Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Właściwości amin

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna metody otrzymywania i właściwości amin.

b) Umiejętności

Uczeń odróżnia aminy od innych związków organicznych.

2. Metoda i forma organizacji lekcji

Pogadanka, praca zbiorowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Pogadanka na temat amin.

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie pojęcia aminy. Zapisanie przez uczniów definicji amin:

Aminy są to pochodne amoniaku, w cząsteczce którego przynajmniej jeden atom wodoru został zastąpiony przez grupę alkilową bądź arylową.

Podanie na podstawie analogii podziału amin i zapisanie go w zeszytach.

Wyróżniamy

  • aminy alifatyczne, np.: metyloaminę CHIndeks dolny 3-NHIndeks dolny 2,

  • aminy aromatyczne, np.: aminobenzen (anilina) CIndeks dolny 6HIndeks dolny 5NHIndeks dolny 2,

  • aminy aromatyczno‑alifatyczne.

Aminy można też podzielić ze względu na rzędowość:

  • pierwszorzędowe R‑NHIndeks dolny 2,

  • drugorzędowe RIndeks dolny 1-NH‑RIndeks dolny 2,

  • trzeciorzędowe (RIndeks dolny 1)Indeks dolny 3N,

  1. Właściwości amin. Określanie przez uczniów na podstawie próbki dowolnej aminy podstawowych właściwości amin. Uzupełnianie wiedzy w trakcie obserwacji i analizowania właściwości próbki amin - lektura odpowiedniego fragmentu zamieszczonego w podręczniku. Konsultacja spostrzeżeń z nauczycielem i zapisanie notatek w zeszytach.

a) alifatyczne:

  • właściwości fizyczne i chemiczne są zbliżone do właściwości amoniaku,

  • wodne roztwory mają odczyn zasadowy,

  • mają nieprzyjemny zapach,

  • reagują z HNOIndeks dolny 2:

I rzędowe dają alkohol, wodę i azot

CHIndeks dolny 3NHIndeks dolny 2 + HNOIndeks dolny 2 = CHIndeks dolny 3OH + HIndeks dolny 2O + NIndeks dolny 2

II rzędowe dają nitrozoaminy

III rzędowe nie reagują

  • reagują z mocnymi kwasami tworząc sole amin,

CHIndeks dolny 3NHIndeks dolny 2 + HCl = CHIndeks dolny 3NHIndeks dolny 2*HCl (chlorowodorek metyloaminy)

b) aromatyczne:

  • ciecze lub ciała stałe o nieprzyjemnym zapachu,

  • trudnorozpuszczalne w wodzie,

  • mają mniejszą zasadowość niż aimny alifatyczne (wynika to z oddziaływania wolnej pary elektronowej NHIndeks dolny 2 z sekstetem elektronowym),

  • z mocnymi kwasami tworzą mniej trwałe sole niż aminy alifatyczne.

  1. Otrzymywanie amin

Zapisanie przez uczniów sposobów otrzymywania amin.

Aminy alifatyczne - reakcja amoniaku z fluoropochodnymi:

CHIndeks dolny 3Cl + NHIndeks dolny 3 = CHIndeks dolny 3NHIndeks dolny 2 + HCl

CHIndeks dolny 3NHIndeks dolny 2 + CHIndeks dolny 3Cl = CHIndeks dolny 3NHCHIndeks dolny 3 + HCl itd.

Aminy aromatyczne - redukcja związków nitrowych.

Reduktorem jest wodór atomowy (in statu nascendi), otrzymywany w reakcji cynku lub żelaza z HCl.

Zn + 2 HCl = ZnClIndeks dolny 2 + HIndeks dolny 2

CIndeks dolny 6HIndeks dolny 5NOIndeks dolny 2 + 3 HIndeks dolny 2 = CIndeks dolny 6HIndeks dolny 5NHIndeks dolny 2 + 2 HIndeks dolny 2O

c) Faza podsumowująca

Podsumowanie wiadomości o aminach.

5. Bibliografia

Z. Kluz, M. M. Poźniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

REsJltmjyXHUi

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 106.73 KB w języku polskim
RXXzoMkVyp3GR

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.00 KB w języku polskim