Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

ID

prawo_rodzinne_scenariusz_liceum_profilowane

Tytuł

Władza rodzicielska- prawa i obowiązki.

Wybrane zagadnienia dotyczące: ustania małżeństwa i obowiązku alimentacyjnego.

Przedmiot

Prawo i postępowanie administracyjne

Autor (imię i nazwisko)

Elżbieta Kiedrzynek

Autor (ulica, nr domu)

Romera nr 50 m 23

Autor (kod, miejscowość)

20‑487 Lublin

Login autora w Scholaris

ekiedrzynek@o2.pl

Abstrakt

Cykl zajęć z zakresu programu edukacji prawnej dotyczący prawa rodzinnego.

Wydawca

OSI CompuTrain

Źródło

Musiałkiewicz J., Prawo i postępowanie administracyjne cz. I, wyd. Ekonomik, Warszawa 2003

Wajgner M., Prawo i postępowanie administracyjne cz. I, wyd. Rea, Warszawa 2003

Ustawa z 1964r. (z późn. zm.) – kodeks rodzinny i opiekuńczy

Ustawa z 1986r. (z późn. zm.) – prawo o aktach stanu cywilnego

Odnośniki

Opisywany zasób ma część składową, którą jest zasób powiązany.

Etap edukacyjny

Liceum profilowane.

Informacje o prawach

Słowa kluczowe

Przepisy prawa rodzinnego w szkole w ramach programu edukacji prawnej.

UDC

Czas trwania lekcji

1 lekcja 45 minutowa

Uwagi wypełnia autor

brak

Władza rodzicielska – prawa i obowiązki.
Wybrane zagadnienia dotyczące: ustania małżeństwa
i obowiązku alimentacyjnego.

Zapoznanie uczniów z wiedzą dotyczącą unormowań prawnych. Zajęcia zostaną poświęcone zaprezentowaniu norm, które regulują funkcjonowanie współczesnej rodziny.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Bezbłędnie wskazać sposoby wykorzystywane w celu ustalenia ojcostwa.

  1. Poprawnie określić, a także scharakteryzować prawa oraz obowiązki rodziców wobec dziecka.

  2. Prawidłowo określić okoliczności i sposoby ustania małżeństwa.

  3. Poprawnie wyjaśnić, co to jest obowiązek alimentacyjny.

  4. Prawidłowo posługiwać się poznaną podczas zajęć terminologią prawniczą.

  5. Zintegrować się z klasą.

  6. Świadomie i aktywnie uczestniczyć w procesie nauczania.

2. Metoda i forma pracy

Wśród metod, które należy zastosować podczas tych zajęć, bardzo istotna jest metoda podająca, czyli wykład. Trzeba pamiętać, że zajęcia te adresowane są do uczniów, którzy
nie mieli wcześniej styczności z terminologią prawniczą. Z tej przyczyny niezbędne jest wprowadzenie do tematyki zajęć pojęć i wyrazów nierozerwanie związanych z prawem rodzinnym. Ogromne znaczenie mają także inne metody zalecane podczas prowadzenia tej lekcji. Znajdują się wśród nich: metoda obserwacyjna, czyli korzystanie z pokazu multimedialnego związanego tematycznie z omawianym zagadnieniem oraz metody aktywizujące.

Wśród form pracy zalecanych podczas prowadzenia zajęć znajdują się: praca z całą klasą oraz praca indywidualna z uczniem.

Środki dydaktyczne

1. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.

  1. Ustawa o aktach stanu cywilnego.

  2. Podręcznik.

  3. Stanowisko komputerowe z oprogramowaniem, rzutnik multimedialny.

  4. Pokaz multimedialny utrwalony na płycie CD- RW obejmujący zagadnienia z zakresu prawa rodzinnego (autor: Elżbieta Kiedrzynek ).

Czynności wstępne:

  1. Powitanie, czynności organizacyjno‑porządkowe.

  2. Zapisanie tematu lekcji.

    1. Wyjaśnienie kluczowych dla tematu pojęć: macierzyństwo, ojcostwo, władza rodzicielska, alimenty. Uczniowie powinni podjąć próbę samodzielnego zdefiniowania wymienionych terminów.

    2. Określenie sposobów wykorzystywanych do ustalenia ojcostwa.

    3. Przeprowadzenie w klasie dyskusji w celu określenia, na czym polegają prawa
      i obowiązki rodziców wobec dzieci oraz dzieci wobec rodziców.

    4. Omówienie okoliczności, w których stwierdza się ustanie małżeństwa.

    5. Wytłumaczenie uczniom istoty obowiązku alimentacyjnego. Wyjaśnienie na kim on spoczywa.

Podsumowanie lekcji (wnioski):

  1. prawo rodzinne normuje stosunki pomiędzy rodzicami a dziećmi (władza rodzicielska),

  2. sposoby ustalenia ojcostwa są dokładnie określone w kodeksie rodzinnym
    i opiekuńczym (krop),

  3. małżeństwo ustaje z przyczyn naturalnych oraz na skutek rozwodu lub unieważnienia, separacja nie powoduje ostatecznego rozwiązania małżeństwa,

  4. alimenty to środki na utrzymanie przeznaczone dla tych osób w rodzinie, które nie mogą samodzielnie zapewnić sobie niezbędnych do utrzymania funduszy, obowiązek alimentacyjny jest dokładnie unormowany przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Bibliografia

Musiałkiewicz J., Prawo i postępowanie administracyjne cz. I, wyd. Ekonomik, Warszawa 2003

Wajgner M., Prawo i postępowanie administracyjne cz. I, wyd. Rea, Warszawa 2003

Ustawa z 1964r. (z późn. zm.) – kodeks rodzinny i opiekuńczy

Ustawa z 1986r. (z późn. zm.) – prawo o aktach stanu cywilnego

RD1teoDsK5SAp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.50 KB w języku polskim