Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑pink

Wpływ fotoperiodu na zakwitanie trzech gatunków roślin

1
11
Laboratorium 1

Przeprowadź doświadczenie w wirtualnym laboratorium biologicznym. Rozwiąż problem badawczy i zweryfikuj hipotezę. W formularzu zapisz swoje obserwacje i wyniki, a następnie sformułuj wnioski.

Problem badawczy: Jak zakłócenie okresu ciemności światłem czerwonym i dalekiej czerwieni wpływa na rośliny dnia krótkiego i długiego?

RVGLTwJ6ckTzR1
Na blacie w wirtualnym laboratorium znajduje się tryskawka z wodą, czyli biała butelka z niebieskim korkiem, od którego odchodzi w bok zakrzywiona rurka, trzy brązowe doniczki wypełnione czarną ziemią, kreda do podpisania doniczek, pęseta, trzy okrągłe szkiełka zegarowe oraz cztery torby nasionami fasoli zwyczajnej, nasionami kopru ogrodowego, nasionami soi warzywnej i nasionami grochu. Po kliknięciu na tryskawkę z wodą ziemia w doniczce zostaje nawilżona. Następnie należy kliknąć na kredę – na doniczce powstają napisy: SOJA, KOPER, FASOLA. Dalej trzeba przeciągnąć torby z nasionami na szkiełka, pojawiają się na nich nasiona charakterystyczne dla danej rośliny. Kolejno przy użyciu pęsety nasiona ze szkiełek zegarowych trafiają do doniczek i zaczynają kiełkować – po tygodniu rośliny wychylają się z ziemi, po dwóch są pojawiają się spore kiełki, po trzech tygodniach rośliny są większe, a po czterech tygodniach znacznie rosną do góry. Po kliknięciu na czarną strzałkę pojawia się kolejny widok. Rośliny soi, kopru i fasoli stoją na środku blatu. Po prawej stronie pojawia się ramka, na której są dwie pozycje – długość dnia 10 godzin oraz długość dnia 14 godzin. Pod spodem w drugiej pozycji znajduje się wyszczególnienie rodzajów światła: brak lampy, światło białe, lampa R, lampa FR. Po zaznaczeniu opcji 10 godzin i brak lampy pojawia się oś czasu, na której wyrażony jest czas w godzinach. Na odcinku od 0 do 10 godzin widnieje napis światło, od 10 do 24 godzin ciemność. Na sadzonce soi oraz fasoli pojawiają się kwiaty. Po zaznaczeniu opcji 14 godzin i brak lampy pojawia się oś czasu, na której wyrażony jest czas w godzinach. Na odcinku od 0 do 14 godzin widnieje napis światło, od 14 do 24 godzin ciemność. Na sadzonce kopru oraz fasoli pojawiają się kwiaty. Po zaznaczeniu opcji 10 godzin i światło białe pojawia się nad roślinami lampa, a pod spodem oś czasu, na której wyrażony jest czas w godzinach. Na odcinku od 0 do 10 godzin widnieje napis światło, od 14 do 24 godzin ciemność z przerwą na godzinie 18 – o tej godzinie zapala się światło białe. Na sadzonce kopru oraz fasoli pojawiają się kwiaty. Po zaznaczeniu opcji 10 godzin i lampa R pojawia się nad roślinami lampa, a pod spodem oś czasu, na której wyrażony jest czas w godzinach. Na odcinku od 0 do 10 godzin widnieje napis światło, od 14 do 24 godzin ciemność z przerwą na godzinie 18 – o tej godzinie zapala się światło czerwone światło R. Na sadzonce kopru oraz fasoli pojawiają się kwiaty. Po zaznaczeniu opcji 14 godzin i światło białe, 14 godzin i lampa R, 10 godzin i lampa FR oraz 14 godzin i lampa FR pojawia się komunikat: Wybrano złe elementy do doświadczenia.
Szczegóły zjawiska 1greenwhite
Szczegóły zjawiska 2bluewhite
Szczegóły zjawiska 3redwhite
R1MGcQMELbeqv
Problem badawczy: Jak zakłócenie okresu ciemności światłem czerwonym i dalekiej czerwieni wpływa na rośliny dnia krótkiego i długiego?. Hipoteza: Zakłócenie okresu ciemności światłem czerwonym i dalekiej czerwieni nie wpływa na rośliny dnia krótkiego i długiego. Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).

Eksperyment

Na blacie w wirtualnym laboratorium znajduje się tryskawka z wodą, czyli biała butelka z niebieskim korkiem, od którego odchodzi w bok zakrzywiona rurka, trzy brązowe doniczki wypełnione czarną ziemią, kreda do podpisania doniczek, pęseta, trzy okrągłe szkiełka zegarowe oraz cztery torby nasionami fasoli zwyczajnej, nasionami kopru ogrodowego, nasionami soi warzywnej i nasionami grochu. Po kliknięciu na tryskawkę z wodą ziemia w doniczce zostaje nawilżona. Następnie należy kliknąć na kredę – na doniczce powstają napisy: SOJA, KOPER, FASOLA. Dalej trzeba przeciągnąć torby z nasionami na szkiełka, pojawiają się na nich nasiona charakterystyczne dla danej rośliny. Kolejno przy użyciu pęsety nasiona ze szkiełek zegarowych trafiają do doniczek i zaczynają kiełkować – po tygodniu rośliny wychylają się z ziemi, po dwóch są pojawiają się spore kiełki, po trzech tygodniach rośliny są większe, a po czterech tygodniach znacznie rosną do góry. Po kliknięciu na czarną strzałkę pojawia się kolejny widok. Rośliny soi, kopru i fasoli stoją na środku blatu. Po prawej stronie pojawia się ramka, na której są dwie pozycje – długość dnia 10 godzin oraz długość dnia 14 godzin. Pod spodem w drugiej pozycji znajduje się wyszczególnienie rodzajów światła: brak lampy, światło białe, lampa R, lampa FR. Po zaznaczeniu opcji 10 godzin i brak lampy pojawia się oś czasu, na której wyrażony jest czas w godzinach. Na odcinku od 0 do 10 godzin widnieje napis światło, od 10 do 24 godzin ciemność. Na sadzonce soi oraz fasoli pojawiają się kwiaty. Po zaznaczeniu opcji 14 godzin i brak lampy pojawia się oś czasu, na której wyrażony jest czas w godzinach. Na odcinku od 0 do 14 godzin widnieje napis światło, od 14 do 24 godzin ciemność. Na sadzonce kopru oraz fasoli pojawiają się kwiaty. Po zaznaczeniu opcji 10 godzin i światło białe pojawia się nad roślinami lampa, a pod spodem oś czasu, na której wyrażony jest czas w godzinach. Na odcinku od 0 do 10 godzin widnieje napis światło, od 14 do 24 godzin ciemność z przerwą na godzinie 18 – o tej godzinie zapala się światło białe. Na sadzonce kopru oraz fasoli pojawiają się kwiaty. Po zaznaczeniu opcji 10 godzin i lampa R pojawia się nad roślinami lampa, a pod spodem oś czasu, na której wyrażony jest czas w godzinach. Na odcinku od 0 do 10 godzin widnieje napis światło, od 14 do 24 godzin ciemność z przerwą na godzinie 18 – o tej godzinie zapala się światło czerwone światło R. Na sadzonce kopru oraz fasoli pojawiają się kwiaty. Po zaznaczeniu opcji 14 godzin i światło białe, 14 godzin i lampa R, 10 godzin i lampa FR oraz 14 godzin i lampa FR pojawia się komunikat: Wybrano złe elementy do doświadczenia.

1
Polecenie 1
RqmhLE9m3yHCS
Na podstawie wyników eksperymentu podziel rośliny na odpowiednie grupy w odniesieniu do fotoperiodyzmu. (Uzupełnij).
R1crlN97gW92p
Na podstawie opisu eksperymentu podziel rośliny na odpowiednie grupy w odniesieniu do fotoperiodyzmu. (Uzupełnij).
1
Polecenie 2
RBefM908lUzY6
Wyjaśnij w dwóch zdaniach efekt lampy FR. (Uzupełnij).
1
Polecenie 3
R17pkDzmbIDEh
Zmiany długości okresu ciemności i światła są tym bodźcem, który powoduje przejście rośliny do stadium generatywnego. W oparciu o wyniki eksperymentu opisz, jakich zmian długości okresu ciemności i światła potrzebują fasola, koper i soja, aby doszło do kwitnienia. (Uzupełnij).