Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Witaj Aniu Shirley!

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna :

  • treść lektury,

  • wie, gdzie i kiedy dzieje się akcja utworu,

  • potrafi podać podstawowe informacje dotyczące autorki.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • znaleźć potrzebne mu informacje w źródłach,

  • przedstawić swoje zdanie dotyczące lektury,

  • opisać świat przedstawiony powieści,

  • dostrzec podobieństwa między biografią autorki a dziejami bohaterki.

2. Metoda i forma pracy

Metody: test, dyskusja, słowna, oglądowa

Forma: indywidualna i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

  1. mapa Ameryki/ Kanady

  2. encyklopedia PWN

  3. biografia L. M. Montgomery przygotowana przez prowadzącą

  4. powieść „Ania z Zielonego Wzgórza”

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Sprawdzian ze znajomości lektury.

b) Faza realizacyjna

  1. Zapisanie tematu na tablicy.

  2. Na prośbę nauczyciela uczniowie dzielą się na dwie grupy – po jednej stronie sali stają uczniowie, którzy uważają, że „ Ania z Zielonego Wzgórza”: nie jest warta czytania, po drugiej – ci, którym książka się podobała. Dlaczego? Próba dyskusji, wymiany argumentów i kontrargumentów.

  3. Prowadząca przedstawia biografię autorki, uczniowie szukają podobieństw pomiędzy autorką i jej bohaterką

  4. Odszukanie na mapie Wyspy Księcia Edwarda, próba określenia czasu utwory, wymienienie bohaterów

  5. Uczniowie zaczynają przygotowania do lekcji następnej – dostają polecenie, aby zaznaczyć w książce fragmenty dotyczące Ani i jej stosunku do otoczenia: ludzi, przyrody, samej siebie.

c) Faza podsumowująca

Zadanie pracy dodatkowej (dla chętnych) – wykonanie plakatu lub planszy o L. M. Montgomery (może być w grupach).

5. Bibliografia

  1. Montgomery L. M., Ania z Zielonego Wzgórza, przeł. R. Bernsteinowa, Prószyński i S‑ka, Warszawa 2001.

  2. Włodarczyk B., Życiorys i twórczość L. M. Montgomery, w: L. M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza, tłum. R. Bernsteinowa, Greg, Kraków 2004.

6. Załączniki

a) Pytania testowe

  • Jakiego koloru włosy miała Ania?

  • W jaki sposób Ania trafiła do Maryli i Mateusza?

  • Kim byli rodzice Ani?

  • Co robiła Ania u pani Hammond i pana Thomasa?

  • Dlaczego Ania obraziła p. Linde?

  • Dlaczego Ania rozbiła Gilbertowi tabliczkę na głowie?

  • Jak nazywała swoich przyjaciół?

  • Jakie były tragiczne skutki podwieczorku?

  • Czyje życie uratowała Ania?

  • Jaki wymarzony prezent kupił Ani Mateusz?

  • Co zrobiła Ania ze swoimi włosami?

  • Kto wyratował Anię z tonącej łódki?

  • Do jakich egzaminów przygotowywała Anię p. Stacy?

  • Dlaczego Ania zrezygnowała ze studiow i została z Marylą?

  • Co spowodowało zawał Mateusza?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RyKEOt5yfDAT5

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 97.60 KB w języku polskim
Rxm6SQSp9j4u6

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim