Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
1
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Spalanie metali i niemetali w tlenie atmosferycznym.

11
Spalanie metali i niemetali w tlenie atmosferycznym - węgiel
R1Z8B8J5dIqz91
Wirtualne laboratorium pt. Spalanie metali i niemetali w tlenie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Spalanie metali i niemetali w tlenie atmosferycznym - drucik miedziany
R1YtvkKpTZMgK1
Wirtualne laboratorium pt. Spalanie metali i niemetali w tlenie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Spalanie metali i niemetali w tlenie atmosferycznym - fosfor czerwony
REqTooYL9cse31
Wirtualne laboratorium pt. Spalanie metali i niemetali w tlenie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Spalanie metali i niemetali w tlenie atmosferycznym - wstążka magnezowa
Rvt2HwHjyP8ix1
Wirtualne laboratorium pt. Spalanie metali i niemetali w tlenie
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
BHPazure#fff

Szafka laboratoryjna

R1Slxw5ZpGsWB
Ilustracja interaktywna 1.
probówka
, 2.
zlewka
, 3.
kolba kulista płaskodenna
, 4.
kolba stożkowa
, 5.
szalki Petriego
, 6.
cylinder miarowy
, 7.
lejek szklany
, 8.
bagietka szklana
, 9.
łyżka metalowa
, 10.
łyżka do spalań
, 11.
szczypce laboratoryjne
, 12.
pipety Pasteura
, 13.
łapa drewniana
, 14.
trójnóg z siatką
, 15.
palnik laboratoryjny
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R13yAgv83AGE0
Analiza doświadczenia: Tytuł doświaczenia Problem badawczy: Treść problemu badawczego Hipoteza: Treść hipotezy. Przebieg doświadczenia:Pierwszy krok: a) podpunkt pierwszy; b) podpunkt drugi.Drugi krok.Trzeci krok. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Polecenie 1

Przeprowadzono doświadczenie w laboratorium chemicznym. Zapoznaj się z opisem, problemem badawczym i hipotezą, a następnie z obserwacjami, wynikami oraz sformułowanymi wnioskami.

Analiza doświadczenia:

Spalanie metali i niemetali w tlenie atmosferycznym.

Problem badawczy:

Jakie produkty otrzymamy w wyniku spalania metali i niemetali?

Hipoteza:

Metale i niemetale spalają się w tlenie, tworząc tlenki.

Sprzęt laboratoryjny:

  • palnik – urządzenie techniczne umożliwiające podtrzymywanie płomienia spalanego gazu w kontrolowany sposób;

  • szczypce laboratoryjne – z reguły metalowe narzędzie o sprężystych ramionach umożliwiające chwytanie niewielkich przedmiotów;

  • łyżka do spalań – długi trzonek wykonany spieków ceramicznych lub wysokoodpornych termicznie stopów metali zakończony z jednej strony łyżeczką służący do przeprowadzania spaleń;

  • szkiełka zegarkowe – szklane naczynie laboratoryjne o zaokrąglonym kształcie podstawy służące, na przykaład do odważania niewielkich ilości substancji chemicznych.

Odczynniki chemiczne:

węgiel, drucik miedziany, fosfor czerwony, wstążki magnezowe

Przebieg doświadczenia:

  1. Zapalenie palnika.

  2. Nabieranie węgla na łyżkę do spalań i umieszczenie w płomieniu palnika.

  3. Wysypanie pozostałości po spalaniu na szkiełko zegarkowe.

  4. Postępowanie analogicznie w przypadku pozostałych próbek. Dla drucika miedzianego i wstążki magnezowej, zamiast łyżki do spalań wykorzystano szczypce laboratoryjne.

Obserwacje:

Węgiel oraz fosfor czerwony palą się z łatwością, w wyniku czego powstaje dym. Magnez pali się w powietrzu jasnym, oślepiającym płomieniem, wówczas powstaje biały proszek. Drucik miedziany pokrył się czarnym osadem.

Wyniki:

W trakcie spalania, w tlenie magnezu, miedzi, fosforu i węgla powstały odpowiednio tlenki: magnezu, miedzi(II), fosforu(V) i węgla(IV).

Wnioski:

Zarówno metale, jak i niemetale ulegają procesowi spalania, tworząc tlenki.

