Wirtualne laboratorium – I
Wiesz już, w jaki sposób chronić glebę przed zanieczyszczeniami. Czy wiesz jednak, dlaczego warto to robić? W sposób eksperymentalny sprawdź, jakie konsekwencje niesie ze sobą zanieczyszczenie gleby.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/D15zpZxfM
Laboratorium 1
Wiesz już, w jaki sposób chronić glebę przed zanieczyszczeniami. Czy wiesz jednak, dlaczego warto to robić? W sposób eksperymentalny sprawdzono, jakie konsekwencje niesie ze sobą zanieczyszczenie gleby. Zapoznaj się z opisami trzech doświadczeń.
Doświadczenie 1
Analiza doświadczenia: Wpływ chlorku sodu na wzrost roślin.
Problem badawczy: Czy zasolenie gleby wpływa na rozwój roślin?
Hipoteza: Zbyt wysokie stężenie chlorku sodu w glebie negatywnie wpływa na rozwój roślin.
Próbki badawcze: trzy doniczki z kupkówką pospolitą.
Odczynniki chemiczne: roztwór chlorku sodu o stężeniu 1%; roztwór chlorku sodu o stężeniu 10%; roztwór chlorku sodu o stężeniu 20%.
Przebieg doświadczenia: Roślinę w pojemniku pierwszym podlano roztworem chlorku sodu o stężeniu 1%. Roślinę w pojemniku drugim podlano roztworem chlorku sodu o stężeniu 10%. Roślinę w pojemniku drugim podlano roztworem chlorku sodu o stężeniu 20%. Czynności powtarzano przez 30 dni, podlewając rośliny zawsze taką samą objętością cieczy.
Obserwacje: Roślina w pojemniku drugim jest mniejsza niż roślina w pojemniku pierwszym. Roślina w pojemniku trzecim jest mniejsza niż roślina w pojemniku drugim.
Wyniki: Wraz ze wzrostem stężenia chlorku sodu w glebie, maleje wzrost roślin.
Wnioski: Zbyt wysokie stężenie chlorku sodu w glebie negatywnie wpływa na rozwój roślin.
Doświadczenie 2
Analiza doświadczenia: Wpływ obecności benzyny na wzrost roślin.
Problem badawczy: Czy obecność benzyny w glebie wpływa na rozwój roślin?
Hipoteza: Im większe stężenie benzyny w glebie, tym gorszy rozwój roślin.
Sprzęt laboratoryjny: 3 pojemniki z glebą, w której zasiane są ziarna rzeżuchy.
Odczynniki chemiczne: benzyna, woda wodociągowa, cylinder miarowy.
Przebieg doświadczenia: Przygotowano mieszaninę benzyny z wodą wodociągową. Mieszaninę pierwszą przygotowano poprzez dodanie do dziewięciu centymetrów sześciennych wody wodociągowej jednego centymetra sześciennego benzyny. Mieszaninę drugą przygotuj poprzez dodanie do ośmiu centymetrów sześciennych wody wodociągowej dwóch centymetrów sześciennych benzyny. Mieszaninę trzecią przygotuj poprzez dodanie do siedmiu centymetrów sześciennych wody wodociągowej trzech centymetrów sześciennych benzyny. Do pierwszego pojemnika dodano pierwszą mieszaninę. Do drugiego pojemnika dodano drugą mieszaninę. Do trzeciego pojemnika dodano trzecią mieszaninę. Obserwowano postęp wzrostu rzeżuchy w poszczególnych pojemnikach przez kilka dni.
Obserwacje: W pojemniku drugim wyrosło mniej rzeżuchy niż w pierwszym. W pojemniku trzecim wyrosło mniej rzeżuchy niż w drugim.
Wyniki: Wraz ze wzrostem zawartości benzyny w glebie, zmniejsza się ilość wyrastających roślin.
Wnioski: Im większe stężenie benzyny w glebie, tym gorszy rozwój roślin.
Doświadczenie 3
Analiza doświadczenia: Wykrywanie jonów ołowiu() w glebie.
Problem badawczy: W jak sposób można wykryć jony ołowiu() w glebie?
Hipoteza: Jony ołowiu() można wykryć w reakcji z siarczkiem sodu.
Sprzęt laboratoryjny: sześć kolb stożkowych, trzy łyżeczki, trzy sączki, pipety Pasteura, cylinder miarowy.
Odczynniki chemiczne: próbki gleby, kwas octowy, woda destylowana, siarczek sodu.
Przebieg doświadczenia. Do kolby stożkowej nalano około stu pięćdziesięciu centymetrów sześciennych wody destylowanej i dodano dwa centymetry sześcienne kwasu octowego. Do roztworu dodano łyżkę badanej gleby, zamieszano i wytrząsano przez około 5 minut. Przesączono zawartość kolby. Do otrzymanego roztworu dodano dwie krople roztworu siarczku sodu. Obserwowano zachodzące zmiany. Podobnie wykonano badanie innych próbek.
Obserwacje:
W zlewce z próbką gleby B oraz C wytrąca się czarny osad.
Wnioski:
Wytrącenie się czarnego osadu świadczy o obecności ołowiu w badanej próbce. Hipoteza została potwierdzona.
Pobrano próbki gleby z trzech miejsc:
a) GLEBA A pochodzi z ogródka na wsi, na której mieszka kilkanaście osób, oddalonej od kolejnej wsi o 10 km;
b) GLEBA B pochodzi z okolic fabryki;
c) GLEBA C pochodzi z rowu znajdującego się obok uczęszczanej ulicy.
Oceń, na której glebie rośliny będą rosły najlepiej. Odpowiedź uzasadnij.