Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wyznaczanie przyspieszenia pojazdu na podstawie sił bezwładności

Przeprowadź dwuczęściowy eksperyment w wirtualnym laboratorium. Wykonaj ćwiczenia i polecenia związane z wyposażeniem pracowni, dokonaniem pomiarów oraz opracowaniem wyników.

Opis wirtualnego laboratorium

W pociągu na podłodze ustawiono niebieską walizkę, która może przemieszczać się wzdłuż wagonu. W wyniku ruchu przyspieszonego lub opóźnionego pociągu walizka porusza się z pewnym przyspieszeniem względem podłogi, pomiędzy dwoma szarymi ogranicznikami. Położenie początkowe walizki ustala się przesuwając ją ręcznie w wybranie miejsce. Położenie to można zmierzyć za pomocą miarki o długości 200 cm, którą da się dowolnie przesuwać po ekranie. Znaczniki na podziałce linijki naniesione są co 2 cm.

Po puszczeniu walizki, umieszczony w laboratorium stoper odmierza czas jej ruchu z dokładnością do setnych części sekundy. Odczytując drogę przebytą przez walizkę z linijki oraz czas jej ruchu ze stopera potrafimy obliczyć, z jakim poruszała się przyspieszeniem zakładając, że jej ruch względem wagonu był zmienny jednostajnie. Obliczenie to można porównać z podpowiedzią dostępną po naciśnięciu przycisku w dolnej części ekranu.

Doświadczenie 1

Wyznaczanie przyspieszenia pociągu na podstawie pojedynczego pomiaru przyspieszenia poruszającej się w nim bezwładnie walizki

Problem badawczy

Jak wyznaczyć przyspieszenie pociągu na podstawie ruchu umieszczonych w nim przedmiotów?

Hipoteza

Przyspieszenie pociągu jest równe co do wartości przyspieszeniu poruszających się bezwładnie i bez tarcia przedmiotów umieszczonych w wagonie, a jego zwrot jest przeciwny. 

Co będzie potrzebne
R1T8V6IJAzY5Z
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z instrukcją i działaniem wirtualnego laboratorium a następnie wybierz, jakich zmian w jego wyposażeniu warto dokonać, by pomiar przyspieszenia pociągu był jak najbardziej dokładny. Możliwe odpowiedzi: 1. Zamienić walizkę na wózek poruszający się po torze powietrznym ustawionym wzdłuż wagonu., 2. Przykręcić kółka do walizki, 3. Zmienić położenie linijki, aby odczytów można było dokonywać precyzyjniej., 4. Zastosować dokładniejszy stoper., 5. Czas mierzyć czujnikiem cyfrowym połączonym z fotobramkami., 6. Odległość mierzyć czujnikiem cyfrowym.
Instrukcja
  1. Przygotuj się do wykonania eksperymentu. Przeczytaj ponownie, a następnie zamknij instrukcję obsługi. Ustaw linijkę tak, by można było precyzyjnie odczytać położenie początkowe i końcowe walizki.

  2. Zdecyduj, dokąd przesunąć walizkę, a następnie wykonaj pomiar. Wyniki zanotuj w dzienniku doświadczenia.

  3. Odczytaj wartość przyspieszenia z podpowiedzi w dolnej części wirtualnego laboratorium.

  4. Oblicz przyspieszenie walizki (i pociągu) korzystając ze wzoru podanego w instrukcji.

  5. Oblicz niepewność pomiarową. W razie potrzeby zapoznaj się z e‑materiałem „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio”. *)

  6. Porównaj swój wynik z podanym w doświadczeniu.

*) - w przypadku, gdy wielkość mierzona pośrednio jest ilorazem wielkości mierzonych bezpośrednio, można zastosować wzór przybliżony:

y = x 1 x 2 u ( y ) y = u ( x 1 ) x 1 + u ( x 2 ) x 2

W naszym przypadku:

a = 2 s t 2 u ( a ) a = u ( s ) s + 2 u ( t ) t

Dokładność stopera Δ t = 0 , 01   s > , a dokładność pomiaru odległości Δ s musisz określić samodzielnie.

R1eog3wKUuasr
Zwrot przyspieszenia walizki. s [cm]. t [s]. a [ m s 2 ]. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
R1MpWjDvgCb3D
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
Podsumowanie
1
Polecenie 1

Zapisz krótki, kilkuzdaniowy raport z przeprowadzonego doświadczenia.

Podaj w nim wynik końcowy wraz z niepewnością pomiarową i porównaj go z wartością zawartą w podpowiedzi umieszczonej w wirtualnym laboratorium.

Czy hipoteza badawcza potwierdziła się?

uzupełnij treść
Doświadczenie 1

Wyznaczanie przyspieszenia pociągu na podstawie pojedynczego pomiaru przyspieszenia poruszającej się w nim bezwładnie walizki

Problem badawczy

Jak wyznaczyć przyspieszenie pociągu na podstawie ruchu umieszczonych w nim przedmiotów?

Hipoteza

Przyspieszenie pociągu jest równe co do wartości przyspieszeniu poruszających się bezwładnie i bez tarcia przedmiotów umieszczonych w wagonie, a jego zwrot jest przeciwny. 

Co będzie potrzebne
R1T8V6IJAzY5Z
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z instrukcją i działaniem wirtualnego laboratorium a następnie wybierz, jakich zmian w jego wyposażeniu warto dokonać, by pomiar przyspieszenia pociągu był jak najbardziej dokładny. Możliwe odpowiedzi: 1. Zamienić walizkę na wózek poruszający się po torze powietrznym ustawionym wzdłuż wagonu., 2. Przykręcić kółka do walizki, 3. Zmienić położenie linijki, aby odczytów można było dokonywać precyzyjniej., 4. Zastosować dokładniejszy stoper., 5. Czas mierzyć czujnikiem cyfrowym połączonym z fotobramkami., 6. Odległość mierzyć czujnikiem cyfrowym.
Instrukcja

W opisanym wirtualnym laboratorium przeprowadzono doświadczenie wykonując pomiar jednokrotnie. Otrzymano wyniki: 

Odległość [cm]

Czas ruchu [s]

Kierunek ruchu walizki

180

1,37

w prawo

R11OkTePvZyVj
Ćwiczenie 2
Na podstawie danych doświadczalnych z tabeli oblicz wynik końcowy i podaj go poniżej. Przyspieszenie w naszym przypadku wyraża się wzorem: a = 2 s t 2 . Wynik podaj z dokładnością do czterech cyfr znaczących. Przyspieszenie wynosi: a = Tu uzupełnij m s 2 Pociąg porusza się z przyspieszeniem skierowanym w Tu uzupełnij stronę.

Oblicz niepewność pomiarową przyspieszenia walizki. W razie potrzeby zapoznaj się z e‑materiałem „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio”.

Uwaga! W przypadku, gdy wielkość mierzona pośrednio jest ilorazem wielkości mierzonych bezpośrednio, można zastosować wzór przybliżony:

y = x 1 x 2 u ( y ) y = u ( x 1 ) x 1 + u ( x 2 ) x 2

W naszym przypadku:

a = 2 s t 2 u ( a ) a = u ( s ) s + 2 u ( t ) t

Dokładność stopera Δ t = 0 , 01 s > , a dokładność pomiaru odległości Δ s musisz określić samodzielnie.

RBTNIx11bBzFR
Ćwiczenie 3
Niepewność pomiarowa przyspieszenia w naszym doświadczeniu, z dokładnością do jednej cyfry znaczącej, wynosi: u(a)= {0,03) m s 2 .
Podsumowanie
1
Polecenie 1

Zapisz krótki, kilkuzdaniowy raport z przeprowadzonego doświadczenia.

Podaj w nim wynik końcowy wraz z niepewnością pomiarową i porównaj go z wartością zawartą w podpowiedzi umieszczonej w wirtualnym laboratorium wynoszącą 1 , 9 m s 2 .

Czy hipoteza badawcza potwierdziła się?

uzupełnij treść
Doświadczenie 2

Badanie zależności drogi przebytej przez walizkę od czasu jej ruchu i wyznaczenie na tej podstawie przyspieszenia pociągu, w którym się ona porusza

Problem badawczy

Jaki charakter ma zależność drogi przebytej przez walizkę od czasu jej ruchu i jak można na jej podstawie obliczyć przyspieszenie pociągu?

Hipoteza

Problem badawczy składa się z dwóch części. Postaw więc dwie hipotezy badawcze, zaznaczając po jednym ze stwierdzeń w każdym z poniższych ćwiczeń.

R6EPdckEIXhUI
Ćwiczenie 2
Wykres zależności drogi przebytej przez walizkę od czasu jest Możliwe odpowiedzi: 1. linią prostą, 2. parabolą, 3. hiperbolą
RemGrLFPVEswP
Ćwiczenie 3
Wartość przyspieszenia walizki (a więc także pociągu) można wyznaczyć obliczając Możliwe odpowiedzi: 1. współczynnik kierunkowy prostej będącej wykresem s ( t ) > ., 2. współczynnik kierunkowy prostej będącej wykresem s ( t 2 ) > ., 3. Mam własną hipotezę, inną niż obie powyższe, którą zapiszę w formularzu poniżej.
1
Ćwiczenie 4

Moja hipoteza:

uzupełnij treść
Co będzie potrzebne
R1WCwFAUGOBnw
Ćwiczenie 5
Wykonaj poniższe ćwiczenie, wstawiając odpowiednie stwierdzenia we właściwe miejsca. Doświadczenie wykonamy wykorzystując te same przyrządy, co poprzednio. Jednak tym razem, dla każdej wartości przyspieszenia, wykonamy 1. ze niejednostajnie zmienną, 2. prędkości, 3. z niezmienną, 4. jeden pomiar, 5. cyfrowymi, 6. mierzonych, 7. wiele pomiarów, 8. analogowymi, 9. zmieniających się drogi przebytej przez walizkę i czasu jej ruchu. Wymaga to jednak założenia, że podczas całego eksperymentu (wszystkich wykonanych pomiarów) pociąg porusza się 1. ze niejednostajnie zmienną, 2. prędkości, 3. z niezmienną, 4. jeden pomiar, 5. cyfrowymi, 6. mierzonych, 7. wiele pomiarów, 8. analogowymi, 9. zmieniających się wartością przyspieszenia. W realnych warunkach trudno spełnić takie założenie, dlatego warto wszystkie pomiary wykonywać metodami 1. ze niejednostajnie zmienną, 2. prędkości, 3. z niezmienną, 4. jeden pomiar, 5. cyfrowymi, 6. mierzonych, 7. wiele pomiarów, 8. analogowymi, 9. zmieniających się. Pozwala to na szybki i dokładny odczyt 1. ze niejednostajnie zmienną, 2. prędkości, 3. z niezmienną, 4. jeden pomiar, 5. cyfrowymi, 6. mierzonych, 7. wiele pomiarów, 8. analogowymi, 9. zmieniających się wartości.
Instrukcja
  1. Przygotuj się do wykonania doświadczenia w ten sam sposób, co poprzednio.

  2. Tym razem, dla jednej wartości przyspieszenia pociągu wykonaj wiele pomiarów odległości i czasu, ustawiając walizkę w różnych miejscach. Wyniki zanotuj w dzienniku doświadczenia.

  3. Odczytaj wartość przyspieszenia z podpowiedzi w dolnej części wirtualnego laboratorium.

  4. Wykonaj wykres s ( t ) > i przekonaj się, jaki charakter ma zależność drogi od czasu w ruchu walizki.

  5. Wykonaj wykres s ( t 2 ) > i odczytaj z wykresu współczynnik kierunkowy otrzymanej prostej. Jaki sens fizyczny ma wartość tego współczynnika?

  6. Nanieś na wykres prostą o współczynniku kierunkowym równym podwojonej wartości przyspieszenia odczytanego z podpowiedzi w wirtualnym laboratorium. Porównaj obie proste i wyciągnij wnioski.

RVC3luEz3OJAy
s [cm]. t [s]. t 2 [ s 2 ]. (Uzupełnij). (Uzupełnij). a z podpowiedzi (Uzupełnij) [ m s 2 ].
R1MpWjDvgCb3D
Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
Podsumowanie
1
Polecenie 2

Zapisz poniżej krótkie sprawozdanie z wykonanego eksperymentu. Odnieś się do Twoich hipotez badawczych oraz podaj wnioski wynikające ze sporządzonych wykresów, o których mowa w punktach od 4 do 6 instrukcji.

uzupełnij treść
Doświadczenie 2

Wyznaczenie przyspieszenia pociągu na podstawie serii pomiarów przyspieszenia walizki

Problem badawczy

W jaki sposób można wyznaczyć przyspieszenie pociągu z większą dokładnością?

Hipoteza

Jeśli pociąg dostatecznie długo porusza się ze stałym przyspieszeniem lub opóźnieniem, pomiarów można dokonać kilkakrotnie, dla różnych wartości drogi przebytej przez walizkę. To pozwoli na zmniejszenie niepewności pomiarowej wyniku końcowego. 

Co będzie potrzebne
RT7ZR21yr7xs8
Ćwiczenie 2
Wykonaj poniższe ćwiczenie, wstawiając odpowiednie stwierdzenia we właściwe miejsca. Doświadczenie zostanie przeprowadzone podobnie, jak poprzednie, jednak tym razem odbędzie się 1. ze niejednostajnie zmienną, 2. zmieniających się, 3. wiele pomiarów, 4. mierzonych, 5. z niezmienną, 6. analogowymi, 7. cyfrowymi, 8. prędkości, 9. jeden pomiar drogi przebytej przez walizkę i czasu jej ruchu. Wymaga to jednak założenia, że podczas całego eksperymentu pociąg porusza się 1. ze niejednostajnie zmienną, 2. zmieniających się, 3. wiele pomiarów, 4. mierzonych, 5. z niezmienną, 6. analogowymi, 7. cyfrowymi, 8. prędkości, 9. jeden pomiar wartością przyspieszenia. W realnych warunkach trudno spełnić takie założenie, dlatego warto wszystkie pomiary wykonywać metodami 1. ze niejednostajnie zmienną, 2. zmieniających się, 3. wiele pomiarów, 4. mierzonych, 5. z niezmienną, 6. analogowymi, 7. cyfrowymi, 8. prędkości, 9. jeden pomiar. Pozwala to na szybki i dokładny odczyt 1. ze niejednostajnie zmienną, 2. zmieniających się, 3. wiele pomiarów, 4. mierzonych, 5. z niezmienną, 6. analogowymi, 7. cyfrowymi, 8. prędkości, 9. jeden pomiar wartości.
Instrukcja
RauR6wBXRsn6T
Ćwiczenie 3
Tabela przedstawia wyniki wykonanego doświadczenia. Uzupełnij ostatnią kolumnę, obliczając z dokładnością do czterech cyfr znaczących wartość przyspieszenia dla każdej serii pomiarów.

Kierunek ruchu walizki: w prawo.
RK5g3hAKKqsF2
Ćwiczenie 4
Oblicz przyspieszenie pociągu jako średnią arytmetyczną wartości przyspieszenia obliczonych w każdej z serii pomiarowych. Wynik podaj z dokładnością do czterech cyfr znaczących. Podaj też zwrot tego przyspieszenia.
Oblicz również niepewność pomiarową przyspieszenia. Wykorzystaj wzór na niepewność standardową wartości średniej podany na przykład w e-materiale „Błąd przypadkowy, błąd systematyczny”. Wynik podaj z dokładnością do jednej cyfry znaczącej. a= Tu uzupełnij m s 2 . u(a)= Tu uzupełnij m s 2 . Pociąg porusza się z przyspieszeniem skierowanym w Tu uzupełnij stronę.
Podsumowanie
1
Polecenie 2

Zapisz krótki, kilkuzdaniowy raport z przeprowadzonego doświadczenia. Podaj w nim wynik końcowy wraz z niepewnością pomiarową.

Czy hipoteza badawcza potwierdziła się?

uzupełnij treść