Witaj Aniu Shirley
Witaj Aniu Shirley!
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna :
treść lektury,
wie, gdzie i kiedy dzieje się akcja utworu,
potrafi podać podstawowe informacje dotyczące autorki.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
znaleźć potrzebne mu informacje w źródłach,
przedstawić swoje zdanie dotyczące lektury,
opisać świat przedstawiony powieści,
dostrzec podobieństwa między biografią autorki a dziejami bohaterki.
2. Metoda i forma pracy
Metody: test, dyskusja, słowna, oglądowa
Forma: indywidualna i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
mapa Ameryki/ Kanady
encyklopedia PWN
biografia L. M. Montgomery przygotowana przez prowadzącą
powieść „Ania z Zielonego Wzgórza”
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzian ze znajomości lektury.
b) Faza realizacyjna
Zapisanie tematu na tablicy.
Na prośbę nauczyciela uczniowie dzielą się na dwie grupy – po jednej stronie sali stają uczniowie, którzy uważają, że „ Ania z Zielonego Wzgórza”: nie jest warta czytania, po drugiej – ci, którym książka się podobała. Dlaczego? Próba dyskusji, wymiany argumentów i kontrargumentów.
Prowadząca przedstawia biografię autorki, uczniowie szukają podobieństw pomiędzy autorką i jej bohaterką
Odszukanie na mapie Wyspy Księcia Edwarda, próba określenia czasu utwory, wymienienie bohaterów
Uczniowie zaczynają przygotowania do lekcji następnej – dostają polecenie, aby zaznaczyć w książce fragmenty dotyczące Ani i jej stosunku do otoczenia: ludzi, przyrody, samej siebie.
c) Faza podsumowująca
Zadanie pracy dodatkowej (dla chętnych) – wykonanie plakatu lub planszy o L. M. Montgomery (może być w grupach).
5. Bibliografia
Montgomery L. M., Ania z Zielonego Wzgórza, przeł. R. Bernsteinowa, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2001.
Włodarczyk B., Życiorys i twórczość L. M. Montgomery, w: L. M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, tłum. R. Bernsteinowa, Greg, Kraków 2004.
6. Załączniki
a) Pytania testowe
Jakiego koloru włosy miała Ania?
W jaki sposób Ania trafiła do Maryli i Mateusza?
Kim byli rodzice Ani?
Co robiła Ania u pani Hammond i pana Thomasa?
Dlaczego Ania obraziła p. Linde?
Dlaczego Ania rozbiła Gilbertowi tabliczkę na głowie?
Jak nazywała swoich przyjaciół?
Jakie były tragiczne skutki podwieczorku?
Czyje życie uratowała Ania?
Jaki wymarzony prezent kupił Ani Mateusz?
Co zrobiła Ania ze swoimi włosami?
Kto wyratował Anię z tonącej łódki?
Do jakich egzaminów przygotowywała Anię p. Stacy?
Dlaczego Ania zrezygnowała ze studiow i została z Marylą?
Co spowodowało zawał Mateusza?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak