Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

II etap edukacyjny, język polski

Temat: Właściwa identyfikacja tekstu to podstawa!

Treści kształcenia:

II. Analiza i interpretacja tekstów kultury. Uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela.

2. Analiza. Uczeń:

11) identyfikuje: opowiadanie, powieść, baśń, legendę, mit, bajkę, fraszkę, wiersz, przysłowie, komiks.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Redaguje notatkę,

  • Wyszukuje w tekście informacje,

  • Odnajduje, czyta i wykorzystuje hasło słownikowe.

Nabywane umiejętności:

Uczeń:

  • Prezentuje kreatywne nastawienie do słuchania i wyszukiwania potrzebnych informacji,

  • Analizuje tekst pod kątem jego identyfikacji gatunkowej,

  • Porównuje własne zdanie z opinią interlokutorów.

Kompetencje kluczowe:

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym,

  • Umiejętność uczenia się,

  • Kompetencje społeczne i obywatelskie.

Środki dydaktyczne:

  • Karty dydaktyczne,

  • Sprzęt multimedialny (komputer, ewentualnie podłączony do telewizora/ projektor multimedialny/tablica interaktywna),

  • Zasób multimedialny: film „O micie”.

Metody nauczania:

  • Aktywizujące: rozmowa kierowana, gra,

  • Praktyczna: ćwiczenia,

  • Eksponująca: film.

Formy pracy:

  • Zbiorowa jednolita,

  • Grupowa zróżnicowana.

Przebieg zajęć:

Etap przygotowawczy

Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie kolorowych karteczek z definicjami pojęć: opowiadanie, powieść, baśń, legenda, mit, bajka, fraszka, wiersz, przysłowie, komiks oraz osobno karteczek z samymi pojęciami. Oprócz tego uczniowie mają odszukać w Internecie lub podręczniku do języka polskiego teksty będące przykładami wymienionych wyżej gatunków i fragmenty cytatów umieścić na osobnych karteczkach.

Etap wstępny

Prowadzący wita uczniów i przeprowadza czynności organizacyjne. Następnie wyjaśnia zasady zabawy, do której posłużą przygotowane w domu karteczki. Prosi uczniów o wyciągnięcie kart z definicjami i pojęciami na ławki (kartki z cytatami będą wykorzystywane w dalszej części zajęć). Zadanie w parach polega na wylosowaniu karteczki, odczytaniu treści i próbie określenia terminu lub definicji. Uczniowie losują kartki naprzemiennie starają się odgadywać właściwe zagadnienia oraz definiować swoimi słowami pojęcia. Gra kończy się w chwili, gdy wszystkie karty zostaną odkryte i uporządkowane parami.

Etap realizacji

W dalszej części zajęć uczniowie przyporządkowują przygotowane cytaty do ułożonych par. Po wykonanej pracy i cichym odczytaniu zestawień wszyscy zmieniają swoje miejsca: każda para zasiada w ławce sąsiedniej dwójki. Odczytuje treść kart i zmienia ich układ, jeśli dostrzegą błąd w zestawieniu pojęcia z definicją i cytatem. Uczniowie zmieniają miejsca na tej samej zasadzie jeszcze dwa razy, za każdym razem korygując pracę kolegów i koleżanek.

Potem następuje prezentacja prac na forum klasowym. Nauczyciel wskazuje różnych uczniów do głośnego odczytywania definicji, terminu i przykładów. Wszyscy wspólnie określają cechy i funkcje wymienianych gatunków i zapisują je na tablicy. Analizują pod tym kątem cytowane fragmenty opowiadań, powieści, baśni, legend, mitów, bajek, fraszek, wierszy, przysłów i komiksów. Następnie uczniowie sporządzają własne notatki w zeszycie, sugerując się zapisem na tablicy.

Nauczyciel zaprasza teraz uczniów do obejrzenia filmu z zasobu multimedialnego. Przed projekcją prosi, by zapamiętali wyjaśnienie literaturoznawcy i zanotowali najważniejsze punkty omówienia mitu o Prometeuszu.

Po emisji uczniowie wymieniają swoje spostrzeżenia i pomysły: prowadzący prosi o przypomnienie konstrukcji mitu; omawia treść mitu i sens w nim ukryty.

Etap końcowy

Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie pracy, czuwając nad poprawnością wniosków. W razie potrzeby koryguje błędy i rozwiewa wątpliwości.

Zadanie domowe:

Stwórz komiks lub napisz wiersz albo opowiadanie, którego akcja będzie skupiała się wokół Prometeusza.

Dodatkowo:

Zadanie dla chętnych:

Wyszukaj i wypisz przysłowia, których źródeł należy szukać w mitologii.

R1453G9MS45Ac

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 99.50 KB w języku polskim
RjYrtcMuTfIWk

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 83.64 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3