Władza i władcy we wczesnym średniowieczu
U źródeł władzy królewskiej
Od ubiegłego stulecia władza w państwie spoczywa w rękach ludzi zajmujących urzędy w skomplikowanej organizacji administracji państwowej. Urzędnicy państwowi, opłacani z podatków, kontrolują przestrzeganie prawa, które jest tworzone przez ludzi wybranych do tego celu przez wszystkich obywateli. Ich decyzje dotyczą niemal każdego elementu naszego życia, ograniczają je jednak obowiązujące prawa. Obecnie podejmowane są próby stworzenia ponadpaństwowych praw.
Ich wprowadzenie jest kontrolowane przez obywateli poszczególnych państw, ponieważ za źródło władzy uważana jest wspólnota narodowa. O jej dobro mają troszczyć się wszyscy urzędnicy. Czy na początku średniowiecza tak samo rozumiano cele sprawowania władzy?
Z poniższego nagrania dowiesz się, jak w historii postrzegano formy sprawowania władzy. Zapoznaj się z materiałem.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1eGbpfEFfA2o
Nagranie video. Na początku plansza z tytułem: „Idea władzy w średniowieczu”.
Zaznacz w tekście na niebiesko odpowiednie fragmenty i spróbuj w punktach wskazać etapy koronacji.
niebieski
Po śmierci Henryka (I Ptasznika) [...] cały lud Franków i Sasów wybrał sobie panem syna jego Ottona, już przedtem wyznaczonego przez ojca na króla. Jako miejsce powszechnego wyboru wyznaczono pałac w Akwizgranie. Skoro się tam zjechano, książęta oraz pierwsi z hrabiów wraz z orszakiem najznamienitszych wasali, zebrani w krużgankach przylegających do bazyliki Karola Wielkiego, posadzili nowego władcę na wzniesionym tam tronie, a podawszy mu ręce ślubowali wierność i pomoc przeciw wszystkim nieprzyjaciołom i tak zwyczajem swoim uczynili królem. [...] najwyższy biskup (Hildebert, arcybiskup Moguncji) z całym klerem i ludem oczekiwał na dole w bazylice wejścia nowego króla. Gdy ten się zbliżył, arcybiskup wyszedł naprzeciw niego i dotknął swoją lewą ręką prawicy króla [...], postąpiwszy na środek świątyni [...] w ten sposób przemówił: ‘Oto przywiodłem wam przez Boga wybranego, przez pana Henryka niegdyś wyznaczonego, teraz zaś przez wszystkich książąt podniesionego na królestwo Ottona. Jeśli ten wybór wam się podoba, poświadczę to podniesieniem prawicy ku niebu’. Na te słowa cały lud podnosząc ręce, gromkim okrzykiem złożył nowemu władcy życzenia pomyślności. [...] Arcybiskup przystąpiwszy do ołtarza i zdjąwszy zeń miecz z pasem, zwrócił się do króla i rzekł: ‘Przyjmij ten miecz i wypędź nim wszystkich wrogów Chrystusa, pogan i złych chrześcijan, ponieważ z woli Boga powierzona ci została wszelka władza w całym państwie Franków dla utwierdzenia pokoju pośród wszystkich chrześcijan‘. [...] Potem wziąwszy berło i laskę rzekł: ‘Niechaj ci te insygnia przypominają, że po ojcowsku masz karać swoich poddanych przede wszystkim sługom bożym, wdowom i sierotom winieneś podać dłoń miłosierną [...]’. Namaszczony olejem świętym i koronowany diademem złotym [...] zaprowadzony został przez tychże biskupów do tronu, na który wstąpił po kręconych schodach [...] skąd mógł wszystkich widzieć i być przez wszystkich widziany. [...] odprawiwszy solenne nabożeństwo udał się król do pałacu i z biskupami oraz całym ludem usiadł przy marmurowym stole [...].
Przeczytaj poniższy tekst źródłowy, a następnie odpowiedz na polecenie znajdujące się pod nim.
Po śmierci Henryka (I Ptasznika) [...] cały lud Franków i Sasów wybrał sobie panem syna jego Ottona, już przedtem wyznaczonego przez ojca na króla. Jako miejsce powszechnego wyboru wyznaczono pałac w Akwizgranie. Skoro się tam zjechano, książęta oraz pierwsi z hrabiów wraz z orszakiem najznamienitszych wasali, zebrani w krużgankach przylegających do bazyliki Karola Wielkiego, posadzili nowego władcę na wzniesionym tam tronie, a podawszy mu ręce ślubowali wierność i pomoc przeciw wszystkim nieprzyjaciołom i tak zwyczajem swoim uczynili królem. [...] najwyższy biskup (Hildebert, arcybiskup Moguncji) z całym klerem i ludem oczekiwał na dole w bazylice wejścia nowego króla. Gdy ten się zbliżył, arcybiskup wyszedł naprzeciw niego i dotknął swoją lewą ręką prawicy króla [...], postąpiwszy na środek świątyni [...] w ten sposób przemówił: ‘Oto przywiodłem wam przez Boga wybranego, przez pana Henryka niegdyś wyznaczonego, teraz zaś przez wszystkich książąt podniesionego na królestwo Ottona. Jeśli ten wybór wam się podoba, poświadczę to podniesieniem prawicy ku niebu’. Na te słowa cały lud podnosząc ręce, gromkim okrzykiem złożył nowemu władcy życzenia pomyślności. [...] Arcybiskup przystąpiwszy do ołtarza i zdjąwszy zeń miecz z pasem, zwrócił się do króla i rzekł: ‘Przyjmij ten miecz i wypędź nim wszystkich wrogów Chrystusa, pogan i złych chrześcijan, ponieważ z woli Boga powierzona ci została wszelka władza w całym państwie Franków dla utwierdzenia pokoju pośród wszystkich chrześcijan‘. [...] Potem wziąwszy berło i laskę rzekł: ‘Niechaj ci te insygnia przypominają, że po ojcowsku masz karać swoich poddanych przede wszystkim sługom bożym, wdowom i sierotom winieneś podać dłoń miłosierną [...]’. Namaszczony olejem świętym i koronowany diademem złotym [...] zaprowadzony został przez tychże biskupów do tronu, na który wstąpił po kręconych schodach [...] skąd mógł wszystkich widzieć i być przez wszystkich widziany. [...] odprawiwszy solenne nabożeństwo udał się król do pałacu i z biskupami oraz całym ludem usiadł przy marmurowym stole [...].
Źródło: G. K. Walkowski, Widukind: Dzieje Sasów oraz Roczniki korbejskie i Roczniki hildesheimskie, Bydgoszcz 2013
Na podstawie tekstu kroniki Widukinda, opisującego królewską koronację Ottona I w 936 roku, wymień źródła władzy królewskiej i zadania stojące przed królem wskazane przez kronikarza.
Przypomnij sobie, jakie decyzje polityczne doprowadziły do budowy Cesarstwa Ottońskiego.
Oceń, czy realna działalność polityczna Ottona była zgodna z ideałem uwiecznionym w opisie Widukinda. Uzasadnij swoją opinię na podstawie wiedzy zaczerpniętej z wiarygodnych źródeł.
Państwo a władca
Osoba władcy była emanacją siły i dobrobytu państwa. Gdy król był silny to podejmował samodzielne decyzje, poszerzał granice terytorium państwa, porządkował prace swoich urzędników. Należy pamiętać, że często osoba króla była utożsamiana z posiadaniem państwa na własność. Ziemie państwa były ziemiami władcy. Tylko król mógł nimi rozporządzać - albo być ich bezpośrednim właścicielem i czerpać dochody dla potrzeb skarbca lub nadawać ziemie możnym i duchowieństwu. W zamian oczekiwał, że jego poddani będą uiszczać podatki, zachowają posłuszeństwo swojemu zwierzchnikowi i będą gotowi pełnić służbę wojskową w czasie wojny. W państwie Franków funkcjonowały w ten sposób marchie - okręgi administracyjne położone na granicach władztwa Karola Wielkiego, pełniące przede wszystkim funkcje obronne, a zarządzający nimi margrabiowie mieli względną samodzielność w swoich poczynaniach. Musieli jednak zachować posłuszeństwo królowi i działać zgodnie z jego wolą.
Z kolei słaby władca najczęściej stawał się narzędziem w rękach tych, którzy pełnili przy nim służbę państwową na dworze. Wówczas to nie król decydował o kierunku rozwoju państwa, ale możni, wpływając na osobę władcy. Wystarczy spojrzeć na proces rozpadu cesarstwa po śmierci Karola Wielkiego w 814 roku. Wystarczyło niespełna trzydzieści lat, by na skutek decyzji Ludwika Pobożnego, a następnie traktatu w Verdun w 843 roku, państwo podzieliło się na trzy osobno rządzone części. Gdy zabrakło wybitnego monarchy, któremu potomkowie nie dorównali autorytetem - Frankowie nie byli w stanie trwale się zjednoczyć.
