Właściwości węglowodanów
Właściwości węglowodanów
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń zna właściwości węglowodanów.
b) Umiejętności
Uczeń rozróżnia poszczególne węglowodany.
2. Metoda i forma pracy
Wykład, pokaz, praca z całą klasą, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, glukoza, skrobia
4. Przebieg lekcji:
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności.
Nawiązanie do tematu lekcji – pogadanka na temat cukrów.
b) Faza realizacyjna
Zapisanie przez uczniów definicji węglowodanów.
Węglowodany są to polihydroksyaldehydy lub polihydroksyketony, czyli związki zawierające szereg grup OH i jedną grupę CHO lub C=O.
Prażenie węglowodanów prowadzi do rozkładu na węgiel i wodę, stąd wzięła się nazwa tej grupy związków.
Podział węglowodanów:
Zapisanie notatki na temat podziału węglowodanów w zeszytach:
a) monosacharydy (cukry proste (od 3 do 6 atomów węgla):
triozy CIndeks dolny 33HIndeks dolny 66OIndeks dolny 3,3,
tetrozy (CIndeks dolny 44HIndeks dolny 88OIndeks dolny 44),
pentozy (CIndeks dolny 55HIndeks dolny 1010OIndeks dolny 55),
heksozy (CIndeks dolny 66HIndeks dolny 1212OIndeks dolny 66),
b) dwusacharydy (dwucukry) – CIndeks dolny 1212HIndeks dolny 2424OIndeks dolny 11,11,
c) trisacharydy (trójcukry) – CIndeks dolny 1818HIndeks dolny 3232OIndeks dolny 1616 – rafinoza,
d) tetrasacharydy (czterocukry) – CIndeks dolny 2424HIndeks dolny 4242OIndeks dolny 2121 – stachyloza,
e) polisacharydy (wielocukry) (CIndeks dolny 66HIndeks dolny 1212OIndeks dolny 55)Indeks dolny n.n.
Właściwości węglowodanów.
Zapisanie przez uczniów na podstawie lektury podręcznika i własnych doświadczeń właściwości węglowodanów.
a) monosacharyd, np**.:** alfa‑glukoza, fruktoza:
Glukoza (aldoheksoza) - zwana dekstrozą, cukrem gronowym lub cukrem skrobiowym, jest węglowodanem, który daje szereg reakcji charakterystycznych dla aldehydów (próba Tollensa, Trommera) i alkoholi. Jest to ciało stałe, krystaliczne, o słodkim smaku, rozpuszczalne w wodzie, trudno rozpuszczalne w alkoholu, a nierozpuszczalne w eterze.
Fruktoza (ketoheksoza), zwana cukrem owocowym lub lewulozą, nie wykazuje tych właściwości, co glukoza. Jest ciałem stałym, białym o słodkim smaku, rozpuszczalnym w wodzie, alkoholu i eterze.
b) dwusacharyd, np.: sacharoza
Zbudowana jest z cząsteczki glukozy i fruktozy. Sacharoza nie ulega próbom Tollensa i Trommera, ale ulega reakcji estryfikacji. Tworzy alkoholany, np. z Ca(OH)Indeks dolny 22 – cukrzany wapniowe, a nawet z Cu(OH)Indeks dolny 22. Rozpuszcza się w wodzie i w alkoholu, lecz nie rozpuszcza się w chloroformie. Jest to białe ciało krystaliczne o słodkim smaku.
Maltoza zbudowana jest z dwóch cząsteczek glukozy. Wykazuje właściwości redukujące. Trudno się rozpuszcza w alkoholu, a w eterze w ogóle się nie rozpuszcza. Jest składnikiem strukturalnym skrobi i glikogenu. Jest to białe ciało krystaliczne o słodkim smaku.
Laktoza jest zbudowana z cząsteczki glukozy i galaktozy. Wykazuje właściwości redukujące. Trudno się rozpuszcza w alkoholu, a w eterze w ogóle się nie rozpuszcza. Laktoza nie ulega fermentacji.
c) polisacharydy
Przykładami polisacharydów są skrobia i celuloza. Są to węglowodany nierozpuszczalne w wodzie. Nie rozpuszczają się również w rozpuszczalnikach organicznych. Hydroliza skrobi przebiega trudno. Cechą charakterystyczną okazuje się reakcja skrobi z jodem. Jest to reakcja bardzo czuła. Powstaje fioletowy kompleks skrobi z jodem. W skrobi występuje wiązanie 1,4‑alfa-glikozydowe, a w celulozie 1,4‑beta-glikozydowe.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie przypominają poznane na lekcji cukry i ich podstawowe właściwości.
5. Bibliografia
Z. Kluz, M. M. Poźniczek, Chemia. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, Warszawa 2005.
6. Załączniki
brak
7. Czas trwania lekcji
2 x 45 minut
8. Uwagi
brak