Właściwa identyfikacja tekstu to podstawa!
Scenariusz zajęć
II etap edukacyjny, język polski
Temat: Właściwa identyfikacja tekstu to podstawa!
Treści kształcenia:
II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.
2. Analiza. Uczeń:
11) identyfikuje: opowiadanie, powieść, baśń, legendę, mit, bajkę, fraszkę, wiersz, przysłowie, komiks.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Redaguje notatkę,
Wyszukuje w tekście informacje,
Odnajduje, czyta i wykorzystuje hasło słownikowe.
Nabywane umiejętności:
Uczeń:
Prezentuje kreatywne nastawienie do słuchania i wyszukiwania potrzebnych informacji,
Analizuje tekst pod kątem jego identyfikacji gatunkowej,
Porównuje własne zdanie z opinią interlokutorów.
Kompetencje kluczowe:
Porozumiewanie się w języku ojczystym,
Umiejętność uczenia się,
Kompetencje społeczne i obywatelskie.
Środki dydaktyczne:
Karty dydaktyczne,
Sprzęt multimedialny (komputer, ewentualnie podłączony do telewizora/ projektor multimedialny/tablica interaktywna),
Zasób multimedialny: film „O micie”.
Metody nauczania:
Aktywizujące: rozmowa kierowana, gra,
Praktyczna: ćwiczenia,
Eksponująca: film.
Formy pracy:
Zbiorowa jednolita,
Grupowa zróżnicowana.
Przebieg zajęć:
Etap przygotowawczy
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie kolorowych karteczek z definicjami pojęć: opowiadanie, powieść, baśń, legenda, mit, bajka, fraszka, wiersz, przysłowie, komiks oraz osobno karteczek z samymi pojęciami. Oprócz tego uczniowie mają odszukać w Internecie lub podręczniku do języka polskiego teksty będące przykładami wymienionych wyżej gatunków i fragmenty cytatów umieścić na osobnych karteczkach.
Etap wstępny
Prowadzący wita uczniów i przeprowadza czynności organizacyjne. Następnie wyjaśnia zasady zabawy, do której posłużą przygotowane w domu karteczki. Prosi uczniów o wyciągnięcie kart z definicjami i pojęciami na ławki (kartki z cytatami będą wykorzystywane w dalszej części zajęć). Zadanie w parach polega na wylosowaniu karteczki, odczytaniu treści i próbie określenia terminu lub definicji. Uczniowie losują kartki naprzemiennie starają się odgadywać właściwe zagadnienia oraz definiować swoimi słowami pojęcia. Gra kończy się w chwili, gdy wszystkie karty zostaną odkryte i uporządkowane parami.
Etap realizacji
W dalszej części zajęć uczniowie przyporządkowują przygotowane cytaty do ułożonych par. Po wykonanej pracy i cichym odczytaniu zestawień wszyscy zmieniają swoje miejsca: każda para zasiada w ławce sąsiedniej dwójki. Odczytuje treść kart i zmienia ich układ, jeśli dostrzegą błąd w zestawieniu pojęcia z definicją i cytatem. Uczniowie zmieniają miejsca na tej samej zasadzie jeszcze dwa razy, za każdym razem korygując pracę kolegów i koleżanek.
Potem następuje prezentacja prac na forum klasowym. Nauczyciel wskazuje różnych uczniów do głośnego odczytywania definicji, terminu i przykładów. Wszyscy wspólnie określają cechy i funkcje wymienianych gatunków i zapisują je na tablicy. Analizują pod tym kątem cytowane fragmenty opowiadań, powieści, baśni, legend, mitów, bajek, fraszek, wierszy, przysłów i komiksów. Następnie uczniowie sporządzają własne notatki w zeszycie, sugerując się zapisem na tablicy.
Nauczyciel zaprasza teraz uczniów do obejrzenia filmu z zasobu multimedialnego. Przed projekcją prosi, by zapamiętali wyjaśnienie literaturoznawcy i zanotowali najważniejsze punkty omówienia mitu o Prometeuszu.
Po emisji uczniowie wymieniają swoje spostrzeżenia i pomysły: prowadzący prosi o przypomnienie konstrukcji mitu; omawia treść mitu i sens w nim ukryty.
Etap końcowy
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie pracy, czuwając nad poprawnością wniosków. W razie potrzeby koryguje błędy i rozwiewa wątpliwości.
Zadanie domowe:
Stwórz komiks lub napisz wiersz albo opowiadanie, którego akcja będzie skupiała się wokół Prometeusza.
Dodatkowo:
Zadanie dla chętnych:
Wyszukaj i wypisz przysłowia, których źródeł należy szukać w mitologii.