Po śmierci Karola Wielkiego jego państwo przeżyło wiele podziałów terytorialnych. Ich skutki odczuwamy do dziś. W rezultacie podziałów, w tym zgodnie z traktatem w Verdun,
- ostatecznie przestały istnieć wszelkie więzi łączące ziemie państwa Karola.
- książęta i hrabiowie rozpoczęli wszędzie starania o zajęcie tronów królewskich.
- wciąż trwała instytucja Cesarstwa i cesarze z dynastii karolińskiej, choć o słabszym autorytecie, nadal sprawowali rządy.
Symbole władzy królewskiej
Wyobrażenie o osobie władcy, jego postawie było nieodłącznie związane z symbolami, przypisywanymi władzy królewskiej.
Podstawowym symbolem rządów była korona. InsygniumInsygnium przechodzące w dynastii z ojca na syna, noszone przez władcę podczas oficjalnych uroczystości, a także najcenniejszy obiekt skarbca władcy, było symbolem jedności i siły królestwa. Uzyskanie korony wiązało się z uzyskaniem statusu 'pomazańca Bożego', gdyż korona była przyznawana przede wszystkim przez zwierzchnika Kościoła, w wypadku zachodniej części Europy - biskupa Rzymu. Z jego namaszczenia otrzymywali ją cesarze rzymscy, ale także władcy powstających we wczesnośredniowiecznej Europie królestw.
Wiele koron - wiele znaczeń

W historii wielu państw każdy władca, w zależności od ceremoniału i uroczystości, dysponował różnymi koronami. Jedno insygnium było przeznaczone wyłącznie na potrzeby uroczystości koronacji króla. Inne z kolei było atrybutem, wykorzystywanym w czasie przyjmowania hołdów od książąt i władców ościennych ziem, którzy decydowali się podporządkować silniejszemu monarsze. Określa się
je mianem korony homagialnej
(łac. homagio - 'hołd'). Były także insygnia grobowe - umieszczane wraz
ze zmarłym w grobowcu w czasie uroczystości pogrzebowych. Uroczystość decydowała o materiale, z którego była wykonywana dana korona. W przypadku insygniów grobowych - korony, berła, jabłka, ostróg i pierścienia - znalezionych w otwartym w 1869 roku grobowcu Kazimierza Wielkiego w katedrze na Wawelu w Krakowie,
były one pozłacane.
Innym przedmiotem, będącym świadectwem sprawowania najwyższej władzy w królestwie, było berło. Symbolicznie traktowano je jako przedmiot uosabiający króla - obrońcę ludu i państwa. Władca wstępując na tron, oprócz sprawowania rządów, był zobowiązany do opieki nad powierzonymi mu ziemiami i poddanymi.
Z czasem, obok korony i berła, pojawiło się jabłko. Pierwotnie było to insygnium przeznaczone dla cesarzy rzymskich i władców o tym tytule z dynastii frankijskiej i ottońskiej. Miało symbolizować zwierzchnią władzę nad całym ówczesnym, cywilizowanym światem. Z biegiem czasu symbol ten był wykorzystywany przy procesach koronacyjnych królów państw w średniowiecznej Europie.
Przedmioty przysługujące władzy królewskiej nie były jedynymi symbolami sprawowania rządów. Do nich należały także formy przedstawienia wizerunku władcy w najbliższym otoczeniu na dworze - urzędników, wojowników i duchownych. Fakt posiadania rozbudowanej administracji, biorącej odpowiedzialność za sprawy wewnętrzne państwa, w tym finanse, wojsko, relacje z duchowieństwem i wspólnotą Kościoła także świadczyły o majestacie króla. W przypadku zachodniej Europy przywołuje się przykład Akwizgranu jako centrum administracyjnego i kulturowego państwa Karola Wielkiego, za którym podążali także cesarze z dynastii ottońskiej.
Na Wschodzie takim symbolem z pewnością był Konstantynopol - dwór cesarza bizantyjskiego, świadectwo potęgi Bizancjum, onieśmielającego gości i wrogów swoim przepychem i ceremoniałem.
Ilustracje zawierają reprodukcje dwóch miniatur z przedstawieniami cesarzy Zachodu i Wschodu. Starsza, powstała około 1000 roku, prezentuje wyobrażenie koronacji Ottona IIIOttona III na cesarza, a młodsza, z XI wieku – ceremonialne przedstawienie cesarza bizantyjskiego Bazylego II BułgarobójcyBazylego II Bułgarobójcy. W obu przypadkach autorzy miniatur starali się zdefiniować i opisać charakter władzy cesarzy z pomocą wyobrażeń plastycznych.
Porównaj przedstawienia obu cesarzy i określ, co łączyło, a co różniło sposób postrzegania władcy w obu kręgach kulturowych.
Cesarzy otaczają święci i aniołowie., Dwór Ottona stoi w jego obecności., Ottonowi III towarzyszą inni królowie., Dworzanie padają na twarz przed Bazylim II., Dworzanie nie patrzą na twarz władcy., Bóg koronuje władców.
| Cechy wspólne | |
|---|---|
| Różnice |
Wyjaśnij, w jaki sposób postrzegano cesarzy rządzących na Zachodzie Europy i w Cesarstwie Wschodnim. Spróbuj znaleźć podobieństwa i różnice. Uzasadnij swoją opinię.
Przypomnij sobie dzieje cesarstwa Ottonów i Cesarstwa Bizantyjskiego
w X‑XI wieku. Dlaczego obok jednego z przedstawień cesarzy stoją dwaj książęta
– królowie, poniżej nich rycerze i biskupi, podczas gdy druga miniatura pokazuje władcę górującego jednakowo nad wszystkimi dworzanami? Wyjaśnij i napisz swoją odpowiedź.
Patrząc na obie miniatury, napisz, czym była władza uniwersalna cesarzy.
Władca – obrońca chrześcijaństwa
Wraz z rozszerzaniem wpływów chrześcijaństwa we wczesnośredniowiecznej Europie kolejni władcy dawnych plemion germańskich, a przyszłych królestw, decydowali się na przyjęcie chrztu. Przejście z obrządków pogańskich na rzecz przyjęcia wiary w Jedynego Boga i Chrystusa powodowała uzyskanie szczególnego statusu władcy.
Jak już wcześniej wspomniano, stawał się on 'pomazańcem Bożym', dostępującym łaski sprawowania władzy na ziemi w imieniu Stwórcy. To również wiązało się ze szczególną misją, jaką powierzano namaszczonym królom - szerzenia chrześcijańskiej wiary w granicach swojego władztwa, jak i poza nim. Król zobowiązywał się do patronatu nad misjami chrześcijańskich duchownych i biskupów, stawał się gwarantem ich bezpieczeństwa zapewniając im eskortę wojskową, a także dobroczyńcą - osoba króla była fundatorem świątyń, klasztorów, jak i nadań ziemskich na rzecz Kościoła.
Cudotwórcza moc króla

W średniowieczu, oprócz uznania króla za 'Bożego pomazańca', wierzono w moc uzdrowienia chorych za sprawą królewskiego dotyku. Wiara ta była silnie zakorzeniona w symbolice krajów zachodniej Europy - Anglii i Francji. Przypisywano królom zdolność leczenia skrofulozy - choroby rozpoznanej w późniejszym okresie jako gruźlicy węzłów chłonnych. Wedle relacji o pielgrzymce Karola Wielkiego do Konstantynopola, pochodzącej z X wieku, gdy cesarz powracał do ziem Franków z darami w postaci relikwii Chrystusowych miał po drodze uzdrawiać rzesze ludzi. W średniowiecznej Francji podczas jednego świątecznego dnia król miał uzdrawiać poddanych, dotykając ich ran i kreśląc nad nimi znak krzyża, mówiąc: 'Król cię dotyka, a Bóg uzdrowi'. W późniejszym okresie za takiego uzdrowiciela uchodził Ludwik IX Święty (1214‑1270), władca Francji z dynastii Kapetyngów.
