1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Reakcje charakterystyczne kationów żelaza(III)

11
Reakcja kationów Fe3+NaOH
R8YgPefKVMVCR
Reakcja kationów Fe3+KSCN
RoR5kYowQ7WWF
Reakcja kationów Fe3+FeCN64-
Rkg2gCapXXWXu
Reakcja kationów Fe3+ z siarczkami
R4Ipypl9CvedO

Reakcje charakterystyczne kationów żelaza(II)

11
Reakcja kationów Fe2+NaOH
R8SxJ3xEX1F7V
Reakcja kationów Fe2+KSCN
R1VOHgMLK1EzN
Reakcja kationów Fe2+FeCN63-
RIAECOtD6KoFD
Reakcja kationów Fe2+ z siarczkami
R1ex3HCPTryjy

Reakcje charakterystyczne kationów manganu(II)

11
Reakcja kationów Mn2+NaOH
RX2NwEjBKeIy2
Reakcja kationów Mn2+NaH2PO4
R1OKDFKcM6k59
Reakcja kationów Mn2+ z siarczkami
Rwg88PbCQXeid

Reakcje charakterystyczne kationów niklu

11
Reakcja kationów Ni2+NaOH
RQPraL0EvWW87
Reakcja kationów Ni2+ z dimetyloglioksymem (odczynnikiem Czugajewa)
RXlp3zLRzHjeJ
Reakcja kationów Ni2+ z siarczkami
RnP2QT6wZ0CF9
Reakcja kationów Ni2+NH3·H2O
Ri0Pvn1N24BZB

Reakcje charakterystyczne kationów kobaltu

11
Reakcja kationów Co2+NaOH
RmTomWlpzPmqU
Reakcja kationów Co2+KSCN
RMNvBlLbB0jLd
Reakcja kationów Co2+ z siarczkami
R1ajGPHiOqY3c
Reakcja kationów Co2+NH3·H2O
R1ZcJsz8NNVnG

Reakcje charakterystyczne kationów glinu

11
Reakcja kationów Al3+NaOH
R1FCRxqcsRwZ2
Reakcja kationów Al3+NaH2PO4
R1dYbPwQ16u5g
Reakcja kationów Al3+ z siarczkami
R1LtkPbdtnMiJ
Reakcja kationów Al3+NH3·H2O
R74QYsC6RpxEm

Reakcje charakterystyczne kationów cynku

11
Reakcja kationów Zn2+NaOH
R1PMdhl9Eooxs
Reakcja kationów Zn2+FeCN64-
RYxo6qJ7RAd6X
Reakcja kationów Zn2+ z siarczkami
R1Uu46fcEG6Xc
Reakcja kationów Zn2+NH3·H2O
R7BrJj1We1063

Reakcje charakterystyczne kationów chromu(III)

11
Reakcja kationów Cr3+NaOH
R1NdGSxJCD4yQ
Reakcja kationów Cr3+NaH2PO4
R1IZoaX9iwKLW
Reakcja kationów Cr3+ z siarczkami
RTotubETXPWKV
Reakcja kationów Cr3+NH3·H2O
RmafiVqJeLLbk
R6SX4Szts2WQV
Analiza doświadczenia: Reakcje charakterystyczne kationów żelaza(II), żelaza(III), manganu(II), niklu(II), kobaltu(II), glinu, cynku, chromu(III). Problem badawczy: Czy kationy żelaza(II), żelaza(III), manganu(II), niklu(II), kobaltu(II), glinu, cynku lub chromu(III) ulegają reakcjom charakterystycznym, tworząc osady? Hipoteza: Kationy żelaza(II), żelaza(III), manganu(II), niklu(II), kobaltu(II), glinu, cynku lub chromu(III) ulegają reakcjom charakterystycznym, tworząc osady. Przebieg doświadczenia:Do probówki, umieszczonej w statywie, dodaj niewielką ilość roztworu, który zawiera kationy żelaza(II), żelaza(III), manganu(II), niklu(II), kobaltu(II), glinu, cynku lub chromu(III). Wybierz jeden dostępny roztwór i dodaj do roztworu w probówce.Wytrząśnij zawartość probówki. Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
BHPviolet#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów żelaza(III)olive#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów żelaza(II)green#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów manganu(II)green#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów niklugreen#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów kobaltugreen#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów cynkugreen#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów glinuolive#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów chromu(III)olive#fff

Szafa laboratoryjna

R1agshg0abhQg
Ilustracja interaktywna 1.
probówka
, 2.
zlewka
, 3.
kolba kulista płaskodenna
, 4.
kolba stożkowa
, 5.
szalki Petriego
, 6.
cylinder miarowy
, 7.
lejek szklany
, 8.
bagietka szklana
, 9.
łyżka metalowa
, 10.
łyżka do spalań
, 11.
szczypce laboratoryjne
, 12.
pipety Pasteura
, 13.
łapa drewniana
, 14.
trójnóg z siatką
, 15.
palnik laboratoryjny
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zapoznaj się z doświadczeniem przeprowadzonym w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Analiza doświadczenia:

Reakcje charakterystyczne kationów żelaza(II), żelaza(III), manganu(II), niklu(II), kobaltu(II), glinu, cynku, chromu(III).

Problem badawczy:

Czy kationy żelaza(II), żelaza(III), manganu(II), niklu(II), kobaltu(II), glinu, cynku, chromu(III) ulegają reakcjom charakterystycznym, tworząc osady?

Hipoteza:

Kationy żelaza(II), żelaza(III), manganu(II), niklu(II), kobaltu(II), glinu, cynku, chromu(III) ulegają reakcjom charakterystycznym, tworząc osady.

Sprzęt laboratoryjny:

  • probówki – podłużne U‑kształtne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;

  • statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;

  • cylinder miarowy – podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości służące do odmierzania cieczy;

  • lejek szklany – szkło w kształcie odwróconego stożka, zwężającą się rurką służący do przelewania cieczy lub sączenia;

  • pipety Pasteura – wąska rurka służąca do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.

Odczynniki chemiczne:

badane roztwory kationów żelaza(II), żelaza(III), manganu(II), niklu(II), kobaltu(II), glinu, cynku, chromu(III), roztwór wodorotllenku sodu, roztwór rodanku potasu, roztwór heksacyjanożelazianu(II) potasu,roztwór heksacyjanożelazianu(III) potasu, roztwór zawierający aniony siarczkowe, roztwór diwodorofosforanu sodu, dimetyloglioksym.

Przebieg doświadczenia:

  1. Do probówki, umieszczonej w statywie dodano niewielką ilość roztworu, który zawiera kationy żelaza(II), żelaza(III), manganu(II), niklu(II), kobaltu(II), glinu, cynku lub chromu(III).

  2. Następnie wybierano jeden dostępnych odczynników i dodawano do probówki z badanym roztworem.

  3. Wytrząśnięto zawartość probówki.

Obserwacje:

Podczas reakcji kationów żelaza(III) :

  • z wodorotlenkiem sodu obserwuje się tworzenie brązowego osadu;

  • z rodankiem potasu tworzy się krwistoczerwony roztwór;

  • z heksacyjanożelazianem(II) potasu powstaje granatowy roztwór;

  • z anionami siarczkowymi wytrąca się czarny osad.

Podczas reakcji kationów żelaza(II):

  • z wodorotlenkiem sodu obserwuje się tworzenie szarego osadu;

  • z rodankiem potasu tworzy się biały, mętny osad;

  • z heksacyjanożelazianem(III) potasu powstaje granatowy roztwór;

  • z anionami siarczkowymi wytrąca się czarny osad.

Podczas reakcji kationów manganu(II):

  • z wodorotlenkiem sodu obserwuje się tworzenie bladoróżowego osadu;

  • z diwodorofosforanem sodu obserwuje się lekkie zmętnienie roztworu;

  • z anionami siarczkowymi wytrąca się brązowy osad.

Podczas reakcji kationów niklu:

  • z wodorotlenkiem sodu roztwór przyjmuje bladoturkusową barwę;

  • z dimetyloglioksymem wytrąca się czerwony osad;

  • z anionami siarczkowymi wytrąca się czarny osad;

  • z wodą amoniakalną roztwór zmienia zabarwienie na niebieskie.

Podczas reakcji kationów kobaltu:

  • z wodorotlenkiem sodu obserwuje się tworzenie granatowego osadu;

  • z rodankiem potasu tworzy się czerwony (rubinowy) roztwór.

Wyniki:

W przeprowadzonych reakcjach tworzą się sole – w przypadku reakcji anionów siarczanowych(VI) z azotanem(V) ołowiu(II) oraz chlorku baru są one nieroztwarzalne.

Wnioski:

Aniony siarczanowe(VI) i azotanowe(V) biorą udział w reakcjach charakterystycznych z jonami, tworząc roztwarzalne lub nieroztarzalne sole (widoczne w postaci białych osadów).

BHPviolet#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów żelaza(III)olive#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów żelaza(II)green#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów manganu(II)green#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów niklugreen#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów kobaltugreen#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów cynkugreen#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów glinuolive#fff
Szczegóły reakcji charakterystycznych dla kationów chromu(III)olive#fff
1
Ćwiczenie 1
R1HReckzA4UhC
(Uzupełnij).