E-materiały do kształcenia zawodowego

Wirtualna sesja nagraniowa

AUD.09 Realizacja nagrań dźwiękowych- Technik realizacji nagrań 352123

Wirtualne sesje nagraniowe. Dobór źródeł dźwięku, technik mikrofonowych, głośności

ATLAS INTERAKTYWNY

1
R10n5ZMfMtFEf1
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.
11
Wprowadzenie

Witamy w Wirtualnej Sesji Nagraniowej! Zasób jest podzielony na 4 części – sesje: A, B i C oraz sekcję opisów sposobów mikrofonizacji zastosowanych w załączonych miksach. Każda sesja zawiera zestaw fonogramów z sesji nagraniowej zespołu muzycznego. W każdej sekcji znajdziesz gotowy miks kilkudziesięciotaktowego utworu muzycznego oraz poszczególne ścieżki dźwiękowe będące częściami składowymi tej sesji.

Ścieżki zamieszczone zostały w dwóch wersjach:

  • surowej – tak, jak zostały zarejestrowane oraz

  • eksportu każdej ścieżki jako elementu prezentowanego miksu – w tym przypadku każda ścieżka została poddana procesom niezbędnej korekty barwowej i obróbki dynamicznej. Ścieżki można ze sobą porównać w celu analizy brzmieniowej.

Sesje zawierają również przykładowe wariacje na temat doboru technik mikrofonizacji poszczególnych instrumentów, co zostało wyjaśnione w opisach danych ścieżek.

Ścieżki można ściągnąć do dowolnego DAW i poddać samodzielnej analizie. Można również spróbować uzyskać efekt prezentowanego miksu, miksując je samodzielnie, poddając korekcie barwowej, dynamicznej, ustawiając głośność poszczególnych ścieżek.

Każda ścieżka posiada opis zastosowanego procesu mikrofonizacji i obróbki dźwiękowej, aby ułatwić słuchaczom pracę.

Muzyka: Marek Wrona

Miks: Wojciech Niebelski i Marek Wrona

Wykonanie: Wokal – Katarzyna Lisowska Fortepian – Piotr Sitkowski Akordeon – Grzegorz Michta Kontrabas – Krzysztof Błaszkiewicz Gitary – Tomasz Przepióra Perkusja – Bartek Adamczyk

Sesja A

Sesja A zawiera fonogramy z nagrania zespołu muzycznego w składzie instrumentalnym:

  • fortepian,

  • kontrabas,

  • zestaw perkusyjny.

Ścieżki dźwiękowe:

  • fortepian: Korekta korelacji fazowej poszczególnych par mikrofonów, lekka kompresja szczytów.

  • kontrabas: Korekta korelacji fazowej mikrofonu głównego i przystawki piezo, korekta barwowa – kontrola częstotliwości rezonujących w zakresie 80‑200 Hz. Wykorzystano wtyczki i procesory natywne programu Cubase 7.5, pogłosy impulsowe na bazie reverbu natywnego programu Cubase – Reverence.

  • zestaw perkusyjny: Korekta korelacji fazowej poszczególnych ścieżek, korekta barwna poszczególnych ścieżek, filtr dolnozaporowy 20Hz na wszystkich ścieżkach, obróbka dynamiczna: kompresja wszystkich ścieżek, bramki szumów na mikrofonach werbla, tomów i bębna centralnego, reverby, w tym: bęben centralny – bramki szumów, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 120‑500 Hz, w ścieżce SUB – filtr górnozaporowy; werbel – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 200‑700 Hz, w ścieżce membrany dolnej – filtr dolnozaporowy; tomy – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 150‑400 Hz; hihat – kompresja, filtr dolnozaporowy; ride – kompresja, filtr dolnozaporowy; overheady – kompresja, filtr dolnozaporowy; ambient pomieszczenia – kompresja, filtr dolnozaporowy.

  • dodatkowe ścieżki: Oddzielnie para AB oraz XY (ORTF) fortepianu – lekka kompresja szczytów.

Sesja B

Sesja B zawiera fonogramy z nagrania zespołu muzycznego w składzie instrumentalnym:

  • akordeon,

  • gitara akustyczna,

  • kontrabas,

  • zestaw perkusyjny.

Ścieżki dźwiękowe:

  • akordeon: Filtr dolnozaporowy, korekta barwowa, lekka kompresja szczytów.

  • gitara akustyczna: Filtry dolnozaporowe, kompresja.

  • kontrabas: Korekta korelacji fazowej mikrofonu głównego i przystawki piezo, korekta barwowa – kontrola częstotliwości rezonujących w zakresie 80‑200 Hz.

  • zestaw perkusyjny: Korekta korelacji fazowej poszczególnych ścieżek, korekta barwna poszczególnych ścieżek, filtr dolnozaporowy 20Hz na wszystkich ścieżkach, obróbka dynamiczna: kompresja wszystkich ścieżek, bramki szumów na mikrofonach werbla, tomów i bębna centralnego, reverby, w tym: bęben centralny – bramki szumów, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 120‑500 Hz, w ścieżce SUB – filtr górnozaporowy; werbel – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 200‑700 Hz, w ścieżce membrany dolnej – filtr dolnozaporowy; tomy – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 150‑400 Hz; hihat – kompresja, filtr dolnozaporowy; ride – kompresja, filtr dolnozaporowy; overheady – kompresja, filtr dolnozaporowy; ambient pomieszczenia – kompresja, filtr dolnozaporowy. Wykorzystano wtyczki i procesory natywne programu Cubase 7.5, pogłosy impulsowe na bazie reverbu natywnego programu Cubase – Reverence.

