Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Właściwości mechaniczne cieczy

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi scharakteryzować ciecz,

  • potrafi wyjaśnić jaki jest związek budowy zewnętrznej z budową wewnętrzną cieczy,

  • wyjaśnia pojęcia: powierzchnia swobodna, menisk.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi na podstawie obserwacji wyciągać wnioski,

  • posługuje się językiem fizycznym.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca w zespołach dwuosobowych, praca samodzielna.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy dla ucznia, woda, zlewki lub szklanki, strzykawki, ołówki, atrament (lub sok), przyrządy do robienia baniek mydlanych lub pętla z drutu z zawiązaną lekko nitką.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Rozdaje zadania do wykonania w grupach dwuosobowych (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie wykonują doświadczenia w zespołach i wypełniają swoje karty obserwacji (czas 15 minut) (załącznik 1).

  2. Obserwacja menisku wklęsłego i wypukłego (załącznik 2). Wyjaśnienie, kiedy powstaje menisk wklęsły a kiedy wypukły. Uzupełnienie karty pracy – doświadczenie 5.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie prezentują wyniki swoich obserwacji na forum klasy. Wypełniają karty pracy (czas 10 minut).

5. Bibliografia

St. Elbanowska, J. Zamorska, W. Zamorski, Fizyka i astronomia Gimnazjum2, Juka, Warszawa 2001.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Doświadczenie 1.

Do strzykawki nabierz wody. Zatkaj wylot palcem i spróbuj ścisnąć wodę.

Obserwacje:

………………………………………………………………………………………………………….

Doświadczenie 2.

Zaobserwuj jaki kształt ma woda w strzykawce, w szklance lub zlewce (zmieniaj ustawienie naczyń). Którą część naczynia zawsze zajmuje?

Obserwacje:

…………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………….

Doświadczenie 3.

Do wody wpuść kroplę atramentu. Zaobserwuj jak zachowuje się atrament.

Obserwacje:

……………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………..

Doświadczenie 4.

Zanurz delikatnie ołówek niezatemperowaną częścią w wodzie, a następnie również delikatnie wyjmij ołówek. Jaj zachowuje się woda? Zilustruj co zaobserwowałeś.

Doświadczenie 5.

Narysuj jak układa się ciecz w odpowiednich naczyniach.

Menisk wklęsły powstaje gdy cząsteczki cieczy znajdujące się blisko naczynia oddziaływają ze ściankami naczynia silniej niż ze sobą.

Menisk wypukły powstaje wówczas, gdy ……………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………..

Dlaczego woda łatwiej wsiąka w gąbkę niż sztywną gładką tkaninę (np. dżins)?

……………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………..

Podsumowanie

Ciecze mają własną ………………………………….

Ciecze nie mają własnego ………………………….., przyjmują kształt …………………………………………. w którym się znajdują. Od góry ograniczone są ……………………………………………………..

Cząsteczki cieczy silnie się ………………………………………………. i ……………………………. poruszają.

Samorzutne mieszanie się cząsteczek różnych substancji (np. woda i atrament) nazywamy …………………………………………………………….

Załącznik 2.

Nauczyciel pokazuje jak układa się ciecz w cienkich naczyniach – długa, cienka rurka z wodą oraz rtęcią.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Uczniowie mogą przynieść na lekcję wszystkie potrzebne do ćwiczeń przyrządy.

R194b4KQf8tLC

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 116.57 KB w języku polskim
R1FeTSkNNy4FL

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.00 KB w języku polskim