Jedną z wykorzystywanych w życiu codziennym właściwości substancji jest palność. Na przykład metan to główny składnik gazu ziemnegogaz ziemnygazu ziemnego. Jest wykorzystywany do wytwarzania płomienia w kuchenkach gazowych, ogrzewania wody czy mieszkań. Niestety, co roku media informują o jego wybuchach w kopalniach bądź o czyjejś śmierci z powodu zaczadzenia. Dlaczego tak się dzieje? Jakie jeszcze właściwości mają alkany i dlaczego ich spalanie może być niebezpieczne?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • położenie atomu węgla w układzie okresowym oraz jego konfigurację powłokową;

  • budowę atomu tlenu (zawartość protonów i elektronów) oraz jego konfigurację powłokową;

  • definicję i przykłady węglowodorów nasyconych;

  • sposób zapisu wzoru sumarycznego alkanu o podanej liczbie atomów węgla;

  • wzór ogólny szeregu homologicznego alkanów;

  • metody rysowania wzorów strukturalnych i półstrukturalnych alkanów.

Nauczysz się
  • wyjaśniać wpływ długości łańcucha węglowego na właściwości fizyczne alkanów, np. na stan skupienia;

  • planować doświadczenia pozwalające zbadać właściwości alkanów na przykładzie metanu i etanu;

  • obserwować i opisywać właściwości fizyczne i chemiczne (reakcje spalania) alkanów na przykładzie metanu i etanu.

iFt4DyYaIB_d5e215

1. Właściwości fizyczne alkanów

Otrzymywanie metanu i badanie właściwości fizycznych – pokaz nauczycielski
Doświadczenie 1
R1HgjWxZJYAHq
Otrzymywanie metanu oraz sposób jego zbierania. Problem badawczy W jaki sposób można zbierać metan powstający w reakcji chemicznej?. Hipoteza Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie ją zweryfikuj. (Wybierz: Metan można otrzymać w wyniku reakcji octanu sodu w wodorotlenkiem sodu pod wpływem tlenku wapnia. Jest gazem o gęstości większej od gęstości powietrza i możemy go zbierać bezpośrednio do probówki lub zlewki., Metan można otrzymać w wyniku reakcji octanu sodu z wodorotlenkiem sodu pod wpływem tlenku wapnia. To gaz o mniejszej gęstości od powietrza i słabo rozpuszczalny w wodzie, dlatego należy go zbierać do probówki lub zlewki napełnionej wodą i odwróconej do góry dnem w naczyniu napełnionym wodą.) > > > > \doswiadczenie-co-bedzie-potrzebne > > > > - 3 g octanu sodu; > > - 3 g tlenku wapnia; > > - 1,5 g wodorotlenku sodu; > > - moździerz; > > - krystalizator; > > - dwie probówki; > > - korek z rurką odprowadzającą; > > - korek; > > - statyw; > > - łapa; > > - palnik gazowy. > > > > \doswiadczenie-instrukcja > > > > 1. W moździerzu zmieszaj octan sodu, tlenek wapnia i wodorotlenek sodu. > > 2. Powstałą mieszaninę umieść w probówce, zamknij korkiem z rurką odprowadzającą i umocuj ukośnie w statywie. > > 3. Drugą probówkę napełnij wodą i umieść, odwróconą do góry dnem, w krystalizatorze napełnionym wodą do 1/3 objętości. > > 4. Zacznij ogrzewać probówkę z mieszaniną. Wydzielający się gaz zbieraj pod wodą do probówki (po ukończeniu zbierania zamknij probówkę korkiem). > > 5. Obserwuj zachodzące zmiany.

Otrzymywanie metanu oraz sposób jego zbierania.

Problem badawczy

W jaki sposób można zbierać metan powstający w reakcji chemicznej?

Hipoteza

Metan można otrzymać w wyniku reakcji octanu sodu z wodorotlenkiem sodu pod wpływem tlenku wapnia. To gaz o mniejszej gęstości od powietrza i słabo rozpuszczalny w wodzie, dlatego należy go zbierać do probówki lub zlewki napełnionej wodą i odwróconej do góry dnem w naczyniu napełnionym wodą.

Co będzie potrzebne

  • 3 g octanu sodu;

  • 3 g tlenku wapnia;

  • 1,5 g wodorotlenku sodu;

  • moździerz;

  • krystalizator;

  • dwie probówki;

  • korek z rurką odprowadzającą;

  • korek;

  • statyw;

  • łapa;

  • palnik gazowy.

Instrukcja

W moździerzu zmieszano octan sodu, tlenek wapnia i wodorotlenek sodu. Powstałą mieszaninę umieszczono w probówce, zamknięto korkiem z rurką odprowadzającą i umocowano ukośnie w statywie. Drugą probówkę napełniono wodą i umieszczono, odwróconą do góry dnem, w krystalizatorze napełnionym wodą do 13 objętości. Zaczęto ogrzewać probówkę z mieszaniną. Wydzielający gaz zbierano pod wodą do probówki (po ukończeniu zbierania zamknięto probówkę korkiem). Zaobserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje

W wyniku reakcji powstaje bezbarwny, bezwonny gaz, który wypiera wodę z probówki.

Wybrana hipoteza

Metan można otrzymać w wyniku reakcji octanu sodu w wodorotlenkiem sodu, pod wpływem tlenku wapnia. Jest gazem o mniejszej gęstości od powietrza i słabo rozpuszczalny w wodzie, dlatego należy go zbierać do probówki lub zlewki napełnionej wodą i odwróconej do góry dnem w naczyniu napełnionym wodą.

Wnioski

Zebranym gazem jest metan.

RtmjqoQXClRIt
Zestaw do otrzymywania metanu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1
R1YgGbbYm2VXT
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
1
Polecenie 1

Jakie związki chemiczne są potrzebne, aby otrzymać metan?

R19Qxgkgm3u6Z
(Uzupełnij).
RGrdJUkaDDEYK1
Alkany
Źródło: Krzysztof Jaworski, epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 2

1. Przedstaw dane z tabeli nr 1 w postaci wykresu punktowego, uwzględniając zależność temperatury wrzenia i topnienia alkanów od liczby atomów węgla w ich cząsteczkach. Następnie uzupełnij zdanie.

R15r7WCaNOQSP
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1UNpa0dz1AFA
Wraz ze wzrostem liczby atomów węgla Tu uzupełnij temperatura i topnienia alkanów.

2. Odczytaj w tablicach chemicznych gęstość pierwszych pięciu węglowodorów z szeregu homologicznego alkanów. Następnie uzupełnij zdanie.

R18llUhMjR24I
Wraz ze wzrostem liczby atomów węgla alkanów o prostych łańcuchach węglowych z reguły Tu uzupełnij ich gęstość
1
Polecenie 2

Zastanów się i napisz, jaka jest zależność pomiędzy temperaturą wrzenia oraz topnienia i stanem skupienia względem liczby atomów węgla cząsteczkach alkanów.

R6tTI4J7JttBt
(Uzupełnij).

Podsumowanie właściwości fizycznych alkanów

1. Właściwości fizyczne alkanów o prostych łańcuchach węglowych zmieniają się wraz ze wzrostem liczby atomów węgla w ich cząsteczkach.

W temperaturze pokojowej 25°C alkany o prostych łańcuchach węglowych od metanu CH4 do butanu C4H10 to gazy, od pentanu C5H12 do heksadekanu C16H34 to ciecze, natomiast od heptadekanu C17H36 wszystkie alkany charakteryzują się stałym stanem skupienia.

R1E0dmkrD6Tzj1
Stany skupienia alkanów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wraz ze wzrostem liczby atomów węgla rosną zarówno temperatury wrzenia, jak i topnienia alkanów.

RwlLJiGF2g0zB1
Zależność temperatury topnienia i wrzenia od ilości atomów węgla w cząsteczce alkanu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wraz z długością łańcucha węglowego zwiększa się również gęstość alkanów, jednak pozostaje mniejsza od gęstości wody wynoszącej 1gcm3.

R1IkiN5o2prVb1
Zależność zmiany gęstości alkanów w zależności od liczby atomów węgla w cząsteczce
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

2. Alkany są związkami bezbarwnymi, nie rozpuszczają się w wodzie.

Ry8lSgvs3FSPE1
Alkany
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iFt4DyYaIB_d5e338

2. Właściwości chemiczne alkanów

Badanie palności mieszaniny propan‑butan zawartej w palnikach gazowych.
Doświadczenie 2

Uwaga!

Doświadczenie chemiczne należy wykonywać wyłącznie pod sprawnym wyciągiem, ponieważ może pojawiać się również toksyczny tlenek węgla(II), tzw. czad.

R1Lmbww5tiOLp
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.

Problem badawczy

Czy propan i butan są palnymi gazami?

Hipoteza

Propan i butan są palnymi gazami.

Co będzie potrzebne

  • palnik gazowy (zawierający mieszaninę propan‑butan);

  • zlewka;

  • szkiełko zegarkowe;

  • woda wapienna;

  • szczypce.

Instrukcja

Należało zapalić palnik gazowy. Za pomocą pokrętła, trzeba było ustawić mały dopływ powietrza. Nad palnikiem trzymać szkiełko zegarkowe, zwilżone wodą. Należało obserwować zachodzące zmiany na szkiełku zegarkowym. Następnie, za pomocą pokrętła, w palniku gazowym ustawiono duży dopływ powietrza. Do wylotu palnika zbliżono kolejne szkiełko zegarkowe, zwilżone wodą wapienną. Zaobserwowano zachodzące zmiany na szkiełku zegarkowym.

Obserwacje

Należało zapalić palnik gazowy. Za pomocą pokrętła, ustawiono mały dopływ powietrza. Nad palnikiem trzeba było trzymać szkiełko zegarkowe, zwilżone wodą. Należało obserwować zachodzące zmiany na szkiełku zegarkowym. Następnie za pomocą pokrętła w palniku gazowym należało ustawić duży dopływ powietrza. Do wylotu palnika zbliżono kolejne szkiełko zegarkowe zwilżone wodą wapienną. Zaobserwowano zachodzące zmiany na szkiełku zegarkowym.

Wnioski

Palnik gazowy jest wypełniony mieszaniną propan‑butan. Alkany te są gazami palnymi. Przy nieograniczonym dostępie powietrza (tlenu), w miejscu zwilżenia wodą wapienną szkiełka zegarkowego, widoczny jest biały osad. Jest to węglan wapnia. Oznacza to, że jednym z produktów spalania, przy nieograniczonym dostępie tlenu, jest tlenek węglaIV, który reaguje z wodą wapienną. Przy ograniczonym dostępie powietrza (tlenu), na szkiełku pojawia się czarny nalot. Jest to węgiel, czyli sadza.

1
Polecenie 3

Zapisz hipotezę, obserwację i wnioski do przeprowadzonego doświadczenia.

R1BD20tjVRZ0u
Hipoteza: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
1
Polecenie 3

Zastanów się i zapisz, jakie dwa alkany występują w składzie mieszaniny palnika gazowego?

R1ahxfKbXgFMR
(Uzupełnij).
1
Polecenie 4

Zapisz równania reakcji, jakie zachodzą podczas przeprowadzania doświadczenia 2.

R1cHG0arJl5Kw
Równanie reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Polecenie 4
RV1mYb7ZLLV8V
Spalanie całkowite Możliwe odpowiedzi: 1. 2C4H10+5O28C+10H2O, 2. C3H8+2O23C+4H2O, 3. 2C4H10+13O28CO2+10H2O, 4. C3H8+5O23CO2+4H2O, 5. 2C3H8+7O26CO+8H2O, 6. CO2+CaOH2CaCO3+H2O Reakcje tlenku węgla(IV) z wodą wapienną Możliwe odpowiedzi: 1. 2C4H10+5O28C+10H2O, 2. C3H8+2O23C+4H2O, 3. 2C4H10+13O28CO2+10H2O, 4. C3H8+5O23CO2+4H2O, 5. 2C3H8+7O26CO+8H2O, 6. CO2+CaOH2CaCO3+H2O Reakcje spalania przy ograniczonym dostępie powietrza - spalanie niecałkowite Możliwe odpowiedzi: 1. 2C4H10+5O28C+10H2O, 2. C3H8+2O23C+4H2O, 3. 2C4H10+13O28CO2+10H2O, 4. C3H8+5O23CO2+4H2O, 5. 2C3H8+7O26CO+8H2O, 6. CO2+CaOH2CaCO3+H2O
Ciekawostka

W wyniku niecałkowitego spalaniaspalanie niecałkowiteniecałkowitego spalania metanu, np. w piecykach gazowych, powstaje tlenek węglaII zwany czadem. Jest to bezbarwny, bezwonny gaz, który w organizmie człowieka ok. 300 razy szybciej łączy się z hemoglobiną niż tlen.
W dodatku to połączenie jest o wiele trwalsze. Dochodzi więc do niedotlenienia tkanek, co w wielu przypadkach prowadzi do śmierci. Jedynym ratunkiem jest natychmiastowa transfuzja krwi.
W pomieszczeniach, w których występuje ryzyko emisji tlenku węglaII, montuje się detektory przeznaczone do stałej kontroli obecności tego gazu. Po przekroczeniu określonych wartości stężenia tlenku węglaII, w powietrzu zostaje uruchomiony odpowiedni sygnał.

R95Xm32TpHo18
Czujnik tlenku węglaII
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Produktami spalania całkowitegospalanie całkowitespalania całkowitego innych alkanów są – tak jak w przypadku propanu i butanu – tlenek węglaVI i woda. Z kolei podczas spalania niecałkowitego powstają odpowiednio tlenek węglaII i woda lub węgiel i woda.

W wyniku spalania całkowitego etanu powstaje zatem:

RHkEH7co5QzNQ
Równanie reakcji spalania całkowitego etanu
Źródło: Agnieszka Lipowicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rq17i7iEDtjmY
Animacja przedstawiająca reakcję spalania całkowitego etanu, gdzie są uzgadniane wartości po stronie substratów i produktów.

Natomiast produktami niecałkowitego spalania etanu są:

RJQa6uJuA9PLr
Równania reakcji spalania niecałkowitego etanu
Źródło: Agnieszka Lipowicz, licencja: CC BY-SA 3.0.
RyFlF2c0pO68V
Animacja przedstawiająca reakcję spalania całkowitego metanu. Wykonywane są obliczenia obrazujące tę reakcję.
Polecenie 5

Uzupełnij współczynniki stechiometryczne w poniższych równaniach reakcji chemicznych.

Miejsca, w którym uznasz, że współczynnik stechiometryczny wynosi 1, pozostaw puste.

R8uH68XhIvLeg
CH4+Tu uzupełnijO2CO2+2H2O
RsLe6wuVPcwxk
Prezentowane są odpowiednio wymieniane sprzęty laboratoryjne i odczynniki. Eksperymentator wlewa do krystalizatora wodę, dodaje detergent. Eksperymentator wprowadza wężykiem gaz z butli do krystalizatora z wodą. Na powierzchni krystalizatora tworzą się bańki. Po zebraniu większej ilości baniek eksperymentator odstawia butlę. Eksperymentator zbliża do baniek zapalone łuczywko. Pojawia się duży płomień.
Ciekawostka

Mieszanina metanu z powietrzem w stężeniu objętościowym 4,5-15% ma właściwości wybuchowe. Tworzenie się tej mieszaniny wskutek przedostania się metanu do zamkniętych pomieszczeń bywa przyczyną groźnych w skutkach eksplozji, zarówno w budynkach mieszkalnych, jak i kopalniach. Metan jest gazem bezwonnym, dlatego gaz ulatniający się z sieci nawaniany jest związkami siarki. Dzięki temu, przy odkręconym kurku z gazem, można wyczuć charakterystyczny zapach. W mieszaninie o proporcji powyżej 15%, metan pali się płomieniowo. Mieszanina wybuchowa eksploduje np. pod wpływem ognia czy iskry elektrycznej. Dlatego gdy podejrzewasz, że ulatnia się gaz, zamknij jego dopływ i otwórz szeroko okna. Pod żadnym pozorem nie zapalaj ognia ani nie włączaj urządzeń elektrycznych. Jak najszybciej opuść mieszkanie i zawiadom pogotowie gazowe (tel. 992).

Uwaga! Należy podkreślić, że niebezpieczeństwo związane z urządzeniami gazowymi stanowi zarówno metan, jak i tlenek węglaII. Oba związki chemiczne są gazami bezwonnymi. Metan jednak nie jest gazem toksycznym, lecz wybuchowym, ponieważ gwałtownie się spala. Natomiast tlenek węglaII jest trujący i może spowodować śmierć poprzez uduszenie.

RYZ1BsHyfmaBv
Pogotowie gazowe
Źródło: By Dawid Skalec, Own work, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.
Badanie palności węglowodorów ciekłych i stałych – pokaz nauczycielski
Doświadczenie 3

Uwaga!

Doświadczenie należy przeprowadzać w okularach ochronnych.

