Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wizje przyszłości. Czas przyszły futur simple

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- poznaje czas przyszły futur simple,

- uczy się odmiany czasowników w tym czasie,

- zna określenia dotyczące czasu: jutro, wkrótce, za rok,

- powtarza czas futur proche.

b) Umiejętności

Uczeń:

- potrafi opowiedzieć o swoich planach na przyszłość,

- potrafi swobodnie używać czasu futur simple,

- potrafi właściwie wymawiać czasowniki w futur simple.

2. Metoda i forma pracy

Czytanie, praca indywidualna, praca w parach, pisanie, ćwiczenie ze słuchu.

3. Środki dydaktyczne

- tablica,

- magnetofon,

- kaseta „prononciation et mécanismes” do podręcznika Campus 1, ćwiczenie 107.,

- 2 słowniki: polsko‑francuski i francusko polski,

- zdjęcia z ilustracjami dotyczącymi wizji przyszłości,

- kserokopie tekstu Questions pour le XXIe siècle, Campus 1, Unité 9.3.,

- kserokopie ćwiczeń gramatycznych.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel wita się w języku francuskim. Sprawdza obecność. Podaje temat lekcji i zagadnienia gramatyczne. W ramach rozgrzewki prosi, by uczniowie odpowiedzieli sobie w parach na pytania dotyczące przyszłości: Est‑ce que tu sais ce que tu vas faire l’année prochaine/dimanche prochain/demain soir/ce soir?. Przed wykonaniem ćwiczenia powtarza z klasą tworzenie czasu futur proche (praca wspólna).

  2. Odmiana konstrukcji: aller + bezokolicznik czasownika, w którym chcemy wyrazić czynność. Nauczyciel przypomina, że futur proche wyraża bliską przyszłość – Attention, ça va exploser!, np. zagrożenie wybuchem lub plany, które psychologicznie są bliskie mówiącemu: L'année prochaine je vais faire le tour du monde! (W przyszłym roku ruszę w podróż dookoła świata.) Uczniowie rozmawiają, nauczyciel kontroluje wykonanie ćwiczenia, notuje problemy. Po zakończeniu ćwiczenia omawia je z klasą.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje kopie zawierające kilka mniejszych tekstów dotyczących wizji przyszłości (Questions pour le XXIe siècle, Campus 1, Unité 9.3). Sygnalizuje, że do opisu przyszłości został użyty czas futur simple i prosi, by uczniowie zaznaczali w trakcie lektury wszystkie czasowniki występujące w tym czasie.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa czyta w ciszy tekst dotyczący innej dziedziny życia: przemysł, życie codzienne, rodzina, praca, technika, środki transportu, ekologia. W trakcie lektury uczniowie zaznaczają też nieznane słówka.

  3. Nauczyciel podaje niezbędne słownictwo, a następnie prosi, by grupa skomentowała tekst: Czy ta wizja przyszłości jest optymistyczna czy też katastroficzna? Czy się z nią zgadzasz? Nauczyciel prosi 1 lub 2 grupy o przedstawienie komentarza na forum klasy.

  4. Nauczyciel prosi każdą grupę o zacytowanie czasowników, które wystąpiły w tekście w czasie futur simple. Wypisuje na tablicy około 10 form, pozostawiając miejsce na wpisanie bezokolicznika. Prosi klasę o podanie bezokolicznika.

  5. Część gramatyczna. Nauczyciel pokazuje, w jaki sposób tworzy się czas futur simple. Do bezokolicznika dodajemy końcówki „ai” , „as”, „a” dla liczby pojedynczej, zaś dla liczby mnogiej dodajemy końcówki: „ons”, „ez”, „ont”.

  6. Nauczyciel rozdaje kserokopie, na której figurują przykłady tworzenia czasu w sposób regularny i nieregularny (La grammaire des premiers temps, str 108) Usystematyzowanie. Ćwiczenie ze słuchu. Kaseta prononciation et mécanismes do podręcznika Campus 1, ćwiczenie 107. Nauczyciel prosi, by uczniowie słuchali i powtarzali czasowniki odmienione w futur simple. Zwraca uwagę na niewymawiane „e”.

  7. Następuje rozdanie zdjęć, rysunków przedstawiających np.: wróżkę przepowiadającą przyszłość, dom i ogród, pocztówkę ze Stanów Zjednoczonych, parę pochylającą się nad kołyską, alpinistę. Nauczyciel prosi uczniów, by w parach przedstawili wizję przyszłości tych osób przy użyciu czasu futur simple.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel prosi, by każdy opowiedział o swojej wizji przyszłości przy użyciu czasu futur simple. Praca w parach. Przypomina, jakich określeń dotyczących czasu można używać: un jour peut‑être, demain, le mois prochain, jamais, la prochaine fois, plus tard.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenie, nauczyciel sprawdza, czy każda z osób miała okazję mówić. Podsumowanie, komentarz.

  3. Nauczyciel podaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

  1. Abry D., Chalaron M.-L., La grammaire des premiers temps v.1, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble 2000.

  2. Girardet J., Pécheur J., Campus 1, Clé International, Paris 2002.

  3. Verdelhan M., Verdelhan M., Dominique P., Girardet J., Le Nouveau Sans Frontières 1, Cahier d’exercices, Clé International, Paris 1998.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Praca pisemna. Wyobrażamy sobie, że te wydarzenia dopiero będą miały miejsce. Przekształcić niewielki artykuł prasowy (do 10 linijek) z czasu przeszłego passé composé na czas przyszły futur simple (Grammaire des premiers temps, str. 112).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Warto poświęcić więcej czasu na utrwalenie nowego materiału, gdyż uczniowie mają tendencję, by w dalszym ciągu używać czasu futur proche. Jednakże stosowanie czasu futur proche ogranicza możliwość komunikacji w języku francuskim, stąd potrzeba, by przyzwyczaić uczniów do swobodnego posługiwania się nowym czasem.

W ramach utrwalenia, można na lekcji następnej rozdać zdjęcia dzieci w różnych sytuacjach i zadać pytania w futur simple – Kim będą? Czy będą sławni? Gdzie będą mieszkać? Czym się będą zajmować? Czy będą podróżować itd.

R17rxcyLGvAvz

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.32 KB w języku polskim
Rjjv0oLQeECyY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.00 KB w języku polskim