Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Właściwości estrów

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna metody otrzymywania, właściwości i zastosowanie estrów.

b) Umiejętności

Uczeń odróżnia estry od innych związków organicznych.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, pokaz, praca zbiorowa, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, etanol, kwas octowy, kwas siarkowy (VI).

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności.

  2. Nawiązanie do tematu lekcji. Pogadanka na temat: Czy uczniowie słyszeli o estrach?

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie pojęcia estru.

Estry są to pochodne kwasów karboksylowych, których atom wodoru grupy karboksylowej został zastąpiony grupą alkilową lub arylową.

  1. Najbardziej popularna metoda otrzymywania estrów

Estry powstają najczęściej na drodze estryfikacji, ale trzeba użyć związku, który będzie pochłaniał wodę, np. HIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4.

RIndeks dolny 1COOH + RIndeks dolny 2OH = RIndeks dolny 1COORIndeks dolny 2 + HIndeks dolny 2O

Doświadczenie 1

Do probówki wlać kwas octowy i etanol, dodać parę kropli kwasu siarkowego (VI) i ogrzewać.

Obserwacja: Zanika charakterystyczny zapach kwasu octowego, pojawi się inny - nieprzyjemny, zbliżony do zapachu rozpuszczalnika, zapach.

Wniosek: Pojawił nowy rodzaj związku powstałego w wyniku reakcji kwasu z alkoholem.

  1. Właściwości estrów. Organoleptyczne sprawdenie przez uczniów właściwości otrzymanego doświadczlanie estru.

Estry:

  • są cieczami słabo rozpuszczalnymi w wodzie,

  • zapachem przypominają rozpuszczalniki, owoce lub kwiaty,

  • ulegają hydrolizie,

  • reagują z wodnymi roztworami kwasów organicznych i zasad.

Podanie przez nuczyciela hydrolizy estrów.

Hydroliza estrów:

środowisko zasadowe:

RIndeks dolny 1COORIndeks dolny 2 + NaOH = RIndeks dolny 1COONa + RIndeks dolny 2OH

środowisko obojętne:

RIndeks dolny 1COORIndeks dolny 2 + HIndeks dolny 2O = RIndeks dolny 1COOH + RIndeks dolny 2OH

środowisko kwaśne:

hydroliza nie zachodzi z kilkoma wyjątkami.

  1. Estry kwasów nieorganicznych

Uczniowie po analizie odpowiedniego fragmentu w podręczniku podają nieorganiczne estry:

  1. kwas azotowy (V) np.

HNOIndeks dolny 3 + CHIndeks dolny 3OH = CHIndeks dolny 3ONOIndeks dolny 2 + HIndeks dolny 2O (azotan metylu)

  1. kwas siarkowy (VI)

HIndeks dolny 2SOIndeks dolny 4 + CHIndeks dolny 3OH = CHIndeks dolny 3OSOIndeks dolny 3H + HIndeks dolny 2O (siarczan (VI) metylu)

CHIndeks dolny 3OSOIndeks dolny 3H + CHIndeks dolny 3OH = CHIndeks dolny 3OSOIndeks dolny 2OCHIndeks dolny 3 + HIndeks dolny 2O ( siarczan (VI) dimetylu)

  1. z kwasu azotowego i gliceryny powstaje triazotan gliceryny, zwany niepoprawnie nitrogliceryną.

  1. Zastosowanie estrów:

  1. środki zapachowe i smakowe,

  2. leki (nitrogliceryna),

  3. środki wybuchowe (nitrogliceryna),

  4. rozpuszczalniki i lakiery,

  5. konserwanty,

c) Faza podsumowująca

Uczniowie podają metody otrzymywania estrów i ich właściwości

5. Bibliografia

Z. Kluz, M. M. Pomniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.

6. Załączniki

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

REuJuDqMfRUeD

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 112.20 KB w języku polskim
R1E5iaCuOZBWp

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.00 KB w języku polskim