Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Jacek Górtowski

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VI, szkoła podstawowa - klasa VII, szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Wirtualne podróże

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z realizowanym w szkole programem nauczania informatyki. Wychodzi naprzeciw tkwiącej w nas chęci zwiedzania świata, która w obecnej sytuacji jest trudna do zrealizowania.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

W sytuacji z jaką teraz mamy do czynienia, fizyczne zwiedzanie ciekawych miejsc, miast jest utrudnione i w tym wypadku z pomocą przychodzą nowoczesne technologie. Dzięki nim możemy odbywać wirtualne podróże po globie. Chciałbym uczniom zaproponować taką wycieczkę, korzystając z map Google, ale połączoną z stworzeniem własnej prezentacji skierowanej do kolegów i koleżanek a zachęcającą ich do rzeczywistych wypraw w poznane na lekcji miejsca.

7. Cel ogólny zajęć

Wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi i sieciami komputerowymi.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Wykorzystanie komputera, tabletu do gromadzenia, porządkowania i selekcjonowania własnych zasobów

  2. Wykorzystanie sieci komputerowej (Internet) do pracy w wirtualnym środowisku

  3. Zespołowe rozwiązanie problemu w oparciu o technologię wirtualnego środowiska kształcenia i dedykowanego portalu edukacyjnego

9. Metody i formy pracy

Metody podczas lekcji

rozmowa kierowana
pokaz
metoda ćwiczeń praktycznych

Formy pracy:

zbiorowa
indywidualna

10. Środki dydaktyczne

Komputer, tablet

Oprogramowanie Office 365 z platformą MS Teams

Przeglądarka Chrome

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer lub tablet z dostępem do Internetu oraz aktualną przeglądarką zapewniąjącą dostęp do strony https://arvr.google.com/tourcreator wraz możliwością jej poprawnego wyświetlenia oraz do platformy prowadzenia zajęć lekcyjnych (Office365 / Teams). Smartfony nie są wskazane. Nie na wszystkich działa opcja immersji 360. Dedykowana przeglądarka Chrome i konto na platformie Google.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Czynności organizacyjne i dyskusja dotycząca tematu lekcji

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Sprawdzenie obecności

      Podanie tematu lekcji i jej celu.

      Zaproszenie na wirtualną wycieczkę po Zamku Królewskim w Warszawie  https://www.ai360.pl/panoramy/85

  • Aktywność 2

    • Temat: Rozmowa dotycząca fotografii 360stopni

    • Czas trwania: 5

    • Opis aktywności:

      Uczeń:

      • podaje różnice między zwykłą fotografią cyfrową,  fotografią, którą widział a filmem

      • wskazuje miejsce i obraz w Polsce, który przypomina formę pałacowych fotografie

      • podaje przykłady gdzie w Internecie zetknął się z podobną prezentacją nieruchomej fotografii

  • Aktywność 3

    • Temat: Posługiwanie się mapą Google.

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Uczeń:

      • uruchamia mapę Google

      • prowadzi wędrówkę po starym rynku w Krakowie

      • prezentuje efekty swojej pracy

      • porównuje wędrówkę z mapą z wirualną wędrówką po Zamku Królewskim w Warszawie

  • Aktywność 4

    • Temat: Tworzenie własnej wirtualnej wycieczki

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel:

      • prezentuje program online https://arvr.google.com/tourcreator/

      • pokazuje przykładową realizację projektu

      • zadaje zadanie do samodzielnego wykonania: „Spacer po wawelskim dziedzińcu”

      • sprawdza kilka prac i je ocenia

      • zadaje zadanie domowe dokończenie lub realizacja nowego projektu

      Uczniowie:

      • realizują zadany projekt i go udostępniają

13. Sposób ewaluacji zajęć

Ankieta ewaluacyjna

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=PLJv5e3SI0yXy6roeuhFCB1qq8L8N1hFltRCz3eVkBBUN0ZDMjRCRVRZRE5OWkszOEU3NVE5RzlCSC4u

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Problemem może być konieczność konta Google. Stąd zajęcia łatwiej przeprowadzić w szkole. Przy trudnościach nauczyciel rozbudowuje swój pokaz, a praca uczniów niech przyjmie postać zadania domowego dla chętnych.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

dowolna