Właściwości aldehydów
Właściwości aldehydów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna właściwości, zastosowanie i występowanie aldehydów.
b) Umiejętności
Uczeń odróżnia aldehydy od innych związków organicznych na podstawie ich właściwości
2. Metody i forma pracy
Pokaz, pogadanka, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, metanal, odczynniki Tollensa i Trommera.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Przypomnienie zagadnień omawianych na ostatniej lekcji o aldehydach.
Nawiązanie do tematu lekcji. Postawienie pytania, czy uczniowie znają jakieś właściwości aldehydów. Powinni stwierdzić, że słyszeli o tzw. lustrze srebrnym.
b) Faza realizacyjna
Właściwości aldehydów- reakcje charakterystyczne dla aldehydów
Doświadczenie 1
Próba Tollensa – wykrywanie właściwości redukujących.
Do probówki wlać metanal, a następnie azotan (V) srebra (świeży), dodać odrobinę roztworu zasady sodowej i amoniaku. Probówkę lekko ogrzać.
Obserwacje: Uczniowie powinni zaobserwować na ściankach probówki pojawienie się metalicznego osadu.
Wniosek: Aldehyd redukuje związki srebra do metalicznego srebra
HCHO + AgIndeks dolny 22O = HCOOH + 2 Ag
Odczynnik Tollensa powstaje w następujący sposób:
- AgNOIndeks dolny 33 + NaOH = NaNOIndeks dolny 33 + AgOH
- 2 AgOH = AgIndeks dolny 22O + HIndeks dolny 22O
- AgIndeks dolny 22O + 2 NHIndeks dolny 33 = 2 (Ag(NHIndeks dolny 33)Indeks dolny 22)OH
Ten ostatni związek reaguje z aldehydami
Doświadczenie 2
Próba Trommera – wykrywanie właściwości redukujących aldehydów
Do probówki wlać metanal, następnie roztwór siarczanu (VI) miedzi (II) i odrobinę zasady sodowej. Probówkę ogrzewać.
Obserwacje: Roztwór o barwie niebieskiej zmienił zabarwienie na ceglastoczerwony, pojawił się też ceglastoczerwony osad.
Wniosek: Aldehyd utlenia związki miedzi
Odczynnik Trommera powstaje w następujący sposób:
CuSOIndeks dolny 44 + 2 NaOH = Cu(OH)Indeks dolny 22 + NaIndeks dolny 22SOIndeks dolny 44
HCHO + Cu(OH)Indeks dolny 22 = HCOOH + CuIndeks dolny 22O + HIndeks dolny 22O
Pozostałe właściwości aldehydów.
Uczniowie na podstawie obserwacji probówki z aldehydem podają właściwości aldehydów.
a) Wodny roztwór aldehydu mrówkowego to formalina, która ma odczyn obojętny.
b) Aldehydy wykazują silne właściwości redukujące.
c) Aldehydy aromatyczne ulegają reakcji nitrowania.
d) Aldehydy ulegają reakcji addycji wodoru dając alkohol.
e) Aldehydy ulegają reakcji polimeryzacji.
Z metanalu powstaje poliformaldehyd (paraform), który ulega depolimeryzacji po ogrzaniu.
Zastosowanie aldehydów
Zapisanie przez uczniów zastosowania aldehydów.
a) mrówkowy
- fotografia, żywice syntetyczne, garbarstwo, konserwant;
b) propionowy
- estry zapachowe, do produkcji celulozy;
c) benzoesowy
- barwniki, substancje zapachowe, przemysł spożywczy, farmacja, rozpuszczalnik żywic, olejów, estrów i celulozy;
d) glioksal (dialdehyd )
- substancja zapobiegająca rozpuszczaniu skrobi, żelatyny; w włókiennictwie, papiernictwie i garbarstwie;
e) salicylowy
- perfumy, do syntezy kumaryny i barwników;
f) akroleina
- tworzywa sztuczne, synteza organiczna.
Występowanie aldehydów
Scharakteryzowanie przez uczniów na podstawie własnych doświadczeń występowania aldehydów.
a) mrówkowy – jad mrówek,
b) propionowy- w procesach fermentacyjnych,
c) benzoesowy- w owocach migdałów,
d) 2‑furylowy- otręby,
e) salicylowy- olejki eteryczne roślin.
c) Faza podsumowująca
Przypomnienie doświadczeń i wiadomości o właściwościach aldehydów
Bibliografia
Z. Kluz, M. M. Pomniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak