Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji – Władza ustawodawcza w Polsce

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • Wie, co to jest władza ustawodawcza, kto ją sprawuje w Polsce oraz na jakich zasadach się ona opiera.

  • Zna pojęcie parlamentu, wie, z jakich izb się składa i kim są przedstawiciele poszczególnych izb.

  • Wie, czym są sejm i senat, ilu posiadają członków.

  • Zna pojęcie kadencji, wie ile czasu trwa ona w Polsce i w jakich przypadkach może dojść do jej skrócenia.

  • Zna pojecie mandatu; wie, komu przysługuje mandat i w jaki sposób zostaje on nadawany danej osobie.

  • Wie, co to jest tzw. droga legislacyjna, jak ona przebiega i jakie znaczenie ma prezydent w jej postępowaniu.

  • Zna pojęcie exposé; wie, kiedy i przez kogo jest ono wygłaszane.

  • Wie, co to jest Zgromadzenie Narodowe, czym się charakteryzuje, jakie ma uprawnienia oraz jakie zadania były mu przypisane w przeszłości.

b. Umiejętności

Uczeń:

  • Potrafi powiedzieć ilu członków liczy sejm i na jakich zasadach są oni wybierani, jednocześnie potrafi wymienić każdą z tych zasad i ją scharakteryzować

  • Potrafi powiedzieć ilu członków liczy senat i na jakich zasadach są oni wybierani

  • Potrafi powiedzieć ile czasu trwa kadencja sejmu i senatu i w jakich przypadkach może dojść do jej skrócenia

  • Potrafi powiedzieć, czym jest mandat poselski

  • Orientuje się w organizacji sejmu i senatu, zna takie pojęcia jak marszałek sejmu, prezydium sejmu, konwent seniorów, komisje sejmowe, kluby parlamentarne oraz koła parlamentarne

2. Metoda i forma pracy

Praca z podręcznikiem oraz tekstami źródłowymi, odwoływanie się do przypadków z życia codziennego uczniów.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik: Maleska J., Smutek Z., Surmacz B., Wiedza o społeczeństwie. Zakres rozszerzony. Część pierwsza, OPERON, Gdynia 2004.

4. Przebieg lekcji

Lekcja ma charakter wykładu.

a. Faza przygotowawcza

Uczniowie maja ok. 7 minut na zapoznanie się z treścią tematu zawartego w podręczniku. Ponieważ temat nie jest trudny, realizacja powinna przebiegać sprawnie i bez większych kłopotów.

b. Faza realizacyjna

Na początku lekcji nauczyciel najpierw mówi, czym jest władza ustawodawcza oraz kto sprawuje ją w Polsce. W kilku słowach opowiada o historii polskiego parlamentu, tak, aby dalej zająć się analizą każdej z jego izb. Kolejnym etapem jest przedstawienie uczniom sejmu – ilu posłów wchodzi w skład sejmu, na jakich zasadach jest on powoływany. Prowadzący lekcję dokonuje takiej samej analizy podczas omawiania senatu. Po zakończeniu tego aspektu nauczyciel mówi, ile trwa kadencja sejmu i senatu oraz w jakich przypadkach może ona zostać skrócona. Kolejnym etapem jest przekazanie uczniom informacji na temat posłów i senatorów oraz danych o tym, jakie prawa mają ze względu na swój urząd. Nauczyciel mówi o mandacie poselskim oraz o immunitecie parlamentarnym. Następnie nauczyciel wyjaśnia zasadę rozdzielności mandatu poselskiego oraz innych funkcji publicznych, kolejno przechodzi do omówienia organizacji sejmu i senatu, mówiąc o organach sejmu, czyli o marszałku sejmu, prezydium sejmu, konwencie seniorów i komisjach sejmowych. Kolejnym etapem lekcji jest omówienie przez nauczyciela funkcji parlamentarnych. Prowadzący zajęcia wspomina o inicjatywie ustawodawczej. Ostatnim punktem jest przekazanie uczniom wiedzy na temat zgromadzenia narodowego.

c. Faza podsumowująca

Końcowym etapem lekcji będzie wyrywkowe pytanie uczniów z tematu, który był przerabiany na lekcji. Jest to także moment, w którym nauczyciel może rozwiać ewentualne wątpliwości dotyczące tematu, wyjaśnić elementy niezrozumiałe, odpowiedzieć na pytania uczniów.

5. Bibliografia

Podręcznik: Maleska J., Smutek Z., Surmacz B., Wiedza o społeczeństwie. Zakres rozszerzony. Część pierwsza, OPERON, Gdynia 2004.

6. Załączniki

  • Dwa testy z władzy ustawodawczej w Polsce.

  • Prezentacja multimedialna.

  • Praca domowa: uczniowie mają wybrać trzy dowolne funkcje parlamentu i opisać je, dodatkowo mają sprawdzić, jakie partie polityczne obecnie znajdują się w sejmie i jakie osoby są przewodniczącymi tych partii.

R9PqyZ4h9jMEK

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 35.50 KB w języku polskim