Wizyta Królowej Ortografii

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna zasady ortograficzne dotyczące pisowni „nie” z różnymi częściami mowy

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • sprawdzić w słowniku pisownię danego wyrazu

  • pracować w grupie

  • sformułować zasadę ortograficzną i podać odpowiednie przykłady

  • pisać poprawne pod względem ortograficznym

2. Metoda i forma pracy

Metody: słowna, ćwiczenia, oglądowa, inscenizacja, praca w grupie

Formy: indywidualna i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

  1. arkusze papieru pakowego

  2. słowniki ortograficzne (bibliografia)

  3. zwoje z zasadami ortografii (załącznik)

  4. magnesy

  5. kartki z ćwiczeniami

  6. przebranie dla Królowej Ortografii

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne. Nauczyciel zapowiada wizytę niezwykłego gościa. Do klasy wchodzi dziewczynka w kostiumie królowej, a za nią paź ze zwojami. Nauczyciel przedstawia gości. Królowa prosi dzieci o pomoc w zapisania zasad pisowni polskiej.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje od pazia zwoje z zasadami ortograficznymi, które dzieci maja uzupełnić. Uczniowie przy użyciu słowników ortograficznych z regułami uzupełniają brakujące informacje i podają przykłady. Następnie każda grupa wykonuje plakat ilustrujący daną zasadę.

  2. Uczniowie demonstrują plakaty, przypinają je do tablicy i odczytują zapisany tekst.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia (załącznik). Odczytują je, ewentualnie poprawiają.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podsumowuje pracę grup i wpisuje oceny najaktywniejszym uczniom

5. Bibliografia

  1. E. Polański, Wielki słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, PWN, Warszawa 2003.

  2. Z. Saloni, K. Szafran, T. Wróblewska, Ortograficzny słownik ucznia, PWN, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Ćwiczenia:

1. Wpisz „nie” razem lub oddzielnie:

Na lekcji matematyki pani ............oczekiwanie ............. zrobiła zapowiadanej klasówki. ...... wszyscy ucieszyli się z tej sytuacji. Kamil spędził wczoraj kilka ..........najkrótszych godzin nad podręcznikiem i ćwiczeniami. Paweł ..............poszedł na zajęcia w modelarni, bo powtarzał materiał. ...........szczęściem w poprzednim tygodniu był .............. najzdrowszy, .............chodził do szkoły i musiał nadrobić materiał. ................jeden raz w tym roku dostał jedynkę z matematyki i ......... mógł sobie pozwolić na więcej. Jedyna Jadzia, znana .............przyjaciółka dodawania i odejmowania, ............zmartwiła się odwołaniem klasówki. Cieszyła się, że wczoraj poświęciła nauce tego przedmiotu .............więcej niż 10 minut. Zyskała dla siebie tyle czasu, a dzisiaj też udało się ..........najgorzej!

2. Dopisz przeczenia wyrazów:

pomyślność -

szczęście-

sprawiedliwy -

zdolny -

ładny -

pewność -

bezpieczeństwo -

3. Do podanych wyrazów dopisz ich synonimy:

spór, kłótnia –

uwięzienie-

obawa, wahanie się-

młodociany -

ugór –

kiepski uczeń, który się nie uczy –

b) Zasady do uzupełnienia (na zwojach papieru)

  1. NIE piszemy .................... z rzeczownikami, np.:................, ..............., ..............

  2. NIE piszemy ....................... z przysłówkami i przymiotnikami w stopniu równym, np.: ........., .

  3. NIE piszemy ......................... z przysłówkami pochodzącymi od przymiotników, np.:..............

  4. NIE piszemy ........................... z imiesłowami przymiotnikowymi, np.: ...........................

  5. NIE z czasownikami piszemy .........................., np.:.......................

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Pomysł na scenariusz zawdzięczam p. Beacie Filipczak ze SP nr 221 w Warszawie. Korzystam z jej materiałów (nie dotarłam do źródeł publikowanych).

R14MGpfBN3xYX

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 93.55 KB w języku polskim
R1ILDMiS0W07B

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim