Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Badanie różnych diod w obwodzie elektrycznym

W wirtualnym laboratorium wykonasz trzyczęściowy eksperyment.

  • Doświadczenie 1. Dla każdej z diod sprawdzisz, które wyprowadzenie jest anodą, a które katodą.

  • Doświadczenie 2. Zbadasz, jakie napięcie jest potrzebne, aby zaświecić diodę luminescencyjną czerwoną i niebieską.

  • Doświadczenie 3. (dla profilu rozszerzonego) Wyznaczysz charakterystykę prądowo‑napięciową różnych diod.

Przeczytaj uważnie instrukcję, zapoznaj się z wyposażeniem laboratorium, a następnie wykonaj polecenia i ćwiczenia powiązane z każdym z doświadczeń.

Opis Wirtualnego Laboratorium

Na ekranie wirtualnego laboratorium widać błękitny blat stołu i jasnozieloną ścianę za nim. Na stole stoją dwa przyrządy w kształcie dużych pudełek: po lewej stronie zasilacz prądu stałego, a po prawej – amperomierz cyfrowy. Oba urządzenia są koloru szarego, po lewej stronie mają duży cyfrowy wyświetlacz, po prawej – prostokątny czerwony wyłącznik, a pod nim – zaciski do podłączenia przewodów. Zaciski zasilacza są oznaczone: lewy znakiem „minus” i kolorem czarnym, prawy znakiem „plus” i kolorem czerwonym. Zaciski amperomierza nie są oznaczone – oba mają kolor czarny. Wyświetlacz zasilacza wskazuje z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku wartość napięcia, które można ustawiać dużym suwakiem znajdującym się w górnej części urządzenia. Podpis pod wyświetlaczem brzmi: „VOLTS DC”. Wyświetlacz amperomierza wskazuje natężenie prądu z dokładnością do trzech miejsc po przecinku, a napis pod nim brzmi: „DC AMMETER”.

Na ścianie, nad zasilaczem, na dwóch hakach wiszą przewody połączeniowe do wykorzystania: na lewym czerwone, a na prawym – czarne. Nad amperomierzem znajdują się diody, które kliknięciem można zdjąć z półki i położyć na stole w celu przeprowadzenia eksperymentu.

Doświadczenie 1

Oznaczenia elektrod diody

Jak rozpoznać anodę i katodę w diodzie?
Problem badawczy

Celem doświadczenia jest zbadanie, która z elektrod diody jest katodą a która anodą.

Hipoteza

Zasilanie diody, zarówno prostowniczej jak i luminescencyjnej, stałym napięciem pozwala zauważyć różnice w przewodzeniu zależne od kierunku przyłożonego napięcia.

Co będzie potrzebne

Zapoznaj się z wyposażeniem dostępnym w wirtualnym laboratorium.

Zwróć uwagę na jeden szczegół budowy amperomierza i zastanów się nad ubocznym problemem:
Choć jest to miernik prądu stałego (świadczy o tym oznaczenie DC, z języka angielskiego „Direct Current”), to jego wejścia nie są opisane symbolami „plus” i „minus”. Wskazania miernika są zawsze dodatnie, niezależnie od kierunku przepływu prądu w obwodzie.

Czy ta cecha budowy amperomierza ułatwia Ci przeprowadzenie doświadczenia, czy utrudnia? Rozwinięcie tego problemu oraz propozycje jego rozwiązania znajdziesz w części „Podsumowanie”.

Instrukcja

Przeprowadź, dla każdej diody, próby opisane w instrukcji w laboratorium.

REoJcapE9YXIE
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
Podsumowanie
Polecenie 1

Wyniki swoich prób i swoje rozstrzygnięcia wpisz do Dziennika obserwacji.

RzQkiLC1bZQ8T
. Dioda prostownicza Wyprowadzenie diody prostowniczej na ogół oznaczane jasnym paskiem to (Uzupełnij) Przeprowadźmy teraz analogiczny eksperyment dla diody świecącej. Odłóż na półkę diodę prostowniczą i w identyczny sposób podłącz do zasilania jedną z diod świecących. Powtórz powyższą procedurę i odpowiedz na pytanie: Którym wyprowadzeniem diody świecącej jest dłuższa „nóżka” (anodą czy katodą)?.
Ćwiczenie 1

Przypomnij sobie uboczny problem zasygnalizowany w części „Co będzie potrzebne”. Podczas doświadczenia występuje konieczność przekładania przewodów dla uzyskania zmiany polaryzacji diody. Zgodzisz się, że spowalnia to przeprowadzenie obserwacji, nie wnosząc do niej niczego ciekawego.

Czy powodem takiej organizacji pracy może być nieco nietypowa budowa amperomierza dostępnego w laboratorium? Wejścia mierników cyfrowych (analogowych także) na ogół mają oznaczenia polaryzacji, gdy są przeznaczone do pomiaru napięć czy prądów stałych. W przypadku podłączenia miernika „plusem zasilacza do minusa miernika” odczyt na wyświetlaczu miernika cyfrowego jest poprzedzony znakiem „minus”, zaś w mierniku analogowym odczyt jest niemożliwy, chyba że zero miernika zostało umieszczone na środku skali.

A może powodem takiej organizacji pracy jest zasilacz z wbudowanym woltomierzem? Suwak zasilacza mógłby mieć środkowe położenie odpowiadające napięciu 0 V. Przesuwanie go w jedną stronę podawałoby napięcie „dodatnie”, tj. zgodne z opisem wyjść). Przesunięcie suwaka w drugą stronę generowałoby napięcie „ujemne”, czyli przeciwne do opisu wyjść, a wyświetlana wartość napięcia byłaby poprzedzana znakiem „minus”.

Rozstrzygnij, który z alternatywnych przyrządów (amperomierz z „minusem” na wyświetlaczu czy zasilacz z zerem napięcia w środku) zwolniłby Cię z konieczności przestawiania przewodów w celu zmiany polaryzacji diody. A może wystarczyłby którykolwiek z nich, ale nie oba? A może właśnie konieczne byłyby oba te przyrządy? Swoje rozstrzygnięcie, wraz z uzasadnieniem, wpisz do odpowiedniej sekcji Dziennika obserwacji.

Doświadczenie 1

Oznaczenia elektrod diody

Jak rozpoznać anodę i katodę w diodzie?
Problem badawczy

Celem doświadczenia jest zbadanie, która z elektrod diody jest katodą a która anodą.

Hipoteza

Zasilanie diody, zarówno prostowniczej jak i luminescencyjnej, stałym napięciem pozwala zauważyć różnice w przewodzeniu zależne od kierunku przyłożonego napięcia.

Co będzie potrzebne

Zapoznaj się z wyposażeniem dostępnym w wirtualnym laboratorium.

Zwróć uwagę na jeden szczegół budowy amperomierza i zastanów się nad ubocznym problemem:
Choć jest to miernik prądu stałego (świadczy o tym oznaczenie DC, z języka angielskiego „Direct Current”), to jego wejścia nie są opisane symbolami „plus” i „minus”. Wskazania miernika są zawsze dodatnie, niezależnie od kierunku przepływu prądu w obwodzie.

Czy ta cecha budowy amperomierza ułatwia przeprowadzenie doświadczenia, czy utrudnia? Rozwinięcie tego problemu oraz propozycje jego rozwiązania znajdziesz w części „Podsumowanie”.

Instrukcja

Gdy podłączymy do diody napięcie tak, żeby prąd popłynął od anody do katody, nazywamy to polaryzacją w kierunku przewodzenia. W takiej sytuacji przez diodę popłynie prąd o dużym natężeniu. Z kolei, gdy podłączymy do diody napięcie tak, żeby prąd popłynął od katody do anody, nazywamy to polaryzacją w kierunku zaporowym. W takiej sytuacji przez diodę popłynie prąd o bardzo małym natężeniu, raczej nie do wykorzystania w praktyce.

Aby dało się rozpoznać, które wyprowadzenie diody jest anodą, a które katodą, w przypadku diod prostowniczych najczęściej jedno wyprowadzenie jest oznaczane jasnym paskiem, a w przypadku diod świecących jedna „nóżka” jest dłuższa, a druga krótsza.

W wirtualnym laboratorium przeprowadzono pierwszą część doświadczenia, w celu stwierdzenia, które wyprowadzenie diody prostowniczej jest katodą, a które anodą, w następujący sposób:

  1. Włączono zasilacz i ustawiono napięcie na 0 V oraz włączono amperomierz.

  2. Położono na stole diodę prostowniczą i połączono ją w następujący sposób:
    - koniec oznaczony jasnym paskiem połączono czerwonym przewodem do zacisku „+” zasilacza,
    - koniec diody bez oznaczenia połączono czarnym przewodem z jednym z zacisków amperomierza,
    - drugi zacisk amperomierza połączono czarnym przewodem z zaciskiem „–” zasilacza.

  3. Powoli zwiększano napięcie zasilające i uzyskano rezultaty takie, jak w drugiej i trzeciej kolumnie tabeli poniżej.

  4. Następnie ustawiono napięcie na 0 V i ponownie wykonano połączenie elementów obwodu – tym razem przewody biegnące do zasilacza i amperomierza połączono z wyprowadzeniami diody odwrotnie.

  5. Powoli zwiększano napięcie zasilające i uzyskano rezultaty takie, jak w czwartej i piątej kolumnie tabeli poniżej.

U (V)

Koniec z paskiem do „+”

Koniec z paskiem do „–”

I (A)

Obserwacje

I (A)

Obserwacje

0

0

0

0,1

0

0

0,2

0

0

0,3

0

0

0,4

0

0

0,5

0

0,001

0,6

0

0,002

0,7

0

0,007

0,81

0

0,019

0,91

0

0,054

1,01

0

0,152

1,11

0

0,429

1,21

0

1,21

1,22

0

0

dioda spaliła się

W wirtualnym laboratorium przeprowadzono drugą część doświadczenia, w celu stwierdzenia, które wyprowadzenie czerwonej diody świecącej jest katodą, a które anodą, w następujący sposób:

  1. Włączono zasilacz i ustawiono napięcie na 0 V oraz włączono amperomierz.

  2. Położono na stole czerwoną diodę świecącą i połączono ją w następujący sposób:
    - dłuższą nóżkę połączono czerwonym przewodem do zacisku „+” zasilacza,
    - krótszą nóżkę połączono czarnym przewodem z jednym z zacisków amperomierza,
    - drugi zacisk amperomierza połączono czarnym przewodem z zaciskiem „–” zasilacza.

  3. Powoli zwiększano napięcie zasilające i uzyskano rezultaty takie, jak w drugiej i trzeciej kolumnie tabeli poniżej.

  4. Następnie ustawiono napięcie na 0 V i ponownie wykonano połączenie elementów obwodu – tym razem przewody biegnące do zasilacza i amperomierza połączono z wyprowadzeniami diody odwrotnie.

  5. Powoli zwiększano napięcie zasilające i uzyskano rezultaty takie, jak w czwartej i piątej kolumnie tabeli poniżej.

U (V)

Dłuższa nóżka do „+”

Dłuższa nóżka do „–”

I (A)

Obserwacje

I (A)

Obserwacje

0

0

0

0,1

0

0

0,2

0

0

0,3

0

0

0,4

0

0

0,5

0

0

0,6

0

0

0,7

0

0

0,82

0

0

0,91

0,001

0

1,01

0,001

0

1,11

0,001

0

1,21

0,002

0

1,31

0,003

0

1,41

0,005

0

1,51

0,008

0

1,61

0,012

0

1,71

0,019

0

1,81

0,029

0

1,9

0,042

0

2,0

0,064

zaczyna świecić

0

2,1

0,099

świeci nieco jaśniej

0

2,2

0,152

dioda świeci

0

2,3

0,234

dioda świeci

0

2,4

0,361

dioda świeci

0

2,5

0,557

dioda świeci

0

2,6

0,859

dioda świeci

0

2,67

0

dioda spaliła się

0

Podsumowanie
1
Polecenie 1

Przeanalizuj wyniki eksperymentu, a swoje wnioski i rozstrzygnięcia wpisz do formularza.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1

Przypomnij sobie uboczny problem zasygnalizowany w części „Co będzie potrzebne”. Podczas doświadczenia występuje konieczność przekładania przewodów dla uzyskania zmiany polaryzacji diody. Zgodzisz się, że spowalnia to przeprowadzenie obserwacji, nie wnosząc do niej niczego ciekawego.

Czy powodem takiej organizacji pracy może być nieco nietypowa budowa amperomierza dostępnego w laboratorium? Wejścia mierników cyfrowych (analogowych także) na ogół mają oznaczenia polaryzacji, gdy są przeznaczone do pomiaru napięć czy prądów stałych. W przypadku podłączenia miernika „plusem zasilacza do minusa miernika” odczyt na wyświetlaczu miernika cyfrowego jest poprzedzony znakiem „minus”, zaś w mierniku analogowym odczyt jest niemożliwy, chyba że zero miernika zostało umieszczone na środku skali.

A może powodem takiej organizacji pracy jest zasilacz z wbudowanym woltomierzem? Suwak zasilacza mógłby mieć środkowe położenie odpowiadające napięciu 0 V. Przesuwanie go w jedną stronę podawałoby napięcie „dodatnie”, tj. zgodne z opisem wyjść. Przesunięcie suwaka w drugą stronę generowałoby napięcie „ujemne”, czyli przeciwne do opisu wyjść, a wyświetlana wartość napięcia byłaby poprzedzana znakiem „minus”.

Rozstrzygnij, który z alternatywnych przyrządów (amperomierz z „minusem” na wyświetlaczu czy zasilacz z zerem napięcia w środku) zwolniłby eksperymentatora z konieczności przestawiania przewodów w celu zmiany polaryzacji diody. A może wystarczyłby którykolwiek z nich, ale nie oba? A może właśnie konieczne byłyby oba te przyrządy? Swoje rozstrzygnięcie, wraz z uzasadnieniem, wpisz do formularza poniżej.

uzupełnij treść
Doświadczenie 2

Napięcie progowe luminescencji

Przy jakim napięciu dioda LED zaświeci?
Problem badawczy

Celem eksperymentu jest pomiar minimalnego (progowego) napięcia, które zapewnia emisję światła przez diodę LED.

Hipoteza

Napięcie progowe dla diody niebieskiej jest większe niż dla diody czerwonej.

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie laboratorium.

Instrukcja

Postępuj zgodnie z instrukcją zawartą w Wirtualnym Laboratorium.

REoJcapE9YXIE
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Rozważ wykonanie kilku prób dla każdej diody. Opracuj element swojego postępowania, który pozwoli oszacować ilościowo problem zasygnalizowany w zdaniu „Dioda będzie zaświecać się stopniowo, więc będziesz w stanie podać jedynie orientacyjną wartość.” Zaproponuj także sposób zapewnienia, by kolejne pomiary napięcia były możliwie niezależne od poprzednich.

Zapisz swoje postępowanie oraz wyniki dla każdej z diod w odpowiedniej sekcji Dziennika pomiarów.

R1INSwhehemza
. Badanie napięcia progowego Up świecenia diody LED. Opis postępowania, wyniki (Uzupełnij) Porównanie wyników, konkluzje, spostrzeżenia (Uzupełnij).
Podsumowanie
Polecenie 3

Porównaj wyniki uzyskane dla obu diod. Rozstrzygnij hipotezę badawczą. Zapisz swoje rozstrzygnięcia i uzasadnienia w odpowiedniej sekcji Dziennika badawczego.

Doświadczenie 2

Napięcie progowe luminescencji

Przy jakim napięciu dioda LED zaświeci?
Problem badawczy

Celem eksperymentu jest pomiar minimalnego (progowego) napięcia, które zapewnia emisję światła przez diodę LED.

Hipoteza

Napięcie progowe dla diody niebieskiej jest większe niż dla diody czerwonej.

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie laboratorium.

Instrukcja

W wirtualnym laboratorium przeprowadzono trzecią część doświadczenia, w celu wyznaczenia napięcia progowego dla diody niebieskiej, które zapewnia emisję światła. Postępowano w opisany niżej sposób:

  1. Włączono zasilacz i ustawiono napięcie na 0 V oraz włączono amperomierz.

  2. Położono na stole niebieską świecącą diodę LED i połączono ją w następujący sposób:
    - dłuższą nóżkę połączono czerwonym przewodem do zacisku „+” zasilacza,
    - krótszą nóżkę połączono czarnym przewodem z jednym z zacisków amperomierza,
    - drugi zacisk amperomierza połączono czarnym przewodem z zaciskiem „–” zasilacza.

  3. Powoli zwiększano napięcie zasilające i uzyskano rezultaty takie, jak w tabeli poniżej.

U (V)

I (A)

Obserwacje

od 0,0 do 2,0

0

2,1

0,001

2,2

0,001

2,3

0,001

2,4

0,001

2,5

0,001

2,6

0,001

2,7

0,002

2,8

0,002

2,9

0,002

3,0

0,003

zaczyna świecić

3,1

0,004

świeci nieco jasniej

3,2

0,004

dioda świeci

3,3

0,005

dioda świeci

3,4

0,006

dioda świeci

3,51

0,007

dioda świeci

3,61

0,009

dioda świeci

3,71

0,011

dioda świeci

3,81

0,013

dioda świeci

3,91

0,015

dioda świeci

4,01

0,018

dioda świeci

4,11

0,022

dioda świeci

4,21

0,026

dioda świeci

4,31

0,032

dioda świeci

4,41

0,038

dioda świeci

4,51

0,045

dioda świeci

4,6

0,053

dioda świeci

4,7

0,063

dioda świeci

4,81

0,078

dioda świeci

4,9

0,091

dioda świeci

5,0

0,109

dioda świeci

5,1

0,131

dioda świeci

5,2

0,157

dioda świeci

5,3

0,188

dioda świeci

5,4

0,225

dioda świeci

5,5

0,27

dioda świeci

5,6

0,323

dioda świeci

5,7

0,387

dioda świeci

5,8

0,464

dioda świeci

5,9

0,556

dioda świeci

6,0

0,662

dioda świeci

Podsumowanie
1
Polecenie 2

Porównaj wyniki uzyskane dla obu diod (dla diody czerwonej – w poprzednim doświadczeniu). Rozstrzygnij hipotezę badawczą. Zapisz swoje rozstrzygnięcia i uzasadnienia w formularzu poniżej.

uzupełnij treść
Dla zainteresowanych
Doświadczenie 3

Charakterystyka diody (zakres rozszerzony)

Jak zależy natężenie prądu płynącego przez diodę od przyłożonego napięcia?
Problem badawczy

Celem pomiarów jest wyznaczenie charakterystyki prądowo‑napięciową każdej z dostępnych diod i porównanie uzyskanych przebiegów.

Hipoteza
  1. Charakterystyki w kierunku przewodzenia poszczególnych diod różnią się nieco.

  2. Charakterystyki w kierunku zaporowym są praktycznie identyczne.

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie laboratorium.

Podczas pomiarów zwróć uwagę na wyniki uzyskiwane w kierunku zaporowym. Czy dla rozstrzygnięcia hipotezy w części (b) przydatne byłoby uzyskanie wyników bardziej dokładnych? Czy można je uzyskać poprzez zmianę wyposażenia?

Instrukcja

Przeprowadź pomiary zgodnie z instrukcją zawartą w Wirtualnym Laboratorium.
Wyniki pomiarów wpisz do tabelki w Dzienniku Pomiarów.

RtDU1v0UsSJei
Data:. Lp. U(V). I(mA)dioda prost. dioda czerw. dioda nieb. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Wpisz, dla każdej diody, maksymalną moc elektryczną, jaką może ona pobierać z sieci: dioda prostownicza (Uzupełnij) dioda czerwona (Uzupełnij) dioda niebieska (Uzupełnij). Jak można eksperymentalnie stwierdzić, czy charakterystyki w kierunku zaporowym badanych diod są różne? (Uzupełnij) Spostrzeżenia i konkluzje. (Uzupełnij) I(U).
Podsumowanie

Wykonaj polecenia. Swoje rozstrzygnięcia, uzasadnienia i komentarze wpisz do odpowiednich sekcji Dziennika pomiarów.

Polecenie 4

Oblicz maksymalną moc elektryczną każdej diody, dostępną w warunkach laboratorium. Oblicz standardową niepewność pomiaru .

Polecenie 5

Sporządź wspólny wykres zależności dla badanych diod w kierunku przewodzenia.
- Na jego podstawie rozstrzygnij hipotezę badawczą (a).
- Oceń, czy ułożenie punktów pomiarowych jest podobne do przebiegu pokazanego na rys. 2. w części Przeczytaj.

Polecenie 6

Sporządź wspólny wykres zależności dla badanych diod w kierunku zaporowym.
- Na jego podstawie rozstrzygnij hipotezę badawczą (b).
- Oceń, czy ułożenie punktów pomiarowych jest podobne do przebiegu pokazanego na rys. 2. w części Przeczytaj.

Ćwiczenie 2

Wartości natężenia prądu w kierunku zaporowym są wszystkie zerowe. Pozostawia to niedosyt przy rozstrzyganiu hipotezy badawczej (b). Zaproponuj uzupełnienie w wyposażeniu laboratorium, które pozwoli sprawdzić, czy natężenia prądów w kierunku zaporowym diod są różne. Uzasadnij swoją propozycję.

Dla zainteresowanych
Doświadczenie 3

Charakterystyka diody (zakres rozszerzony)

Jak zależy natężenie prądu płynącego przez diodę od przyłożonego napięcia?
Problem badawczy

Celem pomiarów jest wyznaczenie charakterystyki prądowo‑napięciową każdej z dostępnych diod i porównanie uzyskanych przebiegów.

Hipoteza
  1. Charakterystyki w kierunku przewodzenia poszczególnych diod różnią się nieco.

  2. Charakterystyki w kierunku zaporowym są praktycznie identyczne.

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie laboratorium.

Instrukcja

Zwróć uwagę, że wszystkie potrzebne pomiary zostały już wykonane w poprzednich doświadczeniach. Teraz wystarczy porównać uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.

Podsumowanie

Wykonaj polecenia. Swoje rozstrzygnięcia, uzasadnienia i komentarze wpisz do odpowiednich formularzy.

1
Polecenie 4

Oblicz maksymalną moc elektryczną każdej diody, dostępną w warunkach laboratorium. Oblicz standardową niepewność pomiaru .

uzupełnij treść
1
Polecenie 5

Porównaj zależności dla badanych diod w kierunku przewodzenia. Na tej podstawie rozstrzygnij hipotezę badawczą (a).

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Porównaj zależności dla badanych diod w kierunku zaporowym. Na jego podstawie rozstrzygnij hipotezę badawczą (b).

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Wartości natężenia prądu w kierunku zaporowym są wszystkie zerowe. Pozostawia to niedosyt przy rozstrzyganiu hipotezy badawczej (b). Zaproponuj uzupełnienie w wyposażeniu laboratorium, które pozwoli sprawdzić, czy natężenia prądów w kierunku zaporowym diod są różne. Uzasadnij swoją propozycję.

uzupełnij treść