RdEBrAchYhB5F
Ilustracja przedstawia karton, na którym narysowano wykrzywioną złośliwie buźkę. W tle widoczny jest ceglany mur.

Wirtualny hejt – jak zapobiegać złu w sieci.HEJT STOP

Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Wszyscy przywykliśmy do codziennego korzystania z internetu. Służy nam nie tylko do pracy czy nauki, ale i do zawierania nowych znajomości i utrzymywania tych istniejących. Czy wiesz jednak, jak chronić się przed ciemną stroną internetu?

  1. Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna

  2. MultimediumMultimedium

  3. Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych

  4. SłownikSłownik

  5. BibliografiaBibliografia

Twoje cele
  • Scharakteryzujesz zjawisko internetowego hejtu.

  • Określisz, w jaki sposób reagować na hejt w sieci.

  • Wyjaśnisz, dlaczego trzeba zapobiegać wirtualnemu hejtowi.

1

Jak reagować na hejthejthejt?

  • Nie daj się sprowokować, zignoruj hejtera.

  • Powiedz o incydencie osobie dorosłej – rodzicom, nauczycielom.

  • Zgłoś nienawistny komentarz w mediach społecznościowych.

  • Jeśli jesteś świadkiem hejtu wobec kogoś, reaguj. Nie zostawiaj osoby dotkniętej hejtem samej sobie.

  • Skontaktuj się i skorzystaj z pomocy:
    https://brpd.gov.pl/dzieciecy-telefon-zaufania-rzecznika-praw-dziecka/ tel. 800 12 12 12
    oraz
    https://www.gov.pl/web/numer-alarmowy-112/telefon-zaufania-dla-dzieci-i-mlodziezy tel. 116 111

Centrum Badania Opinii Społecznej w 2019 r. przeprowadziło ankietę, w której zapytało o to, gdzie ankietowane osoby najczęściej spotykają się ze zjawiskiem hejtu. Znaczna większość odpowiedzi wskazywała internet. Dlaczego sieć tak pasuje hejterom?

Samo zjawisko hejtu to często sposób na zabicie czasu czy zaimponowanie znajomym, ale i odreagowanie stresu. Hejterzy zazwyczaj nie myślą o konsekwencjach swoich akcji – są one spontaniczne. Konsekwencje jednak w związku z tym nie znikają, a w skrajnych przypadkach mogą być tragiczne.

RsALfyG5VsPf0
Reaguj na każdy akt hejtu!
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.

Badania pokazują, że z hejtem w sieci spotyka się nawet co trzeci nastolatek. Hejterzy upatrzyli sobie internet, ponieważ w ich mniemaniu daje im anonimowość i bezpieczeństwo. Nic bardziej mylnego, coraz częściej udaje się bardzo dokładnie określić, kto i z jakiego urządzenia wysyłał nienawistne wiadomości. Pociągnięcie hejtera do odpowiedzialności nie sprawia jednak, że ofiara hejtu zapomina o tym, co ją spotkało.

Warto o tym pamiętać, nim wyśle się komentarz czy wiadomość, które mogą zostać uznane za hejterskie.

RMVCqKxVJNd3s
Zawsze dokładnie przemyśl sposób komentowania wypowiedzi innych.
Źródło: dostępny w internecie: www.pixabay.com, domena publiczna.
Polecenie 1

Podaj przykłady działań, które można określić mianem hejtu w sieci.

RHwbp4URGtQxL
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Notatnik

R9NnEDHd3pfbi
Miejsce na Twoje notatki:. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
2

Audiobook

Polecenie 2

Zapoznaj się z audiobookiem, a następnie określ różnice między krytyką konstruktywną a hejtem.

RHwbp4URGtQxL
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Konstruktywna krytyka a hejt – jak krytykować, a nie hejtować

R6zsXNLJyhcBH
Ilustracja przedstawia pasek z ikonkami, które oznaczają: pobierz plik ZIP o rozmiarze 3.84 MB w języku polskim, zmień tryb wyświetlania, poprzednie zdanie, odtwórz/pauza, stop, następne zdanie, przyspiesz odtwarzanie, pasek z regulacją głośności.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Sformułuj dwa komunikaty stanowiące przykład krytyki konstruktywnej.

RuethyrZNUWzJ
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Jakie inne rady możesz dać komuś, kto pragnie nauczyć się konstruktywnej krytyki, a nie chce zostać uznany za hejtera? Zapisz je w punktach.

