Wirtualne laboratorium – S
Przeprowadź doświadczenie w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.
Reakcje charakterystyczne kationów żelaza(III)
Reakcje charakterystyczne kationów żelaza(II)
Reakcje charakterystyczne kationów manganu(II)
Reakcje charakterystyczne kationów niklu
Reakcje charakterystyczne kationów kobaltu
Reakcje charakterystyczne kationów glinu
Reakcje charakterystyczne kationów cynku
Reakcje charakterystyczne kationów chromu(III)
Szafa laboratoryjna
Zapoznaj się z doświadczeniem przeprowadzonym w laboratorium chemicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.
Analiza doświadczenia:
Reakcje charakterystyczne kationów żelaza(), żelaza(), manganu(), niklu(), kobaltu(), glinu, cynku, chromu().
Problem badawczy:
Czy kationy żelaza(), żelaza(), manganu(), niklu(), kobaltu(), glinu, cynku, chromu() ulegają reakcjom charakterystycznym, tworząc osady?
Hipoteza:
Kationy żelaza(), żelaza(), manganu(), niklu(), kobaltu(), glinu, cynku, chromu() ulegają reakcjom charakterystycznym, tworząc osady.
Sprzęt laboratoryjny:
probówki – podłużne U‑kształtne naczynia szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych;
statyw na probówki – prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki;
cylinder miarowy – podłużne szklane naczynie laboratoryjne w kształcie walca z umieszczoną na ściance podziałką objętości służące do odmierzania cieczy;
lejek szklany – szkło w kształcie odwróconego stożka, zwężającą się rurką służący do przelewania cieczy lub sączenia;
pipety Pasteura – wąska rurka służąca do pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.
Odczynniki chemiczne:
badane roztwory kationów żelaza(), żelaza(), manganu(), niklu(), kobaltu(), glinu, cynku, chromu(), roztwór wodorotllenku sodu, roztwór rodanku potasu, roztwór heksacyjanożelazianu() potasu,roztwór heksacyjanożelazianu() potasu, roztwór zawierający aniony siarczkowe, roztwór diwodorofosforanu sodu, dimetyloglioksym.
Przebieg doświadczenia:
Do probówki, umieszczonej w statywie dodano niewielką ilość roztworu, który zawiera kationy żelaza(), żelaza(), manganu(), niklu(), kobaltu(), glinu, cynku lub chromu().
Następnie wybierano jeden dostępnych odczynników i dodawano do probówki z badanym roztworem.
Wytrząśnięto zawartość probówki.
Obserwacje:
Podczas reakcji kationów żelaza() :
z wodorotlenkiem sodu obserwuje się tworzenie brązowego osadu;
z rodankiem potasu tworzy się krwistoczerwony roztwór;
z heksacyjanożelazianem() potasu powstaje granatowy roztwór;
z anionami siarczkowymi wytrąca się czarny osad.
Podczas reakcji kationów żelaza():
z wodorotlenkiem sodu obserwuje się tworzenie szarego osadu;
z rodankiem potasu tworzy się biały, mętny osad;
z heksacyjanożelazianem() potasu powstaje granatowy roztwór;
z anionami siarczkowymi wytrąca się czarny osad.
Podczas reakcji kationów manganu():
z wodorotlenkiem sodu obserwuje się tworzenie bladoróżowego osadu;
z diwodorofosforanem sodu obserwuje się lekkie zmętnienie roztworu;
z anionami siarczkowymi wytrąca się brązowy osad.
Podczas reakcji kationów niklu:
z wodorotlenkiem sodu roztwór przyjmuje bladoturkusową barwę;
z dimetyloglioksymem wytrąca się czerwony osad;
z anionami siarczkowymi wytrąca się czarny osad;
z wodą amoniakalną roztwór zmienia zabarwienie na niebieskie.
Podczas reakcji kationów kobaltu:
z wodorotlenkiem sodu obserwuje się tworzenie granatowego osadu;
z rodankiem potasu tworzy się czerwony (rubinowy) roztwór.
Wyniki:
W przeprowadzonych reakcjach tworzą się sole – w przypadku reakcji anionów siarczanowych() z azotanem() ołowiu() oraz chlorku baru są one nieroztwarzalne.
Wnioski:
Aniony siarczanowe() i azotanowe() biorą udział w reakcjach charakterystycznych z jonami, tworząc roztwarzalne lub nieroztarzalne sole (widoczne w postaci białych osadów).