Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji - Wish You Were Here - Pink Floyd and Syd Barrett (Top Musicians 4)

dla gimnazjum i liceum - poziom pre‑intermediate

1. Cele lekcji

a) Wiadomości
Jest to czwarty z serii scenariuszów „Top Musicians” poświęconych słynnym artystom krajów anglojęzycznych. Tym razem lekcja dotyczy słynnego brytyjskiego zespołu - Pink Floyd.
Celem lekcji jest ćwiczenie umiejętności czytania oraz słuchania ze zrozumieniem. Temat lekcji - legenda grupy Pink Floyd oraz historia życia pierwszego wokalisty zespołu, Syda Barretta, nie tylko przyciąga uczniów i zachęca ich do pracy, ale jest również ważnym elementem współczesnej historii i kultury Wielkiej Brytanii. Pracując z naturalnym tekstem oraz ze słynną piosenką zespołu („Wish you were here”), uczniowie ćwiczą praktyczne zastosowanie języka angielskiego. Materiały przygotowane do lekcji są również świetną podstawą do krótkiego wprowadzenia i omówienia problemu, jakim jest branie narkotyków i jego konsekwencje.

b) Umiejętności

Uczniowie ćwiczą umiejętność mówienia - biorąc udział w krótkiej rozmowie z nauczycielem na temat zespołu Pink Floyd, kariery i osobowości jego członków. Pomocą w rozwinięciu rozmowy są pytania zadawane przez nauczyciela.

Ćwiczona jest również umiejętność rozumienia tekstu czytanego (czytanie w celu zrozumienia ogółu oraz informacji szczegółowych), pisania i mówienia - w drugiej części lekcji uczniowie, podzieleni na trzy grupy czytają artykuł, opowiadający historię zespołu. Następnie członkowie poszczególnych grup wynotowują w punktach najważniejsze informacje pochodzące z przeczytanego teksu. Ich zadaniem jest przedstawienie tych informacji pozostałym grupom.

Ostatnia część lekcji poświęcona jest na ćwiczenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem - słuchając piosenki „Wish you were here”, uczniowie uzupełniają luki w jej tekście usłyszanymi słowami.

2. Metoda i forma pracy

W pierwszej części lekcji uczniowie pracują jako jedna grupa - rozmawiają z nauczycielem na temat słynnego zespołu Pink Floyd. Odpowiadają na pytania zadane przez prowadzącego.

Następnie klasa zostaje podzielona na trzy grupy. W ramach tych grup uczniowie pracują w parach - czytają artykuł opowiadający historię kariery zespołu i łączą słowa wybrane z tekstu z ich definicjami.
Kolejnym etapem jest praca w grupach (tych, na które klasę podzielono wcześniej). Uczniowie przygotowują listę punktów, dzięki którym uda im się streścić pozostałym grupom przeczytany tekst.

W ostatniej części lekcji, podczas słuchania, uczniowie pracują samodzielnie - słuchają piosenki „Wish you were here” i uzupełniają luki usłyszanymi słowami.

3. Środki dydaktyczne

Ćwiczenia zawarte w karcie pracy ucznia: 3 zestawy tekstów (dla 3 grup) wraz z ćwiczeniami; nagranie piosenki Pink Floyd „Wish you were here” oraz test tej piosenki zawierający luki do uzupełniania; zdjęcie zespołu

4. Przebieg lekcji

a. Faza przygotowawcza

Nauczyciel wprowadza uczniów w temat. Pokazuje im zdjęcie prezentujące zespół Pink Floyd. Następnie zadaje kilka pytań, takich jak:
Do you know Pink Floyd?
What were they famous for?
Where are they from?
What kind of music did they play?
Who was the leader of the band?
What are their top hits?
When were they popular?

b. Faza realizacyjna

READING FOR THE GIST - Uczniowi, podzieleni na trzy grupy, otrzymują teksty do przeczytania. Zapoznają się z historią kariery zespołu Pink Floyd, podzieloną na trzy następujące po sobie części.
READING FOR SPECIFIC INFORMATION - Następnie uczniowie łączą wypisane z tekstu nowe słowa z ich definicjami. Ćwiczenie wykonują w parach.

WRITING, SPEAKING - Każda z grup przygotowuje krótki wykaz najważniejszych informacji zawartych w przeczytanym przez nich tekście. Następnie kilka osób z grupy (wybranych przez nauczyciela) opowiada treść przeczytanego fragmentu pozostałym grupom. Grupy słuchające robią notatki, a następnie (znów wybrane przez nauczyciela osoby) opowiadają, co zapamiętały z prezentacji.
Faza podsumowująca

LISTENING, WRITING - Pracując samodzielnie, uczniowie słuchają piosenki „Wish you were here” grupy Pink Floyd i uzupełniają luki w jej tekście usłyszanymi słowami i zwrotami.

5. Załączniki

Karta pracy ucznia
Zawiera ćwiczenia opisane w scenariuszu - 3 zestawy tekstów (dla trzech grup) wraz z ćwiczeniami; oraz tekst piosenki „Wish you were here” z lukami.

Scenariusz do pracy z uczniem
Zawiera klucz do wszystkich ćwiczeń oraz pytania do zadania uczniom.

6. Czas trwania lekcji

45 minut

7. Uwagi do scenariusza

Zaleca się wykorzystanie karty pracy ucznia oraz szablonu do pracy z uczniem.
Jest to czwarty z serii scenariuszów „Top Musicians” poświęconych słynnym artystom krajów anglojęzycznych.

R1bZkDhI2qHc2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 39.00 KB w języku polskim