Sesja C

Sesja C zawiera fonogramy z nagrania zespołu muzycznego w składzie instrumentalnym:

  • wokal,

  • chórki,

  • gitara elektryczna,

  • gitara akustyczna,

  • kontrabas,

  • zestaw perkusyjny.

Ścieżki dźwiękowe:

  • wokal: Filtr dolnozaporowy, korekta barwowa – lekkie wzmocnienie półkowym filtrem częstotliwości powyżej 8 kHz, kompresja szczytów.

  • gitara akustyczna: Filtry dolnozaporowe, kompresja. gitara elektryczna: Filtry dolnozaporowe i górnozaporowe, kompresja, kontrola korelacji fazowej poszczególnych ścieżek.

  • kontrabas: Korekta korelacji fazowej mikrofonu głównego i przystawki piezo, korekta barwowa – kontrola częstotliwości rezonujących w zakresie 80‑200 Hz. zestaw perkusyjny: Korekta korelacji fazowej poszczególnych ścieżek, korekta barwna poszczególnych ścieżek, filtr dolnozaporowy 20Hz na wszystkich ścieżkach, obróbka dynamiczna: kompresja wszystkich ścieżek, bramki szumów na mikrofonach werbla, tomów i bębna centralnego, reverby, w tym: bęben centralny – bramki szumów, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 120‑500 Hz, w ścieżce SUB – filtr górnozaporowy; werbel – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 200‑700 Hz, w ścieżce membrany dolnej – filtr dolnozaporowy; tomy – bramki szumów, kompresja, korekta barwna – kontrola częstotliwości w zakresie 150‑400 Hz; hihat – kompresja, filtr dolnozaporowy; ride – kompresja, filtr dolnozaporowy; overheady – kompresja, filtr dolnozaporowy; ambient pomieszczenia – kompresja, filtr dolnozaporowy. Wykorzystano wtyczki i procesory natywne programu Cubase 7.5, pogłosy impulsowe na bazie reverbu natywnego programu Cubase – Reverence.

  • dodatkowe ścieżki: Gitara elektryczna w różnych, stereofonicznych konfiguracjach mikrofonowych, (GE1) para równoległa ShureSM57 na kopułkę głośnika+ShureSM57 na membranę głośnika, (GE2) para ShureSM57+Dynacord Vintage w technice XY na kopułkę głośnika, chórki stereo z wokalem centralnym.

Sposoby mikrofonizacji

Zestaw perkusyjny:

  • bęben centralny - zaprezentowane są zdjęcia mikrofonu dynamicznego AKG D112 przy otworze rezonansowym; mikrofonu powierzchniowego SHURE BETA 91A w środku; mikrofonu SUB na zewnątrz przy membranie rezonansowej.

  • werbel - zaprezentowane są zdjęcia góry werbla – Mikrofon dynamiczny ShureSM57 i mikrofon pojemnościowy Oktawa MK012 ustawione równolegle, pod kątem ok 40 st. względem membrany werbla; dołu werbla – Mikrofon pojemnościowy AKG C414 B‑ULS.

  • tomy, floortom - zaprezentowane są zdjęcia mikrofonów pojemnościowych Oktawa Mk012, ustawionych pod kątem ok. 45 st względem membrany; mikrofonów pojemnościowych Oktawa Mk012, ustawionych pod kątem ok. 45 st względem membrany.

  • hi‑hat - zaprezentowane jest zdjęcie mikrofonu pojemnościowego Shure SM81.

  • ride - zaprezentowane jest zdjęcie mikrofonu pojemnościowego Shure SM81.

  • overhead - zaprezentowane jest zdjęcie pary mikrofonów pojemnościowych Shure SM81 rozchylonych pod kątem prostym, odległość między membranami ok. 30 cm, technika NOS Stereo (Nederlandsche Omroep Stichting, bliska pochodna ORTF).

  • ambient pomieszczenia - zaprezentowane jest zdjęcie dwóch mikrofonów SM81 ustawionych w punktach A i B w odległości ok. 2 metrów od siebie i od zestawu perkusyjnego, skierowanych w jego stronę.

  • fortepian - zaprezentowane są zdjęcia mikrofonów Shure SM81 w technikach AB oraz ORTF („szeroka” odmiana XY).

  • akordeon - zaprezentowane jest zdjęcie pary mikrofonów AKG C391 z kapsułami CK91 (lewa+prawa ręka).

  • gitara akustyczna - zaprezentowane jest zdjęcie mikrofonów SM81 (12 próg oraz otwór rezonansowy) plus opcjonalny Neumann U87 (dodatkowa ścieżka w sesji B).

  • gitara elektryczna - zaprezentowane jest zdjęcie mikrofonów Shure SM57 i Dynacord Vintage w technice XY na kopułkę głośnika, dodatkowy mikrofon Shure Sm57 na membranę głośnika (dodatkowe ścieżki w sesji C).

  • wokal - zaprezentowane jest zdjęcie mikrofonu Neumann U87.

  • kontrabas - zaprezentowane jest zdjęcie mikrofonu pojemnościowego Neumann U87, przystawka piezoelektryczna Underwood.

Powiązane ćwiczenia