Władza ustawodawcza w Polsce - scenariusz
Scenariusz lekcji – Władza ustawodawcza w Polsce
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
Wie, co to jest władza ustawodawcza, kto ją sprawuje w Polsce oraz na jakich zasadach się ona opiera.
Zna pojęcie parlamentu, wie, z jakich izb się składa i kim są przedstawiciele poszczególnych izb.
Wie, czym są sejm i senat, ilu posiadają członków.
Zna pojęcie kadencji, wie ile czasu trwa ona w Polsce i w jakich przypadkach może dojść do jej skrócenia.
Zna pojecie mandatu; wie, komu przysługuje mandat i w jaki sposób zostaje on nadawany danej osobie.
Wie, co to jest tzw. droga legislacyjna, jak ona przebiega i jakie znaczenie ma prezydent w jej postępowaniu.
Zna pojęcie exposé; wie, kiedy i przez kogo jest ono wygłaszane.
Wie, co to jest Zgromadzenie Narodowe, czym się charakteryzuje, jakie ma uprawnienia oraz jakie zadania były mu przypisane w przeszłości.
b. Umiejętności
Uczeń:
Potrafi powiedzieć ilu członków liczy sejm i na jakich zasadach są oni wybierani, jednocześnie potrafi wymienić każdą z tych zasad i ją scharakteryzować
Potrafi powiedzieć ilu członków liczy senat i na jakich zasadach są oni wybierani
Potrafi powiedzieć ile czasu trwa kadencja sejmu i senatu i w jakich przypadkach może dojść do jej skrócenia
Potrafi powiedzieć, czym jest mandat poselski
Orientuje się w organizacji sejmu i senatu, zna takie pojęcia jak marszałek sejmu, prezydium sejmu, konwent seniorów, komisje sejmowe, kluby parlamentarne oraz koła parlamentarne
2. Metoda i forma pracy
Praca z podręcznikiem oraz tekstami źródłowymi, odwoływanie się do przypadków z życia codziennego uczniów.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik: Maleska J., Smutek Z., Surmacz B., Wiedza o społeczeństwie. Zakres rozszerzony. Część pierwsza, OPERON, Gdynia 2004.
4. Przebieg lekcji
Lekcja ma charakter wykładu.
a. Faza przygotowawcza
Uczniowie maja ok. 7 minut na zapoznanie się z treścią tematu zawartego w podręczniku. Ponieważ temat nie jest trudny, realizacja powinna przebiegać sprawnie i bez większych kłopotów.
b. Faza realizacyjna
Na początku lekcji nauczyciel najpierw mówi, czym jest władza ustawodawcza oraz kto sprawuje ją w Polsce. W kilku słowach opowiada o historii polskiego parlamentu, tak, aby dalej zająć się analizą każdej z jego izb. Kolejnym etapem jest przedstawienie uczniom sejmu – ilu posłów wchodzi w skład sejmu, na jakich zasadach jest on powoływany. Prowadzący lekcję dokonuje takiej samej analizy podczas omawiania senatu. Po zakończeniu tego aspektu nauczyciel mówi, ile trwa kadencja sejmu i senatu oraz w jakich przypadkach może ona zostać skrócona. Kolejnym etapem jest przekazanie uczniom informacji na temat posłów i senatorów oraz danych o tym, jakie prawa mają ze względu na swój urząd. Nauczyciel mówi o mandacie poselskim oraz o immunitecie parlamentarnym. Następnie nauczyciel wyjaśnia zasadę rozdzielności mandatu poselskiego oraz innych funkcji publicznych, kolejno przechodzi do omówienia organizacji sejmu i senatu, mówiąc o organach sejmu, czyli o marszałku sejmu, prezydium sejmu, konwencie seniorów i komisjach sejmowych. Kolejnym etapem lekcji jest omówienie przez nauczyciela funkcji parlamentarnych. Prowadzący zajęcia wspomina o inicjatywie ustawodawczej. Ostatnim punktem jest przekazanie uczniom wiedzy na temat zgromadzenia narodowego.
c. Faza podsumowująca
Końcowym etapem lekcji będzie wyrywkowe pytanie uczniów z tematu, który był przerabiany na lekcji. Jest to także moment, w którym nauczyciel może rozwiać ewentualne wątpliwości dotyczące tematu, wyjaśnić elementy niezrozumiałe, odpowiedzieć na pytania uczniów.
5. Bibliografia
Podręcznik: Maleska J., Smutek Z., Surmacz B., Wiedza o społeczeństwie. Zakres rozszerzony. Część pierwsza, OPERON, Gdynia 2004.
6. Załączniki
Dwa testy z władzy ustawodawczej w Polsce.
Prezentacja multimedialna.
Praca domowa: uczniowie mają wybrać trzy dowolne funkcje parlamentu i opisać je, dodatkowo mają sprawdzić, jakie partie polityczne obecnie znajdują się w sejmie i jakie osoby są przewodniczącymi tych partii.