RGFRW9RLxfLSj
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.

Problem badawczy

Czy węglowodory ciekłe i stałe są palne?

Hipoteza

Węglowodory stałe i ciekłe są palne.

Co będzie potrzebne

  • palnik gazowy;

  • dwie parownice;

  • nafta lub pentan (lub inny dostępny ciekły alkan, np. heksan);

  • parafina;

  • szczypce;

  • trójnóg;

  • siatka ze spiekiem ceramicznym;

  • łuczywo.

Instrukcja

W ogrzanej parownicy umieszczono niewielką ilość pentanu (lub nafty). Zapalono go (ją), używając łuczywa. Umieszczono parownicę z niewielką ilością parafiny na trójnogu z siatką ceramiczną i ogrzewano. Po chwili zapalono, używając łuczywa. Zaobserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje

Po ogrzaniu nafty, jej pary się zapaliły. Podczas ogrzewania parafiny najpierw zaobserwowano jej stopienie, a potem również zapalenie się jej par.

Wnioski

Nafta jest mieszaniną ciekłych alkanów (pentan także jest ciekłym alkanem). Parafina z kolei jest mieszaniną stałych węglowodorów. Wszystkie alkany są palne, a temperatura zapłonu wzrasta z liczbą atomów węgla w cząsteczce węglowodoru.

RdZYUASfsCkA5
Spalanie pentanu i parafiny
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 6

Zapisz wybraną hipotezę, obserwację i wnioski z doświadczenia.

R1MGZTMLUndN7
Hipoteza: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
1
Polecenie 6

Zastanów się i napisz, jakie możliwe ciekłe alkany można było wykorzystać w tym doświadczeniu?

R61gjziPRyXEL
(Uzupełnij).
Badanie reaktywności metanu
Doświadczenie 4

Sprawdź, w jaki sposób metan zachowuje się wobec wody bromowej.

W tym celu wykonaj doświadczenie. Wybierz hipotezę, napisz obserwacje oraz sformułuj odpowiedni wniosek.

Jeśli nie masz możliwości samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia, zapoznaj się z poniższym materiałem filmowym obrazującym jego przebieg.

REmsyzzPiwT6b
Sprawdź, w jaki sposób metan zachowuje się wobec [wody bromowej]\pojecie-ref= {woda bromowa} . W tym celu wykonaj doświadczenie. Wybierz hipotezę, napisz obserwacje oraz sformułuj odpowiedni wniosek. Jeśli nie masz możliwości samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia, obejrzyj zamieszczony w podpowiedzi film. Problem badawczy Czy metan powoduje odbarwienie wody bromowej?. Hipoteza Wybierz jedną z przedstawionych hipotez, a następnie ją zweryfikuj. (Wybierz: Metan odbarwia wodę bromową., Metan nie powoduje odbarwienia wody bromowej.). Co będzie potrzebne - dwie probówki; - korek; - woda bromowa (roztwór bromu); - metan (np. z małej butli). Instrukcja Doświadczenie przeprowadź pod dygestorium. 1. Do pierwszej probówki wlej do 1/3 jej objętości roztwór bromu (wodę bromową). 2. Drugą probówkę napełnij metanem i wlej taką samą ilość wody bromowej. Probówkę zamknij korkiem i dobrze wymieszaj przez wytrząsanie. 3. Obserwuj zachodzące zmiany. 4. Porównaj zawartość obu probówek.

Sprawdzono, w jaki sposób metan zachowuje się wobec wody bromowej.

W tym celu wykonano doświadczenie. Wybierz hipotezę, zapoznaj się z obserwacjami oraz sformułuj odpowiedni wniosek.

Możesz zapoznać się z filmem ukazującym to doświadczenie.

Problem badawczy:

Czy metan powoduje odbarwienie wody bromowej?

Hipoteza:

Metan nie powoduje odbarwienia wody bromowej.

Co będzie potrzebne:

  • dwie probówki;

  • korek;

  • woda bromowa (roztwór bromu);

  • metan (np. z małej butli).

Instrukcja:

Doświadczenie przeprowadzono pod dygestorium. Do obu probówek wlano do 13 objętości roztwór bromu (wodę bromową). Do jednej z probówek włożono wężyk z metanem i przepuszczono gaz przez roztwór. Zaobserwowano zachodzące zmiany i porównano obie probówki.

Obserwacje:

Brak objawów reakcji./Brak zmian świadczących o przebiegu reakcji./Brunatny (lub pomarańczowy lub żółty) roztwór nie zmienia swojego zabarwienia.

Wniosek:

Metan nie powoduje odbarwienia wody bromowej./Metan nie reaguje z bromem.

R1Pmw7FoxTWhn
W filmie zaprezentowano przebieg doświadczenia, w którym zbadano reaktywność metanu względem wody bromowej. W filmie przedstawiono niezbędne szkło i sprzęt laboratoryjny do przeprowadzenia doświadczenia.
1
Polecenie 7

Napisz obserwacje oraz wniosek do przeprowadzonego doświadczenia.

R1WSc7bfv5Xl7
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
1
Polecenie 7

Zastanów się i napisz, w jakiej postaci metan wprowadzany jest do probówki.

Re4mC0Sas3eNa
(Uzupełnij).

Metan w zwykłych warunkach nie reaguje z bromem. Dopiero pod wpływem wysokiej temperatury lub światła, metan reaguje m.in. z bromem lub chlorem.

CH4+Cl2T lub światłoCH3Cl+HCl
iFt4DyYaIB_d5e685

Podsumowanie

  • Właściwości fizyczne alkanów zmieniają się wraz ze wzrostem długości łańcucha węglowego.

  • Alkany są związkami mało reaktywnymi chemicznie, w temperaturze pokojowej ulegają reakcjom spalania.

Praca domowa
Polecenie 8.1

Określ stan skupienia związków chemicznych (o prostych łańcuchach węglowych) o wzorach:

R1cEXRdx7u015
C2H6 - Tu uzupełnij C10H22 - Tu uzupełnij C22H46 - Tu uzupełnij C23H48 - Tu uzupełnij
Polecenie 8.2

Przedstaw w formie plakatu informacje na temat postępowania w przypadku nieszczelności instalacji gazowej.

ROKPi8RHG1fue
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
1
Polecenie 8.2

Wypisz w punktach najważniejsze czynności, jakie należy wykonać w przypadku wykrycia nieszczelności instalacji gazowej.

RCx7edr0ndGcx
(Uzupełnij).
iFt4DyYaIB_d5e745

Słownik

spalanie całkowite
spalanie całkowite

proces spalania węglowodorów przy nieograniczonym dostępie powietrza (tlenu); jego produktami są tlenek węglaIV i woda

spalanie niecałkowite
spalanie niecałkowite

proces spalania węglowodorów przy ograniczonym dostępie powietrza (tlenu); jego produktami są tlenek węglaII (czad) oraz woda lub węgiel (sadza) i woda

nafta
nafta

mieszanina ciekłych alkanów, których cząsteczki zawierają od 12 do 15 atomów węgla

parafina
parafina

mieszanina stałych alkanów, zawierających od 16 do 48 atomów węgla

gaz ziemny
gaz ziemny

naturalna mieszanina węglowodorów, w skład której wchodzi głównie metan, a także w bardzo małej ilości inne lekkie węglowodory, zwłaszcza etan, propan butan, pentan i heksan

iFt4DyYaIB_d5e804

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Określ stan skupienia alkanów w temperaturze pokojowej, w zależności od liczby atomów węgla w ich łańcuchu węglowym. Wstaw dostępne elementy we właściwe miejsca, a następnie sprawdź poprawność ustawienia.

RxMLZZQYb9xTF
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RArqMxqTT9RDz
Określ stan skupienia alkanów w temperaturze pokojowej, w zależności od liczby atomów węgla w ich łańcuchu węglowym. Alany o łańcuchu zawierającym od 1 do 4 atomów węgla - stan Tu uzupełnij. Alkany o łańcuchu zawierającym od 5 do 16 atomów węgla - stan Tu uzupełnij. Alkany o łańcuchu zawierającym 17 i więcej atomów węgla -stan Tu uzupełnij
1
Ćwiczenie 2

W trzech ponumerowanych probówkach znajdują się bezbarwne gazy: metan, wodór oraz tlenek węglaIV. Zidentyfikuj je na podstawie podanych informacji oraz uszereguj w odpowiedniej kolejności wzory sumaryczne, zgodnie z numeracją probówek: 1, 23.

R18o5MUv89M90
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.

Gaz z probówki nr 1 nie podtrzymuje palenia, zapalona zapałka w tym gazie gaśnie. Gazy palne są w probówkach 2. i 3. Gaz z probówki nr 2 znany jest także jako gaz błotny i gaz kopalniany. Gaz z probówki nr 3 zmieszany z tlenem w stosunku objętościowym 2:1 tworzy mieszaninę piorunującą.

RsrYpscD4OJi0
Elementy do uszeregowania: 1. CH4, 2. H2, 3. CO2
R1UaRI3HSC4GR1
Ćwiczenie 3
Wybierz wzory sumaryczne trzech alkanów, które występują w parafinie. Możliwe odpowiedzi: 1. C18H38, 2. C8H18, 3. C10H22, 4. C15H32, 5. C30H62, 6. C5H12, 7. C25H52, 8. CH4
2
Ćwiczenie 4
R139nvPgXeesl
zadanie interaktywne
Źródło: Małgorzata Bartoszewicz, licencja: CC BY 3.0.
21
Ćwiczenie 5

Poniżej przedstawiono właściwości fizyczne dla wybranych alkanów o nierozgałęzionych łańcuchach węglowych.

R1BysusxR2qA4
Alkany
Źródło: Krzysztof Jaworski, epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.

Na podstawie tabeli, oceń prawdziwość podanych informacji. Wskaż, które zdanie jest prawdziwe, a które fałszywe.

RBjZlIXGfW3gA
Łączenie par. . Wraz ze wzrostem liczby atomów węgla w cząsteczce alkanów maleje temperatura wrzenia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wraz ze wzrostem liczby atomów węgla w cząsteczce alkanów wzrasta temperatura wrzenia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wraz ze wzrostem liczby atomów węgla w cząsteczce alkanów maleje temperatura topnienia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wraz ze wzrostem liczby atomów węgla w cząsteczce alkanów wzrasta temperatura topnienia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pentan w temperaturze 20°C jest gazem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1C35T27mKUhi2
Ćwiczenie 6
Pewien alkan o nierozgałęzionym łańcuchu węglowym charakteryzuje się temperaturą wrzenia równą 69°C a temperaturą topnienia równą -95°C. Określ, czy w podanych temperaturach, będzie on cieczą, gazem, czy ciałem stałym. 20°C Tu uzupełnij 75°C Tu uzupełnij -90°C Tu uzupełnij -150°C Tu uzupełnij
3
Ćwiczenie 7

How do physical properties of alkanes change with increasing number of carbon atoms in a molecule? Choose the correct answers.

R8oRof2rcPT3N
Łączenie par. . Density. Możliwe odpowiedzi: Increases, Decreases. Melting point. Możliwe odpowiedzi: Increases, Decreases. Boiling point. Możliwe odpowiedzi: Increases, Decreases. Solubility in water. Możliwe odpowiedzi: Increases, Decreases
Glossary
3
Ćwiczenie 8

Combine the molecular formulas of the alkanes and the corresponding physical state.

Rl1WpaG3lIkJ6
CH4 Możliwe odpowiedzi: 1. liquid, 2. liquid, 3. gas, 4. solid, 5. solid, 6. liquid, 7. gas C10H12 Możliwe odpowiedzi: 1. liquid, 2. liquid, 3. gas, 4. solid, 5. solid, 6. liquid, 7. gas C15H32 Możliwe odpowiedzi: 1. liquid, 2. liquid, 3. gas, 4. solid, 5. solid, 6. liquid, 7. gas C7H16 Możliwe odpowiedzi: 1. liquid, 2. liquid, 3. gas, 4. solid, 5. solid, 6. liquid, 7. gas C20H42 Możliwe odpowiedzi: 1. liquid, 2. liquid, 3. gas, 4. solid, 5. solid, 6. liquid, 7. gas C3H7 Możliwe odpowiedzi: 1. liquid, 2. liquid, 3. gas, 4. solid, 5. solid, 6. liquid, 7. gas C18H38 Możliwe odpowiedzi: 1. liquid, 2. liquid, 3. gas, 4. solid, 5. solid, 6. liquid, 7. gas
Glossary

Bibliografia

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Podręcznik do chemii dla klasy ósmej szkoły podstawowej, Warszawa 2020.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Mac edukacja 2020.

bg‑gray3

Notatnik

R1D1Eb6NW26Y1
(Uzupełnij).