Właściwości amin
Właściwości amin
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna metody otrzymywania i właściwości amin.
b) Umiejętności
Uczeń odróżnia aminy od innych związków organicznych.
2. Metoda i forma organizacji lekcji
Pogadanka, praca zbiorowa, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Pogadanka na temat amin.
b) Faza realizacyjna
Wprowadzenie pojęcia aminy. Zapisanie przez uczniów definicji amin:
Aminy są to pochodne amoniaku, w cząsteczce którego przynajmniej jeden atom wodoru został zastąpiony przez grupę alkilową bądź arylową.
Podanie na podstawie analogii podziału amin i zapisanie go w zeszytach.
Wyróżniamy
aminy alifatyczne, np.: metyloaminę CHIndeks dolny 33-NHIndeks dolny 22,
aminy aromatyczne, np.: aminobenzen (anilina) CIndeks dolny 66HIndeks dolny 55NHIndeks dolny 22,
aminy aromatyczno‑alifatyczne.
Aminy można też podzielić ze względu na rzędowość:
pierwszorzędowe R‑NHIndeks dolny 22,
drugorzędowe RIndeks dolny 11-NH‑RIndeks dolny 2,2,
trzeciorzędowe (RIndeks dolny 11)Indeks dolny 33N,
Właściwości amin. Określanie przez uczniów na podstawie próbki dowolnej aminy podstawowych właściwości amin. Uzupełnianie wiedzy w trakcie obserwacji i analizowania właściwości próbki amin - lektura odpowiedniego fragmentu zamieszczonego w podręczniku. Konsultacja spostrzeżeń z nauczycielem i zapisanie notatek w zeszytach.
a) alifatyczne:
właściwości fizyczne i chemiczne są zbliżone do właściwości amoniaku,
wodne roztwory mają odczyn zasadowy,
mają nieprzyjemny zapach,
reagują z HNOIndeks dolny 22:
I rzędowe dają alkohol, wodę i azot
CHIndeks dolny 33NHIndeks dolny 22 + HNOIndeks dolny 22 = CHIndeks dolny 33OH + HIndeks dolny 22O + NIndeks dolny 22
II rzędowe dają nitrozoaminy
III rzędowe nie reagują
reagują z mocnymi kwasami tworząc sole amin,
CHIndeks dolny 33NHIndeks dolny 22 + HCl = CHIndeks dolny 33NHIndeks dolny 22*HCl (chlorowodorek metyloaminy)
b) aromatyczne:
ciecze lub ciała stałe o nieprzyjemnym zapachu,
trudnorozpuszczalne w wodzie,
mają mniejszą zasadowość niż aimny alifatyczne (wynika to z oddziaływania wolnej pary elektronowej NHIndeks dolny 22 z sekstetem elektronowym),
z mocnymi kwasami tworzą mniej trwałe sole niż aminy alifatyczne.
Otrzymywanie amin
Zapisanie przez uczniów sposobów otrzymywania amin.
Aminy alifatyczne - reakcja amoniaku z fluoropochodnymi:
CHIndeks dolny 33Cl + NHIndeks dolny 33 = CHIndeks dolny 33NHIndeks dolny 22 + HCl
CHIndeks dolny 33NHIndeks dolny 22 + CHIndeks dolny 33Cl = CHIndeks dolny 33NHCHIndeks dolny 33 + HCl itd.
Aminy aromatyczne - redukcja związków nitrowych.
Reduktorem jest wodór atomowy (in statu nascendi), otrzymywany w reakcji cynku lub żelaza z HCl.
Zn + 2 HCl = ZnClIndeks dolny 22 + HIndeks dolny 22
CIndeks dolny 66HIndeks dolny 55NOIndeks dolny 22 + 3 HIndeks dolny 22 = CIndeks dolny 66HIndeks dolny 55NHIndeks dolny 22 + 2 HIndeks dolny 22O
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie wiadomości o aminach.
5. Bibliografia
Z. Kluz, M. M. Poźniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak