Wirtualne podróże
Autor/autorka
Jacek Górtowski
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VI, szkoła podstawowa - klasa VII, szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Wirtualne podróże
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z realizowanym w szkole programem nauczania informatyki. Wychodzi naprzeciw tkwiącej w nas chęci zwiedzania świata, która w obecnej sytuacji jest trudna do zrealizowania.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
W sytuacji z jaką teraz mamy do czynienia, fizyczne zwiedzanie ciekawych miejsc, miast jest utrudnione i w tym wypadku z pomocą przychodzą nowoczesne technologie. Dzięki nim możemy odbywać wirtualne podróże po globie. Chciałbym uczniom zaproponować taką wycieczkę, korzystając z map Google, ale połączoną z stworzeniem własnej prezentacji skierowanej do kolegów i koleżanek a zachęcającą ich do rzeczywistych wypraw w poznane na lekcji miejsca.
7. Cel ogólny zajęć
Wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi i sieciami komputerowymi.
8. Cele szczegółowe zajęć
Wykorzystanie komputera, tabletu do gromadzenia, porządkowania i selekcjonowania własnych zasobów
Wykorzystanie sieci komputerowej (Internet) do pracy w wirtualnym środowisku
Zespołowe rozwiązanie problemu w oparciu o technologię wirtualnego środowiska kształcenia i dedykowanego portalu edukacyjnego
9. Metody i formy pracy
Metody podczas lekcji
rozmowa kierowana
pokaz
metoda ćwiczeń praktycznych
Formy pracy:
zbiorowa
indywidualna
10. Środki dydaktyczne
Komputer, tablet
Oprogramowanie Office 365 z platformą MS Teams
Przeglądarka Chrome
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer lub tablet z dostępem do Internetu oraz aktualną przeglądarką zapewniąjącą dostęp do strony https://arvr.google.com/tourcreator wraz możliwością jej poprawnego wyświetlenia oraz do platformy prowadzenia zajęć lekcyjnych (Office365 / Teams). Smartfony nie są wskazane. Nie na wszystkich działa opcja immersji 360. Dedykowana przeglądarka Chrome i konto na platformie Google.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Czynności organizacyjne i dyskusja dotycząca tematu lekcji
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Sprawdzenie obecności
Podanie tematu lekcji i jej celu.
Zaproszenie na wirtualną wycieczkę po Zamku Królewskim w Warszawie https://www.ai360.pl/panoramy/85
Aktywność 2
Temat: Rozmowa dotycząca fotografii 360stopni
Czas trwania: 5
Opis aktywności:
Uczeń:
podaje różnice między zwykłą fotografią cyfrową, fotografią, którą widział a filmem
wskazuje miejsce i obraz w Polsce, który przypomina formę pałacowych fotografie
podaje przykłady gdzie w Internecie zetknął się z podobną prezentacją nieruchomej fotografii
Aktywność 3
Temat: Posługiwanie się mapą Google.
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Uczeń:
uruchamia mapę Google
prowadzi wędrówkę po starym rynku w Krakowie
prezentuje efekty swojej pracy
porównuje wędrówkę z mapą z wirualną wędrówką po Zamku Królewskim w Warszawie
Aktywność 4
Temat: Tworzenie własnej wirtualnej wycieczki
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Nauczyciel:
prezentuje program online https://arvr.google.com/tourcreator/
pokazuje przykładową realizację projektu
zadaje zadanie do samodzielnego wykonania: „Spacer po wawelskim dziedzińcu”
sprawdza kilka prac i je ocenia
zadaje zadanie domowe dokończenie lub realizacja nowego projektu
Uczniowie:
realizują zadany projekt i go udostępniają
13. Sposób ewaluacji zajęć
Ankieta ewaluacyjna
https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=PLJv5e3SI0yXy6roeuhFCB1qq8L8N1hFltRCz3eVkBBUN0ZDMjRCRVRZRE5OWkszOEU3NVE5RzlCSC4u
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Problemem może być konieczność konta Google. Stąd zajęcia łatwiej przeprowadzić w szkole. Przy trudnościach nauczyciel rozbudowuje swój pokaz, a praca uczniów niech przyjmie postać zadania domowego dla chętnych.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
dowolna