Dzięki powyższym działaniom władca dostępował możliwości rozwoju swojego państwa. Wykształceni duchowni, gotowi poświęcić się współpracy z królem na rzecz państwa, byli cennymi sprzymierzeńcami i wykształconymi urzędnikami. Znali pismo, język łaciński dominujący w antycznych tekstach, formularze dokumentów i aktów. Szkoły, w których kształcono przyszłych urzędników i duchownych, zakładano w ośrodkach gdzie znajdowały się najważniejsze świątynie i klasztory. Należy przy tym pamiętać, iż w zamian za nadania ziemskie i szerzenie wiary chrześcijańskiej król oczekiwał, iż duchowieństwo nie będzie podważać statusu monarchy w państwie,
jak i będzie jednym ze sposobów sprawowania kontroli nad poddanymi i formą zjednoczenia państwa.
Pytanie: Cesarz Karol Wielki nakazał w całym państwie nauczania duchownych poprawnej łaciny. Uczynił tak, ponieważ...
- był wielkim miłośnikiem łaciny i literatury rzymskiej.
- był przekonany, że jeden język wspomoże zjednoczenie cesarstwa.
- chciał odróżnić swoje państwo od Cesarstwa Bizantyjskiego, gdzie dominowała greka.
W przypadku Cesarstwa Wschodniego cesarz bizantyjski był jednocześnie osobą sprawującą silny patronat nad kultem religijnym w państwie. Sprawy liturgiczne i wyznawanych prawd wiary należały do jednych z najistotniejszych dla ówczesnego życia politycznego. Na tym tle w Bizancjum nierzadko wybuchały spory o charakterze doktrynalnym, które potrafiły zmienić panujący wówczas porządek społeczny. Władca był zobowiązany do jasnego opowiedzenia się w kwestii dogmatów, aby zachować porządek społeczny i nie dopuścić do wewnętrznych rozruchów w państwie.
Ikonoklazm, który zachwiał podstawami władzy w Bizancjum, to
- spisek malarzy ikon.
- doktryna zabraniająca kultu obrazów.
- subkultura żądająca zakupu tanich obrazów do spalenia.
Wczesnośredniowieczna Europa – powtórzenie
Aby poprawnie odpowiedzieć na pytania zapoznaj się z następującymi materiałami:
Plemiona germańskie na gruzach Cesarstwa, Europa Karola Wielkiego, Królestwa Wschodnich i Zachodnich Franków, Odnowione cesarstwo Ottonów, Kultura i religia Bizancjum. Między Wschodem a Zachodem, Wielka zmiana. Chrystianizacja Europy.
Na dużą skalę Germanie po raz pierwszy przyjęli chrześcijaństwo...
- w obrządku wschodnim, bizantyjskim, przekupieni przez cesarza Justyniana I.
- w obrządku zachodnim, rzymskim, pod wpływem perswazji Teodoryka Wielkiego.
- w obrządku ariańskim, dzięki działalności różnych duchownych, w tym biskupa Wulfili.
Pytanie: Germanie, dzieląc między sobą ziemie Cesarstwa Zachodniego...
- niszczyli miasta, by wybudować na gruzach własne siedziby.
- rabowali miasta, by zdobyć dodatkowe bogactwa.
- plądrowali miasta, by zdobyć niewolników do pracy na plantacjach ziemniaków.
Chrystianizacja Europy do XI w. przebiegała najczęściej bez głębokich konfliktów. Czasami jednak opornych bezlitośnie karano. Przymusowa chrystianizacja czekała...
- Franków.
- Sasów.
- Estończyków.
Pytanie: Karol Wielki zgodził się na koronację...
- ale obawiał się konfliktu z Bizancjum jako odwetu.
- ale tylko wraz z małżonką.
- ale w zamian miał otrzymać militarne wsparcie papieża.
Królowie i cesarze karolińscy stopniowo tracili władzę nad ziemiami dawnego cesarstwa. Ich miejsce jako królowie zajęli...
- Robertynowie i Ottonowie na zachodzie i wschodzie.
- Robertynowie i Ezzonidzi na zachodzie i wschodzie.
- Walezjusze i Ottonowie na zachodzie i wschodzie.
W 1054 r. papież i patriarcha Konstantynopola nawzajem obłożyli się ekskomuniką. W rezultacie...
- chrześcijaństwo podzieliło się na dwa wrogie obozy.
- chrześcijanie z Zachodu zrezygnowali z pielgrzymek do Ziemi Świętej.
- wydarzenie nie miało poważniejszych skutków dla współczesnych.
Dzięki temu spotkaniu z historią uzyskałem lub rozwinąłem:
umiejętność:
wiedzę:
zrozumienie:

