AUD.09 Realizacja nagrań dźwiękowych- Technik realizacji nagrań 352123
Wirtualne sesje nagraniowe. Dobór źródeł dźwięku, technik mikrofonowych, głośności
ATLAS INTERAKTYWNY
1
R10n5ZMfMtFEf1
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
11
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Witamy w Wirtualnej Sesji Nagraniowej! Zasób jest podzielony na 4 części – sesje: A, B i C oraz sekcję opisów sposobów mikrofonizacji zastosowanych w załączonych miksach. Każda sesja zawiera zestaw fonogramów z sesji nagraniowej zespołu muzycznego. W każdej sekcji znajdziesz gotowy miks kilkudziesięciotaktowego utworu muzycznego oraz poszczególne ścieżki dźwiękowe będące częściami składowymi tej sesji.
Ścieżki zamieszczone zostały w dwóch wersjach:
surowej – tak, jak zostały zarejestrowane oraz
eksportu każdej ścieżki jako elementu prezentowanego miksu – w tym przypadku każda ścieżka została poddana procesom niezbędnej korekty barwowej i obróbki dynamicznej. Ścieżki można ze sobą porównać w celu analizy brzmieniowej.
Sesje zawierają również przykładowe wariacje na temat doboru technik mikrofonizacji poszczególnych instrumentów, co zostało wyjaśnione w opisach danych ścieżek.
Ścieżki można ściągnąć do dowolnego DAW i poddać samodzielnej analizie. Można również spróbować uzyskać efekt prezentowanego miksu, miksując je samodzielnie, poddając korekcie barwowej, dynamicznej, ustawiając głośność poszczególnych ścieżek.
Każda ścieżka posiada opis zastosowanego procesu mikrofonizacji i obróbki dźwiękowej, aby ułatwić słuchaczom pracę.
Muzyka: Marek Wrona
Miks: Wojciech Niebelski i Marek Wrona
Wykonanie: Wokal – Katarzyna Lisowska Fortepian – Piotr Sitkowski Akordeon – Grzegorz Michta Kontrabas – Krzysztof Błaszkiewicz Gitary – Tomasz Przepióra Perkusja – Bartek Adamczyk
Sesja A
Sesja A
Sesja A zawiera fonogramy z nagrania zespołu muzycznego w składzie instrumentalnym:
fortepian,
kontrabas,
zestaw perkusyjny.
Ścieżki dźwiękowe:
fortepian: Korekta korelacji fazowej poszczególnych par mikrofonów, lekka kompresja szczytów.
kontrabas: Korekta korelacji fazowej mikrofonu głównego i przystawki piezo, korekta barwowa – kontrola częstotliwości rezonujących w zakresie 80‑200 Hz. Wykorzystano wtyczki i procesory natywne programu Cubase 7.5, pogłosy impulsowe na bazie reverbu natywnego programu Cubase – Reverence.
zestaw perkusyjny: Korekta korelacji fazowej poszczególnych ścieżek, korekta barwna poszczególnych ścieżek, filtr dolnozaporowy 20Hz na wszystkich ścieżkach, obróbka dynamiczna: kompresja wszystkich ścieżek, bramki szumów na mikrofonach werbla, tomów i bębna centralnego, reverby, w tym: bęben centralny – bramki szumów, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 120‑500 Hz, w ścieżce SUB – filtr górnozaporowy; werbel – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 200‑700 Hz, w ścieżce membrany dolnej – filtr dolnozaporowy; tomy – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 150‑400 Hz; hihat – kompresja, filtr dolnozaporowy; ride – kompresja, filtr dolnozaporowy; overheady – kompresja, filtr dolnozaporowy; ambient pomieszczenia – kompresja, filtr dolnozaporowy.
dodatkowe ścieżki: Oddzielnie para AB oraz XY (ORTF) fortepianu – lekka kompresja szczytów.
Sesja B
Sesja B
Sesja B zawiera fonogramy z nagrania zespołu muzycznego w składzie instrumentalnym:
gitara akustyczna: Filtry dolnozaporowe, kompresja.
kontrabas: Korekta korelacji fazowej mikrofonu głównego i przystawki piezo, korekta barwowa – kontrola częstotliwości rezonujących w zakresie 80‑200 Hz.
zestaw perkusyjny: Korekta korelacji fazowej poszczególnych ścieżek, korekta barwna poszczególnych ścieżek, filtr dolnozaporowy 20Hz na wszystkich ścieżkach, obróbka dynamiczna: kompresja wszystkich ścieżek, bramki szumów na mikrofonach werbla, tomów i bębna centralnego, reverby, w tym: bęben centralny – bramki szumów, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 120‑500 Hz, w ścieżce SUB – filtr górnozaporowy; werbel – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 200‑700 Hz, w ścieżce membrany dolnej – filtr dolnozaporowy; tomy – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 150‑400 Hz; hihat – kompresja, filtr dolnozaporowy; ride – kompresja, filtr dolnozaporowy; overheady – kompresja, filtr dolnozaporowy; ambient pomieszczenia – kompresja, filtr dolnozaporowy. Wykorzystano wtyczki i procesory natywne programu Cubase 7.5, pogłosy impulsowe na bazie reverbu natywnego programu Cubase – Reverence.
Sesja C
Sesja C
Sesja C zawiera fonogramy z nagrania zespołu muzycznego w składzie instrumentalnym:
gitara akustyczna: Filtry dolnozaporowe, kompresja. gitara elektryczna: Filtry dolnozaporowe i górnozaporowe, kompresja, kontrola korelacji fazowej poszczególnych ścieżek.
kontrabas: Korekta korelacji fazowej mikrofonu głównego i przystawki piezo, korekta barwowa – kontrola częstotliwości rezonujących w zakresie 80‑200 Hz. zestaw perkusyjny: Korekta korelacji fazowej poszczególnych ścieżek, korekta barwna poszczególnych ścieżek, filtr dolnozaporowy 20Hz na wszystkich ścieżkach, obróbka dynamiczna: kompresja wszystkich ścieżek, bramki szumów na mikrofonach werbla, tomów i bębna centralnego, reverby, w tym: bęben centralny – bramki szumów, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 120‑500 Hz, w ścieżce SUB – filtr górnozaporowy; werbel – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 200‑700 Hz, w ścieżce membrany dolnej – filtr dolnozaporowy; tomy – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 150‑400 Hz; hihat – kompresja, filtr dolnozaporowy; ride – kompresja, filtr dolnozaporowy; overheady – kompresja, filtr dolnozaporowy; ambient pomieszczenia – kompresja, filtr dolnozaporowy. Wykorzystano wtyczki i procesory natywne programu Cubase 7.5, pogłosy impulsowe na bazie reverbu natywnego programu Cubase – Reverence.
dodatkowe ścieżki: Gitara elektryczna w różnych, stereofonicznych konfiguracjach mikrofonowych, (GE1) para równoległa ShureSM57 na kopułkę głośnika+ShureSM57 na membranę głośnika, (GE2) para ShureSM57+Dynacord Vintage w technice XY na kopułkę głośnika, chórki stereo z wokalem centralnym.
Sposoby mikrofonizacji
Sposoby mikrofonizacji
Zestaw perkusyjny:
bęben centralny - zaprezentowane są zdjęcia mikrofonu dynamicznego AKG D112 przy otworze rezonansowym; mikrofonu powierzchniowego SHURE BETA 91A w środku; mikrofonu SUB na zewnątrz przy membranie rezonansowej.
werbel - zaprezentowane są zdjęcia góry werbla – Mikrofon dynamiczny ShureSM57 i mikrofon pojemnościowy Oktawa MK012 ustawione równolegle, pod kątem ok 40 st. względem membrany werbla; dołu werbla – Mikrofon pojemnościowy AKG C414 B‑ULS.
tomy, floortom - zaprezentowane są zdjęcia mikrofonów pojemnościowych Oktawa Mk012, ustawionych pod kątem ok. 45 st względem membrany; mikrofonów pojemnościowych Oktawa Mk012, ustawionych pod kątem ok. 45 st względem membrany.
hi‑hat - zaprezentowane jest zdjęcie mikrofonu pojemnościowego Shure SM81.
ride - zaprezentowane jest zdjęcie mikrofonu pojemnościowego Shure SM81.
overhead - zaprezentowane jest zdjęcie pary mikrofonów pojemnościowych Shure SM81 rozchylonych pod kątem prostym, odległość między membranami ok. 30 cm, technika NOS Stereo (Nederlandsche Omroep Stichting, bliska pochodna ORTF).
ambient pomieszczenia - zaprezentowane jest zdjęcie dwóch mikrofonów SM81 ustawionych w punktach A i B w odległości ok. 2 metrów od siebie i od zestawu perkusyjnego, skierowanych w jego stronę.
fortepian - zaprezentowane są zdjęcia mikrofonów Shure SM81 w technikach AB oraz ORTF („szeroka” odmiana XY).
akordeon - zaprezentowane jest zdjęcie pary mikrofonów AKG C391 z kapsułami CK91 (lewa+prawa ręka).
gitara akustyczna - zaprezentowane jest zdjęcie mikrofonów SM81 (12 próg oraz otwór rezonansowy) plus opcjonalny Neumann U87 (dodatkowa ścieżka w sesji B).
gitara elektryczna - zaprezentowane jest zdjęcie mikrofonów Shure SM57 i Dynacord Vintage w technice XY na kopułkę głośnika, dodatkowy mikrofon Shure Sm57 na membranę głośnika (dodatkowe ścieżki w sesji C).
wokal - zaprezentowane jest zdjęcie mikrofonu Neumann U87.
1. Urządzenia i oprogramowanie do nagrywania - test sprawdzający
Test
1. Urządzenia i oprogramowanie do nagrywania - test sprawdzający
Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową101595Bardzo dobrze poradziłeś sobie z wykonaniem tego testu. Doskonale wykorzystałeś przyswojony materiał dotyczący urządzeń i oprogramowania do nagrywania. Brawo!Niestety, nie wszystko poszło dobrze. Nie odpowiedziałeś poprawnie na część pytań. Wróć do materiału, który dotyczy zagadnień związanych z urządzeniami i oprogramowaniem do nagrywania i wyszukaj w nim te elementy, z którymi miałeś największy problem. Zobacz: Wskazówki i klucze odpowiedzi. Spróbuj ponownie rozwiązać test, a na pewno się uda. Powodzenia!
Test
Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową
Rozwiąż test wielokrotnego wyboru zaznaczając jedną poprawną odpowiedź spośród podanych.
Liczba pytań:
10
Limit czasu:
15 min
Pozostało prób:
1/1
Twój ostatni wynik:
-
Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową
Pytanie
1/10
Pozostało czasu
0:00
Twój ostatni wynik
-
Mobilne ustroje/ścianki akustyczne są wykorzystywane, aby Możliwe odpowiedzi: 1. akustycznie oddzielić od siebie poszczególne instrumenty., 2. wyostrzyć nagrywany dźwięk., 3. zapewnić prawidłowy odsłuch muzykom.
Studyjne pomieszczenie nagraniowe musi być wyposażone w urządzenie wejściowe, w które wpinamy mikrofony i jest to zazwyczaj Możliwe odpowiedzi: 1. wallbox lub stagebox., 2. monitor., 3. enhancer lub kompresor.
Wallbox to Możliwe odpowiedzi: 1. skrzynka uzbrojona w symetryczne wejścia mikrofonowe i wejścia liniowe (symetryczne i czasem niesymetryczne)., 2. skrzynka uzbrojona w niesymetryczne wejścia mikrofonowe., 3. mobilna skrzynka z przewodami wieloparowymi.
„Pyta” to w potocznym języku branżowym Możliwe odpowiedzi: 1. mobilna skrzynka z przewodem wieloparowym., 2. skrzynka uzbrojona w niesymetryczne wejścia mikrofonowe., 3. pomieszczenie nagraniowe z reżyserią.
Stagebox cyfrowy jest wyposażony w Możliwe odpowiedzi: 1. przedwzmacniacze i przetworniki AD., 2. przedwzmacniacze i wallboxy., 3. przetworniki AD i filtry anty-pop.
Magnetofony szpulowe na taśmy magnetyczne służą przykładowo do Możliwe odpowiedzi: 1. nadawania poszczególnym ścieżkom charakterystycznej dla taśmy saturacji., 2. wzmacniania dźwięku w mikrofonach., 3. regulowania słuchawek odsłuchowych dla muzyków.
Wielokanałowe przetworniki AD/DA mogą być wbudowane w Możliwe odpowiedzi: 1. stół cyfrowy., 2. szpulowe magnetofony analogowe., 3. przewody wieloparowe.
Oprogramowaniem do nagrywania jest Możliwe odpowiedzi: 1. DAW., 2. WAD., 3. MIDI.
Krosownica umożliwia Możliwe odpowiedzi: 1. dowolną komutację sygnałów dźwiękowych między stołem a urządzeniami peryferyjnymi., 2. Zaprogramowaną przez producenta urządzenia komutację sygnałów dźwiękowych między stołem a urządzeniami peryferyjnymi., 3. akustyczne oddzielenie od siebie poszczególnych instrumentów.
Do dodatkowego osprzętu będącego standardowym wyposażeniem pomieszczeń nagraniowych zaliczamy Możliwe odpowiedzi: 1. przewody mikrofonowe, filtry anty-pop czy statywy mikrofonowe., 2. enhancery, de-essery czy linie opóźniające., 3. system nagłaśniający, oprogramowanie DAW czy procesory pogłosowe.
2. Sesja live (na żywo) i sesja trackingowa (ścieżkowa)
Wstaw w tekst
2. Sesja live (na żywo) i sesja trackingowa (ścieżkowa)
RkOXTFOMD4T7X2
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym sesji live (na żywo) i sesji trackingowej (ścieżkowej).
Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenia spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym sesji live (na żywo) i sesji trackingowej (ścieżkowej).
3. Mikrofonowanie
Zaznaczanie komórek tabeli
3. Mikrofonowanie
RNGKVdSPE7yUj1
Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Zaznacz Prawda, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub Fałsz – jeśli jest fałszywe.