładają na bok kartoniki z nazwami zwierząt, które nie przesypiają zimy. Analizują trudności w pisowni tych nazw.

    • Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie: Wiosną ze snu zimowego budzą się... i poleca dzieciom przepisanie go do zeszytu i uzupełnienie nazwami zwierząt z kartoników.

  5. Umieszczenie w kąciku przyrody sylwet zwierząt budzących się ze snu zimowego.

  6. Zabawa ludowa ze śpiewem Stary niedźwiedź mocno śpi.

  7. Układanie zdań o wybranych zwierzętach z rozsypanki wyrazowej i pisanie ich w zadaniu 1 Kp. 42.

  8. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wyglądu i przynależności nietoperza do rodziny ssaków.

  9. Analiza ortograficzna wyrazu nietoperz i wpisanie go do słowniczka wyrazów z rz – Kp. Mój słowniczek wyrazów z rz (na końcu).

  10. Ustne redagowanie zdań z wyrazem nietoperz.

  11. Nauka drugiej zwrotki piosenki Wkrótce wiosna. Śpiewanie całej piosenki.

  12. Rozwiązanie zagadki rysunkowej – łączenie kropek i ustalenie, jakie zwierzę budzi się ze snu zimowego (zadanie 4 Kp. 42).

  13. Podsumowanie zajęć.

    • Nauczyciel pyta dzieci, czy zastanawiały się kiedyś, co może śnić się zwierzętom podczas snu zimowego.

    • Dzieci swobodnie wypowiadają się na zadane pytania.

    • Nauczyciel zaprasza dzieci do poznania snów niedźwiedzia – bohatera wiersza Hanny Zielińskiej Stary niedźwiedź mocno śpi (w: „Świerszczyk” 1998, nr 9/98).

    • Wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego wiersza, ukierunkowane pytaniami nauczyciela.

      • Gdzie niedźwiedź przesypia zimę?

      • Jakie przysmaki śnią się misiowi?

      • Jakie zwierzęta śnią się niedźwiedziowi?

      • Co się jeszcze mu śni?

5. Bibliografia

  1. Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.

  2. Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.

  3. Przewodnik metodyczny. Część 4, pod red. J. Straburzyńskiej, WSiP, Warszawa 2000.

  4. Zielińska H., Stary niedźwiedź mocno śpi, [w:] „Świerszczyk” 1998, nr 9/98.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Wykonaj zadanie 3 Kp. 42.

7. Czas trwania lekcji

2 x 45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Scenariusz zajęć zintegrowanych z zakresu edukacji polonistycznej w klasie I realizowany w czwartym dniu bloku tematycznego Witaj wiosno!

RGtrVFIs0HSpD

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.34 KB w języku polskim
R6M1vXR1BW6uf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 27.00 KB w języku polskim