Równania reakcji chemicznych:

2 Mg+O22 MgO
2 Cu+O22 CuO
P4+5 O2P4O10
C+O2CO2
Ćwiczenie 1
R12bQDOxdns8U
Zaznacz, na jakim stopniu utlenienia występuje miedź w otrzymanym w opisanym doświadczeniu tlenku. Możliwe odpowiedzi: 1. Na drugim., 2. Na pierwszym., 3. Na zerowym., 4. Na minus drugim.
Ciekawostka

Spalanie metali może być również prowadzone w czystym tlenie. Uzyskuje się go, prowadząc rozkład termiczny manganianu(VII) potasu KMnO4 lub chloranu(V) potasu KClO3. Inną reakcją może być też rozkład tlenku rtęci(II).

Powszechnie wykorzystywaną metodą otrzymywania tlenu jest rozkład nadtlenku wodoru H2O2, który zachodzi już w temperaturze pokojowej. Proces ten może przebiegać szybciej w obecności katalizatora – tlenku manganu(II), suszonych drożdży czy kawałka ziemniaka.

H2O2katalizatorH2O+O2

Przykładowy zestaw do otrzymywania i zbierania tlenu składa się z kolby stożkowej z bocznym tubusem lub wężykiem, którego koniec umieszczony jest w probówce wypełnionej wodą i umieszczonej w krystalnicy do góry dnem. Gaz, który wydziela się w trakcie rozkładu, gromadzi się w probówce, wypychając przy tym wodę. Tak zebrany czysty gaz może być wykorzystywany np. do reakcji spalania metali i niemetali.

R1AqzLf15vQqk
Zestaw do otrzymywania tlenu w reakcji rozkładu nadtlenku wodoru katalizowanej tlenkiem manganu(<math aria‑label="cztery">IV)
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY 3.0.

Analiza doświadczenia: Spalanie metali i niemetali w tlenie atmosferycznym.

Problem badawczy: Jakie produkty otrzymamy w wyniku spalania metali i niemetali?

Hipoteza: Metale i niemetale spalają się w tlenie, tworząc tlenki.

Odczynniki: węgiel, drut miedziany, fosfor czerwony, wstążka magnezowa.

Sprzęt laboratoryjny: palnik – rodzaj sprzętu z regulacją płomienia, umożliwiający podgrzewanie substancji chemicznych, szkiełko zegarkowe – szklane naczynie laboratoryjne o zaokrąglonym kształcie podstawy. Służy do odważania niewielkich ilości substancji chemicznych, łyżka do spalań – sprzęt laboratoryjny stosowany głównie w analizie jakościowej, ściślej płomieniowej wykonywany ze spieków ceramicznych lub wysokoodpornych termicznie stopów metali; szczypce laboratoryjne – sprzęt przeznaczony do podtrzymywania drobnego sprzętu laboratoryjnego.

Instrukcja wykonania doświadczenia:

1. Rozpalono palnik.

2.  Nabrano węgiel na łyżkę do spalań i umieść w płomieniu palnika.

3. Pozostałość po spalaniu wysypano na szkiełko zegarkowe.

4. Zapisano obserwacje.

5. Dla pozostałych próbek postępowano analogicznie. W przypadku drucika miedzianego i wstążki magnezowej zamiast łyżki do spalań wykorzystano szczypce laboratoryjne.

Obserwacje:

Węgiel oraz fosfor czerwony palą się z łatwością, w wyniku czego powstaje dym. Magnez pali się w powietrzu jasnym, oślepiającym płomieniem, wówczas powstaje biały proszek. Drucik miedziany zabarwił płomień na niebiesko.

Wyniki:

W trakcie spalania w tlenie magnezu, miedzi, fosforu i węgla powstały odpowiednio tlenki: magnezu, miedzi(II), fosforu(V) i węgla(IV).

Wnioski:

Zarówno metale, jak i niemetale ulegają procesowi spalania, tworząc tlenki.

Równania reakcji chemicznych:

2 Mg+O22 MgO
2 Cu+O22 CuO
P4+5 O2P4O10
C+O2CO2
RT6ObjMGUskmd
Ćwiczenie 1
Zaznacz, jaki związek powstaje w wyniku spalania miedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. tlenek miedzi(II), 2. tlenek miedzi(I), 3. tlenek miedzi(IV), 4. tlenek miedzi(VI)