RHwbp4URGtQxL
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

1
Pokaż ćwiczenia:
RuJBCnjjYgTBP1
Ćwiczenie 1
Rozstrzygnij, czy podane zdanie jest prawdziwe.
Hejt w sieci nigdy nie ma konsekwencji w życiu realnym. Możliwe odpowiedzi: 1. prawda, 2. fałsz
Źródło: Joanna Oparek, licencja: CC BY 3.0.
R7nLerRULc7zX1
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie właściwe odpowiedzi.
Dlaczego hejter hejtuje? Możliwe odpowiedzi: 1. Uważa, że jest zabawny i myśli, że w ten sposób komuś zaimponuje., 2. Nie zawraca sobie głowy konsekwencjami swoich działań., 3. Myśli, że jest anonimowy.
Źródło: Joanna Oparek, licencja: CC BY 3.0.
Rg4VAxcGDY6Av1
Ćwiczenie 3
Ktoś zamieścił w internecie swój rysunek. Kilku użytkowników dodało komentarze. Wskaż, które z nich można uznać za hejt. Możliwe odpowiedzi: 1. Popracuj nad techniką cieniowania., 2. Kaśka znowu rysuje koty. Zaskoczenie., 3. Brzydkie, lepiej zajmij się czymś innym.
Źródło: Joanna Oparek, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 4
RylA2i7uqFRK12
Wyjaśnij, czym jest instrukcja warunkowa. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ru4rqflrzEc452
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj elementy do odpowiednich kategorii. konstruktywna krytyka Możliwe odpowiedzi: 1. dotyczy sytuacji, 2. ma poparcie w postaci argumentów, 3. komunikat jest nienawistny, 4. dotyczy osoby, 5. komunikat jest życzliwy, 6. odnosi się do cech, na które odbiorca nie ma wpływu, 7. ma skrzywdzić odbiorcę komunikatu, 8. ma pomóc odbiorcy komunikatu hejt Możliwe odpowiedzi: 1. dotyczy sytuacji, 2. ma poparcie w postaci argumentów, 3. komunikat jest nienawistny, 4. dotyczy osoby, 5. komunikat jest życzliwy, 6. odnosi się do cech, na które odbiorca nie ma wpływu, 7. ma skrzywdzić odbiorcę komunikatu, 8. ma pomóc odbiorcy komunikatu
Źródło: Joanna Oparek, licencja: CC BY 3.0.
R23dzPrueUX0q2
Ćwiczenie 6
Wskaż, które emocje mogą towarzyszyć osobie, która doświadczyła hejtu. złość smutek radość ekscytacja rezygnacja poczucie zdrady apatia gniew spokój
Źródło: Joanna Oparek, licencja: CC BY 3.0.
R1BHlNTrtYoAy2
Ćwiczenie 6
Zaznacz emocje, które mogą towarzyszyć osobie, która doświadczyła hejtu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
REZEqeCAP5osh3
Ćwiczenie 7
Zaznacz motywacje, które mogą kierować hejterem. chęć okazania komuś swojej wyższości
chęć poniżenia innej osoby
chęć wyprowadzenia kogoś z błędu
dążenie do popularności
dążenie do rozwiązania problemu
chęć zwrócenia na siebie uwagi
Źródło: Joanna Oparek, licencja: CC BY 3.0.
R1XM5NDggm9xc3
Ćwiczenie 7
Zaznacz motywacje, które mogą kierować hejtem.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, jaki wpływ na nadawcę może mieć empatia wobec hejtowanego?

RHwbp4URGtQxL3
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
31
Ćwiczenie 9

Zapisz przykładową rozmowę, w której konstruktywnie krytykujesz kolegę, który sprawił ci przykrość kłamstwem na temat tego, że nie może ci pomóc, bo opiekuje się bratem, a tak naprawdę nie miał ochoty tłumaczyć ci zadania z matematyki.

Rka32GmwpaKCG
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1M6rXRsvH4Ga
Ćwiczenie 10

Rozwiąż krzyżówkę

R1OijCIWbozvn2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Krytyka, jeśli już ma mieć miejsce, musi być _., 2. W sieci nigdy nie używam _., 3. Akceptacja innych opinii i decyzji to _., 4. Czasem warto spróbować zrozumieć _ postującego., 5. Kiedy padam ofiarą hejtera, to go _., 6. Stawiam sobie jasne _ co do korzystania z sieci., 7. Gdy jestem świadkiem hejtu, to go _.
Źródło: Joanna Oparek, licencja: CC BY 3.0.
R1TbyHidmjS2c2
Ćwiczenie 10
Jak właściwie reagować na hejt?
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

hejt
hejt

zjawisko poniżania, ośmieszania czy obrażania danej osoby lub grupy osób w sieci, ale również mówienie (pisanie) o innych osobach w internecie w sposób agresywny i wrogi

5

Bibliografia

  • http://uprzedzuprzedzenia.org/czym-mowa-nienawisci/ – dostęp [24.07.2022]

  • O mowie nienawiści i hejcie. Interaktywna książka, Fundacja Humanity in Action Poland 2022