Wizyta Królowej Ortografii
Wizyta Królowej Ortografii
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna zasady ortograficzne dotyczące pisowni „nie” z różnymi częściami mowy
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
sprawdzić w słowniku pisownię danego wyrazu
pracować w grupie
sformułować zasadę ortograficzną i podać odpowiednie przykłady
pisać poprawne pod względem ortograficznym
2. Metoda i forma pracy
Metody: słowna, ćwiczenia, oglądowa, inscenizacja, praca w grupie
Formy: indywidualna i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
arkusze papieru pakowego
słowniki ortograficzne (bibliografia)
zwoje z zasadami ortografii (załącznik)
magnesy
kartki z ćwiczeniami
przebranie dla Królowej Ortografii
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne. Nauczyciel zapowiada wizytę niezwykłego gościa. Do klasy wchodzi dziewczynka w kostiumie królowej, a za nią paź ze zwojami. Nauczyciel przedstawia gości. Królowa prosi dzieci o pomoc w zapisania zasad pisowni polskiej.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda grupa otrzymuje od pazia zwoje z zasadami ortograficznymi, które dzieci maja uzupełnić. Uczniowie przy użyciu słowników ortograficznych z regułami uzupełniają brakujące informacje i podają przykłady. Następnie każda grupa wykonuje plakat ilustrujący daną zasadę.
Uczniowie demonstrują plakaty, przypinają je do tablicy i odczytują zapisany tekst.
Uczniowie wykonują ćwiczenia (załącznik). Odczytują je, ewentualnie poprawiają.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę grup i wpisuje oceny najaktywniejszym uczniom
5. Bibliografia
E. Polański, Wielki słownik ortograficzny z zasadami pisowni i interpunkcji, PWN, Warszawa 2003.
Z. Saloni, K. Szafran, T. Wróblewska, Ortograficzny słownik ucznia, PWN, Warszawa 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Ćwiczenia:
1. Wpisz „nie” razem lub oddzielnie:
Na lekcji matematyki pani ............oczekiwanie ............. zrobiła zapowiadanej klasówki. ...... wszyscy ucieszyli się z tej sytuacji. Kamil spędził wczoraj kilka ..........najkrótszych godzin nad podręcznikiem i ćwiczeniami. Paweł ..............poszedł na zajęcia w modelarni, bo powtarzał materiał. ...........szczęściem w poprzednim tygodniu był .............. najzdrowszy, .............chodził do szkoły i musiał nadrobić materiał. ................jeden raz w tym roku dostał jedynkę z matematyki i ......... mógł sobie pozwolić na więcej. Jedyna Jadzia, znana .............przyjaciółka dodawania i odejmowania, ............zmartwiła się odwołaniem klasówki. Cieszyła się, że wczoraj poświęciła nauce tego przedmiotu .............więcej niż 10 minut. Zyskała dla siebie tyle czasu, a dzisiaj też udało się ..........najgorzej!
2. Dopisz przeczenia wyrazów:
pomyślność -
szczęście-
sprawiedliwy -
zdolny -
ładny -
pewność -
bezpieczeństwo -
3. Do podanych wyrazów dopisz ich synonimy:
spór, kłótnia –
uwięzienie-
obawa, wahanie się-
młodociany -
ugór –
kiepski uczeń, który się nie uczy –
b) Zasady do uzupełnienia (na zwojach papieru)
NIE piszemy .................... z rzeczownikami, np.:................, ..............., ..............
NIE piszemy ....................... z przysłówkami i przymiotnikami w stopniu równym, np.: ........., .
NIE piszemy ......................... z przysłówkami pochodzącymi od przymiotników, np.:..............
NIE piszemy ........................... z imiesłowami przymiotnikowymi, np.: ...........................
NIE z czasownikami piszemy .........................., np.:.......................
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Pomysł na scenariusz zawdzięczam p. Beacie Filipczak ze SP nr 221 w Warszawie. Korzystam z jej materiałów (nie dotarłam do źródeł publikowanych).