Polecenie 1

Przeprowadź doświadczenie w wirtualnym laboratorium geologicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz obserwacje, a następnie sformułuj wnioski.

Zapoznaj się z opisem doświadczenia w wirtualnym laboratorium geologicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz obserwacje, a następnie sformułuj wnioski.

1
Laboratorium 1

Temat: Określanie cech minerałów.

Problem naukowy: Czy można dokonać rzetelnej identyfikacji minerału na podstawie jego cech fizycznych?

Hipoteza: Minerały można zidentyfikować na podstawie ich wyglądu zewnętrznego oraz cech fizycznych.

Sprzęt laboratoryjny: szkiełko, młotek geologiczny, waga, mikroskop, gwóźdź, lampka, probówka, nóż, dłuto, kwas solny, cylinder miarowy, zestaw minerałów wzorcowych, kartka z gazety, woda.

Odczynniki chemiczne: woda destylowana

Instrukcja wykonania doświadczenia:

  1. Oceń barwę minerału oraz jego połysk. Sprawdź barwę, obracając minerał pod światło.

  2. Określ przezroczystość minerału, próbując odczytać przez niego pismo.

  3. Zważ minerał za pomocą wagi.

  4. Określ objętość minerału. Nalej wodę do cylindra miarowego. Odczytaj objętość wody i zapisz wynik. Zanurz minerał w wodzie. Odczytaj poziom wody z zanurzonym minerałem. Aby obliczyć objętość minerału, należy od objętości wody i minerału odjąć objętość wody. Podaj objętość badanego minerału, pamiętając o odpowiedniej jednostce.

  5. Oblicz gęstość minerału, dzieląc masę minerału przez jego objętość.

  6. Sprawdź twardość badanego obiektu. Najpierw spróbuj zarysować minerał paznokciem. Jeżeli nie powstała rysa powtórz czynność używając gwoździa. Jeżeli nadal nie powstała rysa, spróbuj minerałem zarysować szkiełko. Możesz skorzystać z zestawu minerałów wzorcowych do określania twardości  powyżej twardości 8. Pamiętaj, aby próby zarysowywania przeprowadzać w różnych kierunkach.

  7. Następnie sprawdź łupliwość. Uderz delikatnie młotkiem geologicznym w minerał. Określ, jaka jest łupliwość minerału.

  8. Nalej do probówki wody. Umieść minerał w probówce i obserwuj zachodzące zmiany.

  9. Zanotuj różnice w cechach minerałów.

RmR731Y4ezoBw
Wirtualne laboratorium umożliwia przeprowadzenie doświadczenia - określanie cech minerałów. Na dwóch szalkach Petriego jest po jednym minerale - na jednej owalny o szklistej powierzchni, na drugiej tworzący małe słupki o gładkich powierzchniach. Minerał numer 1 ma wyraźną barwę i szklisty połysk. Można odczytać przez niego fragment pisma. Gęstość wynosi 2,6 grama na centymetr sześcienny. Minerał zostaje zarysowany przez gwoźdź. Minerał nie zarysował szkła. Łupliwość jest bardzo dobra, minerał nie rozpuścił się w wodzie. Minerał numer 2: Minerał jest bezbarwny, jego ściany mają połysk szklisty, natomiast odłamane części - tłusty. Gęstość wynosi 2 gramy na centymetr sześcienny. Minerał rysuje się pod wpływem gwoździa. Zarysował szkło. Łupliwość jest niewyraźna, minerał nie rozpuścił się w wodzie.
Ćwiczenie 1

Spisz swoje obserwacje dokonane podczas doświadczeń.

Rdjuqe7Vo0AtV
Obserwacje (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Sformułuj wnioski z przeprowadzonych doświadczeń.

R84topMhSKADU
Wnioski (Uzupełnij).
RNnjiVoXnIsxi
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Doświadczenie do samodzielnego wykonania w domu.

Samodzielnie przeprowadź badanie soli kamiennej. W formularzu zapisz problem badawczy, hipotezę. Zapisz obserwacje, a następnie sformułuj wnioski.

Sprzęt: woda, szklanka, gwóźdź, młotek, sól kamienna w kryształkach.

Instrukcja:

1. Oceń barwę, przezroczystość i połysk.

2. Sprawdź, jaką twardość posiada badany minerał.

3. Przy użyciu młotka sprawdź, jaką posiada łupliwość.

4. Wlej wodę do szklanki. Włóż minerał i określ rozpuszczalność.

RKgvlYWDtJheo
(Uzupełnij).