Ilustracja jest tłem tematu lekcji. Przedstawia fragmenty trzech okien z witrażami.Środkowy w kolorze czerwieni, po lewej stronie widoczne są postacie w białych szatach na zielonym tle natomiast po prawej postacie w niebieskich szatach z uniesionymi w górę rękami. Na tle ilustracji znajduje się czarny pasek z tekstem: Witraż - obraz światłem malowany.
Ważne daty
IX‑X w. – w Europie pojawiają się pierwsze witraże,
XIII‑XV w. – wraz ze sztuką gotycką rozwija się technika witrażu,
XIV w. – witraż pojawia się w Polsce,
XIX‑XX w. – następuje rozkwit techniki witrażu w sztuce secesji.
1
Scenariusz dla nauczyciela:
RwAUlhhx4jByP1
Uczeń:
- rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie sztuk plastycznych;
- charakteryzuje środki wyrazu artystycznego, takie jak: światło, barwa, kontur; wykorzystuje wskazane środki we własnych działaniach plastycznych;
- interpretuje obraz tworzony przez światło – witraż;
- klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych; wykazuje się znajomością pojęć: nasycenie barw, monochromatyzm;
- poznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku artystów polskich i innych narodów;
- podejmuje działalność twórczą posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego, w tym uwzględniające problematykę barwy;
- stosuje różnorodne formy wypowiedzi plastycznej;
- doskonali umiejętności plastyczne przejawiające się w indywidualnej działalności twórczej;
- stosuje określone materiały i narzędzia właściwe dla technik plastycznych;
- interpretuje obserwowane zjawiska, przedmioty, motywy, stosując środki wyrazu zgodnie w własnym odczuciem i wyobrażeniem.
Nauczysz się
wyjaśniać pojęcie „witraż”; określać technikę fusingu; odróżniać klasyczny witraż od prac powstałych techniką fusingu; wyjaśniać etapy powstawania witrażu; wskazywać różnicę między szkicem a finalnym dziełem; rozróżniać tematykę witraży; identyfikować różnicę w nasyceniu barw witrażu w zależności od natężenia światła;
Wprowadzenie do pojęcia witrażu
WitrażWitrażWitraż to barwna kompozycja szklana, która składa się z trzech głównych elementów: konturuKonturkonturu, barwyBarwabarwy i światła. Kontur wykonany jest z kompozycji ołowianych listewek, natomiast nośnikiem barwy są szkła w różnych kolorach. Obraz tworzony jest przez światło, które przechodzi przez połączone ze sobą szklane fragmenty.
R1PdUkfMdbyRN1
Rx7fNZUrq294R1
Witraże można spotkać najczęściej w oknach kościołów. Technika witrażu upowszechniła się w sztuce gotyckiejSztuka gotyckasztuce gotyckiej. Tworzono wówczas wysokie świątynie, o dużych, strzelistych oknach, które miały wypełnić wnętrze światłem i nadać im lekkości. Czasem okna zajmowały całe ściany, czego przykładem jest kaplica Sainte Chapelle w Paryżu.
R13h7gAq0eqFc1
RG96HNh6j2UjR1
mc73853d585ef9e28_0000000000070
Treści zamieszczane na witrażach i ich właściwości
Witraże najczęściej przekazywały treści religijne, ilustrując tematy biblijne. Wraz z freskami i innymi dziełami sztuk obrazowych z okresu średniowiecza stanowiły Biblię PauperumBiblia PauperumBiblię Pauperum – służącą edukacji niepiśmiennych wiernych. Blask kolorowego światła symbolizującego blask Stwórcy podkreślał wzniosły charakter miejsca kultu.
Początkowo rysunek w witrażu był uproszczony, z czasem artyści coraz swobodniej poruszali się w technice, a rysunek nabierał precyzji i ekspresji.
R1HB0UCcgfYjw1
RMb8iRZzVzIBD1
R1KjVobdWNbVA1
R19zftQ9uChMj1
R11DXfDxbf8nB1
RioYMLG298iEH1
mc73853d585ef9e28_0000000000094
Ewolucja witraży
Dawniej szkło było cennym tworzywem, dlatego wykorzystywano każdy, nawet najmniejszy kawałek. Stąd podział płaszczyzny metalowymi ramkami często był przypadkowy, wynikający z kształtu danego fragmentu szkła - linie łączeń przechodziły nawet przez twarze postaci.
W klasycznym witrażu istotną rolę gra konstrukcja, dlatego ważną częścią obrazu jest kontur metalowych ramek, który buduję obraz i stanowi o kompozycji.
R1HmkDZt8Ujh01
Z czasem szkło przestało być tak drogim materiałem, poznano także technologię farb transparentnychFarba transparentnafarb transparentnych, zaczęto więc używać coraz większych kawałków szkła i malować na nich fragmenty przedstawień - twarze, szaty lub elementy drugiego planu.
R1FghLKv6KizU1
R8fx8JvxCL4Hd1
Obecnie artyści stosują także technikę fusinguFusingfusingu, czyli stapiania fragmentów szkła w specjalnych piecach, w bardzo wysokiej temperaturze. Dzięki temu uzyskują efekt połączenia barwnych szkiełek bez konturu metalowych ramek.
R22I976dPmEmI1
R1VWG2xa888VK1
RSTpGFhxJLKmj1
RGbf1gJiQjfpU1
Etapy powstawania witrażu
Klasyczny witraż powstaje według następujących etapów:
Stworzenie linearnego szkicu kompozycji z podziałem na szkiełka.
Dopasowanie odpowiednich barw.
Przeniesienie szkicu do rzeczywistych wymiarów w skali 1:1.
Wycinanie fragmentów ze szkła.
Owijanie wyciętych fragmentów taśmą miedzianą.
Łączenie ze sobą elementów za pomocą lutowania cyną.
Obejrzyj dokumentację zdjęciową ilustrującą wybrane etapy powstawania witrażu. Zapoznaj się także z filmem z pracowni artysty witrażysty.
Projekt witrażu.
RTFMJ5iYvVg8z1
Witraż w trakcie procesu twórczego.
R1QB40Kb47Ayq1
Ten sam witraż jako zakończona realizacja.
RUMOWpI4QeyWn1
Film wideo - Etapy powstawania witrażu
RtlGJb0WgTcSlmc73853d585ef9e28_00000000000151
mc73853d585ef9e28_0000000000015
mc73853d585ef9e28_0000000000015
Etapy powstawania witrażu
mc73853d585ef9e28_0000000000197
Zadania
RaBGinPW86n2W
Ćwiczenie 1
RUUrjsAVHZnGw
Ćwiczenie 2
ROU7gqakws5o91
Ćwiczenie 3
R1R9aivqUVqKT
Ćwiczenie 4
Polecenie 1
Dokończ w programie Mini Paint projekt witrażu. Pamiętaj, aby każdy fragment płaszczyzny otaczała ramka. Wypełnij kolorami poszczególne fragmenty.
Pobierz ilustrację, niezbędną do wykonania zadania, klikając na przycisk „Pobierz załącznik”.
Rm7batrTHbSAB1
Skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).
R1WeXxTCzczJ71
mc73853d585ef9e28_0000000000227
Witraże w gotyku
W architekturze gotyku, w szczytach budowli lub nad portalamiPortalportalami, umieszczano często okrągłe okno, zwane rozetąRozetarozetą, wypełnione zazwyczaj kompozycją witrażową. Ma ona charakter dekoracyjny, jest symetrycznaKompozycja symetrycznasymetryczna i składa się z powielanych elementów ornamentowych.
RQ7XgN4kLFw6H1
R1IpCaSQclPkF1
Polecenie 2
Wzorując się nie przykładach zamieszczonych powyżej, spróbuj sam zrobić rozetę za pomocą programu Mini Paint.
R1WeXxTCzczJ71
Polecenie 3
Twórz tradycyjnie I
Potrzebne materiały: kwadratowa kartka, nożyczki
Przygotuj kwadratową kartkę i nożyczki. Postępuj zgodnie z instrukcją.
R37KSarNeG3Us1
Polecenie 4
Rozłóż kartkę, którą wykonałeś w Zadaniu „Twórz tradycyjnie”, a następnie w programie MiniPaint spróbuj przerysować wzór, który powstał przez wycinanie.
Pobierz ilustrację, niezbędną do wykonania zadania, klikając na przycisk „Pobierz załącznik”.
R1FttYaJDQJlr1
Skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).
R1WeXxTCzczJ71
mc73853d585ef9e28_0000000000275
Rola światła w witrażu
Światło buduje obraz w witrażu i jest jego ważnym elementem. Przechodząc przez barwne szkiełka, maluje także wnętrze kościoła, co obrazują poniższe zdjęcia.
RiRaw5Csxaatf1
Ru7SDwCtMEh5a1
RYm5UW4PAAZHa1
RBtRXFPOAeJwp1
RTGJ12M6mbQyv1
W zależności od natężenia światła wzrasta nasycenie barwNasycenie barwnasycenie barw. Widziany obraz zależny jest od pogody, pory dnia, pory roku. Inaczej będzie wyglądał witraż w słoneczny, letni dzień, inaczej w zimowy poranek, inaczej w Norwegii, a inaczej w Brazylii.
RKePGTRgDjABB
Ćwiczenie 5
Witraże zazwyczaj są dużych rozmiarów i oglądamy je z odległości. Autorzy często przy dużych płaszczyznach barwnych, np. obrazując niebo, stosują różne odcienie danego koloru, czyli monochromatyczneMonochromatyzmmonochromatyczne zestawienia kolorystyczne, co wpływa na dekoracyjność witrażu.
Stwórz monochromatyczną kompozycję. W tym celu zbierz kilka plastikowych butelek po wodzie mineralnej. Ważne jest, aby były one w jednym kolorze (np. niebieskie lub zielone), ale w różnych odcieniach. Wytnij z każdej butelki kilka kwadratów, połącz je bezbarwną taśmą klejącą i przymocuj do okna. Zaobserwuj, jak zmienia się nasycenie barwy w zależności od pory dnia.
mc73853d585ef9e28_0000000000330
Sztuka wirażowa w secesji
Duży rozkwit sztuki witrażowej przypada na okres secesjiSecesjasecesji. Na przełomie XIX/XX wieku Louis Comfort Tiffany opracował nową technikę wytwarzania witraży. Do łączenia kolorowych szkiełek wykorzystywał folię miedzianą i cynę, co w porównaniu z klasyczną techniką było łatwiejsze i dawało większe możliwości tworzenia zróżnicowanych kompozycji. Technika ta stała się bardzo popularna i stosowana jest do dziś.
Dzięki Tiffany’emu witraż został wykorzystany w sztukach użytkowych. Artysta był prekursorem lamp witrażowych, które stały się bardzo popularne na całym świecie. Produkowane do dzisiejszego dnia lampy nazywane są od imienia twórcy - tiffany.
RbXDLW16sIrIz1
RqdGb2yTE18wZ1
RrCRrLLohyFqi1
RYumHJmtE2oED
Ćwiczenie 6
Wskaż główne elementy plastyczne, które tworzą witraż. Wybierz pasujące hasła: 1. światło, 2. faktura, 3. kontur, 4. bryła, 5. barwa, 6. akcent kolorystyczny.
Wskaż główne elementy plastyczne, które tworzą witraż. Wybierz pasujące hasła: 1. światło, 2. faktura, 3. kontur, 4. bryła, 5. barwa, 6. akcent kolorystyczny.
Zaprojektuj i wykonaj własny witraż na dowolny temat. Użyj czarnej tektury do stworzenia ramek oraz barwnej bibuły do wypełnienia ich kolorem. Pracę dodaj do portfolio.
mc73853d585ef9e28_0000000000373
Słownik pojęć
Barwa
Barwa
– subiektywne wrażenie wywołane przez fale elektromagnetyczne światła. W jednym z podziałów wyodrębnia się barwy ciepłe i zimne. Ciepłe to te zmierzające do żółcieni, głównie czerwono‑oranżowo‑żółte, obrazowo nazywane „barwami ognia”. Barwy zimne zmierzają do błękitu, są głównie fioletowo‑zielono‑błękitne i obrazowo nazywane są „barwami wody”.
Biblia Pauperum
Biblia Pauperum
– z języka łacińskiego Biblia ubogich. Choć termin ten odnosi się do pozbawionych ilustracji ksiąg rękopiśmiennych zawierających cytaty z Biblii przeznaczone dla niższego kleru, to w potocznym znaczeniu są to rzeźby, malarstwo ścienne i tablicowe, którym przypisuje się funkcje dydaktyczne. Ich podstawowym zadaniem miałoby być przekazanie ludziom niepiśmiennym treści religijnych.
Farba transparentna
Farba transparentna
– to farba przezroczysta lub lekko prześwitująca, niekryjąca, np. akwarela, farba do szkła.
Fusing
Fusing
– technika polegająca na łączeniu ze sobą szklanych fragmentów poprzez stapianie ich w bardzo wysokiej temperaturze.
Kompozycja symetryczna
Kompozycja symetryczna
– to taki układ elementów, który da się podzielić osią symetrii na dwie bardzo podobne części.
Kontur
Kontur
– najczęściej jest to linia ukazująca kształt, zarys postaci lub przedmiotów. Kontur nie występuje w przyrodzie. W pracach plastycznych jest wprowadzany do wyznaczenia kształtu na płaszczyźnie.
Monochromatyzm
Monochromatyzm
– użycie w dziele tylko jednego koloru w różnych odcieniach.
Nasycenie barw
Nasycenie barw
– to odcień danej barwy, jej intensywność. Barwy nasycone są żywe, natomiast nienasycone są blade, szarzeją.
Portal
Portal
– ozdobne obramienie wejścia do budynku sakralnego lub świeckiego. Dekoracje tworzą rzeźby i elementy architektoniczne.
Rozeta
Rozeta
– w architekturze średniowiecznej duże, najczęściej okrągłe okno umieszczane w polu ściany zachodniej kościoła, nad portalem wejściowym. Wypełniona zazwyczaj maswerkiem i witrażami. Miała za zadanie doświetlić nawę główną.
Secesja
Secesja
– styl w sztuce przełomu XIX i XX w., charakteryzujący się zamiłowaniem do stylizacji poprzez stosowanie falistych, płynnych linii, asymetrii oraz bogatej ornamentyki.
Szkic
Szkic
– szybki rysunek, zwykle z natury, będący notatką z postrzeganych zjawisk lub zapis poszczególnych etapów koncepcji artystycznych.
Sztuka gotycka
Sztuka gotycka
– sztuka powstała w okresie gotyku, pod koniec średniowiecza, to jest w XIII‑XV wieku.
Witraż
Witraż
– to kompozycja z barwnych szkieł połączonych ze sobą za pomocą metalowych ramek.