Właściwości kwasu aminooctowego
Właściwości kwasu aminooctowego
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna właściwości kwasu aminooctowego.
b) Umiejętności
Uczeń odróżnia kwas aminooctowy od innych kwasów.
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka, praca z tekstem, pokaz, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, tablice chemiczne, kwas aminooctowy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Nawiązanie do tematu lekcji – pogadanka na temat kwasów aminooctowych i aminokwasów.
b) Faza realizacyjna
Budowa kwasu aminooctowego.
Podanie przez uczniów na podstawie analizy tekstu zawartego w podręczniku budowy kwasu aminooctowego.
Kwas aminooctowy (glicyna, glikokol) jest przedstawicielem aminokwasów, związków zawierających dwie reaktywne grupy, grupę aminową i grupę karboksylową. Z tego powodu zatracają część charakterystycznych dla kwasów karboksylowych i amin cech.
Właściwości kwasu aminooctowego
Podanie przez uczniów na podstawie analizy tekstu zawartego w podręczniku i obserwacji próbki właściwości kwasu aminooctowego:
Kwas aminooctowy:
ma wysoką temperaturę topnienia,
dobrze rozpuszcza się w wodzie,
słabo rozpuszcza się w rozpuszczalnikach organicznych,
wykazuje moment dipolowy, gdyż jest kationem i anionem jednocześnie (jon obojnaczy): NHIndeks dolny 33Indeks górny ++ - R- COOIndeks górny --,
po rozpuszczeniu aminokwasu w wodzie część przechodzi w kationy, a część w aniony,
odparowywanie wody z kwaśnego roztworu aminokwasu daje krystaliczną sól amoniową: NHIndeks dolny 22-CHIndeks dolny 22-COOH + HCl = NHIndeks dolny 33- CHIndeks dolny 22-COOHIndeks górny ++ + ClIndeks górny --
odparowywanie wody z roztworu zasadowego daje krystaliczny osad soli karboksylowej: NHIndeks dolny 22-CHIndeks dolny 22-COOH + NaOH = NHIndeks dolny 22- CHIndeks dolny 22-COOIndeks górny -- NaIndeks górny ++ + HIndeks dolny 22O.
Określenie przez uczniów na podstawie tablic chemicznych innych związków o podobnej budowie. Dojście do wniosku, że tego typu związki są nazywane aminokwasami.
Wypisanie przez uczniów wszystkich znanych aminokwasów, które są niezbędne do budowy organizmów żywych.
Podanie podziału aminokwasów na dwie grupy ze względu na źródło ich występowania i dostępność dla organizmu żywego – aminokwasy endogenne i aminokwasy egzogenne. Z chemicznego punktu widzenia aminokwasy można podzielić też w inny sposób, biorąc pod uwagę ich tak zwaną zasadowość lub kwasowość. Wyróżniamy zatem aminokwasy zasadowe, obojętne lub kwasowe.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji.
5. Bibliografia
Z. Kluz, M. M. Poźniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak