Wiosna budzi zapachami i kolorami
Wiosna budzi zapachami i kolorami
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna oznaki wczesnej wiosny,
wie, że ó wymienia się w o,
zna słowa pierwszej zwrotki i refrenu piosenki,
wie, jak napisać wyrazy: wkrótce, krótki, róża, jaskółka,
wie, że mowa poetycka różni się od potocznej.
b) Umiejętności
Uczeń:
rozpoznaje kolejne oznaki wiosny,
rozumie głośno czytany tekst,
pełnym zdaniem odpowiada na pytania nauczyciela,
wskazuje w tekście wyrazy z ó,
sprawdza wymianę ó w o w podanych wyrazach,
pisze z pamięci,
sprawdza poprawność wykonanej pracy,
śpiewa piosenkę.
2. Metoda i forma pracy
Metody:
czynnościowa,
zabawowa,
praca z tekstem.
Formy:
praca zbiorowa,
praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4. (P.)
Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4. (Kp.)
Tablica lub stelaż do tworzenia kącika przyrody
Sylwety pierwiosnka, chochołów leżących obok róż, lecącego skowronka, bociana, jaskółki, szpaka i kosa, kwiatów leszczyny, ula z pszczołą u wylotu, gawronów kroczących, pługu i ciągnika lub konia
Karta pracy (załącznik 1)
Wesoła szkoła, Kaseta nr 3
4. Przebieg lekcji
Wprowadzenie w tematykę zajęć – dalsze tworzenie kącika przyrody.
Rozmowa nauczyciela z dziećmi ukierunkowana pytaniem: Jakie elementy umieszczone w kąciku przyrody są oznakami wczesnej wiosny?
Ustalenie, czy dzieci wiedzą, co to jest chochoł. Wyjaśnienie nauczyciela z jednoczesną prezentacją naturalnego chochoła lub jego ilustracji.
Głośne czytanie przez nauczyciela wiersza Barbary Lewandowskiej Wkrótce wiosna (P. s. 34).
Odpowiedzi uczniów na pytania związane z treścią wiersza:
Jakie rośliny i zwierzęta już się przebudziły?
Jaki ptak zachęcał wiosnę, aby przyszła na pola?
Jakie ptaki przyniosą wiosnę na skrzydłach?
Zaprezentowanie przez nauczyciela ilustracji przedstawiających pierwiosnka, chochoły na różach, skowronka, bociana, jaskółki, szpaka, kosa, kwitnącą leszczynę, ul, gawrony kroczące za ciągnikiem podczas orki, z jednoczesnym komentarzem własnym i uczniów.
Umieszczenie pierwiosnka, wymienionych ptaków, chochołów, ula oraz kroczących za pługiem gawronów w odpowiednich miejscach kącika przyrody.
Wypowiedzi uczniów zainspirowane ilustracją zamieszczoną w podręczniku (P. s. 34 i 32) oraz pytaniami nauczyciela:
Co wiosna już obudziła?
Jakich kolorów użył ilustrator do namalowania tej ilustracji?
Porównywanie mowy poetyckiej z potoczną. Łączenie fragmentów z wiersza z jej odpowiednikami podanymi w mowie potocznej (zadanie 1 Kp. 40).
Podawanie innych przykładów z wiersza np. Złoto błysnęło na leszczynach, Zapach obudził senny ul i swobodne tłumaczenie ich w mowie potocznej.
Wyjaśnienie nauczyciela, że wiersze są często inspiracją dla muzyków, którzy komponują do nich melodię. W ten sposób powstało wiele piosenek. Czasem poeci piszą teksty do wcześniej skomponowanych melodii. W podobny sposób powstała piosenka Wkrótce wiosna. Wysłuchanie nagrania piosenki z jednoczesnym śledzeniem słów wiersza.
Nauka na pamięć pierwszej zwrotki piosenki i refrenu (frazami powtarzanymi po nauczycielu, kończeniem wersów, zbiorowym i indywidualnym śpiewaniem kolejnego wersu).
Ilustrowanie ruchem melodii i łatwiejszych fragmentów piosenki.
Przypomnienie zasady pisowni wyrazów z ó wymiennym (załącznik 1).
Sprawdzenie pisowni wyrazów z ó – zadanie 3 Kp. 40.
Wyszukanie i podkreślenie wyrazów z ó w wierszu Wkrótce wiosna (P. s. 34). Pisanie ich w zadaniu 2 Kp. 40.
Ustne układanie zdań z określeniami: krótki wiersz i wkrótce wiosna.
Pisanie zdań z pamięci.
Oglądanie obrazków w zadaniu 6 Kp. 40.
Głośne czytanie podanych wyżej zdań i przyporządkowanie ich ilustracjom.
Podkreślenie w zdaniach wyrazów z ó.
Analiza pierwszego zdania ze zwróceniem uwagi na trudności ortograficzne.
Zakrycie zdania zeszytem i pisanie go z pamięci w wyznaczonym miejscu (zadanie 6 Kp. 40).
Indywidualne sprawdzanie poprawności zapisu. Ewentualna korekta kolorem zielonym.
Podobne postępowanie z pozostałymi dwoma zdaniami.
Chóralne śpiewanie pierwszej zwrotki piosenki Wkrótce wiosna.
5. Bibliografia
Łukasik S., Petkowicz H., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Podręcznik. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.
Łukasik S., Petkowicz H., Hanisz J., Dobrowolska H., Karaszewski S., Straburzyńska J., Witkowska E., Wesoła szkoła. Kształcenie zintegrowane w klasie 1. Karty pracy ucznia. Część 4, WSiP, Warszawa 2000.
Przewodnik metodyczny. Część 4, pod red. J. Straburzyńskiej, WSiP, Warszawa 2000.
Wesoła szkoła, kaseta nr 3, WSiP, Warszawa 2000.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Połącz w pary pasujące wyrazy. Kiedy piszemy ó? Podpowie ci rebus.
b) Zadanie domowe
Naucz się na pamięć wiersza Wkrótce wiosna.
Wykonaj zadanie 4 Kp. 40.
7. Czas trwania lekcji
110 minut
8. Uwagi do scenariusza
Scenariusz zajęć zintegrowanych z zakresu edukacji polonistycznej realizowany w trzecim dniu bloku tematycznego Witaj wiosno! w klasie I.
Edukacja polonistyczna, przyrodnicza i muzyczna w nauczaniu zintegrowanym.